Mijn afgod?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 mar 2004 10:35

DeeKaa schreef:
Mariamagdalena schreef:Zou het ook iemand kunnen zijn, die jaloers is op jou auto??
We hebben toch allemaal een hobby waar we ons aan weiden? Of het nu gitaarspelen, of voetballen of sleutelen aan onze auto is?
Of moet je dit inderdaad zeggen om je te verschuilen achter je afgodje? I mean, het is blijkbaar een vermaning van die persoon.. nou denk er dan ook goed over na en schuif het niet af op jaloezie.

Dus jij gaat er ook van uit dat zijn auto zijn afgod is........... nou, lekker vooroordeel, dan. Vermaning van die persoon, kom nou toch, ik heb al vaker gehoord dat iemand tegen een ander iets een afgod noemde omdat die persoon het eigenlijk ook wilde hebben.
Net of je nergens blij mag zijn, en je hobby van mag maken............. onzin!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2004 10:52

Een hobby is nog geen afgod. Ik heb zelf ook hobbies waar ik tijd en geld in steek... tafeltennis, poolen en muziek luisteren. Aan alledrie heb ik een hoop geld uitgegeven... maar omdat het mijn hobby is doe ik dat graag. Wanneer wordt je hobby dan een afgod? Als het God van de eerste plaats in jou leven gaat verdringen. Als je op zondag kiest voor een lekker autoritje in plaats van naar de kerk gaan... als je constant met je auto bezig bent en voor God nauwelijks tijd meer hebt. Als je al je geld in die auto stopt en niks meer weggeeft aan mensen die het hard nodig hebben.

Dan moet je gaan uitkijken, moet je gaan nadenken. God verbiedt niet om van het aardse leven te genieten, om een hobby te hebben... zolang die hobby je relatie met Hem maar niet in de weg staat, zolang je hobby op de 2e plaats staat en niet op 1. Dan kan een hobby zelfs je relatie met Hem versterken, als je je realiseert dat je die mooie, lekker rijdende auto met zoveel cc cilinderinhoud en die zo lekker optrekt en een fijne wegligging heeft, ook mede mogelijk werd gemaakt door je Vader in de hemel :)

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Mijn afgod?

Berichtdoor Cybercurse » 12 mar 2004 13:03

Jeronimuz schreef:Iemand beweert dat mijn auto mijn afgod, mijn Mammon is...

Nu vraag ik mij af, wanneer is een voorwerp een afgod?

Ik geef bij voorbaat al toe dat ik een kapitalistische materialist ben.
En ik steek veel tijd en ook wel was €'s in deze wagen.
Maar het is mijn hobby, en ik acht het zelf onschuldig.

Voor de belangstellenden, dit is hem:

http://home.hccnet.nl/a.c.de.wolff/Meet ... 090015.JPG

Geef je mening! Hoever mag je gaan met je aardse bezit?

Ik denk dat je auto je afgod is als je 'm belangrijker maakt dan God. Natuurlijk is het niet zomaar een afgod.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 14 mar 2004 00:50

Freddy schreef:Ik snap wel wat Jeronimuz bedoelt. Ik heb dat met computers. Ik ben gewoon enorm graag bezig met mijn computers, voor mij is het eigenlijk een geweldige hobby. Maar is het je afgod? Dat lijkt me sterk... Ik heb een enorme stoot geloof erbij gekregen sinds ik een relatie heb, maar ik denk niet dat m'n computer minder belangrijk voor me is geworden. Voor mij is het dus absoluut geen afgod...

:mrgreen: Daar kan ik me wel in vinden.Auto's interesseren me niet zoveel.Computers des te meer.

Ik vind niet dat als je een hobby hebt, anderen kunnen zeggen dat het je afgod is.Wordt mij ook welles verweten.
Slaat nergens op.

Hobby heeft niks met afgoderij te maken.Dat wordt het idd pas als je iets aanbidt, en ikk zie mezelf niet voor mn pc liggen hier :?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 14 mar 2004 12:41

Markie schreef:
Freddy schreef:Ik snap wel wat Jeronimuz bedoelt. Ik heb dat met computers. Ik ben gewoon enorm graag bezig met mijn computers, voor mij is het eigenlijk een geweldige hobby. Maar is het je afgod? Dat lijkt me sterk... Ik heb een enorme stoot geloof erbij gekregen sinds ik een relatie heb, maar ik denk niet dat m'n computer minder belangrijk voor me is geworden. Voor mij is het dus absoluut geen afgod...

:mrgreen: Daar kan ik me wel in vinden.Auto's interesseren me niet zoveel.Computers des te meer.

Ik vind niet dat als je een hobby hebt, anderen kunnen zeggen dat het je afgod is.Wordt mij ook welles verweten.
Slaat nergens op.

Hobby heeft niks met afgoderij te maken.Dat wordt het idd pas als je iets aanbidt, en ikk zie mezelf niet voor mn pc liggen hier :?

Maar je hoeft ook niet te gaan liggen voor je pc. Maar je afgod is iets of iemand die je boven God stelt. Alles wat je belangrijker vindt dan God is, is je afgod. En je kan niet God en je afgod (Mammon) dienen. Dat is onmogelijk. En...waar je schat is....daar zal je hart zijn, toch? De schat ligt in de hemel.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 mar 2004 12:44

caprice schreef:
Rudolf Meuser schreef:Alles wat je verkiest boven God is een afgod. Dat kan van alles zijn.

Juist.

Ga voor jezelf na: Wie stel ik op de eerste plaats? God of iets/iemand anders?

ja hier ben ik het mee eens. Helaas moet ik dan zeggen dat ik meerdere afgoden heb!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 14 mar 2004 19:49

essieee schreef:
caprice schreef:
Rudolf Meuser schreef:Alles wat je verkiest boven God is een afgod. Dat kan van alles zijn.

Juist.

Ga voor jezelf na: Wie stel ik op de eerste plaats? God of iets/iemand anders?

ja hier ben ik het mee eens. Helaas moet ik dan zeggen dat ik meerdere afgoden heb!

Ja ikke ook.God komt bij mij niet op de 1e plaats iig.

Sorry da k het zo cru zeg misschien maar t is echt zo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2004 11:12

Wat komt er dan wel op de eerste plaats?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 15 mar 2004 17:04

Echt op de eerste plaats niets denk ik.

Als je het hebt over iets waar ik het vaakst mee bezig ben zijn het toch wel computers.Maar dat wil denk ik niet automatiscch zeggen dat dat op de eerste plaats komt.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 mar 2004 17:09

Markie schreef:Echt op de eerste plaats niets denk ik.

Als je het hebt over iets waar ik het vaakst mee bezig ben zijn het toch wel computers.Maar dat wil denk ik niet automatiscch zeggen dat dat op de eerste plaats komt.

Jammer voor je meisje? Iedereen heeft iets wat op de eerste plaats komt. En God wil dat Hij dat is. Hij zegt niet voor niets tegen die man die zo rijk was, geef alles aan de armen en volg mij!
Kun jij dat jerominuz? Je auto weggeven aan de armen en Jezus volgen?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 15 mar 2004 17:11

joepie schreef:

Jammer voor je meisje? Iedereen heeft iets wat op de eerste plaats komt. En God wil dat Hij dat is. Hij zegt niet voor niets tegen die man die zo rijk was, geef alles aan de armen en volg mij!

Dat heb ik niet.Anders kwam die wel op de eerste plaats ja :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 mar 2004 18:03

Markie schreef:
joepie schreef:

Dat heb ik niet.Anders kwam die wel op de eerste plaats ja :wink:

Weet je er is Iemand die nog meer van je houd dan wel lief meisje dan ook op deze aardbol.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 15 mar 2004 19:45

Dat zal wel , maar als je die niet kent dan is je vriendin/partner wel belangrijker voor je waarschijnlijk.

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 16 mar 2004 20:08

voor mij komt God wel op nummer 1. Maar dat wil niet zeggen dat ik altijd even veel met geloof bezig ben. Je bent ook gewoon mens, met plichten en hobbys enzo. Als je gaat merken dat die auto je van God af gaat houden, dan wordt het gevaarlijk. Bijvoorbeeld: Al je vrije tijd aan de auto besteden en geen tijd meer voor stille tijd. Zoiets. Dan moet je wat gaan matigen denk ik!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mar 2004 20:14

Markie schreef:Dat zal wel , maar als je die niet kent dan is je vriendin/partner wel belangrijker voor je waarschijnlijk.

Als jij weet dat er iemand heel veel van je houd wat doe je dan?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”