alexander91 schreef:Ok, Mohamed, je hebt gelijk, inderdaad was het geweten van Paulus zuiver, maar op eenzelfde manier ga ik ervanuit dat dat voor Luther ook zo gold.
Dat is het enige wat ik vroeg en het is iets dat ik ook zeer goed mogelijk acht. Zeker omdat Luther naar verluid aanvankelijk een vriend van de joden was.
alexander91 schreef:Maar evenals dat Paulus last had van zijn vlees nog steeds (tijdens zijn leven), zo zal ook Luther dat hebben gehad en daar wijt ik deze "uitspattingen" van hem aan. Luther was ook maar een mens en geen god. Zo bedoelde ik dat ook in mijn post, maar ik stelde (verkeerd dus) dat het geweten gelijk staat aan het vlees.
Hoe kan je last hebben van je vlees en tegelijk een schoon geweten hebben? Er was duidelijk wat veranderd:
'
laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en ons lichaam gewassen is met rein water.' (Heb 10,22)
Geloof je dat een gewassen lichaam met rein water nog zondigen kan? Dat kan zeker, maar Petrus noemt degenen die dat overkomt honden en is niet zachtzinnig in zijn oordeel over hen.
2 Petr 220 Want als zij de besmettingen van de wereld ontvlucht zijn door de kennis van de Heere en Zaligmaker Jezus Christus, maar daarin opnieuw verwikkeld raken en daardoor overwonnen worden, dan is voor hen het laatste erger geworden dan het eerste.
21 Het zou immers beter voor hen geweest zijn dat zij de weg van de gerechtigheid niet gekend hadden, dan dat zij, nadat zij die hebben leren kennen, zich weer afkeren van het heilige gebod dat hun overgeleverd was.
22 Maar hun is overkomen wat een waar spreekwoord zegt: De hond is teruggekeerd naar zijn eigen uitbraaksel en de gewassen zeug naar het rondwentelen in de modder.
Als men elke dag weer vervalt tot zonde, dan is het beter om de weg van de gerechtigheid niet gekend te hebben volgens Petrus. Zou hij bedoeld hebben dat we beter het evangelie maar niet hadden kunnen horen? Natuurlijk niet, ophouden met zondigen, dát is de boodschap. Eenmaal gewassen met rein water zijn we schoon, dus is het vlees de mond gesnoerd. Nietwaar?
Groet.