Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor mealybug » 07 jun 2014 07:42

rotterdam schreef:
Voor alle dogma's - zelfs vreemde - bestaat er een Bijbelse
onderbouwing. Je kunt daarvan uiteraard zeggen "dit zie ik anders" maar dat
is dan gewoon een ander dogma.

Dit bepaalde dogma weet ik niet / vraag het aan een R.K. er zal best een aantwoord zijn.
De kans dat het zomaar zonder Bijbelse argumenten ontstaan is acht ik nihil.

Er zal best een kunstmatige constructie aan vooraf gegaan zijn die zg. geestelijken alleen zagen, want inmiddels is het maar weer afgeschaft.
Op wiens authoriteit ???? :shock:
Een of ander tijdelijk (!) dogma zomaar klakkeloos overnemen of denken dat het wel goed zit, omdat de R.K. het heeft ingesteld , zonder er vragen bij te stellen en/of het eerst zelf eens na te zoeken, nah, zo dom en volgzaam ben ik ook weer niet hoor.
De voornaamste reden dat de Geest vaak niet kan werken , is dat er dit soort menselijke dogma's in de weg zitten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jun 2014 09:21

mealybug schreef:[

Er zal best een kunstmatige constructie aan vooraf gegaan zijn die zg. geestelijken alleen zagen, want inmiddels is het maar weer afgeschaft.
Op wiens authoriteit ???? :shock:
Een of ander tijdelijk (!) dogma zomaar klakkeloos overnemen of denken dat het wel goed zit, omdat de R.K. het heeft ingesteld , zonder er vragen bij te stellen en/of het eerst zelf eens na te zoeken, nah, zo dom en volgzaam ben ik ook weer niet hoor.
De voornaamste reden dat de Geest vaak niet kan werken , is dat er dit soort menselijke dogma's in de weg zitten.

Naschrift, toen ik over vreemde dogma's sprak had ik eigenlijk jou in gedachten.

Ik vind het allemaal zo makkelijk wat jij doet.
Je hoort nergens bij, je los gemaakt van je eigen kerk en doop.
En nu roeptoeter je met een air alsof je hoogstpersoonlijk het wiel hebt uitgevonden.

En de Geest kan niet werken vanwege menselijke dogma,s ?
Kom nu dat geloof je toch zelf niet hoop ik?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 jun 2014 10:41

rotterdam schreef:Naschrift, toen ik over vreemde dogma's sprak had ik eigenlijk jou in gedachten.

Ik vind het allemaal zo makkelijk wat jij doet.
Je hoort nergens bij, je los gemaakt van je eigen kerk en doop.
En nu roeptoeter je met een air alsof je hoogstpersoonlijk het wiel hebt uitgevonden.

En de Geest kan niet werken vanwege menselijke dogma,s ?
Kom nu dat geloof je toch zelf niet hoop ik?

Ik hoor nergens bij?
Wel eens van Christus gehoord?
Of verval je nu in dat wat Paulus al zo verafschuwde, toen hij over partijdigheid predikte, ik ben van Paulus, ik van Apollo, etc etc?
Waarom dankte hij God dat hij niet gestuurd was om te dopen?
Zou hem toch heel blij gemaakt moeten hebben?
Als Paulus leert dat de Geest waait waar Hij wil, en wij weten het niet en wij zien net niet, ga jij dan ineens zeggen dat een boek vol kerkelijke waarheden daarboven gesteld is, nee toch?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 jun 2014 19:00

MB ;
Wel eens van Christus gehoord?
Of verval je nu in dat wat Paulus al zo verafschuwde, toen hij over partijdigheid predikte, ik ben van Paulus, ik van Apollo, etc etc?
Waarom dankte hij God dat hij niet gestuurd was om te dopen?
Zou hem toch heel blij gemaakt moeten hebben?
Als Paulus leert dat de Geest waait waar Hij wil, en wij weten het niet en wij zien net niet, ga jij dan ineens zeggen dat een boek vol kerkelijke waarheden daarboven gesteld is, nee toch?[/quote]

Kijk dat bedoel ik : aan mij vragen of ik wel eens van Christus heb gehoord.

Wat een onzinnige arrogante vraag.

Discussie gesloten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 jun 2014 11:28

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... edertehuis

Zo zie je maar weer dat sensationele berichtgeving vaak een groot deel van de gegevens weglaat om mensen te misleiden. En mensen trappen en dankbaar en gretig in.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jun 2014 11:36

Faramir schreef:http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuws/item/5820-ierse-historica-distantieert-zich-van-sensatie-berichtgeving-over-moedertehuis

Zo zie je maar weer dat sensationele berichtgeving vaak een groot deel van de gegevens weglaat om mensen te misleiden. En mensen trappen en dankbaar en gretig in.

Ben benieuwd of er nog een reactie komt van diegene die dit bericht op refoweb verspreidde ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 09 jun 2014 23:58

rotterdam schreef:http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuws/item/5820-ierse-historica-distantieert-zich-van-sensatie-berichtgeving-over-moedertehuis

Ben benieuwd of er nog een reactie komt van diegene die dit bericht op refoweb verspreidde ?

Dus niet - dat was te verwachten van de afdeling Zuid Afrikaanse paparazzi.

Die geeft nooit toe dat hij "fout" zat.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 08:13

Begin je nu op je eigen berichten te reageren uit wanhoop?
Wat heeft mijn locatie er eigenlijk mee te maken?
En dit bericht werd niet door mij verspreid , maar werd wereldkundig gemaakt door anderen.
Dat de eerwaarde katholieke nonnen in bescherming worden genomen is logisch op een katholieke site.
(Wij van WV eend adviseren WC eend.)
De motieven zijn echter totaal onzinnig.
Een kind verwaarlozen en met nog 800 in rioolputten dumpen ipv een eenvoudige begrafenis is echt niet recht te praten.
Soms is religie net een voetbalclub.
Waarom geef je niet gewoon toe dat ze fout zitten, en zou ik dit wel moeten doen, terwijl ik gewoon de waarheid bekendmaak.

Hier nog wat opmerkelijk nieuws:
Ook niet waar, soms?

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 5_01130580

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 14:49

mealybug schreef:Begin je nu op je eigen berichten te reageren uit wanhoop?
Wat heeft mijn locatie er eigenlijk mee te maken?
En dit bericht werd niet door mij verspreid , maar werd wereldkundig gemaakt door anderen.
Dat de eerwaarde katholieke nonnen in bescherming worden genomen is logisch op een katholieke site.
(Wij van WV eend adviseren WC eend.)
De motieven zijn echter totaal onzinnig.
Een kind verwaarlozen en met nog 800 in rioolputten dumpen ipv een eenvoudige begrafenis is echt niet recht te praten.
Soms is religie net een voetbalclub.
Waarom geef je niet gewoon toe dat ze fout zitten, en zou ik dit wel moeten doen, terwijl ik gewoon de waarheid bekendmaak.

Hier nog wat opmerkelijk nieuws:
Ook niet waar, soms?

Nee hoor niet uit wanhoop, ik wil de lezers laten zien welke beredeneringen jij volgt.

Iets in het nieuws "wat jij kan gebruiken om je vreemde denkbeelden te staven" en je plompt het op refoweb.

Ja hoor dat nieuws over die diaken zal best waar zijn.
Een kerk met ruim een miljard volgelingen versus een eenling - is een totaal mesjogge vergelijking.

PS je locatie heeft er niets mee te maken. :D

[/quote]

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 11 jun 2014 10:55

Wat jammer nu dat er een nuance is op dat bericht van die 800 kinderlijkjes. Had ik weer heerlijk munitie om te schieten op de RK, ligt het allemaal toch wat anders. Nu ja, ik blijf vasthouden aan het sensatieblad, want dat voorziet in mijn behoefte. De nuance en het "echte" verhaal negeer ik, dat doe ik maar af als een "wij van WC eend" verhaal.

Trouwens, prettige ontwikkeling daar:

http://www.ellesvangelder.nl/work/122/
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 jun 2014 11:48

:lol: :lol: :lol: :lol:
Een en ander heeft niets maar dan ook niets met elkaar te maken natuurlijk.
Wat heeft een iemand uit Wassenaar te maken met iemand uit de haagse schilderswijk?
Of wat heb ik te maken met geflipte awb-ers of opzettlijk domme afrikaners?

Het ging mij om het feit hoe die kwaadaardige nonnen met babies en kinderen omgingen.
Is ook niet de eerste keer, he?

http://vorige.nrc.nl/nieuwsthema/misbru ... l_misbruik

http://www.omroepbrabant.nl/?news/19001 ... alen+.aspx

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 jun 2014 12:09

Katlheen schreef:Wat jammer nu dat er een nuance is op dat bericht van die 800 kinderlijkjes. Had ik weer heerlijk munitie om te schieten op de RK, ligt het allemaal toch wat anders. Nu ja, ik blijf vasthouden aan het sensatieblad, want dat voorziet in mijn behoefte. De nuance en het "echte" verhaal negeer ik, dat doe ik maar af als een "wij van WC eend" verhaal.

Ja ach, de waarheid is vaak veel minder sensationeel dan wat sommige bedenkelijke lieden er van willen maken.

Tussen 1925 en 1961 stierven er in dit tehuis voor moeder en kind bijna 800 kinderen. Overigens allemaal geregistreerd met doodsoorzaak en niet gedumpt.
Gemiddeld zijn dat er zo'n 22 per jaar. Er waren zo'n 200 kinderen en 100 moeders aanwezig jaar in jaar uit wat het sterfpercentage zo'n 8,5% brengt. Iets meer als in dezelfde tijdsspanne in een stad als Dublin waar het op 8,3% lag en iets minder als een stad als Cork waar het op 8,9% lag.

Zo'n sterfte percentage is verschrikkelijk, maar dat was in die tijd nou eenmaal zo door de omstandigheden in Ierland. Tuberculose, mazelen, kinkhoest, griep, bronchitis en hersenvliesontsteking en zo wat meer dingen daar overleden veel kinderen aan in die tijd. En op een plek waar veel mensen samen zijn broeiden sommige ziekten in die tijd.

Maar goed, de schade is inmiddels aangericht, een rectificatie zal je zelden lezen in de media. En bedenkelijke lieden hebben hun rol daarin prima gepeeld met trots zo te lezen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2014 12:19

Faramir schreef:Ja ach, de waarheid is vaak veel minder sensationeel dan wat sommige bedenkelijke lieden er van willen maken.

Tussen 1925 en 1961 stierven er in dit tehuis voor moeder en kind bijna 800 kinderen. Overigens allemaal geregistreerd met doodsoorzaak en niet gedumpt.
Gemiddeld zijn dat er zo'n 22 per jaar. Er waren zo'n 200 kinderen en 100 moeders aanwezig jaar in jaar uit wat het sterfpercentage zo'n 8,5% brengt. Iets meer als in dezelfde tijdsspanne in een stad als Dublin waar het op 8,3% lag en iets minder als een stad als Cork waar het op 8,9% lag.

Zo'n sterfte percentage is verschrikkelijk, maar dat was in die tijd nou eenmaal zo door de omstandigheden in Ierland. Tuberculose, mazelen, kinkhoest, griep, bronchitis en hersenvliesontsteking en zo wat meer dingen daar overleden veel kinderen aan in die tijd. En op een plek waar veel mensen samen zijn broeiden sommige ziekten in die tijd.

Maar goed, de schade is inmiddels aangericht, een rectificatie zal je zelden lezen in de media. En bedenkelijke lieden hebben hun rol daarin prima gepeeld met trots zo te lezen.

Deze kinderen zijn in ongewijde grond begraven (en dat is nogal wat in RK kringen...) en daarnaast anoniem begraven (erg voor de nabestaanden). En wellicht is begraven een wat gedevalueerd begrip als zelfs dit al tot begraven gerekend wordt...
Bovendien geeft de hele entourage toch nog steeds een rare smaak in de mond, hoewel het aantal overleden kinderen (hoewel hoog) niet onwaarschijnlijk is.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 11 jun 2014 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 jun 2014 12:21

Faramir schreef:Zo'n sterfte percentage is verschrikkelijk, maar dat was in die tijd nou eenmaal zo door de omstandigheden in Ierland. Tuberculose, mazelen, kinkhoest, griep, bronchitis en hersenvliesontsteking en zo wat meer dingen daar overleden veel kinderen aan in die tijd.

Dat is nog steeds geen excuus om hun lichaampjes in een riooltank te dumpen.
En de andere links laten ook zien dat al die misbruikenede nonnen en priesters slechts het topje van de ijsberg zijn.
Je moest je kapot schamen om allerlei vergoeilijkende omstandigheden en excuses te fantaseren, waar zo ontzettend veel mensenlevens verwoest zijn.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 jun 2014 12:26

StillAwake schreef:Deze kinderen zijn in ongewijde grond begraven (en dat is nogal wat in RK kringen...) en daarnaast anoniem begraven (erg voor de nabestaanden).

Voor zover ik weet klopt dat. En dat is naar onze huidige maatstaven niet netjes. Sowieso is zo'n tehuis nu niet meer in te denken in een westerse cultuur.
Bovendien geeft de hele entourage toch nog steeds een rare smaak in de mond, hoewel het aantal overleden kinderen (hoewel hoog) niet onwaarschijnlijk is.

Klopt dat het een vreemde gewaarwording is om geconfronteerd te worden met iets wat wij ons moeilijk voor kunnen stellen wat niet eens zo lang geleden is. Tegenwoordig is het minder erg om een bastaardekind te hebben en kunnen vrouwen ook prima zonder vader het kind opvoeden. Naast de 30.000 ongeboren kinderen die enkel al in Nederland vernietigd worden op jaarbasis. Vroeger werd het merendeel van die kinderen gewoon geboren en wist men in de samenleving er niet zoveel raad mee en dus was er enkel nog de katholieke Kerk die zich ontfermde over kind (en moeder). En dat ging niet altijd goed omdat de zusters/broeders die de zorgtaak op zich hadden genomen daartoe lang niet altijd opgewassen waren, omdat de middelen er niet waren en zo nog andere factoren die niet echt positieve invloed hadden.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”