Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor hettys » 05 jun 2014 19:43

worteltjes schreef:Ik snap niet hoe een eeuwige hel te rijmen is met een liefdevolle en rechtvaardige God.
Het is in mijn ogen niet liefdevol, dat hoef ik niet uit te leggen denk ik.
Maar ik vind dat het ook niet rechtvaardig is. Want al is het 10 of 100 jaar, als je het vergelijkt met de oneindigheid is het niets. Hoe kan het ooit rechtvaardig zijn om iemand tot in het eeuwige te straffen? Het houdt gewoon nooit op die pijn. Dat kan toch niet rechtvaardig zijn, laat staan liefdevol.

Natuurlijk niet. Dat kan niemand uitleggen.
Ook gif is geschapen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 jun 2014 19:53

hettys schreef:Natuurlijk niet. Dat kan niemand uitleggen.
Onzin. Je bedoeld: er zijn mensen die het, ongeacht hoe vaak of hoe goed het hun wordt uitgelegd, niet kunnen of niet willen geloven.

worteltjes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor worteltjes » 05 jun 2014 19:59

hettys schreef:Onzin. Je bedoeld: er zijn mensen die het, ongeacht hoe vaak of hoe goed het hun wordt uitgelegd, niet kunnen of niet willen geloven.

Heb jij dan wel een goede uitleg?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 05 jun 2014 20:07

hettys schreef:Natuurlijk niet. Dat kan niemand uitleggen.

Jvslooten schreef: Onzin. Je bedoeld: er zijn mensen die het, ongeacht hoe vaak of hoe goed het hun wordt uitgelegd, niet kunnen of niet willen geloven.

Nee. dat bedoel ik niet.
Het hele christendom is totaal verscheurd door allerlei uitleggingen. Amerika denk anders dan Spanje, de dopers denken anders dan de reformatie. en de gereformeerden denken wéér anders.

Maar goed. worteltjes zegt dat een eeuwigheid aan voortdurend straffen en martelen niet in verhouding staat met de kortdurende onrechtvaardigheid die je in een mensenleven eventueel zou kunnen begaan.

Terwijl je als mensenkind geen enkele onrechtvaardigheid hoeft te begaan of je komt al in de hel.
Ook gif is geschapen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 jun 2014 20:47

hettys schreef:Terwijl je als mensenkind geen enkele onrechtvaardigheid hoeft te begaan of je komt al in de hel.

Tja daar ligt m nou de kneep, mensenkinderen begaan altijd onrechtvaardigheden.

http://www.youtube.com/watch?v=J1PrnMxNkJM&feature=plcp

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 jun 2014 09:35

De nodiging is aan allen, goeden en slechten.
Maar iemand die zichzelf goed genoeg vindt (en dat naar aardse maatstaven misschien ook wel is) is voor God nog niet goed genoeg, denk ik, als hij geen ''ja'' op de uitnodiging kan zeggen.
Want slechts Een is goed, en niemand anders zal het Boek openen.
Niemand anders kon de losprijs betalen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 08 jun 2014 16:32

worteltjes schreef:Ik snap niet hoe een eeuwige hel te rijmen is met een liefdevolle en rechtvaardige God.
Maar ik vind dat het ook niet rechtvaardig is. Want al is het 10 of 100 jaar, als je het vergelijkt met de oneindigheid is het niets. Hoe kan het ooit rechtvaardig zijn om iemand tot in het eeuwige te straffen? Het houdt gewoon nooit op die pijn. Dat kan toch niet rechtvaardig zijn, laat staan liefdevol.
Daar zijn al eeuwen boeken over volgeschreven. Dit is dan ook het oudste argument tegen het bestaan van God, of die het bestaan van God in ieder geval onwaarschijnlijk maakt.

Het eigenlijke probleem van dit contra-argument is dit: er speelt meer dan alleen een intellectuele onoverkomelijkheid. Het is een existentieel probleem.[1]

Over de hel heeft Lewis een aantal interessante dingen gezegd. De kern komt op het volgende neer: de hemel is per definitie de plek waar God aanwezig is en de hel is per definitie de plek waar God afwezig is. Wanneer mensen dus in het leven kiezen voor een afwezigheid van God, krijgen ze precies wat ze willen: hel. En vanuit de definitie denk ik dat de hel niet zo'n fijne plek zal zijn...
"Een libelle zweeft over het water..."

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 11 jun 2014 21:31

mealybug schreef:De nodiging is aan allen, goeden en slechten.
Maar iemand die zichzelf goed genoeg vindt (en dat naar aardse maatstaven misschien ook wel is) is voor God nog niet goed genoeg, denk ik, als hij geen ''ja'' op de uitnodiging kan zeggen.
Want slechts Een is goed, en niemand anders zal het Boek openen.
Niemand anders kon de losprijs betalen.

Je bent wel erg streng. Gods wegen zijn toch ondoorgrondelijk?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 21 jun 2014 22:25

God straft vanuit Zijn liefde. God is buiten Christus een verterend vuur.

visje36

Berichtdoor visje36 » 23 jun 2014 11:48

Dus God maakt mensen met als doel de hel ?. Dat is nou niet bepaald liefdevol, en dan word er verder gezegd (vaak door christenen) Ja het is hun eigen schuld zij zochten God niet in dit leven, en waren dus automatisch tegen God.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 23 jun 2014 12:12

Wie zichzelf heeft leren kennen, begrijpt heel goed het bestaan van de hel.
God is liefdevol ja, en rechtvaardig, daarom juist!
Het geduld van de Heere is eindeloos. En toch zijn er mensen die geen behoefte hebben aan de aanwezigheid van Hem.
De geschiedenis kent veel wrede mensen, wat zou jouw gedachte zijn om hen te bestraffen dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 23 jun 2014 13:23

hubert schreef:
Je bent wel erg streng. Gods wegen zijn toch ondoorgrondelijk?

Juist, en onnaspeurlijk.
Maar de context daarbij heeft te maken met de zaken die in Rom 11 beschreven worden.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 jun 2014 12:32

Voor mensen is dat moeilijk te begrijpen. Maar God is niet aan onze maatstaf gebonden, integendeel. Er is geen innerlijke tegenstrijdigheid in God. Als God straft, dan doet Hij dat vanuit Zijn gehele wezen, dus ook vanuit Zijn liefde. Dus ook Gods eeuwige straf staat in het kader van Zijn liefde.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 jun 2014 12:34

visje36 schreef:Dus God maakt mensen met als doel de hel ?. Dat is nou niet bepaald liefdevol, en dan word er verder gezegd (vaak door christenen) Ja het is hun eigen schuld zij zochten God niet in dit leven, en waren dus automatisch tegen God.

Nee, met als doel dat ze zich bekeren en leven.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 jul 2014 00:03

Ik zou liever zeggen: het doel van God is dat alle mensen tot hun recht komen!

Terug naar “[Religie] - Open forum”