zalig worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

zalig worden

Berichtdoor hijwel » 15 mar 2004 06:47

Vraag Als je geen belijdenis des geloofs hebt gedaan en nooit aan het avondmaal bent gegaan, kun je dan zalig worden

Antwoord Je kunt op twee manieren belijdenis van het geloof doen. En je kunt op twee manieren aan het Heilig Avondmaal gaan. Namelijk als een bekeerde of als een onbekeerde. Wie als een onbekeerd mens belijdenis doet, doet (op zijn best) belijdenis van de waarheid of van het historisch geloof. Wie als onbekeerd mens aan het Heilig Avondmaal zit, behoort daar niet aan te gaan, omdat het Heilig Avondmaal voor de ware gelovigen is. Het komt er dus voor je op aan dat je het ware geloof bezit. Dat is het geloof in de Heere Jezus als je Zaligmaker. Je gelooft dan van harte dat Hij voor je zonden aan het kruis gestorven is. En dat Hij daarmee de vergeving van de zonde verdiend en bewerkstelligd heeft. Het ware geloof richt zich op de Heere Jezus als de Middelaar.

Er kunnen omstandigheden zijn dat je geen openbare belijdenis des geloofs kunt doen en dat een kind an God niet aan het Heilig Avondmaal aan kan gaan. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren op het zendingsveld en in een evangelisatie, waar geen ambten zijn. Door de bediening van het Woord aldaar is iemand door de Heere getrokken. Die heeft door genade zijn zonde en schuld leren inzien en belijden, maar die heeft ook de Heere Jezus als zijn Zaligmaker leren kennen. Zo iemand wordt zeker zalig.

In onze kerkelijke situatie in ons land ligt dat anders. Onder ons wordt het Woord van de Heere op vele plaatsen getrouw bediend en de sacramenten worden er bediend overeenkomstig de instelling van de Heere Jezus. Onder ons kan een kind van de Heere dus zeker belijdenis van het geloof afleggen en deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Er kan een zekere schroom zijn om deel te nemen aan het Avondmaal, bijvoorbeeld omdat er in jouw gemeente zeer weinigen zijn. Wie de Heere heeft leren kennen zal vrijmoedigheid ontvangen om deel te nemen en de Naam van de Heere hoger achten dan die van mensen. Ons vlees moet er aan. De Heere vraagt van Zijn kinderen dat zij geestelijke mensen zijn.

Samengevat Je kunt zalig worden als je geen belijdenis hebt gedaan en als je nooit aan het Avondmaal geweest bent, maar dat zijn uitzonderingsgevallen. In onze kerkelijke situatie gaat de Heere doorgaans een ordelijker weg.

Ds. P. Korteweg

dominee,

Sorry, maar ik vindt dat u heel karig bent met het ongelovelijke mooie vrij aanbod van genade. Er is iemand die vraagt of je zalig kan worden.
En u zegt dat je doorgaans alleen zalig kan worden als je belijdenis heb gedaan en aan het Heilig avondmaal gaat. Sorry maar ik vindt dit hard. Loei hard, er vraag iemand of er een mogelijkheid is om zalig te worden?

Ik mag zeggen op grond van Zijn eigen Woord. Dat iedereen zalig kan worden, ik mag zelf zeggen dat het Zijn Goddelijke wil is dat er geen mens verloren gaat. Iedereen mag komen bij God, en er is vergeving altijd bij hem geweest.

Als ik denk aan de zalig sprekingen in de bijbel, dan zie ik nergens dat je aan 2 voorwaardes moet voldoen voordat je zalig bent. Je bent zalig als je mag geloven dat Hij is gestorven voor al jou zonden. En welke voorwaardes u daar aan plakt moet u weten. Maar ik ben blij dat God er nooit voorwaardes aan zal plakken! Want dan zou het af moeten hangen van onze beleidenis, en onze gang naar het Heilig avondmaal.

Ik wordt hier verdrietig van!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 mar 2004 07:55

Ik vind wel dat je een beetje doorslaat hoor hijwel.

Ik denk dat de predikant op een eerlijke manier de vraag heeft beantwoord. Het enige wat hij zegt is dat als iemand bekeerd is, dan zal hij ook belijdenis willen doen en dan zal hij normaal gesproken ook aan het Avondmaal deelnemen. Daarom komt het niet vaak voor dat een bekeerde geen belijdenis aflegt en niet aan het avondmaal gaat.

Je lijkt me een antwoord te verlangen dat geen antwoord op de vraag is. Namelijk op de vraag: wie kan er zalig worden, maar dat is de vraag niet. Ik vind dat de predikant deze vraag heel goed beantwoord heeft.
The one thing you can give and still keep is your word.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 mar 2004 08:14

Nu ik moet zeggen dat Hijwel volgens mij op het volgende stukje op de juiste manier heeft gereageerd!

Samengevat Je kunt zalig worden als je geen belijdenis hebt gedaan en als je nooit aan het Avondmaal geweest bent, maar dat zijn uitzonderingsgevallen. In onze kerkelijke situatie gaat de Heere doorgaans een ordelijker weg.

Dus God heeft aan die kerk een soort van volgorde regels gegeven. En als je nu dood gaat voor je alle regels doorlopen hebt, heb je pech want wordt je niet zalig?
Ik hoef alleen maar de denken aan de moordenaar aan het kruis, vlak voor hij stierf, na een godloos leven, mocht hij toch zalig worden. Zonder al die ordelijke regeltjes van die kerk doorlopen te hebben. Gek, is dat wel dezelfde God als van die kerk?

caprice

Berichtdoor caprice » 15 mar 2004 08:25

Er staat nergens in Gods Woord dat je aan het Avondmaal moet zijn geweest en kerkelijk belijdenis moet hebben gedaan. Je moet wel belijdenis hebben gedaan van je zonden tussen God en je ziel.
En Avondmaal houden kan toch overal? Dat hoeft niet alleen in de kerk. Het kan ook in het hart.

Openbaring 3 vers 20:
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

De dominee heeft wel verder wel gelijk denk ik.

Vin

Berichtdoor Vin » 15 mar 2004 09:57

Typisch.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 mar 2004 16:30

joepie schreef:Nu ik moet zeggen dat Hijwel volgens mij op het volgende stukje op de juiste manier heeft gereageerd!

Dus God heeft aan die kerk een soort van volgorde regels gegeven. En als je nu dood gaat voor je alle regels doorlopen hebt, heb je pech want wordt je niet zalig?
Ik hoef alleen maar de denken aan de moordenaar aan het kruis, vlak voor hij stierf, na een godloos leven, mocht hij toch zalig worden. Zonder al die ordelijke regeltjes van die kerk doorlopen te hebben. Gek, is dat wel dezelfde God als van die kerk?
Volgens mij lees ik het van ds. Kleiberg geciteerd stuk anders dan jullie en is het dus een interpretatie kwestie. Ik denk in de eerste plaats dat ds. Kleiberg uitgaat van iemand die altijd in de kerk is opgegroeid, zo komt het mij in ieder geval wel voor. En dan vind ik het niet normaal dat iemand geen belijdenis doet in het openbaar, hoewel hij wel gelooft. In de praktijk komt dat ook niet veel voor. Het gaat in deze vraag nadrukkelijk om de praktijk van alle dag en niet om de theoretische vraag of ik zalig kan worden als dit en dat. Op die theoretische vraag zal ds. Kleiberg een bevestigend antwoord geven. Althans dat maak ik op uit het overige deel van zijn antwoord.

Misschien kan dit een brug slaan?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 mar 2004 17:19

Maarten schreef:Ik vind wel dat je een beetje doorslaat hoor hijwel.

Ik denk dat de predikant op een eerlijke manier de vraag heeft beantwoord. Het enige wat hij zegt is dat als iemand bekeerd is, dan zal hij ook belijdenis willen doen en dan zal hij normaal gesproken ook aan het Avondmaal deelnemen. Daarom komt het niet vaak voor dat een bekeerde geen belijdenis aflegt en niet aan het avondmaal gaat.

Je lijkt me een antwoord te verlangen dat geen antwoord op de vraag is. Namelijk op de vraag: wie kan er zalig worden, maar dat is de vraag niet. Ik vind dat de predikant deze vraag heel goed beantwoord heeft.

jha, je zou het ook anderst kunnen lezen geef ik toe.
Maar ik zie iemand voor me die zich afvraagd of hij ondangs dat hij van God houd, wel zalig kan zijn. terwijl hij niet naar het heilig avondmaal gaat, en ook geen beleidenis heeft afgelegd van zijn geloof.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 mar 2004 17:22

Hijwel, helemaal mee eens goede reactie op een teleustellend antwoord.

Maarten, het gaat niet zo zeer op hoe je het kan interpreteren. Het gaat om de toon van het stuk. Lees een hoe nodigend Jezus de mensen aanspreekt... in dat licht ga je toch geen betoog houden over een uizonderingsgeval die niet aangaat maar toch zalig wordt? Wat voor een evangelie verkondiging is dat?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 mar 2004 17:49

Zalig zijn de armen van geest want voor hun is het koninkrijk der hemelen.
Zalig zijn zij die treuren want zij zullen getroost worden. -
Zalig zijn de zachtmoedigen want zij zullen de aarde beërven. -
Zalig zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid want zij zullen verzadigd worden.
Zalig de barmhartigen want zij zullen barmhartigheid ondervinden. -
Zalig zijn de reinen van hart want zij zullen God zien. -
Zalig die vrede brengen want zij zullen kinderen van God genoemd worden. -
Zalig zijn zij die om mijnen wil worden vervolgd en beschimpt. -

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 mar 2004 18:54

@tlantis schreef:Maarten, het gaat niet zo zeer op hoe je het kan interpreteren. Het gaat om de toon van het stuk. Lees een hoe nodigend Jezus de mensen aanspreekt... in dat licht ga je toch geen betoog houden over een uizonderingsgeval die niet aangaat maar toch zalig wordt? Wat voor een evangelie verkondiging is dat?
Je verlokt me toch om weer te reageren. Mijns inziens gaat de vraag ook om een uitzonderingsgeval.

Er is mijns inziens echt niets mis met de toon van deze man. Ik zie het als een nuchter en eerlijk antwoord. Ik kan me de voorzichtigheid in het antwoorden ook wel voorstellen. Het kan zijn dat iemand uit gemakzucht deze vraag heeft gesteld. In dat geval zou ik zeker ook voorzichtig zijn. Een dergelijke geestelijke gemakzucht mag niet gestimuleerd worden, terwijl dit aan de bereidwilligheid van Christus om mensen zalig te maken niets af doet.

Ik denk dat we uit moeten kijken om de realiteit niet uit het oog te verliezen. Ik krijg wel eens het idee dat dit steeds vaker het geval is. We zijn zo beducht voor het gevaar van een voorwaardelijk evangelie dat we andere gevaren of moeilijkheden niet meer onderkennen. Ik pleit ervoor om toch niet zo extreem te fixeren op het onvoorwaardelijk aanbod van genade.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 mar 2004 09:27

Maarten schreef:Ik pleit ervoor om toch niet zo extreem te fixeren op het onvoorwaardelijk aanbod van genade.
:cry: Nee, laten we het vooral moeilijker maken als het is... misschien eerst een soort test van vaardigheden en bijbelgetrouwheid... en oh ja, niet te veel zondigen natuurlijk. Genade is natuurlijk wel voor zondaren, maar niet voor die hele erge...

"Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk Gods."

Het aanbod van genade is extreem onvoorwaardelijk voor iedereen!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 18 mar 2004 13:32

Als ik het antwoord van Korteweg kort en bondig formuleer, zegt hij:

Je kunt wel zalig worden zonder belijdenis te hebben gedaan, maar in de regel gaat het anders.

Met dat antwoord is weinig mis, lijkt me.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 mar 2004 13:47

Nee hij zegt dit:Samengevat Je kunt zalig worden als je geen belijdenis hebt gedaan en als je nooit aan het Avondmaal geweest bent, maar dat zijn uitzonderingsgevallen. In onze kerkelijke situatie gaat de Heere doorgaans een ordelijker weg.

Dus de mensen die nog geen belijdenis gedaan hebben, kunnen bij hoge uitzondering zalig worden!
Nu volgens mij heeft wel of geen belijdenis doen, wel of niet naar het avondmaal gaan er niets mee te maken.
De enige weg tot zaligheid is die via het offer van Jezus Christus.
Zo als hij het zegt lijkt het alsof je eerst goede werken moet doen wil je zalig worden.
Eerst moet je aan een aantal kriteria voldoen pas dan is het mogelijk.
Zo zegt Johannes 3: 16 het niet.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 18 mar 2004 17:08

@tlantis schreef:
Maarten schreef:Ik pleit ervoor om toch niet zo extreem te fixeren op het onvoorwaardelijk aanbod van genade.
:cry: Nee, laten we het vooral moeilijker maken als het is... misschien eerst een soort test van vaardigheden en bijbelgetrouwheid... en oh ja, niet te veel zondigen natuurlijk. Genade is natuurlijk wel voor zondaren, maar niet voor die hele erge...

"Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk Gods."

Dat stem ik met je in, maar ik bedoelde het anders,

*zucht*

blijkbaar hopeloos om dit uit te leggen.

......

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mar 2004 18:06

Maarten schreef:
@tlantis schreef:

Dat stem ik met je in, maar ik bedoelde het anders,

*zucht*

blijkbaar hopeloos om dit uit te leggen.

......

neer hoor leg maar uit

Terug naar “Archief”