kerkelijke Scheuringen en Verdeeldheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MoesTuin
Generaal
Generaal

Re: kerkelijke Scheuringen en Verdeeldheid

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2014 14:17

rotterdam schreef:Door een keer "Paulus" in kerken te laten prediken namens Christus

Leg de hamer en spijkers maar klaar.
Onze verdeeldheid is een grote zonde maar daar praten we liever niet over.
Vrouwen in broeken en hoedjes in de kerk toch veel belangrijker.

Het zou wel goed zijn, want wanneer wordt dit in de kerken gepreekt, wie kan dit zich herinneren?
Paulus preekt vanuit de gevangenis en is gericht aan de gemeente van Efeze
Hopenlijk, mocht dit eens in de kerken gepreekt worden wat hieronder staat, en het waarlijk gehoord word, dan gaan de hamers en spijkers de kast in en komen de zakdoekjes te voorschijn, worden de strijdbijlen begraven, is er wederzijdse erkenning en vergeving, wordt de toon zacht en wordt de Heere Jezus en die Gekruisigd erkend en beleden en is er dankbaarheid en blijdschap hiervoor.
Waar Liefde woont gebiedt de Heere Zijn Zegen.

Efeze 4 vers 1-16 schreef:1 Als gevangene in de Here, vermaan ik u dan te wandelen waardig der roeping, waarmede gij geroepen zijt,
2 met alle nederigheid en zachtmoedigheid, met lankmoedigheid, en elkander in liefde te verdragen,
3 en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes:
4 één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping,
5 één Here, één geloof, één doop,
6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.
7 Maar aan een ieder onzer afzonderlijk is de genade gegeven, naar de mate, waarin Christus haar schenkt.
8 Daarom heet het:
opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede,
gaven gaf Hij aan de mensen.
9 Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewesten?
10 Hij, die nedergedaald is, Hij is het ook, die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen.
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars,
12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,
13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.
14 Dan zijn wij niet meer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer, door het valse spel der mensen, in hun sluwheid, die tot dwaling verleidt,
15 maar dan groeien wij, ons aan de waarheid houdende, in liefde in elk opzicht naar Hem toe, die het hoofd is, Christus.
16 En aan Hem ontleent het gehele lichaam als een welsluitend geheel en bijeengehouden door de dienst van al zijn geledingen naar de kracht, die elk lid op zijn wijze oefent, deze groei des lichaams, om zichzelf op te bouwen in de liefde.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 jun 2014 16:08

benefietdiner schreef:Ik denk dat het 'eenheid in verscheidenheid' is. Wel één in Christus maar met 1000 verschillende karakters en omstandigheden.
worteltjes schreef:Dus die karakters en omstandigheden zijn meer bepalend voor het godsbeeld dan de Heilige Geest. Naast geloven dat Jezus gestorven is voor jou maakt het de Heilige Geest dus niet zoveel uit. Ik vind dat toch apart.

Ik vind de volgende redenatie gewoon logischer, ik kan daar ook niets aan doen:
Dat mensen zo verschillende godsbeelden hebben is juist een aanwijzing voor afwezigheid van God. Het lijkt er zelfs op dat het godsbeeld bepalend is voor de gebeurtenissen in de kerk en niet zozeer God zelf. In de evangelische kerk zijn namelijk de Heilige Geest maar ook de demonen erg aanwezig. Dit kan allemaal ervaren worden. In zware gereformeerde gemeentes is vooral de angst van verloren gaan erg aanwezig en kun je zelf niks doen en moet je eigenlijk maar wachten totdat God je uitkiest.
Ik ben het wel eens met benefietdiner. Allemaal unieke mensen die de karaktertrekken van Jezus vertonen, althans dat is de bedoeling.

Praktisch gezien ben ik ook blij met de verscheidenheid.
Ik hou van muziek en ik moet er niet aan denken om altijd langzaam gezongen psalmen bij het orgel te zingen, geef mij maar een band.
En anderen zullen dat nou weer precies andersom hebben, die hoeven geen opwekking plus band.

En beste wortel, niet alleen in evangelische gemeentes zijn demonen, die zijn er ook bij de traditionele gemeentes. :(
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 jun 2014 16:42

Hopenlijk, mocht dit eens in de kerken gepreekt worden wat hieronder staat, en het waarlijk gehoord word, dan gaan de hamers en spijkers de kast in en komen de zakdoekjes te voorschijn, worden de strijdbijlen begraven.

][/quote]

Dan zullen jij en ik daar vandaag mee moeten beginnen / ervoor bidden ? Ja dat ook maar nooit vergeten dat wij en niet de Heere deze chaos veroorzaakt hebben.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 jun 2014 17:19

Afbeelding

Op de gevel van de doopsgezinde kerk in IJlst staat de spreuk boven de ingang:

Afbeelding

moet eigenlijk boven alle ingangen van een christelijke kerk.

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 04 jun 2014 18:12

StillAwake schreef: Wellicht is het ook typisch Noord-Europees.
We hebben hier ook een onwaarschijnlijk aantal politieke partijen!

Toevallig hoorde ik vorige week nog van iemand die jaren in een land in Midden-Amerika gewoond heeft, dat ook daar verdeeldheid heerst in de kerk.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2014 21:58

benefietdiner schreef:Afbeelding

Op de gevel van de doopsgezinde kerk in IJlst staat de spreuk boven de ingang:

Afbeelding

heel mooi!

Dank voor het delen.
moet eigenlijk boven alle ingangen van een christelijke kerk.

De Heere Jezus zegt;

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2014 21:59

heel mooi dank voor het delen (ging wat mis in bovenste berichtje geloof ik)

De Heere Jezus zegt;

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 05 jun 2014 10:33

het is heel onnatuurlijk om allemaal op 1 manier te geloven en op 1 manier te praten.
als Christus het hoofd is en wij het lichaam en de Geest daarin werkt dan is het toch totaal begrijpelijk dat zoveel verschil is?

want sinds wanneer is een vinger gelijk aan de armen of een ander lichaamsdeel?

dwalingen zijn gelijk aan ziektes en tumoren die moet bestreden worden, maar de lichaamsdelen die moeten niet met elkaar de strijd aangaan.
en dat is nu meestal het probleem we doen meestal juist net wat we niet moeten doen.
Haast u langzaam.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 jun 2014 10:45

Bartje schreef:het is heel onnatuurlijk om allemaal op 1 manier te geloven en op 1 manier te praten.
als Christus het hoofd is en wij het lichaam en de Geest daarin werkt dan is het toch totaal begrijpelijk dat zoveel verschil is?

want sinds wanneer is een vinger gelijk aan de armen of een ander lichaamsdeel?

dwalingen zijn gelijk aan ziektes en tumoren die moet bestreden worden, maar de lichaamsdelen die moeten niet met elkaar de strijd aangaan.
en dat is nu meestal het probleem we doen meestal juist net wat we niet moeten doen.

Mee eens, maar wie is toch de geestelijke vader van dat onheilige fundament, waarin iedereen die er maar enigszins anders over denkt verbannen of zelfs gedood werd?

Terug naar “[Religie] - Open forum”