kerkelijke Scheuringen en Verdeeldheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MoesTuin
Generaal
Generaal

kerkelijke Scheuringen en Verdeeldheid

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2014 08:17

Het is hier een divers forum ben ik al achter.
Dat geeft niets, zolang er maar toch ergens een eenheid is, respect voor elkaars meningen en achtergrond.
Op dit forum zijn vele verschillende mensen aanwezig.
Mensen met vele verschillende kerkelijke en gedeeltelijke kerkelijk en niet kerkelijke achtergronden.

Iedereen verdedigt zijn eigen mening en dat is best wel te begrijpen.
Maar er is eigenlijk één groot probleem
In Nederland zijn er vele soorten kerkgemeenschappen / Geloofsgemeenschappen.
Velen zijn in de loop der tijden maar blijven scheuren en waarom?
Omdat men het niet eens was over een opvatting, een bepaalde leer, ....vul maar in....

Ondertussen is door de bomen het bos niet meer te zien in kerkelijk nederland.
Nu is het op zich niet zo erg al die verschillende kerkgemeenschappen, enkel is het erg als men elkaar veroordeeld, men met elkaar ruzie maakt enz......
En daarmee wordt de Heere God niet geeeerd, welnee, de satan lacht in zijn vuistje

In de bijbel lezen we in wat Paulus hierover zegt

1 Korinthe 1 vers 10-17 schreef:10 Doch ik vermaan u, broeders, bij de naam van onze Here Jezus Christus: weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn; weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen.
11 Mij is namelijk omtrent u, mijn broeders, medegedeeld door de (huisgenoten) van Chloë, dat er twisten onder u zijn.
12 Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus! En ík van Apollos! En ík van Kefas! En ík van Christus!
13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt?
14 Ik ben dankbaar, dat ik niemand uwer gedoopt heb dan Crispus en Gajus;
15 zodat niemand kan zeggen, dat gij in mijn naam gedoopt zijt.
16 Ook heb ik nog het gezin van Stefanas gedoopt; verder weet ik niet, dat ik nog iemand gedoopt heb.
17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken.

Het is voor onze tijd als vers 12 van toepassing, ik ben hervormd, ik ben van de gereformeerde gemeenten, ik geloof op mijn eigen manier, ik ben evangelische, ik.....

Dat is allemaal prima, maar als je met elkaar in de eerste plaats van Christus bent.
De Heere Jezus verbindt en maakt ons samen één en zo worden er door vele kerkmuren heen (voor velen onzichtbaar helaas) één Gemeente van de Heere Jezus Christus gevormd hier op aarde al. De Heere God laat zich echt niet tegen houden door welke vorm of kerkmuur dan ook, zolang Zijn Woord in een gemeente verkondigd wordt in Gemeenschap van alle kerken en gelovigen, niet alleen in Nederland, maar Wereldwijd vergaderd!
Als je maar gekocht en betaald bent met Zijn Verzoenend bloed.

Als dit het geval is, ga je gelijk ook heel anders met mede geloofsgenoten om en de Liefde overheerst, geduld, zachtmoedigheid, vrede, vriendelijkheid, goedheid......

Van welke kerk ben jij schreef:Van welke kerk ben jij
Die vraag krijg ik nog weleens te horen
Dan antwoord ik: ik ben hervormd geboren
Maar ja, wat geeff ik daarmee eigelijk aan?
Met hervormd kun je alle kanten op gaan
En dus vul ik aan:rechtzinnig daar en boven
Dat is een vrijzinnige manier van geloven.

Maar toe ik nog jong was is mij al geleerd:
Een goed woord voor hervormd is gereformeerd
Dus behoor ik ook tot de gereformeerde kerk
En doe gereformeerd gemeentewerk
De kerk is oud dat zonder meer dus
ben ik ook oud gereformeerd
Ik ben christelijk, zo is mij geleerd

Ik kan ook zeggen,dat kan er mee door en
dat ik tot de christenengemeente hoor
Christus bevrijdde mij tot liefde en hoop
Dus vast en zeker vrijgemaakt ben ik dus ook
Omdat men in de kerk aan dopen doet
past baptistengemeente mij ook wel goed
In mij kerk komt jaarlijks het pinksterfeest voor
Dus is het dat ik tot een pinkstergemeente behoor

En omdat het steeds om het evangelie gaat
kan evangelische gemeente ook geen kwaad
Ik vaar op het bijbelse apostolische gezag
Dat is ook een reden dat ik mij ook apostolische noemen mag
Tenslotte is het maar een klein publiek
De kerk is algemeen,dus ik ben katoliek
U weet nu bij welke kerk ik hoor
of komt mijn antwoord U verwarrend voor?

U hebt gelijk! Die namen wat een gedoe
Daarom wens ik U van harte toe
Dat op de vraag: waar hoort U bij?
Van wie bent U?
Mijn antwoord zij: Van Christus ben ik...
Straks en ......Nu!

https://www.youtube.com/watch?v=TfweqXDyioQ

Geprezen zij de Heer,
die eeuwig leeft.
Die vol ontferming ieder troost
en alle schuld vergeeft.
Die heel het aard gebeuren
vast in handen heeft.

REFREIN:

Hem zij de glorie,
want Hij die overwon,
zal nooit verlaten wat Zijn hand begon.
Halleluja. Geprezen zij het Lam,
dat de schuld der wereld op zich nam.

Verdreven is de schaduw van de nacht.
En wie Hem aanvaarden wil wordt eens veilig thuis gebracht.
Voor Hem geldt ook dit wonder:
alles is volbracht.

REFREIN (1X)

Hij doet ons dankbaar schouwen in het licht,
dat uitstraalt van het kruis,
dat eens voor ons werd opgericht.
En voor ons oog verrijst een heerlijk vergezicht.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

mealybug
Generaal
Generaal

Re: kerkelijke Scheuringen en Verdeeldheid

Berichtdoor mealybug » 04 jun 2014 08:36

Het probleem is natuurlijk ontstaan doordat ''weledele dominees'' heel wat meer mogen dan de kerkschaapjes.
Zij waren het die uitgingen van de grote groep, en namen wat schaapjes mee en zo scheurden we er op los.
Maar de kerkschaapjes moeten wel lief zijn voor elkaar en het systeem van verdeeldheid in stand houden (hoppa, daar komt weer een nieuw kerkgebouw van 3 miljoen in Opheusden) want ze zijn nu eenmaal ''gesteld in een bepaalde gemeente''.

Hoe valt dat nu uit te leggen?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 04 jun 2014 08:41

mealybug schreef:

Door een keer "Paulus" in kerken te laten prediken namens Christus

1 Korinthe 1 vers 10-17 schreef:10 Doch ik vermaan u, broeders, bij de naam van onze Here Jezus Christus: weest allen eenstemmig en laten er geen scheuringen onder u zijn; weest vast aaneengesloten, één van zin en één van gevoelen.
11 Mij is namelijk omtrent u, mijn broeders, medegedeeld door de (huisgenoten) van Chloë, dat er twisten onder u zijn.
12 Ik bedoel dit, dat ieder uwer zijn leus heeft: Ik ben van Paulus! En ík van Apollos! En ík van Kefas! En ík van Christus!
13 Is Christus gedeeld? Is Paulus dan voor u gekruisigd, of zijt gij in de naam van Paulus gedoopt?
14 Ik ben dankbaar, dat ik niemand uwer gedoopt heb dan Crispus en Gajus;
15 zodat niemand kan zeggen, dat gij in mijn naam gedoopt zijt.
16 Ook heb ik nog het gezin van Stefanas gedoopt; verder weet ik niet, dat ik nog iemand gedoopt heb.
17 Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen, en dat niet met wijsheid van woorden, om niet het kruis van Christus tot een holle klank te maken.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 04 jun 2014 12:45

Ik kwam laatst weer eens terug in mijn oude evangelische gemeente. Er is daar een soort 'minischeuring' plaatsgevonden, een behoorlijke groep mensen wist zich niet langer verbonden met het gedachtegoed van de evangelische gemeente en wilde meer de pinkster/charismatische kant op, met nadruk op de gaven van de heilige geest en welvaartsevangelie en dergelijke. Dit komt in de kerkdiensten nooit zo naar voren maar wel bij andere activiteiten en dus vooral door deze groep. Deze zijn nu deels vertrokken naar een meer charismatische gemeente in de stad (die overigens jááren terug ook ontstaan is vanuit een scheuring van de evangelische gemeente), deels nergens heen of naar kleine onbekendere groepjes her en der.

Toch jammer dit soort ontwikkelingen, maar ik ben blij dat de gemeente gewoon vasthoudt aan de grondbeginselen van de evangelische gemeente: Jezus en die gekruisigd, en niet de nadruk leggen op allerlei andere dingen. Dat er daardoor schapen afvallen is jammer, maar lijkt me toch beter dan met alle winden meewaaien. Soms is het kiezen tussen twee kwaden...

Binnen de evangelische groep is het (te) charismatische een groot gevaar. Maar ook neiging naar een te Joodse visie op de wet (zevendedagsadventist/messiaans belijdend/volstrekt kritiekloos naar Israël kijkend etc.), de dwaling der Alverzoeningsleer (iedereen wordt behouden ook de onbekeerden), de te grote focus op allerlei onheilsprofetieën, etc. behoren allemaal tot gevaren binnen deze stroming waarvan de gemeente beschermd dient te worden.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 04 jun 2014 12:48

mealybug schreef:(hoppa, daar komt weer een nieuw kerkgebouw van 3 miljoen in Opheusden)

Wil jij al die mensen in één gebouw proppen dan? Dat past niet hoor. De hervormde gemeente in Katwijk (toch niet verscheurd) heeft ook 10 kerken, en dan nog twee voor de HHK. Of zoiets.

Een systeem van kleinere, lossere gemeenten lijkt me júist beter. Bijvoorbeeld de scheuring die ik hierboven beschreven heb, beperkt zich gelukkig maar tot één plaats. Stel de evangelische gemeente was een verband zoals bijvoorbeeld de gereformeerde gemeente, dan had je gelijk weer een nieuw kerkverband gehad met allerlei gevolgen van dien (evangelisch charismatische gemeente buiten verband versie 2?).

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 jun 2014 13:10

misschien is dit een oplossing:

Afbeelding

http://www.wkve.nl/

worteltjes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor worteltjes » 04 jun 2014 13:15

Komt het misschien omdat iedereen zijn eigen godsbeeld heeft en daardoor maar bij één bepaalde kerk past? Dan is de vraag natuurlijk hoe kunnen er zoveel verschillende godsbeelden ontstaan uit 1 boek. En nog interessantere vraag is: Hoe kunnen er zoveel verschillende godsbeelden ontstaan als het geloof ontstaat en ontwikkelt door die ene Heilige Geest. Hoe kan er dan in vredesnaam zoveel verschil zijn?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 jun 2014 13:20

worteltjes schreef:Komt het misschien omdat iedereen zijn eigen godsbeeld heeft en daardoor maar bij één bepaalde kerk past? Dan is de vraag natuurlijk hoe kunnen er zoveel verschillende godsbeelden ontstaan uit 1 boek. En nog interessantere vraag is: Hoe kunnen er zoveel verschillende godsbeelden ontstaan als het geloof ontstaat en ontwikkelt door die ene Heilige Geest. Hoe kan er dan in vredesnaam zoveel verschil zijn?

Wellicht is het ook typisch Noord-Europees.
We hebben hier ook een onwaarschijnlijk aantal politieke partijen!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 jun 2014 13:36

worteltjes schreef:ene Heilige Geest. Hoe kan er dan in vredesnaam zoveel verschil zijn?

Er is wel één Heilige Geest maar wil dat ook zeggen dat die er een eenheidsworst (sorry voor de uitdrukking) van maakt. Dat geloof ik niet.

worteltjes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor worteltjes » 04 jun 2014 13:37

benefietdiner schreef:Er is wel één Heilige Geest maar wil dat ook zeggen dat die er een eenheidsworst (sorry voor de uitdrukking) van maakt?

Waarom niet? Dat is toch juist het doel. Anders wordt de opdracht één te zijn ook onmogelijk.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 jun 2014 13:48

worteltjes schreef:Waarom niet? Dat is toch juist het doel. Anders wordt de opdracht één te zijn ook onmogelijk.

Ik denk dat het 'eenheid in verscheidenheid' is. Wel één in Christus maar met 1000 verschillende karakters en omstandigheden.

worteltjes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor worteltjes » 04 jun 2014 13:56

benefietdiner schreef:Ik denk dat het 'eenheid in verscheidenheid' is. Wel één in Christus maar met 1000 verschillende karakters en omstandigheden.

Dus die karakters en omstandigheden zijn meer bepalend voor het godsbeeld dan de Heilige Geest. Naast geloven dat Jezus gestorven is voor jou maakt het de Heilige Geest dus niet zoveel uit. Ik vind dat toch apart.

Ik vind de volgende redenatie gewoon logischer, ik kan daar ook niets aan doen:
Dat mensen zo verschillende godsbeelden hebben is juist een aanwijzing voor afwezigheid van God. Het lijkt er zelfs op dat het godsbeeld bepalend is voor de gebeurtenissen in de kerk en niet zozeer God zelf. In de evangelische kerk zijn namelijk de Heilige Geest maar ook de demonen erg aanwezig. Dit kan allemaal ervaren worden. In zware gereformeerde gemeentes is vooral de angst van verloren gaan erg aanwezig en kun je zelf niks doen en moet je eigenlijk maar wachten totdat God je uitkiest.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 jun 2014 14:02

Door een keer "Paulus" in kerken te laten prediken namens Christus

Leg de hamer en spijkers maar klaar.
Onze verdeeldheid is een grote zonde maar daar praten we liever niet over.
Vrouwen in broeken en hoedjes in de kerk toch veel belangrijker.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 jun 2014 14:06

Als ik aan de eerste kerk denk (en de kerken tegenwoordig dienen te zijn) dan denk ik aan Marcus en Handelingen.

Marcus 16:
15 En hij zei tegen hen: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend. 16 Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld. 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’
19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God. 20 En zij gingen op weg om overal het nieuws bekend te maken. De Heer hielp hen daarbij en zette hun verkondiging kracht bij met de tekenen die ermee gepaard gingen.

Hand: 2:14-47
14 Daarop trad Petrus naar voren, samen met de elf andere apostelen, verhief zijn stem en sprak de menigte toe: ‘U, Joden en inwoners van Jeruzalem, luister naar mijn woorden en neem ze ter harte. 15 Deze mensen zijn niet dronken, zoals u denkt; het is immers pas het derde uur na zonsopgang. 16 Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël:
17 “Aan het einde der tijden, zegt God,
zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten.
Dan zullen jullie zonen en dochters profeteren,
jongeren zullen visioenen zien en oude mensen droomgezichten.
18 Ja, over al mijn dienaren en dienaressen
zal ik in die tijd mijn geest uitgieten,
zodat ze zullen profeteren.
19 Ik zal wonderen doen verschijnen aan de hemel boven
en tekenen geven op de aarde beneden, bloed en vuur en rook.
20 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed
voordat de grote, stralende dag van de Heer komt.
21 Dan zal ieder die de naam van de Heer aanroept worden gered.”
22 Israëlieten, luister naar wat ik u zeg: Jezus uit Nazaret is door God tot u gezonden, hetgeen gebleken is uit de grote daden en de wonderen en tekenen die God, zoals u bekend is, door zijn toedoen onder u heeft verricht. 23 Deze Jezus, die overeenkomstig Gods bedoeling en voorkennis is uitgeleverd, hebt u door heidenen laten kruisigen en doden. 24 God heeft hem echter tot leven gewekt en de last van de dood van hem afgenomen, want de dood kon zijn macht over hem niet behouden. 25 David zegt immers over hem:
“Steeds houd ik de Heer voor ogen,
hij is aan mijn zijde, ik wankel niet.
26 Daarom verheugt zich mijn hart
en jubelt mijn tong van blijdschap.
Ja, mijn lichaam zal behouden blijven,
27 want u zult mij niet overleveren aan het dodenrijk
en het lichaam van uw trouwe dienaar zal niet tot ontbinding overgaan.
28 U hebt mij de weg naar het leven getoond,
uw nabijheid zal mij vervullen met vreugde.”
29 Broeders en zusters, u zult mij wel toestaan dat ik over de aartsvader David zeg dat hij gestorven en begraven is; zijn graf bevindt zich immers nog steeds hier. 30 Maar omdat hij een profeet was en wist dat God hem onder ede beloofd had dat een van zijn nakomelingen zijn troon zou bestijgen, 31 heeft hij de opstanding van de messias voorzien en gezegd dat deze niet aan het dodenrijk zou worden overgeleverd en dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou overgaan. 32 Jezus is door God tot leven gewekt, daarvan getuigen wij allen. 33 Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen. Die Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is wat u ziet en hoort. 34 David is weliswaar niet naar de hemel opgestegen, maar toch zegt hij: “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand, 35 tot ik je vijanden onder je voeten heb gelegd.’” 36 Laat het hele volk van Israël er daarom zeker van zijn dat Jezus, die u gekruisigd hebt, door God tot Heer en messias is aangesteld.’
37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ 40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.
Het leven van de eerste gemeente
43 De vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichtten, vervulden iedereen met ontzag. 44 Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. 45 Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden. 46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. 47 Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 jun 2014 14:09

mealybug schreef:

Dat valt niet uit te leggen omdat het een vervloekte schande is. Als de Bijbel ergens duidelijk over is dan is het dit. De één achtte de ander uitnemende dan zichzelf.

Terug naar “[Religie] - Open forum”