S.V. levert jongeren problemen op volgens Hersteld Herv.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: S.V. levert jongeren problemen op volgens Hersteld Herv.

Berichtdoor benefietdiner » 03 jun 2014 14:17

Faramir schreef: thuis niet op kerkbanken zit maar dat je een comfortabele bank hebt uitgekozen.
:lol:
StillAwake schreef: Ik draag op mi9jn werk ook andere kleding dna thuis,
:D
Is dit een juist vergelijken. De Bijbel vergelijken met een kerkbank of kleding enz. vind ik van niet. Geestelijke voeding is toch wel wat anders meen ik. In de kerk haal je toch ook niet met een andere neus adem dan thuis. Of schroef je even je verstand er af en laat je in de kerk want thuis heb ik een andere enz.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jun 2014 20:05

:D
Is dit een juist vergelijken. De Bijbel vergelijken met een kerkbank of kleding enz. vind ik van niet. Geestelijke voeding is toch wel wat anders meen ik. In de kerk haal je toch ook niet met een andere neus adem dan thuis. Of schroef je even je verstand er af en laat je in de kerk want thuis heb ik een andere enz.

Ja, dit is een juist vergelijken.
De Bijbel die je thuis leest wijkt in niets af van het exemplaar wat je in de kerk leest, met dit verschil dat het kerk-exemplaar een verouderd taalgebruik heeft.
Als je thuis de Koran leest, maar in de kerk de Bijbel ben ik het met je eens, maar nu niet.
De Bijbel is de Bijbel, en de vertaling is daarin tot op zekere hoogte bijzaak.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 04 jun 2014 08:20

Ik vind het een bizarre vertoning dit. Met tegenzin doet men steeds een klein stapje vooruit omdat men toch wel inziet dat er iets moet veranderen. Door maar heel hard te roepen dat een Bijbelvertaling tijdloos is, wordt het dat heus niet. Feit is dat de uiterlijke beleving van het geloof door de eeuwen heen veranderd is, afgestemd op de vragen en behoeften van de tijd.

We moeten ons niet vastklampen aan geloofsvormen uit de 17e eeuw, maar aan onze God, Die door de tijden heen Dezelfde is en zal zijn. En voor de uitbreiding van het geloof moet het voor ons het meest belangrijk zijn dat het Woord ieder mens bereikt, jong en oud. Als daar taalkundige barrieres voor zitten, dan moeten we daar overheenstappen, en niet aan onze vleselijke en sentimentele gevoelens vast blijven houden, maar eindelijk eens durven vertrouwen op de werking van de Geest en het werk van God dat Hij niet los zal laten.

Vasthouden aan een verouderde taal is typisch iets wat past bij de moderne mens, die alles in eigen hand wil hebben en kunnen controleren; ook wanneer en hoe de Geest mensen kan raken. Echter, de Geest trekt zich niets van ons aan en zal zich uiteindelijk niet door ons laten tegenhouden.

Langzaamaan ontglipt de SV uit de vingers, en ik ben ervan overtuigd dat over 2 of meer generaties, de SV verleden tijd is, maar dat waarschijnlijk de discussie zal opstarten over de HSV. En daaraan valt te zien dat uit de mens niets goeds kan komen, want wat we niet willen, doen we toch: God tegenwerken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “Archief”