Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2014 20:30

mealybug schreef:Als je het over jihad strijders hebt, die zijn gehersenspoeld, zelfs kinderen worden met bomgordels om op weg gestuurd.
Zij denken met het sterven voor de zaak de hemel te verdienen, toch heeeeeeel iets anders, lijkt me.

Nee, dat lijkt me eigenlijk exact hetzelfde. Want wat je nu zegt is "zolang iemand gelooft wat ik geloof en zijn leven geef, is het echt, maar als iemand iets anders gelooft en zijn leven geeft, is het hersenspoelen." Dat is wel een heel erg lui argument.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 jun 2014 20:33

Mortlach schreef:
Nee, dat lijkt me eigenlijk exact hetzelfde. Want wat je nu zegt is "zolang iemand gelooft wat ik geloof en zijn leven geef, is het echt, maar als iemand iets anders gelooft en zijn leven geeft, is het hersenspoelen." Dat is wel een heel erg lui argument.

nee , ik zeg dat de discipelen die alles hadden meegemaakt en gezien, betrouwbare verkondigers waren, mede omdat zij standvastig waren en dat met hun leven hebben bekocht.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 02 jun 2014 21:56

Dames, heren

Ik snap niet waarom jullie op een refoforum het christelijk geloof gaan bestrijden..
Het is net zoiets als in de winkel van de bakker gaan staan en dan gaan roepen dat 'ie troep verkoopt.
Nee ik reken mezelf niet tot de refos; soms heb ik ook last van ze, maar word hier off-topic.
Komt in een ander topic wel aan de orde.

Maar Spreeuw (sorry maar jij opent nu eenmaal de meeste topics) en ik kijken tegen geloofszaken heeel anders aan. Dat is niet erg, mss kunnen we wat leren van elkaars standpunt.
Ik wil en denk dat je op dit forum best wel aan mag geven dat je heel anders in het leven staat:
Van bevindelijk gereformeerd, tot evangelisch, naar rkk tot atheist.
Blijf ik er toch bij dat het geen stijl is om hier te gaan roepen dat het allemaal onzin is, sprookjes zijn.
Vind ik niet het juiste podium..
Bijna ieder onderwerp is hiermee doordrenkt. Die actie roept vaak weer reactie op waardoor sommige onderwerpen helemaal verzanden in een nutteloos kinderachtig welles-nietesspel.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 02 jun 2014 22:53

moderngelovige schreef:Dames, heren

Ik snap niet waarom jullie op een refoforum het christelijk geloof gaan bestrijden..
Het is net zoiets als in de winkel van de bakker gaan staan en dan gaan roepen dat 'ie troep verkoopt.
Nee ik reken mezelf niet tot de refos; soms heb ik ook last van ze, maar word hier off-topic.

Maar Spreeuw (sorry maar jij opent nu eenmaal de meeste topics) en ik kijken tegen geloofszaken heeel anders aan. Dat is niet erg, mss kunnen we wat leren van elkaars standpunt.
Ik wil en denk dat je op dit forum best wel aan mag geven dat je heel anders in het leven staat:
Blijf ik er toch bij dat het geen stijl is om hier te gaan roepen dat het allemaal onzin is, sprookjes zijn.
Bijna ieder onderwerp is hiermee doordrenkt. Die actie roept vaak weer reactie op waardoor sommige onderwerpen helemaal verzanden in een nutteloos kinderachtig welles-nietesspel.

Met andere woorden: in een topic zoals dit, dat gaat over het spanningsveld tussen gelovigen en ongelovigen/andersgelovigen in relatie tot 'eeuwige ondergang', mogen ongelovigen/andersgelovigen enkel meediscussiëren op voorwaarde dat ze geen argumenten gebruiken of standpunten innemen die haaks staan op het christelijke geloof? Interessante these.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 08:42

moderngelovige schreef:Dames, heren

Ja, het komt over alsof de atheïsten hier op dit christelijk forum ons als christenen willen overtuigen dat de Bijbel een verzinsel is. Totaal respectloos.

Van mij mogen atheïsten best meediscussiëren, als je maar geen hetze gaat voeren tegen het algemeen en ongetwijfeld christelijk geloof.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 03 jun 2014 10:23

Wim,

Er is niets mis met argumentering en je mening te geven hoe je zelf over bepaalde onderwerpen denkt. Kan vanuit wat voor invalshoek dan ook.
Maar als ik termen als christengekkies, dom, flauwekul, sprookjes en arrogant heen en weer zie vliegen dan denk ik laten we allemaal eens even nadenken voor we op die Bevestig-knop drukken.

Nogmaals: na pakweg 10 dagen refoforum valt de harde taal ten opzichte van elkaar mij nogal tegen!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 03 jun 2014 10:28

Daarom is dit het open forum, hier mogen atheïsten hun mening ronduit kwijt. Dat heb je nou in het echte leven ook he, de buurman die over de schutting een gesprek met je aangaat over het geloof en vervolgens zegt dat hij er niets van gelooft. Natuurlijk probeert hij je daar ook van te overtuigen..

Of zeg je dan ook, zeg buurman, ik wil je mening niet horen, liever nog, ga weg als mijn buurman want ik ben zo bang dat je me overtuigt van jouw gelijk :mrgreen:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jun 2014 10:30

Ik zou zeggen: "dat is prima buurman, zoveel mensen zoveel meningen"

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2014 10:31

moderngelovige schreef:Maar als ik termen als christengekkies, dom, flauwekul, sprookjes en arrogant heen en weer zie vliegen dan denk ik laten we allemaal eens even nadenken voor we op die Bevestig-knop drukken.

Nogmaals: na pakweg 10 dagen refoforum valt de harde taal ten opzichte van elkaar mij nogal tegen!

Dat soort termen behoud ik me voor voor mensen die ze echt verdienen... :wink:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 03 jun 2014 11:28

jamillah schreef:Daarom is dit het open forum, hier mogen atheïsten hun mening ronduit kwijt. Dat heb je nou in het echte leven ook he, de buurman die over de schutting een gesprek met je aangaat over het geloof en vervolgens zegt dat hij er niets van gelooft. Natuurlijk probeert hij je daar ook van te overtuigen..

Of zeg je dan ook, zeg buurman, ik wil je mening niet horen, liever nog, ga weg als mijn buurman want ik ben zo bang dat je me overtuigt van jouw gelijk :mrgreen:

Maar in een gesprek met je buurman ga je mekaar niet uitmaken voor dwaas, ongelovige, christengek, dweper, dom, enz.
Ik had laatst fijne gesprekken met een verstokte SGP-er van ger.gem-huize over zijn en mijn invulling van het geloof. Respect voor elkaar moet het uitgangspunt zijn. Niet elkaar de tent uitvechten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2014 11:52

Welkom op het internet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jun 2014 12:56

Afbeelding

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 03 jun 2014 13:23

;/

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 jun 2014 13:38

moderngelovige schreef:Maar in een gesprek met je buurman ga je mekaar niet uitmaken voor dwaas, ongelovige, christengek, dweper, dom, enz.
Ik had laatst fijne gesprekken met een verstokte SGP-er van ger.gem-huize over zijn en mijn invulling van het geloof. Respect voor elkaar moet het uitgangspunt zijn. Niet elkaar de tent uitvechten.

Inderdaad. Wel heb je als christen de taak om het evangelie van Christus verder te verspreiden en te getuigen van de Here Jezus.

worteltjes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor worteltjes » 05 jun 2014 15:52

Ik snap niet hoe een eeuwige hel te rijmen is met een liefdevolle en rechtvaardige God.
Het is in mijn ogen niet liefdevol, dat hoef ik niet uit te leggen denk ik.
Maar ik vind dat het ook niet rechtvaardig is. Want al is het 10 of 100 jaar, als je het vergelijkt met de oneindigheid is het niets. Hoe kan het ooit rechtvaardig zijn om iemand tot in het eeuwige te straffen? Het houdt gewoon nooit op die pijn. Dat kan toch niet rechtvaardig zijn, laat staan liefdevol.

Terug naar “[Religie] - Open forum”