Spreeuw schreef:Nee, het is wel juist. Een interpretatie kan tot stand komen door "onderzoek", maar dat staat dan in een heel ander daglicht. Het gaat duidelijk om de menselijke zienswijze of denkwijze van iets (kijk ook eens in woordenboeken). In zo'n geval is een onderzoek erop gericht om er achter te komen hoe uw zienswijze op iets is. Dat is in feite niets meer dan een persoonlijke mening. Bij een onderzoek in ruime zin gaat het daar niet om. Wanneer men iets gaat onderzoeken, komt de uitslag pas na het onderzoek als conclusie van een aantal controleerbare feiten.
Nogmaals, wat jij onder onderzoek verstaat, zie ik als een vorm van interpretatie. Het is maar welk woord je gebruikt en wat je eronder verstaat.
Ik begrijp wel waar je je tegen afzet, namelijk het afdoen van een opvatting met de dooddoener 'dat is ook maar een mening'. Maar dat is niet de bedoeling van de mensen waarmee je op dit moment in discussie bent.
Bij de vraag "Wat bedoelt de Bijbel hier?" is het de vraag wat de Heilige Geest in de tekst wil zeggen, en niet hoe u hierover denkt. Dat kan heel iets anders zijn dan dat u (aanvankelijk) dacht. Onderzoek kan hierbij helpen. Denk hierbij aan vragen als: "Waar komt een bepaald woord in de grondtekst nog meer voor?" "In welk verband staat de tekst?" ""Wat staat er in diverse commentaren?". Er is echt maar een ware uitleg van de Bijbel, en die wordt niet afgedaan met "interpretatie". Dan gaat het om de ware bedoeling van de tekst, wat de Heilige Geest hiermee te zeggen heeft. Dus ofwel uw argumenten zijn in overeenstemming met de Geest, of ze zijn het niet.
Het probleem is alleen, dat als je op onderzoek uitgaat, je ook bij de wat in refoland bekend staat als 'de betrouwbare uitleggers' heel vaak verschil van mening tegenkomt. En dat op basis van diepgaand onderzoek van de teksten. Wat doe je dan?
Ten tweede, je gaat ervan uit dat jij alleen zulk onderzoek doet. Waarom ga je er bij voorbaat vanuit dat anderen dat niet doen?