katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor hubert » 16 mei 2014 14:05

adBoaz
Ik denk dat je de vinger precies op de zere plek legt.
Enkele dingen die mij de kerk uitjaagden waren: Al die regels waarbij je niets mocht, zonder goede onderbouwing. Het gevoel 'je hoort niet bij de ware gelovigen, dus je bent niets', en je kunt zelf niets doen om dat te veranderen, want je moet uitverkoren zijn.
En het liefdeloze, veroordelende en vaak ook goddeloze gedrag, van mensen die zeiden wel uitverkoren te zijn.

Helemaal mee eens Boaz. Het is een heel vreemde cirkelredenering, waarin menigeen is vastgelopen. Toch zijn er genoeg kerken die wel een Bijbels prediking van liefde en compassie hebben.
Met een beetje moeite kun je er wel achter komen waar dit te vinden is in jouw buurt.
Ik vind het altijd jammer als mensen afhaken zonder zich elders in te gaan zetten voor Gods Koninkrijk.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2014 14:06

Jezus bepaalt zelf met wie hij avondmaal houdt en het zou me niks verbazen als hij dwars door alle denominaties heenkijkt.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 16 mei 2014 15:21

hubert schreef:Met gelijkgestemden in 1 kerk is de dood in de pot.
André-J30 schreef:Heb je Bijbelse onderbouwing daarvoor?
hubert schreef:Kijk om je heen.
Duidelijk ... :( , Joh. 17:22 dan?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 16 mei 2014 17:07

Johannes 17:22,23
22 Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij:
23 ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad.

Hier wordt m.i. bedoeld één in geloof in God. That's all.
Interpretaties worden hierdoor toch niet verboden of uitgesloten.
Daarom pleitte ik al eerder voor een paraplukerk met vele zalen. Zoiets als een uitgebreide PKN. De rooms katholieken kunnen er dan ook bij. Net als de pinkstergemeenten etc. Dan zou naar buiten toe sowieso de geloofwaardigheid van de kerk ten goede komen. Nu is er al de Raad van Kerken. Dan is er
gewoon de christelijke kerk van Nederland.
Kijk ook eens naar het beeld van het Lichaam dat Paulus geeft naar de gemeente van Korinthe.
De voet kan niet zonder het oog etc. Dat spoort toch ook aan met verschillende denkwijzen in de gemeente om te gaan. Hij zegt toch niet: scheidt u af en vorm een nieuw clubje, zoals bv onlangs met dat zogenaamde herstelde (wat is er hersteld?) kerkje. Het blijft m.i. een aanfluiting.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 jun 2014 06:24

Kijk ook eens naar het beeld van het Lichaam dat Paulus geeft naar de gemeente van Korinthe.
De voet kan niet zonder het oog etc. Dat spoort toch ook aan met verschillende denkwijzen in de gemeente om te gaan. Hij zegt toch niet: scheidt u af en vorm een nieuw clubje, zoals bv onlangs met dat zogenaamde herstelde (wat is er hersteld?) kerkje. Het blijft m.i. een aanfluiting.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 02 jun 2014 08:11

hubert schreef:Hier wordt m.i. bedoeld één in geloof in God. That's all.
De voet kan niet zonder het oog etc. Dat spoort toch ook aan met verschillende denkwijzen in de gemeente om te gaan.
Heb je soms eerdere posts van mij gelezen? Zo'n zelfde gedachte heb ik ook.
Alleen wordt er naar mijn idee toch iets meer bedoeld dan alleen het geloof in één God.
Efeze 4:5 Een Heere, een geloof, een doop,
Dan wordt het nog een hele klus. Maar hoe kleiner de Christenheid wordt, hoe meer we elkaar nodig hebben. Dan worden verschillen steeds meer bespreekbaar.
Dan vallen de pepermuntjes, autorijden op zondag en rokken tot onder de knie m.i. af als niet scheidend.
Volwassen-/geloofsdoop of kinderdoop zijn m.i. niet gelijk maar kunnen wel onder dezelfde paraplu.
Al zal ik wel duidelijk kiezen voor een eigen plekje onder die paraplu ...
hubert schreef:De rooms katholieken kunnen er dan ook bij.
Of de Paus (!) doet bepaalde concessies en wij gaan terug onder de oorspronkelijke paraplu ...
Kies maar:

[-X

[-(

:-k

=D>

Zelf ga ik voor :-k

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 jun 2014 08:15

hubert schreef:Daarom pleitte ik al eerder voor een paraplukerk met vele zalen. Zoiets als een uitgebreide PKN.

Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn voor het calvinistische protestantisme. Indien het al gaat gebeuren dan zal het aan einde weer net zo veel kerken opleveren als daarvoor. Net zoals bij de oprichting van de PKN. Met een verschuiving in ledenaantal.
De rooms katholieken kunnen er dan ook bij.

Dan heb je niet veel begrepen van het katholieke kerkbegrip die vrij anders is dan het calvinistische kerkbegrip.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 jun 2014 16:53

Andre 130
Al zal ik wel duidelijk kiezen voor een eigen plekje onder die paraplu ..
.

Allicht, maar dat mag dan toch. Het gaat er m.i. om dat je ook al denk je anders je best organisatorisch onder 1 centrale noemer kunt verkeren van de christelijke kerk wereldwijd!
Maar laten we beginnen in onze eigen stad.
Feitelijk hebben we al zoiets in de Raad van kerken waar bv ook de R en OKK en het Leger des Heils deel van uit maakt.
Dat is handig naar de overheden toe, maar zou ook inhoudelijk wat meer uitgewerkt kunnen worden.
Ik denk aan intercommunie, doop etc. Gezamenlijke vieringen met voor elk wat wils etc.
We moeten af van dat kerkistisch denken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 jun 2014 09:05

*Off topic*

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 jul 2014 13:20

Of de Paus (!) doet bepaalde concessies en wij gaan terug onder de oorspronkelijke paraplu ...
Kies maar
:

Er zou veeleer sprake moeten zijn van een nieuwe ruimere parasol. De oude hebben hun tijd echt wel gehad. Bij jongeren leven de instituten al helemaal niet meer. RK jongeren gaan vrolijk naar de EO dagen en protestanten naar Taizé.
En tja, iedereen zal wat water bij de wijn moeten doen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 jul 2014 14:54

hubert schreef:Er zou veeleer sprake moeten zijn van een nieuwe ruimere parasol. De oude hebben hun tijd echt wel gehad. Bij jongeren leven de instituten al helemaal niet meer. RK jongeren gaan vrolijk naar de EO dagen en protestanten naar Taizé.

Taizé is oorspronkelijk protestants.
De oprichter is Roger Louis Schutz-Marsauche beter bekend als frère Roger.
Van 1937 tot 1940 studeerde hij gereformeerde theologie te Straatsburg en Lausanne.
Oorspronkelijk waren alleen broeders afkomstig van verschillende protestantse Kerken lid van de broedergemeenschap van Taizé. In 1968 werd de eerste rooms-katholieke broeder in de gemeenschap opgenomen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 jul 2014 20:24

hubert schreef:Er zou veeleer sprake moeten zijn van een nieuwe ruimere parasol. De oude hebben hun tijd echt wel gehad. Bij jongeren leven de instituten al helemaal niet meer. RK jongeren gaan vrolijk naar de EO dagen en protestanten naar Taizé.

Enkele katholieke jongeren gaan naar de EO dagen, zo komen er ook enkele protestantse jongeren op de katholieke jongerendag. Onder beide groepen is Taize aardig populair. En zowel katholieken als protestanten als ongelovigen/andersgelovigen gaan wel eens een paar dagen in een klooster zitten.

Toch is de jongere katholieke generatie meer overtuigd van het eigen geloof en rechter in de leer dan de generaties die ouder zijn. Zaken als biecht en vasten die vrijwel uitgestorven waren zijn binnen de katholieke Kerk weer aan een opmars bezig. Het idee van een nieuwe ruimere parasool klint mij dan ook in de oren als iets van een generatie die (bijna) in de laatste levensfase is gekomen. Een generatie waar we binnen nu en 20 jaar afscheid van nemen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 jul 2014 07:34

Faramir schreef:Toch is de jongere katholieke generatie meer overtuigd van het eigen geloof en rechter in de leer dan de generaties die ouder zijn. Zaken als biecht en vasten die vrijwel uitgestorven waren zijn binnen de katholieke Kerk weer aan een opmars bezig. Het idee van een nieuwe ruimere parasool klint mij dan ook in de oren als iets van een generatie die (bijna) in de laatste levensfase is gekomen. Een generatie waar we binnen nu en 20 jaar afscheid van nemen.

Weet je, Faramir, dat zijn altijd golfbewegingen, de ene generatie gaat en de volgende komt, je kunt nooit voorspellen welke kant het opgaat.

Kijk ook vooral naar de stadskerken en b.v. het studentenpastoraat daar leeft de oecumenische gedachte volop. Ook is het uiteraard niet zo dat die verruiming van de parasol uitsluitend van de R.K.K. moet komen. Vasten is een aardig voorbeeld, 50 jaar geleden was het ondenkbaar dat een protestant zou vasten, tegenwoordig zijn er heel veel die hier aan mee doen.
Trouwens, er gaat haast geen week voorbij of jullie huidige paus neemt door z'n stellingnames en zijn inkleuring van de "rechte leer" wel een paar protestante problemen weg.

Het klopt dat je binnen 20 jaar afscheid zult hebben genomen van de "8 mei beweging" maar een ding is zeker, de generatie die na ons komt zal weer anders zijn dan jij en ik.
Dat is altijd zo geweest en zal ook nu wel weer zo zijn.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 16 jul 2014 11:28

De paus zei iets heel moois:

Er zullen altijd vele dogma's blijven waar we het nooit over eens zullen worden.
Maar wat we gemeen hebben is de liefde van en voor Christus.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 jul 2014 11:31

JeeWee schreef:De paus zei iets heel moois:

Er zullen altijd vele dogma's blijven waar we het nooit over eens zullen worden.
Maar wat we gemeen hebben is de liefde van en voor Christus.

Heeft hij dat gezegd ? Dat is dus =D> =D> =D> =D> =D>

Terug naar “[Religie] - Open forum”