Afslanken deel 4

Moderators: Memmem, Moderafo's

hieke
Mineur
Mineur

Re: Afslanken deel 4

Berichtdoor hieke » 25 mei 2014 14:29

Dat BMI neem ik met een enorme schep zout. Ik zou voor een gezond gewicht 7 (!!!) kilo moeten afvallen. ik zit dan dus pas aan de bovengrens met mijn bmi. en ik draag maat 38............sorry, maar dan zou ik dus pas met maat 34 /36 een gezond gewicht hebben? Onzin natuurlijk. Bovendien is weinig bewegen veel slechter dan 10 kilo overgewicht hebben. je moet ook een beetje op het oog kijken. Ben je fit, heb je geen dikke vetlaag, draag je een acceptabele kledingmaat? dan is er niks aan de hand!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mei 2014 18:10

Ik denk juist dat de bmi een prima maatstaf is en een kledingmaat juist helemaal niet. Het bmi gaat juist om de verhouding lengte en gewicht. En niet iedereen heeft zware botten, vertraagde schildklier etcf. Het merendeel van de mensen met overgewicht is te zwaar door te veel en ongezond te eten. Ik weet ook wel waar mijn pijnpunt ligt qua afvallen. Gewoon mijn hand niet meer in de dropjespot op mijn werk stoppen :wink:

Ik begreep juist van een arts dat met name de mensen met een bmi tussen de 25-30 in de gaten gehouden moeten worden. In onze huidige maatschappij wordt dat niet meer als overgewicht gezien, terwijl deze mensen wel overgewicht hebben en hierdoor risico's lopen op dm, vaatproblemen etc. De normen van wat overgewicht is, zijn ook vervaagd, omdat er zo veel mensen met overgewicht zijn. Helemaal boven de 40 jaar heeft het merendeel van de mensen overgewicht. Juist omdat heel veel mensen te zwaar zijn, wordt dat niet meer als overgewicht bestempeld. Mijn bmi is op dit moment 23 en ik draag maat 38-40. Op zich prima binnen de marge en heb ik geen overgewicht. Ik zie alleen aan mijn eigen lichaam dat ik dikker ben dan ik zou moeten zijn. Ik wil er daarom ook nog wel een paar kilo af hebben. Niet door te hongeren, maar door gezond te eten en te sporten. Al staat dat sporten momenteel door verschillende operaties op een lager pitje.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 26 mei 2014 15:04

mensen die risico lopen zijn in de eerste plaats de mensen die te weinig bewegen. 5 x per week matig' en 2 x intensief, dat is de norm. gewicht zegt wel iets, maar dus veel minder dan je leefstijl. en dat is natuurlijk ook erg logisch. veel mensen denken dat ze het goed doen als ze niet te zwaar zijn, terwijl dat dus niet per definitie zo is. je doet het goed als je gezond eet en voldoende beweegt. en dan kan het zo zijn dat iemand met een prima bmi dus veel meer risico loopt dan iemand die iets te zwaar is. sinds ikme aan die norm hou, ben ik dus ook aangekomen. spieren wegen nu eenmaal meer dan vet. :D

lange tijd lag er te veel nadruk op dat bmi, terwijl de nieuwste onderzoeken en inzichten dus iets anders laten zien. niet het overgewicht, maar het gebrek aan beweging is de belangrijkste risicofactor. en natuurlijk gaat dit heel vaak samen op. zitten is het nieuwe roken. die poster hangt hier al een tijdje in de wachtkamer, en een bevriend cardioloog gaf inderdaad aan dat steeds duidelijker wordt hoe belangrijk bewegen en sporten is........jammer dat je van sporten meestal niet zo veel afvalt.

ik doe spinning en shape mix, en daarnaast loop ik vijf dagen hard. niet hele afstanden, maar gewoon een kilometer of vier/vijf. prima te doen, gewoon even lekker je hoofd leegmaken en gaan. tot een paar jaar geleden deed ik niets aan sport, en moest ik na een minuut hardlopen al aan het zuurstof :oops: maar nu ik het eenmaal dagelijks doe vind ik het steeds leuker en lekkerder. en het lijkt me ook wel te helpen om verder ook gezond te leven en te eten. een aanrader dus.
Laatst gewijzigd door hieke op 26 mei 2014 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2014 15:24

ajl schreef:Ik denk juist dat de bmi een prima maatstaf is en een kledingmaat juist helemaal niet. Het bmi gaat juist om de verhouding lengte en gewicht. En niet iedereen heeft zware botten, vertraagde schildklier etcf. Het merendeel van de mensen met overgewicht is te zwaar door te veel en ongezond te eten. Ik weet ook wel waar mijn pijnpunt ligt qua afvallen. Gewoon mijn hand niet meer in de dropjespot op mijn werk stoppen :wink:

Ik begreep juist van een arts dat met name de mensen met een bmi tussen de 25-30 in de gaten gehouden moeten worden. In onze huidige maatschappij wordt dat niet meer als overgewicht gezien, terwijl deze mensen wel overgewicht hebben en hierdoor risico's lopen op dm, vaatproblemen etc. De normen van wat overgewicht is, zijn ook vervaagd, omdat er zo veel mensen met overgewicht zijn. Helemaal boven de 40 jaar heeft het merendeel van de mensen overgewicht. Juist omdat heel veel mensen te zwaar zijn, wordt dat niet meer als overgewicht bestempeld. Mijn bmi is op dit moment 23 en ik draag maat 38-40. Op zich prima binnen de marge en heb ik geen overgewicht. Ik zie alleen aan mijn eigen lichaam dat ik dikker ben dan ik zou moeten zijn. Ik wil er daarom ook nog wel een paar kilo af hebben. Niet door te hongeren, maar door gezond te eten en te sporten. Al staat dat sporten momenteel door verschillende operaties op een lager pitje.

BMI zegt iets, maar ook weer niet te veel. Spieren zijn zwaar en toch is gespierd zijn niet ongezond. Kijk dus liever naar vet-percentage. Wel is het zo dat fanatieke sporters later gevoelig zijn voor overgewicht, omdat ze minder gaan sporten en nog wel evenveel eten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 mei 2014 06:20

Natuurlijk zegt bmi niet alles, maar ik denk dat het een betere leidraad is dan een kledingmaat. Het overgrote deel van de mensen met een bmi van 25-30 sport niet dagelijks en is zwaarder door vet en niet door spieren.

hieke
Mineur
Mineur

Berichtdoor hieke » 27 mei 2014 12:12

dat is zo, in de meeste gevallen is het bmi wel een goede richtlijn. maar dus lang niet altijd, en zeker niet als je het als leiddraad wil gebruiken voor je gezondheid. en dan zegt kledingmaat ook helemaal niets.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mei 2014 20:50

@Cornelia ik heb een keer zo'n boekje van Sonja Bakker in gekeken en heb me erg verbaasd... volgens mij krijg je met dat dieet echt veel te weinig calorieën binnen!

Mijn tip is: ga juist meer eten! Meer groente en fruit, meer onbewerkt voedsel. Probeer tegelijk minder vlees/zuivel te gebruiken. Het mooie hiervan is dat je een eetpatroon ontwikkelt dat je je hele leven kunt volhouden, omdat je geen hongergevoel hebt (je mag immers zoveel bananen eten als je wilt) en je gaat toch naar een gezond gewicht toe.

Hoe wij dat thuis in de praktijk doen kan je lezen op http://www.eetvoorjeleven.nu

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 02 jun 2014 10:04

Afgelopen woensdag heb ik de 1e fase van het koolhydraatarm dieet afgesloten, dat mocht max. 8 weken, en nu ga ik verder met de 2e fase, dat mag max. een half jaar... Ik ben benieuwd! De teller staat nu op -15!
In een week tijd toch een kilo kwijt, terwijl de dietiste ervoor waarschuwde dat je na verhoging van het aantal koolhydraten eerst iets aan zou komen of stilstaan, hopelijk blijft het zo doorgaan :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jun 2014 11:35

Nog even een dieettip
Afbeelding

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 jun 2014 11:43

Super Judith, voelt zeker lekker?
Hier bijna -12, vanmorgen weer lekker aan het hardlopen geweest.
Bijna 8 km gehad.
Ben Cambridge weightplan aan het afbouwen. Was het zat na 4,5 maand. ben trots op wat ik tot nu toe heb bereikt. HEt sporten en zwemmen blijf ik doen.
Mag nu iedere dag 1x brood eten.
Eerst 800 cal, toen 1200, en nu 1500 cal. per dag.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

-Judith-
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor -Judith- » 03 jun 2014 09:06

Het voelt inderdaad heel goed! Nu nog kijken hoe het verder gaat!

Maar eh, dat hardlopen! Top zeg! Aan de ene kant lijkt het mij ook wel wat, maar ooit heeft een fysio-therapeut mij dat afgeraden omdat het met overgewicht erg slecht voor je knieën was, volgens hem..

Kan het me voorstellen dat je het na 4,5 maand zat bent... Ik zat er nu na 8 weken ook wel doorheen, eerlijk gezegd, maar nu heb ik weer wat meer vrijheid, en ik ontdek steeds meer dingen die 'mogen', en dat maakt het toch wel leuker...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 jun 2014 13:40

Wb Hardlopen....Toen de eerste 25 eraf waren ben ik gaan hardlopen. Wel eerst naar een echte hardloopzaak gegaan om schoenen aan te laten meten....Daardoor nooit last gehad van knieen en gewrichten. Het is even een investering.....

En...rustig opbouwen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jun 2014 16:20

Ik las dat stoppen met het eten van tarweproducten ook erg effectief kan zijn. Het is een test die ik zelf in de praktijk ga testen, want ik heb overgewicht en eet veel tarweproducten. Vanaf nu eet ik i.p.v. spaghetti rijst en om het brood te vervangen zal ik tweemaal daags warm moeten eten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jun 2014 16:21

essieee schreef:Wb Hardlopen....Toen de eerste 25 eraf waren ben ik gaan hardlopen. Wel eerst naar een echte hardloopzaak gegaan om schoenen aan te laten meten....Daardoor nooit last gehad van knieen en gewrichten. Het is even een investering.....

En...rustig opbouwen!

Hardlopen is wel gezond, maar ik heb het jaren fanatiek gedaan en viel er nauwelijks van af omdat ik hetzelfde bleef eten, heel veel tarweproducten. Om af te vallen moet je je dieet veranderen en als je er dan nog bij hardloopt gaat het extra snel. Ik ga het nu in de praktijk brengen zoals gemeld en zal mijn bevindingen hier wel posten.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 jun 2014 07:44

@ mohamed Hoeveel tarweprodukten eet jij dan? En hoeveel groente eet jij op een dag?

Je kan toch ook 's middags een lekkere salade met bonen o.id. eten. Als ontbijt havermout, musli
( zonder suiker) en fruit, vegeterische soepen etc. Kijk maar eens op smakelijck.nl voor tips voor tarwe arme lunch en ontbijten.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”