Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Bambi » 29 mei 2014 20:52

Dan heb ik zeker hetzelfde karakter als jij yobem?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mei 2014 20:54

Bambi schreef:De Bijbel is het Woord van God door mensen opgeschreven op aanwijzing van God.
Het is geen boek dat door mensen vanuit hun eigen verstand alleen opgeschreven is.
En als mensen er mee om gaan, zoals er hier mee om gegaan wordt, dan doet dat pijn.

Christenen (ik ook) beschouwen Jezus Christus als het Woord van God en in de bijbel kunnen wij lezen over Jezus Christus. Dat niet-christenen dat niet geloven, ja ach, dat lijkt mij een open deur. Ik snap dan ook niet waarom dat pijn zou doen. De verschillende bijbelboeken zijn geschreven met inspiratie van de Heilige Geest, het is niet dat God het gedicteerd heeft. Dat is meer een islamitische visie op de koran.
En daar worden ook nog wetenschappers tegenovergesteld, als zijnde geweldig.

Lang niet alle wetenschappers zijn geweldig, net zoals niet alle zusters in een ziekenhuis geweldig zijn of alle leraren op een school geweldig. De meeste doen gewoon hun werk voor een loon. De wetenschap heeft de mensheid echter zeker wel verder gebracht waardoor de mensheid beter in staat is om bijvoorbeeld barmhartigheid invulling te geven. Ook jij plukt dagelijks de vruchten van de wetenschap en daar mag je best dankbaar voor zijn.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 mei 2014 20:56

De verstandigste mens is nog steeds een dwaas in God's ogen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mei 2014 20:58

Faramir schreef: Ik snap dan ook niet waarom dat pijn zou doen. De verschillende bijbelboeken zijn geschreven met inspiratie van de Heilige Geest, het is niet dat God het gedicteerd heeft. Dat is meer een islamitische visie op de koran.

Wat denk je dat geïnspireerd door de Heilige Geest betekent?
Hij zegt drie woorden en daar mag je een verhaaltje van maken?

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 29 mei 2014 21:06

schelpje3 schreef:Ja hoor Yobem, ook jou volg ik al een poosje, ook onder je andere nickname.
En je vijandigheid is helaas niet afgenomen, noch je zelfingenomenheid.
Dus over inhoud gesproken! Laat maar verder hoor. je mag van mij gelijk hebben, als je er zo gelukkig mee bent, ik hoef het nl niet!!
Voor het geval dat je de suggestie van een dubbelaccount in mijn schoenen wilt schuiven; ik hoop dat je bedoelt dat ik ooit ben begonnen als "meboy" en na een zelfgekozen forum-stop de draad als "yobem" weer heb opgepakt? Ik heb nooit tegelijkertijd met deze accounts gepost, noch schimmig gedaan over mijn nieuwe forum-identiteit. Dat maar even voor de zekerheid m.b.t. onwetende lezers.

Qua inhoudelijkheid; mijn naam staat bij deze post, als je daar op klikt is er de mogelijkheid om ieder bericht van mij te zien. Een ieder mag dat voor zichzelf beoordelen; daar ga ik me onder jouw ogen niet aan wagen.

Qua vijandigheid en zelfingenomenheid; dat is relatief, ik kan me voorstellen dat je jezelf stoot aan mijn manier van denken; dat mag. Sterker nog; ik heb nooit de illusie gehad dat ik geliefd zou worden door mensen met eenzelfde denktrant als jij. suggereren dat jouw perspectief samenvalt met waarheid die je moet aannemen gekoppeld aan een dreigement van hel en verdoemenis vind ik op mijn beurt niet vrij van zelfingenomenheid en vijandigheid...
schelpje3 schreef:Maar het verschil is tussen forummers die de ander respecteren, maar het niet kunnen aannemen, en zij die beter weten maar er tegenaan blijven schoppen, willens en wetens.
Dat klinkt toch stiekem wel een beetje alsof je via de achterdeur blij bent dat God het gelijk in jouw schoot gaat werpen vind je niet? Want mensen die het niet met jou eens zijn (oeps, da's toevallig precies hetzelfde als het niet eens zijn met God) weten wel beter maar blijven schoppen. Dat klinkt niet heel erg begaan, dat klinkt meer als, naja vul zelf maar in.

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 29 mei 2014 21:13

Bambi schreef:Dan heb ik zeker hetzelfde karakter als jij yobem?
Geen idee, ik beroep me niet op goddelijke kennis; als je korte metten wilt maken met de dingen die ik schrijf dan moet je korte metten maken met mijn vooringenomenheid en mijn menselijke kennis of desnoods de nare trekjes in mijn karakter; ik geloof vast dat daar de nodige gaten in te schieten zijn, en dan zal ik beschaamd met de staart tussen de benen afdruipen en me bewust zijn van mijn eigen beperkingen en stupiditeit. Wellicht zal ik dan inderdaad ook een poging wagen om dat te maskeren en iets te mompelen over de betrouwbaarheid van de bron waarop ik mij baseerde; het vlees is zwak...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mei 2014 21:15

Bambi schreef:Wat denk je dat geïnspireerd door de Heilige Geest betekent?

Iig niet dicteren wat jij er van maakt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2014 21:43

Wim2600 schreef:
Ik kan niet pretenderen dat ik die begaanheid en die machteloosheid helemaal kan begrijpen of inschatten - daarvoor hebben begrippen als 'zieleheil', hoewel ik puur rationeel wel weet wat ermee bedoeld wordt, te weinig echte inhoud voor me - maar ik waardeer het wel, omdat ik merk dat je vanuit jouw standpunt en vanuit jouw geloof oprecht met anderen begaan bent.
Ik zou willen zeggen "maak je om mij maar geen zorgen", maar ik weet dat dat weinig zou uithalen.

Ik kan mezelf niet dwingen te geloven, en een ander kan me niet overtuigen omdat ik de zaken toch telkens rationeel ga bekijken. Maar als de God waarin jij je vertrouwen stelt inderdaad bestaat en me op een dag zou 'stilzetten' zoals jij dat noemt, dan laat ik het je weten. Maar opnieuw heel eerlijk: het lijkt me onwaarschijnlijk dat het zou gebeuren, en ik heb niet het gevoel dat ik zonder geloof iets mis. Al blijft het 'fenomeen' geloof me fascineren... vandaar dat ik hier regelmatig rondhang.

Daar bid ik voor Wim! Ik kan je niet overtuigen, dat moet God doen.
Maar je bent hier niet toevallig, dat zeg ik ook wel eens tegen Mortlach.
Op de één of andere manier, stellen jullie je op je eigen manier, er toch voor open.
En daarom ben ik blij dat jullie hier zijn! :D

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 29 mei 2014 21:49

schelpje3 schreef:Daar bid ik voor Wim! Ik kan je niet overtuigen, dat moet God doen.
Maar je bent hier niet toevallig, dat zeg ik ook wel eens tegen Mortlach.
Op de één of andere manier, stellen jullie je op je eigen manier, er toch voor open.
En daarom ben ik blij dat jullie hier zijn! :D

Mooi gesproken Schelpje :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mei 2014 21:50

yobem schreef:Voor het geval dat je de suggestie van een dubbelaccount in mijn schoenen wilt schuiven; ik hoop dat je bedoelt dat ik ooit ben begonnen als "meboy" en na een zelfgekozen forum-stop de draad als "yobem" weer heb opgepakt? Ik heb nooit tegelijkertijd met deze accounts gepost, noch schimmig gedaan over mijn nieuwe forum-identiteit. Dat maar even voor de zekerheid m.b.t. onwetende lezers.

Qua inhoudelijkheid; mijn naam staat bij deze post, als je daar op klikt is er de mogelijkheid om ieder bericht van mij te zien. Een ieder mag dat voor zichzelf beoordelen; daar ga ik me onder jouw ogen niet aan wagen.

Qua vijandigheid en zelfingenomenheid; dat is relatief, ik kan me voorstellen dat je jezelf stoot aan mijn manier van denken; dat mag. Sterker nog; ik heb nooit de illusie gehad dat ik geliefd zou worden door mensen met eenzelfde denktrant als jij. suggereren dat jouw perspectief samenvalt met waarheid die je moet aannemen gekoppeld aan een dreigement van hel en verdoemenis vind ik op mijn beurt niet vrij van zelfingenomenheid en vijandigheid...
Dat klinkt toch stiekem wel een beetje alsof je via de achterdeur blij bent dat God het gelijk in jouw schoot gaat werpen vind je niet? Want mensen die het niet met jou eens zijn (oeps, da's toevallig precies hetzelfde als het niet eens zijn met God) weten wel beter maar blijven schoppen. Dat klinkt niet heel erg begaan, dat klinkt meer als, naja vul zelf maar in.

Nee hoor, ik schuif je niets in je schoenen, maar zit hier ook al iets langer, vandaar.
Maar er zit altijd een vijandigheid en een soort boze gefrustreerdheid in je postings, daar herkende ik je aan toen je terugkwam. Want ik legde destijds niet meteen de link tussen die 2 namen.
Ik dreig niet met hel en verdoemenis, dat hoef ik niet te doen.
En ook hoef ik niet het gelijk aan mijn zijde te halen.
Ik vertel je alleen dat God bestaat en we ooit verantwoording moeten afleggen voor hetgeen we gedaan EN nagelaten hebben.
En ook ga ik ervan uit dat jij hier niet toevallig bent. Ik heb niet de indruk dat je open staat voor andere gedachten, maar dan toch!

Je krijgt hier nog een podium. Eerlijk gezegd begrijp ik dat niet. Maar goed, dat is het beleid.

Ik stoor me niet aan jouw manier van denken, ik word verdrietig over jouw manier van posten!
DAT is een cruciaal verschil beste Yobem.
God is het zo waard om Hem te dienen, Hem alle eer te bewijzen. Je leeft nog in genadetijd, het is Hemelvaartsdag.
Wat betekent dit voor een ieder van ons?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 29 mei 2014 21:54

God wist al lang dat deze discussie zou ontstaan Hij waarschuwde er ook al voor en neemt het heel serieus.
18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.
20 Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’
Amen. Kom, Heer Jezus!
21 De genade van onze Heer Jezus zij met u allen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 29 mei 2014 23:24

* plaatje verwijderd door moderator: respectloos richting christenen en daarom misschien wel een voorbeeld van hoe het niet moet *

Misschien een heel extreem plaatje. Maar soms heb je krachtige beelden nodig om een bepaald denkpatroon te verklaren.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 mei 2014 23:35

In antwoord op schelpje heeft yobem al veel lezenswaardigs geschreven, ik heb daar niet veel aan toe te voegen.

Ik hoop en bid alleen dat God het niet zwaar aanrekent dat er hier medemensen en medechristenen zo uitgesloten worden (jullie kunnen geen (ware) christenen zijn, want...). Gelukkig is er voor iedereen vergeving en genade.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 mei 2014 07:15

yobem schreef:Misschien een heel extreem plaatje. Maar soms heb je krachtige beelden nodig om een bepaald denkpatroon te verklaren.
Yobem, ik vind dat je te ver gaat als je de reformatorische leer wilt vergelijken met de islamitische indoctrinatie van geweld en moord op anders denkenden. Echt veel te ver. Dat je een aanmerking maakt op onze houding als christenen, goed, dat staat je vrij. Maar dat dit vergelijkt met de extremistische islam, nee dat is echt niet fair.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2014 10:34

Dat extremisme komt voort uit machteloosheid, uit het niet hebben van een stem. Als je geen enkel ander wapen hebt, is je eigen leven het wapen. Deze mannen geloven ongetwijfeld dat ze hun heilige plicht doen en God dienen.

Dat gezegd begrijp ik wel wat Yobem wil zeggen. Enkel omdat je zégt dat je iets uit liefde en meelevendheid en in Naam van God doet, wil nog niet zeggen dat dat ook zo is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”