Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Christenen tegenover andersdenkenden? (Wij tegen de rest

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 mei 2014 22:04

Teus schreef:Tante, zou je je geloof kunnen en willen omschrijven?

Nee, want ik wil niet verketterd worden door de refoweb-inquisitie.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mei 2014 22:08

Boekenlezer schreef:Ik kan het zo gauw even niet terug vinden, maar ik meen mee te herinneren, dat de theoloog J.I. Packer ooit eens schreef dat God onze keuzen respecteert. Degenen die met God willen leven, krijgen een leven met Hem. En zij die zonder Hem willen leven, krijgen een leven zonder Hem. En dan gaat het dus over: met Hem in de eeuwige heerlijkheid verkeren, of van Hem verlaten in de eeuwige godverlatenheid. Het is natuurlijk de vraag of je dat laatste zo graag zou willen...

Ik waag het er wel op hoor. Maar waarom als God mijn keuze respecteert, doen christenen dat dan niet? Is Gods voorbeeld in deze niet navolgenswaardig?

Het is zo vreselijk badinerend. "Wij weten het beter dan jij; wij moeten jou tegen jezelf beschermen; jij weet niet wat je mist; later zul je er spijt van hebben; we hebben het beste met je voor; etc, etc." Nu ik zit zo schrijf, merk ik dat het allemaal dingen zijn die wij hier ook tegen ons kind zeggen. En dat is de crux. Sommige christenen hebben de neiging andersdenkenden als klein kind te behandelen. Daar ben ik niet van gediend en natuurlijk geeft dat negatieve reacties. Wat gij niet wilt dat u geschiedt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 mei 2014 22:12

De Bijbel begint met de Schepping van de aarde met alles daarop, door de zondeval van de 1e mens was de komst van de Heere Jezus noodzakelijk, om voor ons een weg te banen naar God.
De Bijbel sluit af met een nieuwe Schepping, waar het zo zal gaan zoals God het bij de 1e Schepping bedoeld had.

Hoe kun je jezelf dan nog Christen noemen als je het begin maar even weg vaagt als zijnde niet waar, of niet belangrijk?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 28 mei 2014 22:14

Zo erg is het toch niet tante P?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 mei 2014 22:19

Teus schreef:Tante, zou je je geloof kunnen en willen omschrijven?

Tante Pollewop schreef:Nee, want ik wil niet verketterd worden door de refoweb-inquisitie.

Als God voor jou is wie zal dan tegen jou zijn?
Wanneer je geloof op God gericht is mag je toch ook van Hem verwachten dat Hij je helpt? Dat is geloven.
Als je van Gods Liefde en Genade getuigt gaat Hij met je mee, altijd, en dan wil je het graag doen, toch?
Wanneer je dan van buitenaf aanvallen krijg wil God je ook helpen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 mei 2014 22:21

moderngelovige schreef:Zo erg is het toch niet tante P?
Jawel:
Bambi schreef:Hoe kun je jezelf dan nog Christen noemen als je het begin maar even weg vaagt als zijnde niet waar, of niet belangrijk?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 28 mei 2014 22:31

Cathy schreef:Waarom vind jij het zo storend dat er gelovigen zijn die er anders over denken?
Bambi schreef:In mijn ogen zijn dat geen gelovigen.

Mmm, tsja, waarom dan niet?
Zijn alleen letterlijke gelovigen ware gelovigen?
Zie Hebreeën 11:3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.

Dat onderschrijf ik.
Om op je andere vragen terug te komen: Ik geloof dat God de Almachtige de wereld in zeven dagen kan scheppen maar ik denk niet dat Hij dat zo heeft gedaan.
De Bijbel is een geloofsboek in geloofstaal en geen natuurwetenschappelijk werk. Ik denk dat je de Bijbel (en jezelf) tekort doet door te veel letterlijk te lezen en niet of te weinig te zoeken naar de bedoeling. Zeker in die eerste hoofdstukken.
Geloof en wetenschap zijn twee verschillende 'takken van sport'. Ze liggen in het verlengde van elkaar maar je moet ze niet teveel willen vermengen. Wetenschap gaat over het hoe, geloof over het waarom.
Maar dit is slechts mijn mening. :)
En we raken off topic.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 mei 2014 22:36

Off topic of niet, het raakt wel aan wat ik ook denk.

Ik vraag me alleen dan nog wel af waarom God een verlossingsconstructie inclusief lijden en sterven met Gods Zoon nodig heeft om mensen te kunnen vergeven, terwijl Hij dat ook zonder dit wrede middel had kunnen doen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 mei 2014 22:44

Cathy schreef:
Dat onderschrijf ik.
Om op je andere vragen terug te komen: Ik geloof dat God de Almachtige de wereld in zeven dagen kan scheppen maar ik denk niet dat Hij dat zo heeft gedaan.
De Bijbel is een geloofsboek in geloofstaal en geen natuurwetenschappelijk werk. Ik denk dat je de Bijbel (en jezelf) tekort doet door te veel letterlijk te lezen en niet of te weinig te zoeken naar de bedoeling. Zeker in die eerste hoofdstukken.
Geloof en wetenschap zijn twee verschillende 'takken van sport'. Ze liggen in het verlengde van elkaar maar je moet ze niet teveel willen vermengen. Wetenschap gaat over het hoe, geloof over het waarom.
Maar dit is slechts mijn mening. :)
En we raken off topic.

Snap je dit dan niet?

Bambi schreef:De Bijbel begint met de Schepping van de aarde met alles daarop, door de zondeval van de 1e mens was de komst van de Heere Jezus noodzakelijk, om voor ons een weg te banen naar God.
De Bijbel sluit af met een nieuwe Schepping, waar het zo zal gaan zoals God het bij de 1e Schepping bedoeld had.

Alleen door het Offer van de Heere Jezus kunnen wij op die nieuwe aarde komen.
De lijn in de Bijbel is juist van Schepping naar Schepping.
Het is juist een list van de duvel om mensen te laten denken dat die 1e Schepping niet zo belangrijk was.
Zie het als een extra toevoeging op zijn aandeel in de verleiding tot de zondeval.
Door die zondeval werd het leven op aarde niet zoals God dat bedoeld heeft.
Dat had de duvel toch mooi voor elkaar.
God's Schepping verwoest toen het er nog maar net was.
Nu verwoest hij ook nog het verhaal van de Schepping, door de nakomelingen van Adam wijs te maken dat het helemaal niet door God of op die manier dat God het heeft laten vertellen gebeurd is.

En Eva trapt er weer in.......................

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 mei 2014 22:50

Tante Pollewop schreef:Off topic of niet, het raakt wel aan wat ik ook denk.

Ik vraag me alleen dan nog wel af waarom God een verlossingsconstructie inclusief lijden en sterven met Gods Zoon nodig heeft om mensen te kunnen vergeven, terwijl Hij dat ook zonder dit wrede middel had kunnen doen.

Dat weet je toch als je gelooft?
God kan door Zijn Heiligheid niet met zonden omgaan en ongemoeid laten. Er moest voor betaald worden. Wij mensen kunnen dat nooit. Daarom Heeft Jezus voor de Zijnen de zonden betaald met Zijn Bloed.
Er was geen andere mogelijkheid.
De basis van Geloof is dat je weet en geloofd dat je zonden vergeven zijn. En waarom Jezus het deed.
Geloven op zich is veel omvattender.
Dit is een zeer korte omschrijving.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 mei 2014 23:06

Bambi schreef:Alleen door het Offer van de Heere Jezus kunnen wij op die nieuwe aarde komen.
De lijn in de Bijbel is juist van Schepping naar Schepping.
Het is juist een list van de duvel om mensen te laten denken dat die 1e Schepping niet zo belangrijk was.
Zie het als een extra toevoeging op zijn aandeel in de verleiding tot de zondeval.
Door die zondeval werd het leven op aarde niet zoals God dat bedoeld heeft.
Dat had de duvel toch mooi voor elkaar.
God's Schepping verwoest toen het er nog maar net was.
Nu verwoest hij ook nog het verhaal van de Schepping, door de nakomelingen van Adam wijs te maken dat het helemaal niet door God of op die manier dat God het heeft laten vertellen gebeurd is.

En Eva trapt er weer in.......................

Ik heb al eerder gehoord dat gelovigen persé in een letterlijk genesis verhaal moeten geloven vanwege de zondeval en dergelijke.
Ik begrijp werkelijk niet waarom wij niet mogen geloven in verzoening met God als Gen 2 niet letterlijk wordt opgevat.

Of we nu door Godswege geëvolueerd zijn of plots geschapen: Er is toch een moment geweest in de geschiedenis dat de mens kennis kreeg van goed en kwaad en verzoening nodig had.
Hoe kan de duivel het nu voor elkaar krijgen dat de mens wél behoefte heeft aan verzoening met God???

Het gaat toch juist om kennis van goed en kwaad? Denk je dat theïstische evolutionisten dat niet hebben?
Ook gif is geschapen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 mei 2014 23:18

hettys schreef:
Ik heb al eerder gehoord dat gelovigen persé in een letterlijk genesis verhaal moeten geloven vanwege de zondeval en dergelijke.
Ik begrijp werkelijk niet waarom wij niet mogen geloven in verzoening met God als Gen 2 niet letterlijk wordt opgevat.

Of we nu door Godswege geëvolueerd zijn of plots geschapen: Er is toch een moment geweest in de geschiedenis dat de mens kennis kreeg van goed en kwaad en verzoening nodig had.
Hoe kan de duivel het nu voor elkaar krijgen dat de mens wél behoefte heeft aan verzoening met God???

Het gaat toch juist om kennis van goed en kwaad? Denk je dat theïstische evolutionisten dat niet hebben?

De zondeval kwam er juist door dat de duvel tegen Eva zei dat ze God's Woorden niet letterlijk moest geloven.
Lijkt me erg op het verhaal dat nu verteld wordt, dat we God's Scheppingsverhaal niet letterlijk moeten geloven.
Denk je dat God niet bij machte is om de aarde met alles erop in 6 dagen te maken?
Waarom zou Hij daar een evolutie van maken van 5 miljard jaar?
En hoe zie je het maken van die nieuwe Hemel en die nieuwe aarde?
Gaat daar ook miljarden jaren overheen, of mag dat wel in 6 dagen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mei 2014 23:36

mohamed schreef:Er staat nergens dat wij het scheppingsverhaal moeten geloven om behouden te zijn. Ik vind het allemaal niet zo interessant hoe de wereld precies is ontstaan en het antwoord krijg je toch nooit.

mealybug schreef:Precies hoe ik erover denk.
Wat een vermoeienis des vleses allemaal, kijk liever vooruit ipv achteruit

Zo is het maar net!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 mei 2014 23:37

mohamed schreef:Er staat nergens dat wij het scheppingsverhaal moeten geloven om behouden te zijn. Ik vind het allemaal niet zo interessant hoe de wereld precies is ontstaan en het antwoord krijg je toch nooit.

mealybug schreef:Precies hoe ik erover denk.
Wat een vermoeienis des vleses allemaal, kijk liever vooruit ipv achteruit

Bambi schreef:Dan loop je weer tegen die nieuwe Hemel en die nieuwe aarde aan.
Zou die ook door miljarden jaren evolutie ontstaan?

Het geestelijke ontstaat niet uit het stoffelijke.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 mei 2014 00:15

mohamed schreef:Het geestelijke ontstaat niet uit het stoffelijke.

Oh ja, jij woont al op die nieuwe aarde. :roll:

Iedereen die God's Woord voor leugen uitmaakt, moet de het laatste hoofdstuk van Openbaringen maar lezen.
Daar staat dat ook leugenaars niet in zullen gaan door de poort, dus kijk maar uit met het verspreiden van leugens.
En zelfs de boom des levens wordt hier weer genoemd.

Maar geloof allemaal maar de wetenschappers, die wat anders zeggen dan God.
Want ze hebben toch altijd gelijk, die wetenschappers?
Want wie gelooft die sprookjes uit de Bijbel nu?
Een pratende slang?
Een God die praat vanuit een brandende braambos, terwijl die braambos niet verbrandde?
Het splijten van de Rode zee in Exodus is toch geen wonder van God, maar een toevallige tsunami?
Alle dingen die door Mozes en de tovenaars gebeurden, aan het hof van Farao, zijn toch ook niet wetenschappelijk te verklaren?
Want zeg nu zelf: een stok die op de grond gegooid werd en veranderde in een slang?
Dat kan wetenschappelijk toch niet?
Alle eerstgeborenen die tegelijkertijd in één nacht stierven, behalve die van de Joden die bloed op de deurpost hadden?
Een rookkolom overdag en een vuurkolom 's nachts?
Onzin, dat zal wel een natuurverschijnsel zijn geweest.
Manna dat uit de hemel viel en kwakkels?
Een muur van Jericho die omviel, nadat er heel vaak omheen gelopen was?
Zal wel door het gedreun van al die voetstappen geweest zijn, in combinatie met een slechte constructie.
Een onzichtbare hand die letters op de muur schreef?
Daniël die in de brandende oven rondliep, die nog eens extra opgestookt werd, zonder dat het hem of zijn kleding verschroeide?
Een vrouw die zwanger werd, zonder dat er mannenzaad aan te pas kwam?
Een man die blind geboren was en in één keer kon zien?
Een kreupele en een lamme die ineens weer konden lopen?
Melaatsheid die ineens genas?
Een dode Lazarus die weer levend werd?
Een dode Jezus die weer levend werd?
Die zo naar de Hemel opvoer?
Allemaal niet wetenschappelijk te verklaren, dus waarom zou je dat dan nog geloven?
En er staan nog meer dingen in die Bijbel, waarom zou je dat ook nog geloven?

Het leukst staat aan het eind:
Een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, die er ineens zijn?
Weer hetzelfde leugenpraatje, wat zóóó door de wetenschap weerlegd kan worden.
Die zijn slimmer dan die God van de Bijbel.
En als je die God niet openlijk af wil vallen, dan verzin je toch gewoon dat mensen de Bijbelverhalen verzonnen hebben, of het verkeerd doorverteld hebben?

Geef mij maar mijn kinderlijke geloof, waardoor ik kan geloven in God's Wonderen en waarin God me laat zien wat ik letterlijk moet nemen en wat niet, van wat er in de Bijbel staat.
Dat vind ik toch handiger dan de wetenschappers blindelings te geloven, die vaak alleen maar als doel hebben, om God en de Bijbel tot een leugen te maken en zichzelf overal boven te verheffen.

Ik ga maar naar mijn bed, niet omdat de wetenschappers zeggen dat je slaap nodig hebt, maar omdat ik dat zelf ervaren heb.Afbeelding

Terug naar “[Religie] - Open forum”