De HERE is mijn Herder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

De HERE is mijn Herder

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 12:25

Wat houdt het herderschap van de HERE precies in? Welke kenmerken horen hierbij?
Wanneer mag je met David meezeggen of -zingen dat de HERE je Herder is?
In Psalm 23:1 zegt David: De HERE is mijn herder, mij ontbreekt niets.
Ook Jezus is de Goede Herder. In Johannes 10:11 zegt Jezus: Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen.
Wanneer is de Here (Jezus) je Herder?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: De HERE is mijn Herder

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 13:15

De Heer is je Herder als jij zijn schaap wil zijn.

De Herder:

- Beschermt zijn schapen
- Leidt de schapen naar de goede plaatsen
- Weet wat goed is voor de schapen

Een schaap:

- Volgt de herder en gaat niet op eigen inzicht aan de wandel
- Verstaat de stem van de Herder en luistert daar naar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2014 13:20

Marnix schreef:De Heer is je Herder als jij zijn schaap wil zijn.

U vraagt naar de mening van het schaap ?

Dat zie je in de praktijk van de veehouderij nooit hoor.

De Heer is je Herder als jij zijn schaap bent.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2014 13:24

Spreeuw schreef:Wanneer is de Here (Jezus) je Herder?

Vraagt u dat aan de schapen ?
Dat moet u de Herder vragen.
Het antwoord is simpel "Als je deel uitmaakt van de kudde dan is de Here ook jouw Herder".

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 27 mei 2014 16:02

rotterdam schreef:Vraagt u dat aan de schapen ?
Dat moet u de Herder vragen.
Het antwoord is simpel "Als je deel uitmaakt van de kudde dan is de Here ook jouw Herder".

Het is meer een algemene vraag.
Maar het is inderdaad van belang om deel uit te maken van de kudde des HEREN.
Ik wilde graag meer weten wat de kenmerken van een Herder zijn (in Psalm 23 en Johannes 10).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 18:12

rotterdam schreef:
U vraagt naar de mening van het schaap ?

Dat zie je in de praktijk van de veehouderij nooit hoor.

De Heer is je Herder als jij zijn schaap bent.

Bij God zie je dat wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 27 mei 2014 19:42

De herder
Het beroep van herder is het eerste beroep wat in de Bijbel genoemd wordt: ´´Abel werd herder van kleinvee..´´ (Gen 4:2). In zeker zin was Adam ook een herder: ´´Zo gaf Adam namen aan al het vee..´´ (Gen. 2:20). Het is dan ook niet vreemd dat God al vanaf het eerste begin ook als Herder genoemd wordt; Jacob bijvoorbeeld, die spreekt over ´de God Die mij als herder geleid heeft´ (Gen. 48:15), en in Gen. 49 (v. 24) noemt hij Hem zelfs dé Herder. Wat is nou typerend voor een herder? Voor dé Herder? De Herder leid (Ps. 23:2), maar verkwikt ook (v. 3), en bied troost en bescherming (v.4). De Schrift leert heel veel over de herderlijke hand van God. Hij zal de lammetjes in Zijn armen bijeenbrengen (Jes. 40:11), en dragen, in dezelfde handen als waarin Hij de oceanen meet (Jes. 40:12). Het verlorene zoekt Hij, het afgedwaalde brengt Hij terug, het gebrokene verbind Hij en het zieke versterkt Hij (Ez. 34:16) maar ook zal Hij ´´..oordelen tussen kleinvee en kleinvee, tussen rammen en bokken.´´ (Ez. 34:17). God hoed Zijn kudde met twee stokken: LIEFLIJKHEID en SAMENBINDING (Zach. 11:7). Liefelijkheid, dat is: door Zijn verbond (Zach. 11:10), en Samenbinding, dat is: door broederschap (Zach. 11:14). Opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. (Rom. 8:29).

Het schaap
´´Ben jij al een schaapje?´´, vroeg de zondagsschooljuf. Of ´´wil jij ook wel een schaapje zijn?´´. Alsof het een deugd is om als een schaap te zijn. Alsof je dan al een eindje op de goede weg zou zijn. De bijbel leert echter het tegenovergestelde. Schapen zijn dwaalgeesten (Ps. 119:176, Jes. 53:4). Als een schaap heb ik gedwaald in ´t rond. Het zijn prooidieren (Jes. 50:17), voedsel voor de dieren des velds (Ez. 43:5) Een schaap zonder Herder staat niets anders te wachten dan een gewisse dood. ´´Als schapen zet men hen in het graf´´, schrijven de psalmdichters (Ps. 49:15). Een schaap heeft dus een Herder nodig. Hij is de enige Die hem kan behoeden van een gewisse dood. Moet het schaap dan op zoek naar de Herder? Kan een schaap dat? Welnee. De enigen waar een schaap klakkeloos achteraan loopt zijn zijn slachters (Jes. 53:7). Gelukkig maar, dat de Heere zegt: Zie, Ik zal Zelf naar Mijn schapen vragen en naar ze op zoek gaan. (Ez. 34:11). En wie zijn dan die schapen, die de Heere opzoekt? Het zijn de verlorenen, de afgedwaalden, de gebrokenen, de zieken. Het is het zwakke en het magere (Ez. 34:20-21) wat door Hem verkozen wordt. Zacharia noemt ze ´de slachtschapen´ en de ´ellendigen´ (Zach. 11:7-11). Voor hun is er ontkoming in Sion (Jes. 14:32). Niet uit verdienste of eigen wil, maar omdat de Heere een Plant voor hun heeft doen opkomen (Ez. 34:29). Want u was als dwalende schapen; maar u bent nu bekeerd tot de Herder en Opziener van uw zielen. (1 Pet. 2:25). ´´Ben jij al een schaapje van Zijn weide?´´

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 21:04

Voor een deel zit dat er inderdaad om. Schapen zijn dom en afhankelijk. Toch denk ik wel dat de Bijbel je oproept om je afhankelijk op te stellen. Dat is de keerzijde.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 27 mei 2014 21:15

Wat dit betreft kan ik je het volgende boek van harte aanraden.
"Hoe een herder Psalm 23 ziet" van auteur Phillip Keller
Is alleen nog als tweedehands boek te krijgen

Alle verzen van Psalm 23 uitgelegd en gezien vanuit de ervaringen van een schaapsherder.

http://www.bol.com/nl/p/hoe-een-herder- ... 666786386/
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 23:51

Bedankt voor de tip!

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 06 jun 2014 09:17

Ps. 23:1 kan je ook vertalen als: "JHWH is mijn herder, ik zal niet ontbreken."
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 jun 2014 20:51

Arco schreef:Ps. 23:1 kan je ook vertalen als: "JHWH is mijn herder, ik zal niet ontbreken."

De vertaling "ik zal niet ontbreken" vind ik een nogal merkwaardige vertaling. Dat betekent dan letterlijk dat de ik-persoon er zelf zal zijn, dat hij zelf aanwezig is, want dan ontbreekt hij inderdaad niet. Dan staat de ik-persoon dus zelf op de voorgrond. Maar daar gaat het in Psalm 23:1 niet om. Het gaat er juist om dat de dichter erkent dat de HERE voor hem zorgt, want de HERE zal hem niets laten ontbreken.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 30 jun 2014 15:57

מִזְמֹור
melodie/psalm

לְדָוִד
David van/aan

יְהוָה
JHWH

רֹעִי
mijn herder

לֹא
niet/geen

אֶחְסָֽר
ontbreken ik

Dit is even letterlijk de vertaling van de woorden van vers 1. Het laatste woord kan ik niet vertalen met de persoonsvorm 'mij', want heel letterlijk staat er 'ik'.

Nu heb ik nagedacht over deze letterlijke vertaling en ik kwam bij de gedachte dat de reden dat er staat 'ik zal niet ontbreken' is omdat 'JHWH mijn herder' is. Dus omdat de Heere onze herder is, zullen wij niet ontbreken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “Archief”