Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 15:42

Anoniem_89 schreef:
Er staat geschreven dat kinderen in hun ouders geheiligd zijn.
1 Kor 7,14

Klopt.
Het doopformulier heeft dit veranderd.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 mei 2014 18:31

Anoniem_89 schreef:
Er staat geschreven dat kinderen in hun ouders geheiligd zijn.
1 Kor 7,14

mealybug schreef:Klopt.

Ja dat komt ervan als je gelooft wat eens iemand geschreven heeft dat het gelijk waarheid is.
Daarom toetsen..
Maar dat gebeurt niet vaak.

Net als bij een vacature die mij wel wat leek voor mijn vrouw bij RSTzorg.
Maar kon niet doorgaan omdat ze alles in huis heeft wat zij verbieden, en geen refo is.
Statuut Identiteit
staat bij dat de grondslag als volgt is (pagina 3);

RST Zorgverleners laat zich bij de zorgverlening leiden door het onveranderlijke Woord van
God. De belijdenis van de Drie Formulieren van Enigheid, vastgesteld in de Nationale
Synode, gehouden in Dordrecht van 1618 tot 1619, is in de statuten van de stichting
nadrukkelijk opgenomen.

Uhh.. waarom niet alleen de bijbel? :roll:
Onveranderlijke Woord... maar wel nog wat extra formulieren als aanvulling..

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2014 19:00

Anoniem_89 schreef:

Ja dat komt ervan als je gelooft wat eens iemand geschreven heeft dat het gelijk waarheid is.
Daarom toetsen..

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Alleen de Bijbel ? Dan kom jij en begin jij (een enkeling) te toetsten en dan blijkt dat jij iets heel anders leest in diezelfde Bijbel.

Waarom denk je trouwens dat, dat toetsen niet vaak gebeurt ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 19:27

Anoniem_89 schreef:
Daarom toetsen..

Net als bij een vacature die mij wel wat leek voor mijn vrouw bij RSTzorg.
Maar kon niet doorgaan omdat ze alles in huis heeft wat zij verbieden, en geen refo is.
Statuut Identiteit
staat bij dat de grondslag als volgt is (pagina 3);

RST Zorgverleners laat zich bij de zorgverlening leiden door het onveranderlijke Woord van
God. De belijdenis van de Drie Formulieren van Enigheid, vastgesteld in de Nationale
Synode, gehouden in Dordrecht van 1618 tot 1619, is in de statuten van de stichting
nadrukkelijk opgenomen.

Ik heb ook nooit begrepen hoe de reformatoren , gewapend met het ''sola scriptura'' ,de onfeilbare paus vertrapten en er een paar onfeilbare opstellers van deze formulieren voor in de plaats zetten.

Mensen zijn feilbaar, wie het ook is.
Ook Paulus was feilbaar, maar Gods genade was hem genoeg.
Heeft Jezus niet beloofd Zij Heilige Geest te sturen?
daarom moest Hij Zelf weggaan, anders kon de Heilige Geest niet komen!
Zal Die dan geen uitkomst geven, zoals beloofd?
Of twijfelen we aan God's beloften, nee toch?
Dan heb je geen formulieren meer nodig toch?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 mei 2014 20:33

rotterdam schreef:Alleen de Bijbel ? Dan kom jij en begin jij (een enkeling) te toetsten en dan blijkt dat jij iets heel anders leest in diezelfde Bijbel.
:lol: Op deze manier proberen mensen die uit de meerderheid komen de 'enkeling' de mond te snoeren.
Maar intussen zijn er al heel veel 'enkelingen' dus pas maar op, ze mochten in de nabije toekomst het 'meerderheids-argument' eens gaan gebruiken! :lol: hoewel, zoveel zorgen hoef je je nou ook weer niet te maken. Argumenten genoeg...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 mei 2014 20:34

mealybug schreef:Klopt.

Klopt. Ik zat zondag onder een preek van Ds. M.M. van Campen uit Rotterdam die in een drietal preken de doop behandeld.

Van Campen verdraaid ook een beetje het doop formulier en zegt: dat ‘de doop naast de besnijdenis gekomen is’ in plaats van ‘in de plaats van de besnijdenis’, klein verschilletje. Maar hij vertelde ook dat verschillende reformatoren ook zoveel moeite gehad hebben met dat doop formulier. Onder anderen Jodocus van Lodenstein. Evenals Jacobus Koelman gevoelde zij zich bezwaard de Doop aan kinderen van niet-gelovige ouders te bedienen. De dooppraktijk is te slap vonden zij.

Van Lodenstein maakte in zijn laatste levensjaren een verandering in een doopvraag. De doopouders belijden dat hun kinderen, hoewel ze in zonden ontvangen en geboren zijn, in Christus geheiligd zijn. Hij verving het woord zijn door worden. Van Lodenstein vroeg de ouders dus te belijden, dat hun kinderen in Christus geheiligd worden. Dit is een essentieel verschil. Overeenkomstig het denken van Van Lodenstein is men slechts geheiligd, wanneer de wedergeboorte uit een aan God toegewijd leven blijkt. Maar bij pasgeboren kinderen is dat onmogelijk. bron:
http://www.digibron.nl/search/detail/e1 ... n-christus

Zo zie je maar dat zelfs de reformatoren moeite hadden met het formulier en de kinderdoop.

P.s. niet tegen refo's zeggen hoor dan vallen ze van hun stoel :mrgreen:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2014 20:54

naamloos schreef:Op deze manier proberen mensen die uit de meerderheid komen de 'enkeling' de mond te snoeren.
Maar intussen zijn er al heel veel 'enkelingen' dus pas maar op, ze mochten in de nabije toekomst het 'meerderheids-argument' eens gaan gebruiken! :lol: hoewel, zoveel zorgen hoef je je nou ook weer niet te maken. Argumenten genoeg...

Totale flauwekul naamloos, ik wil niemand de mond snoeren.
Een rare niet onderbouwde opmerking. ](*,)

Dat toetsen is weinig succesvol gebleken, duizenden protestante kerken en kerkjes.
Allemaal enkelingen met hun getoetste absolute en eeuwige waarheden die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden. Is dat de kerk die jij voor ogen hebt ? Blij vooruitzicht, dat mij streelt. #-o

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 21:13

benefietdiner schreef:http://www.digibron.nl/search/detail/e1 ... n-christus

Zo zie je maar dat zelfs de reformatoren moeite hadden met het formulier en de kinderdoop.

P.s. niet tegen refo's zeggen hoor dan vallen ze van hun stoel :mrgreen:

Nu is de reformatie weer heel iets anders dan de nadere reformatie.
Die laatste hadden ze beter een ''andere reformatie'' kunnen noemen.
de aangebrachte verandering waar ik op doelde is dat de Bijbel leert dat kinderen geheiligd zijn in hun ouder (s) zoals ook een ongelovige man gehieligd is in zijn gelovige vrouw.
Het formulier heeft het over het kind dat geheiligd zou zijn in Christus.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 27 mei 2014 21:19

rotterdam schreef:Totale flauwekul naamloos, ik wil niemand de mond snoeren.
Een rare niet onderbouwde opmerking.
Dan mag jij mij eens uitleggen waarom je steeds weer met je (rare niet onderbouwde) 'meerderheids-argument' op de proppen komt.
rotterdam schreef:Dat toetsen is weinig succesvol gebleken, duizenden protestante kerken en kerkjes.
Allemaal enkelingen met hun getoetste absolute en eeuwige waarheden die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden. Is dat de kerk die jij voor ogen hebt ? Blij vooruitzicht, dat mij streelt.
Niet meer toetsen dan? :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
En je mag je strelen met een 'heel blij vooruitzicht' hoor, dat strijden duurt niet eeuwig. Lees je bijbel :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 21:32

Als trouwens de besnijdenis wordt vervangen door de doop volgens het formulier, waarom nemen alle gedoopten dan ook niet deel aan het avondmaal?
Het besneden volk der joden vierde toch ook Pascha met zijn allen?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 mei 2014 21:51

mealybug schreef:Heeft Jezus niet beloofd Zij Heilige Geest te sturen?
daarom moest Hij Zelf weggaan, anders kon de Heilige Geest niet komen!
Zal Die dan geen uitkomst geven, zoals beloofd?
Of twijfelen we aan God's beloften, nee toch?
Dan heb je geen formulieren meer nodig toch?

Zo heeft rotterdam gelijk een reactie op wat ik wilde zeggen.
Je haalt me namelijk de woorden uit de mond :mrgreen:

benefietdiner schreef:P.s. niet tegen refo's zeggen hoor dan vallen ze van hun stoel :mrgreen:

Nee zal ik doen. :mrgreen:
Ik geloof dat het niet opvalt 8-[

mealybug schreef:Als trouwens de besnijdenis wordt vervangen door de doop volgens het formulier, waarom nemen alle gedoopten dan ook niet deel aan het avondmaal?

Haha pwnd! (:)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mei 2014 07:05

mealybug schreef:Als trouwens de besnijdenis wordt vervangen door de doop volgens het formulier, waarom nemen alle gedoopten dan ook niet deel aan het avondmaal?

De gewoonte om niet aan het avondmaal deel te nemen komt praktisch niet voor in de christelijke kerken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mei 2014 07:26

rotterdam schreef:
De gewoonte om niet aan het avondmaal deel te nemen komt praktisch niet voor in de christelijke kerken.

Ik heb het over de reformatorische kerken.
''Het Heilig Avondmaal echter wordt slechts enkele malen per jaar bediend. In sommige bevindelijke kerken wordt het nauwelijks bediend. Opvallend is echter dat slechts een kleine minderheid van de gemeenteleden ook daadwerkelijk gebruikmaakt van het Avondmaal. In deze kring mogen alleen de oprecht gelovigen, de kinderen Gods, gebruikmaken van het Avondmaal. Alleen het kerkelijk recht van de belijdenis is niet voldoende om deel te kunnen nemen aan het Heilig Avondmaal. Men heeft daarnaast een Goddelijk recht nodig om aan te gaan, en dat is de wedergeboorte.[42] Veelal is dit slechts een kleine minderheid in de gemeente. Ter indicatie: 10% van de gemeente is in een gemiddelde Gereformeerde Gemeente erg veel.''
Wikipedia

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mei 2014 07:34

[quote="naamloos"Dan mag jij mij eens uitleggen waarom je steeds weer met je (rare niet onderbouwde) 'meerderheids-argument' op de proppen komt.

Niet meer toetsen dan? :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
En je mag je strelen met een 'heel blij vooruitzicht' hoor, dat strijden duurt niet eeuwig. Lees je bijbel :D[/quote]

Raar meerderheidsargument ? Ik benader ons verschil van inzicht objectief, ik geef geen waardeoordeel. Wat mij betreft kunnen beide meningen (zelfs binnen een kerk) in vrede naast elkaar bestaan. Maar ik vind het uitermate vermoeiend dat de tegenstanders van de kinderdoop net doen alsof het overgrote deel van de christenen niet nagedacht, niet getoetst zouden hebben. Vind je het normaal om anderen christenen op basis van een verschillende visie over de doop uit te maken voor "jaknikkers" ? Amen zeggen is jaknikken. Als ik constateer dat het overgrote deel van de christelijke kerken de kinderdoop leert dan is dat een controleerbare objectieve waarneming.
Je laatste opmerking "lees je Bijbel" past helemaal "binnen het plaatje".
Geen idee waarom je zoiets zegt - ga je ervan uit dat ik dat niet doe ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mei 2014 07:39

mealybug schreef:

Ik heb het over de reformatorische kerken.
''Het Heilig Avondmaal echter wordt slechts enkele malen per jaar bediend. In sommige bevindelijke kerken wordt het nauwelijks bediend. Opvallend is echter dat slechts een kleine minderheid van de gemeenteleden ook daadwerkelijk gebruikmaakt van het Avondmaal. In deze kring mogen alleen de oprecht gelovigen, de kinderen Gods, gebruikmaken van het Avondmaal. Alleen het kerkelijk recht van de belijdenis is niet voldoende om deel te kunnen nemen aan het Heilig Avondmaal. Men heeft daarnaast een Goddelijk recht nodig om aan te gaan, en dat is de wedergeboorte.[42] Veelal is dit slechts een kleine minderheid in de gemeente. Ter indicatie: 10% van de gemeente is in een gemiddelde Gereformeerde Gemeente erg veel.''
Wikipedia

Dit is mij uiteraard bekend, maar "ter indicatie", dit soort kerken en bijbehorende gewoonten is nog geen 0,01% van de christenheid dus in dit verband (kinderdoop) niet echt belangrijk.

Terug naar “Archief”