Reformatorische mannen moeten hun baard laten staan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Reformatorische mannen moeten hun baard laten staan

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2014 13:09

mealybug schreef:Zolang bijna niemand hier zijn echte naam genruikt of laat zien wie hij is, staat er ook niemand voor gek.
Dit soort onderwerpen en zorg en gezemel voor het uiterlijke hebben mij destijds eigenlijk buitenkerkelijk gemaakt...

Het ging en gaat me eigenlijk meer over het feit dat we als christenen voor gek staan.

Ik kan overigens goed begrijpen dat je buitenkerkelijk dreigt te worden van dit geneuzel.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2014 13:10

schelpje3 schreef:Ik krijg er een sik van :mrgreen:

=D> =D> =D> =D> =D>

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 13:14

Mona schreef:Ik denk dat je me niet goed begrijpt, tenminste dat begrijp ik dan weer uit je antwoord. Natuurlijk mogen we het onderhouden. Stel je voor dat we niets bijhielden :lol: :shock: :oops: Dat zou erg onaangenaam worden! Ik vind een kort baardje erg stoer staan. Lange baarden daarentegen vind ik griezelig onhygiënisch.

Maar als je het dragen van een rok voor een vrouw nu tegenover het dragen van een baard door een man zet, dat zie je toch deze regels verschillend gehanteerd worden? En ik vraag me dan af: hoe komt dat? Waarom is de baard niet geaccepteerd, terwijl ook de Heere Jezus het droeg? In die tijd zullen ze ook wel hun baard bijgehouden hebben hoor, daar twijfel ik niet aan. Maar in later eeuwen is dit kenmerk afgeschoren. Best interessant om me daar eens in te verdiepen (als ik tijd heb). Geen idee waarom dit ooit is gedaan, en ook geen idee dat dit zoveel navolging kreeg. Zelfs zoveel, dat het nu helemaal omgekeerd is: een baard is niet reformatorisch.

Absoluut. Dat er kerken zijn of mensen in die kerken die leren dat je je baard niet zou moeten laten staan is de reinste onzin. Een cultuurverzinsel. En het dragen van rokken voor vrouwen idem dito. Het zijn door mensen bedachte regeltjes die nergens op slaan. Het is vreemd dat men naar eigen inzicht dingen gebiedt en verbiedt die niet in de Bijbel terug te cinden zijn. Helemaal mee eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 mei 2014 14:44

mona schreef:Excuus dat ik het onderwerp heb aangezwengeld, maar ik vind de vraag nog steeds relevant. En een antwoord heb ik ook nog niet echt gekregen...

Hier enkele antwoorden uit de vragenrubriek:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14760/baard-en-snor

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/918 ... merd-over/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/141 ... gen------/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/518 ... ennen-aan/

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14366

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/277 ... n-snor-of/

Eén ding valt me wel op:
De teksten dat we elkaar niet moeten ergeren, of over zaken moeten twisten, worden vooral gebruikt om ons aan te laten passen, aan mensen die regels stellen die niet Bijbels te onderbouwen zijn. :?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 18:01

''Vraag:
Geachte ds. Brugge. Er moet nu toch echt iets van mijn hart. Ik heb vrij kort haar (laat het lang groeien). Over uw antwoord op het lange haar gesproken; nu komt het zo op mij over dat alle vrouwen met kort haar naar de hel gaan. Alle bekeerde vrouwen hebben lang haar. Maar waarom hebben mannen dan geen baard? Omdat daar geen tekst over in de Bijbel staat? Terwijl God zelf dat daar geschapen heeft? Waarom hoor ik dominees daar niet over? En juist aan een baard kun je zien of je een man of een vrouw bent!(niet dat mannen van mij persé een baard moeten dragen!) We willen graag ook altijd Calvijn citeren. Nu had Calvijn wel een baard. En de mannen vroeger in de oosterse cultuur ook. Waarom wordt er altijd zo op vrouwen gehamerd over dat lange haar en bij mannen niet op het dragen van een baard? God Zelf heeft dat geschapen! En dat heeft Hij echt niet voor niks gedaan! Graag uw mening. Groetjes van een meisje.

Antwoord:
Iedereen is in Gods oog eender. Allen zijn we immers van Hem afgevallen. Wat een wonder, dat Hij harten kan en wil openen. Als Hij dat doet, verandert alles. Al leefden we midden in de wereld; al zijn we van jongsaf bij het Woord opgegroeid. De Heere ziet ons niet aan in wie wij voor Hem zijn, om op grond daarvan in genade op ons neer te zien. Het zit in ons bloed graag wat voor de Heere te willen doen. Heimelijk, omdat we denken daarmee wat te kunnen verdienen. Wanneer de Heere ons lief wordt, leren we steeds opnieuw, dat alles wat tot behoud nodig, niet door ons kan worden voldaan, maar voldaan is door de Heere Jezus.

Het hebben van lang haar, mag niet worden geplaatst in ‘het verdienstelijk’ zijn voor God. Wat ik bedoeld heb te zeggen is, dat als er liefde komt tot de Heere, er ook liefde komt tot Zijn inzettingen. Dus niet om daar wat mee te zijn, maar omdat we uit ons hart niet anders kunnen, en met ons hart en leven de Heere willen eren. Wat in het hart zit, zal ook tot uitdrukking komen. Het gaat dus niet om te beginnen in uiterlijke zaken en er ook in te eindigen, maar de bedoeling van hart dat gericht is op de Heere, daar gaat het om.

Waarom dan de nadruk op lang haar? Omdat dit het ene en het al is. Nee! Maar wel aandacht, omdat Gods Woord hierover letterlijk spreekt.''

Dit is toch helemaal geen antwoord op wat het meisje vraagt ?

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 mei 2014 18:02

Baarden laten staan? En dan ook nog het woord "moeten" gebruiken?
Altijd komt het weer terug, die zoektocht naar veiligheid door het toepassen van strikte regels.
Hoe moeilijk blijkt het steeds weer te zijn om vrij te zijn. Vrij van knellende geboden, vrij van de spiedende blik van onze medegelovige, vrij van morele en geestelijke druk, vrij om het geloof te uiten op je eigen manier.

Al die zogenaamde onschuldige toppikjes van ditjes en datjes in geloofsland krijgen steeds meer kenmerken van een sluipende islamisering van het christendom.

Het begint altijd bij een strenge letterlijke Bijbellezing (analoog aan hoe de islam de Koran ziet),
het gaat vervolgens verder via het uitbannen van alle humor en het opgeven van zelfstandig denken (bek houden: de Bijbel geeft op alle vragen ons antwoord),
en het eindigt altijd met eindeloze beperkingen, geboden, verboden, bedreigingen en dwang....met baarden dus en boerka's of andere bedekkingen: Jes. 28:10 "Want het is gebod op gebod, gebod op gebod, regel op regel, regel op regel, hier een weinig, daar een weinig". Inshallah.

By the way, ik als raszuivere refo heb dit weekend even mijn baard laten staan, maar hoon was mijn deel! Van de kant van mijn geliefde en mijn kinderen. Hier rust dus geen zegen op, is mijn conclusie.

Es lebe das Rasiermesser.

gravo

PS.
Voorzetje voor een volgend 'spreeuwtje':
Mogen vrouwen hun rijbewijs eigenlijk wel halen en autorijden? (geïnspireerd door de praktijk in Saoedi Arabië).
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 18:11

gravo schreef:By the way, ik als raszuivere refo heb dit weekend even mijn baard laten staan, maar hoon was mijn deel! Van de kant van mijn geliefde en mijn kinderen. Hier rust dus geen zegen op, is mijn conclusie.

Ik dacht altijd dat de man de baas was in het refo gezin :shock:

Wat je vergelijking met de islam betreft, , zeker ook de docu gezien?

http://www.refdag.nl/special/blik-op-de-biblebelt/

Naar beneden scrollen voor dhr MJ Kater 's :''Ons godsbeeld lijkt verdacht veel op dat van Allah.''

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 mei 2014 20:19

Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 mei 2014 20:27

Een refo die de wind van voren kreeg, Gravo? :roll:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 mei 2014 20:37

mona schreef:Ja, beetje flauw misschien om daar naar te vragen. Maar het rokkenstandpunt wordt zo te vuur en te zwaard verdedigd (met die ene tekst uit Deuteronomium 22 vers 5), dat men daarmee mensen soms in en uit kan sluiten van een bepaalde geloofsgroep. Dat vind ik vrij pittig. Een baard daarentegen wordt vaak als 'minder-strak-in-de-leer' gezien, terwijl juist dát weer een heel bijbels gegeven is. Daarom begrijp ik niet zo goed dat het één wel als norm wordt gehanteerd, en het ander niet. Voor de vrouw wel, voor de man niet.

Eerlijk? Op grond van een tekst uit het O.T.? Nou die van die baarden staat er ook in.
Leviticus 19:27
Gij zult de rand van uw hoofdhaar niet rond afscheren, en gij zult de rand van uw baard niet afsnijden.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 mei 2014 20:40

-
Zach91

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 mei 2014 20:47

Boerin schreef:-

van harte mee eens,

gravo

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 27 mei 2014 20:48

mohamed schreef:Een refo die de wind van voren kreeg, Gravo? :roll:

Beter de wind van voren dan een wind van achteren (met eerbied gesproken).

gravo

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 mei 2014 21:00

Wel eens gezoend met een man met baard/snor? :-&

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 21:06

Dat is een persoonlijke voorkeur. Ik ken ook vrouwen die dat helemaal niet erg vinden. Ps als ke je baard een beetje laat groeien wordt het haar zacht en prikt het ook niet meer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”