Met de auto naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Met de auto naar de kerk

Berichtdoor Spreeuw » 26 mei 2014 10:36

Het valt mij op dat elke zondag vele kerkgangers de auto pakken om de kerkdienst te bezoeken.
Waar ik me het meest aan stoor, zijn de kerkgangers die heel dicht bij de kerk wonen, maar die toch met de auto gaan, ook al is het mooi weer en kunnen ze gemakkelijk lopend of met de fiets komen. Het gebod van zondagsheiliging wordt hiermee m.i. niet echt serieus genomen. Of is dit jou nog niet opgevallen en denk je er anders over?

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Met de auto naar de kerk

Berichtdoor mealybug » 26 mei 2014 10:51

Spreeuw schreef:Het valt mij op dat elke zondag vele kerkgangers de auto pakken om de kerkdienst te bezoeken.
Waar ik me het meest aan stoor, zijn de kerkgangers die heel dicht bij de kerk wonen, maar die toch met de auto gaan, ook al is het mooi weer en kunnen ze gemakkelijk lopend of met de fiets komen. Het gebod van zondagsheiliging wordt hiermee m.i. niet echt serieus genomen. Of is dit jou nog niet opgevallen en denk je er anders over?

Er is geen bijbels gebod van zondagsheiliging.
Alleen een sabbatsgebod , en dat is de zaterdag.
Duidelijk staat er echter dat dat voor de israelieten was.
Zo staat er in Genesis dat God rustte van zijn werk, maar Jezus zegt, Mijn Vader en Ik werken iedere dag, en de sabbat is er voor de mens, niet andersom.

Ook Paulus kegt haarfijn uit, dat het houden van een speciale dag mag, maar niet moet.
Rom 14:5

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2014 10:55

Dat valt mij ook op Spreeuw en wij zijn niet de enigen.
Laatst gingen wij een keer met de auto naar de kerk, omdat één van onze kinderen een enkelblessure had. Wij stapten vóór de kerk uit en vervolgens moest mijn man een parkeerplek zoeken. Het kwam erop neer dat hij eigenlijk verder van de kerk stond zowat, dan dat wij ervan af wonen. :mrgreen:
Normaliter gaan wij lopen, soms op de fiets.
Mijn vader was trouwens principieel tegen zondagsrijden.
In mijn jeugd kwamen dominees nog op zaterdagavond, om op maandagochtend weer huiswaarts te gaan. Wij hebben regelmatig predikanten te logeren gehad.
Toen de eerste predikant met de auto kwam op zondagmiddag, ging het hek van de dam, volgens mijn pa en hij heeft gelijk gekregen.
En aangezien de ene zonde de deur voor de andere openzet, is het kerkshoppen in de mode gekomen.
sMorgens in eigen gemeente, smiddags elders.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 mei 2014 11:04

Waarom is het zondig om met de auto naar de kerk te gaan? Waarom doe je dan niet aan zondagsheiliging?

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 26 mei 2014 11:14

Waar ik me het meest aan stoor, zijn de kerkgangers die heel dicht bij de kerk wonen, maar die toch met de auto gaan, ook al is het mooi weer en kunnen ze gemakkelijk lopend of met de fiets komen. Het gebod van zondagsheiliging wordt hiermee m.i. niet echt serieus genomen.
Wees blij dat mensen naar de kerk komen i.p.v. dat je dat stoort :roll: . Wat maakt het nu uit hoe ze komen, als ze maar komen! Hoezo wordt de zondagsheiliging niet serieus genomen? Vrome stokpaardjes die mensen eerder weerhouden om wel naar de kerk te gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2014 11:20

Waarom zou je niet met de auto mogen? Als je dichtbij woont kan je best gaan fietsen, dat klopt. Maar dat je niet hoeft te werken op zondag wil toch niet zeggen dat je niet mag autorijden? Dat is toch geen werken? Dit soort regels neigen naar wetticisme. De farizeeers bedachten toch ook regels over hoeveel je mag lopen op de rustdag en zo? Jezus is daar toch duidelijk over?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 26 mei 2014 11:26

Wat een geneuzel!
Wat zou er mis zijn met autorijden op zondag? Waar lees je in de Bijbel dat je op zondag niet mag autorijden?

Aan mensen die de sabbatswetten overzetten naar de zondag, zou ik willen vragen of ze dan ook geen gebruik maken van water, elektriciteit en gas op zondag. Want realiseer je wel dat er mensen zijn die werken om dat allemaal mogelijk te maken.

Waarom zou je je er aan storen Spreeuw?
Laat ieder voor zijn eigen geweten uitmaken wat hij kan verantwoorden naar Boven, en gun een ander de ruimte om daar anders in te staan.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 26 mei 2014 11:34

schelpje3 schreef:Mijn vader was trouwens principieel tegen zondagsrijden.
In mijn jeugd kwamen dominees nog op zaterdagavond, om op maandagochtend weer huiswaarts te gaan. Wij hebben regelmatig predikanten te logeren gehad.
:D Mijn Mijn vader wilde ook niet voor "zondagsrijder" worden uitgemaakt :lol:
Lopend naar de kerk. En ook regelmatig een dominee te logeren gehad.
Ik ben echter niet vanwege de (directe) zondagsheiliging tegen rijden op Zondag. Komt het ook niet door gejaagdheid, alles op de seconde gepland, ook op Zondag? Dan maar de auto ...
Trouwens, hoeveel mensen nemen de auto vanwege de afstand? Vaak zijn die paar honderd meter best te lopen of te fietsen. Het milieu, je auto en je portemonnee varen er wel bij om geen korte stukjes te rijden :D (zorg voor de schepping?)
Dat argument vervalt dan weer als je elektrisch rijdt :-k

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 mei 2014 11:42

Boaz schreef:Wat een geneuzel!
Wat zou er mis zijn met autorijden op zondag? Waar lees je in de Bijbel dat je op zondag niet mag autorijden?

Aan mensen die de sabbatswetten overzetten naar de zondag, zou ik willen vragen of ze dan ook geen gebruik maken van water, elektriciteit en gas op zondag. Want realiseer je wel dat er mensen zijn die werken om dat allemaal mogelijk te maken.

Ik heb eens gelezen van een Joodse familie die op sabbat het lichtje van de koelkast afplakken, zodat het niet werkt als ze de koelkast open doen.
Één keer waren die mensen het vergeten af te plakken en toen hebben ze aan hun ongelovige buurmeisje gevraagd of ze iets uit hun koelkast wilde pakken en gelijk het lichtje af wilde plakken.

Ze hadden die regel niet omdat het opgelegd was, maar vanuit zich zelf.
Want ze wilden alles zo goed mogelijk doen.
En dat zijn nu juist die dingen waarvan de Heere Jezus zegt: "De sabbat is er voor de mens en niet de mens voor de sabbat."
Want met zulke regels maak je jezelf weer slaaf.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2014 11:44

* Waarom zou dat niet mogen?
* Wat een geneuzel.
Wat een respectvolle opmerkingen richting jegens andersdenkenden zeg.
Wat zijn "we" toch tolerant.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2014 11:49

André-J30 schreef: :D Mijn Mijn vader wilde ook niet voor "zondagsrijder" worden uitgemaakt :lol:
Lopend naar de kerk. En ook regelmatig een dominee te logeren gehad.
Ik ben echter niet vanwege de (directe) zondagsheiliging tegen rijden op Zondag. Komt het ook niet door gejaagdheid, alles op de seconde gepland, ook op Zondag? Dan maar de auto ...
Trouwens, hoeveel mensen nemen de auto vanwege de afstand? Vaak zijn die paar honderd meter best te lopen of te fietsen. Het milieu, je auto en je portemonnee varen er wel bij om geen korte stukjes te rijden :D (zorg voor de schepping?)
Dat argument vervalt dan weer als je elektrisch rijdt :-k

Ik heb dat principe ook losgelaten. Mijn moeder was er trouwens wel wat ruimer in, maar zij volgde mijn vader hierin.
Ik ben niet tegen autorijden op zondag, maar ga niet onnodig ergens heen.
Maar misschien ben je het wel met dit argument eens, nl. dat het één wel het gevolg is van het ander. Voorheen bleef iedereen op zondag thuis, hooguit ging men ergens koffiedrinken, maar nu pakt iedereen net zo gemakkelijk de auto en gaat uit de kerk naar het strand. Op deze manier wordt de zondag wel ontheiligd. Dus het kwaad zit niet in de wielen die rondgaan, maar in de gevolgen daarvan.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 26 mei 2014 11:57

schelpje3 schreef:* Waarom zou dat niet mogen?
* Wat een geneuzel.
Wat een respectvolle opmerkingen richting jegens andersdenkenden zeg.
Wat zijn "we" toch tolerant.

Wat vind je van dit dan, kan dat wel?

Schelpje3:
En aangezien de ene zonde de deur voor de andere openzet, is het kerkshoppen in de mode gekomen.
sMorgens in eigen gemeente, smiddags elders.

Je hebt niet in de gaten hoe veroordelend je zelf doet he?
Je draaft soms zo verschrikkelijk door; gooit met termen als 'zonde' , en eindigt in 'kerkshoppen', wat er niets mee te maken heeft..

Vind jij het tolerant als een ander mij niet de ruimte gunt om anders te zijn of te denken en zich daar zelfs meteen aan ergert? Niet met twee maten meten!!
Laatst gewijzigd door Boaz op 26 mei 2014 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 26 mei 2014 11:58

Boaz schreef:Aan mensen die de sabbatswetten overzetten naar de zondag, zou ik willen vragen of ze dan ook geen gebruik maken van water, elektriciteit en gas op zondag. Want realiseer je wel dat er mensen zijn die werken om dat allemaal mogelijk te maken.

In dat geval hoop ik dat men zich óók realiseert dat er op zondag in onze 24-uur economie heel veel geproduceerd wordt. Zo wordt er bijvoorbeeld water gewonnen of gezuiverd, olie geraffineerd, koekjes gebakken in de koekjesfabriek en ga zo maar door..... Dan moet je je dus altijd afvragen of er niet ergens een zondag in het productieproces heeft gezeten waardoor het product dus 'ontheiligd" is. Wees in zo'n geval dan dus consequent!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 mei 2014 11:59

Bericht uit 2009:
JERUZALEM (ANP) - Zo'n 30.000 ultraorthodoxe joden hebben vrijdag in Jeruzalem betoogd tegen de openstelling van een parkeerterrein bij de oude binnenstad op sabbat (zaterdag). .

Orthodoxe joden zijn tegen het autorijden op sabbat. De betoging was georganiseerd door het Comité voor de Heiligheid van de Sabbat. In pamfletten werd ertoe opgeroepen ,,de verschrikkelijke plannen van de mensen van Sodom te voorkomen om de Heilige Stad te bezoedelen''. De steden Sodom en Gomorra staan in de Bijbel symbool voor zonde en zedelijke verloedering..

De sabbat begint op vrijdagavond bij zonsondergang. De betogers bedreigden journalisten met de dood die foto's van de demonstratie maakten. Zij zouden de sabbat ontheiligen door het gebruik van elektrische apparaten. Orthodoxe joden mogen op sabbat geen vuur maken..

Orthodoxe joden mogen op sabbat ook niet werken. Het gemeentebestuur had nog geprobeerd de gemoederen te kalmeren door te beloven dat op sabbat alleen moslims komen te werken als personeel van het parkeerterein..

BRON:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... bbat.dhtml

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2014 12:00

Boaz schreef:Je hebt niet in de gaten hoe veroordelend je zelf doet he?
Je draaft soms zo verschrikkelijk door; gooit met termen als 'zonde' , en eindigt in 'kerkshoppen', wat er niets mee te maken heeft..

Vind jij het tolerant als een ander mij niet de ruimte gunt om anders te zijn of te denken en zich daar zelfs meteen aan ergert? Niet met twee maten meten!!

Dat kerkshoppen heeft er wel mee te maken, want dat werd voor die tijd NOOIT gedaan nl.
Tja, als zonde niet meer benoemd mag worden...
Je voelt je dus onterecht aangesproken, want ik heb geen flauw idee wat jij op zondag doet of laat.

Terug naar “Archief”