Is het een probleem voor de zondvloed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Is het een probleem voor de zondvloed

Berichtdoor Wilsophie » 21 feb 2014 13:28

antoon schreef:Dat is wat ik ook bedoel gewoon tellen en rekenen met de bijbelse getallen dan komen we er, nog even over het laatste
430 jaar inderdaad, dat staat er, ik zie het zo
215 jaar van belofte aan Abraham tot confrontatie Josef met Farao, daarna 215 jaar tot de uittocht

1943 Abrahamitisch verbond, Genesis 12:4 Abraham is 75 jaar.
1737 Jozef staat voor Farao, hij is 30 jaar Genesis 41:44
1513 Uittocht uit Egypte, 215 jaar nadat Jacob en zijn familie voor Farao stonden Exodus 12:40

En zo kom ik uit op het verbond met Abraham in 2037 , ( geboren in 2112) Abraham idd 75 jaar.
En de uittocht uit Egypte in 1607. Dan heb ik nog Jacob naar Egypte in 1822, maar van Jozef heb ik niets gevonden.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 feb 2014 22:00

antoon schreef:Dat is wat ik ook bedoel gewoon tellen en rekenen met de bijbelse getallen dan komen we er, nog even over het laatste
430 jaar inderdaad, dat staat er, ik zie het zo
215 jaar van belofte aan Abraham tot confrontatie Josef met Farao, daarna 215 jaar tot de uittocht

1943 Abrahamitisch verbond, Genesis 12:4 Abraham is 75 jaar.
1737 Jozef staat voor Farao, hij is 30 jaar Genesis 41:44
1513 Uittocht uit Egypte, 215 jaar nadat Jacob en zijn familie voor Farao stonden Exodus 12:40

Dan heb je dus nog steeds een groot probleem met de zondvloed. aangezien je een piramide niet kan bouwen tijdens een zondvloed.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 25 feb 2014 07:16

En zo kom ik uit op het verbond met Abraham in 2037 , ( geboren in 2112) Abraham idd 75 jaar.
En de uittocht uit Egypte in 1607. Dan heb ik nog Jacob naar Egypte in 1822, maar van Jozef heb ik niets gevonden.

Wilsophie
EEN SLEUTELDATUM IN DE GESCHIEDENIS
Het eerste stukje hoef je niet eens te lezen, dat kan je zo aannemen...

Het jaar 539 bc. is het jaar waarin Cyrus II Babylon veroverde, de argumenten zijn historische bronnen en spijkerschrifttabletten.
Diodorus Siculus (ca. 80-20 bc.) schreef dat Cyrus in het eerste jaar van de vijfenvijftigste olympiade (dat is 560bc) koning van Perzië werd
De Griekse geschiedschrijver Herodotus (die leefde 485-425 bc) schreef dat Cyrus sneuvelde in zijn 29e jaar als koning , wat zou inhouden dat hij in zijn dertigste jaar, 530 bc. gestorven is
Spijkerschrifttabletten laten ook zien dat Cyrus negen jaar over Babylon had geregeerd alvorens hij stierf.
Vanaf zijn dood in 530 bc. terugrekenend met de 9 jaar komen we op 539 bc.. als het jaar waarin hij Babylon innam.
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://books.google.nl/books?id%3D8Ojsu0KZ1uIC%26pg%3DPA284%26lpg%3DPA284%26dq%3D55e%2Bolympiade%2Bcyrus%26source%3Dbl%26ots%3DDPwqTxYvKi%26sig%3D9FfAlNbgFMsV6MG4fQsXrj7VBFo&prev=/search?q%3D55e%2Bolympiade%2Bcyrus%26sa%3DX%26tbas%3D0%26biw%3D1600%26bih%3D786

http://en.wikipedia.org/wiki/530s_BC
http://nl.wikipedia.org/wiki/539_v.Chr.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote
http://nl.wikipedia.org/wiki/Babylon_(stad)

Een astronomisch kleitablet uit Babylon bevestigt 530 v.Chr. als het jaar van Cyrus’ dood.
iedereen is het daar over eens, er is geen discussie 539bc nam Cyrus Babylon in

Nu komen we waar we wezen moeten als jij met je bijbel gaat tellen dan kom je gegarandeerd op de data die ik eerder noemde.
539 inname Babylon
(1) 537 terugkeer van ballingen (Ezra)
(2) 607 ballingschap was 70 jaar (Jeremia Daniel Koningen)
(3) 997 Het 1e jaar van Rehabeam en Jerobeam (optelling koningen en Ezechiel)
(4) 1037 Salomo regeert (1Koningen)
(5) 1034 Temel bouw (1Koningen)
(6) 1513 uittocht en 1473 is de intocht in Jericho
Voel je niet bezwaard dat ik veel werk heb, ik doe het graag, het wordt nog aangevuld

Verantwoording bijbel passages
(1) http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ezra+1%3A1-3&id42=1&id18=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
(2) http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Jeremia+25%3A11-12%3BDani%EBl+9%3A2&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
(3) is optellen van de regeringsjaren= 390 jaar, bevestiging van Ezechiel
(4) Is gewoon 40 jaar terugtellen tot het 1e jaar van Salomo en 4 jaar vooruit begin regering
(5) tempelbouw
(6) met de 480 jaar van 1koningen 6:1 terug rekenen is vrij duidelijk

Hetty jij blijft toch aan de gang, zoals meer mensen hier, voor jou moet ik ook brood meenemen omdat het te lang duurt om pauze te nemen :? grapje moet kunnen
Laatst gewijzigd door antoon op 25 feb 2014 10:09, 9 keer totaal gewijzigd.

antoon

Berichtdoor antoon » 25 feb 2014 08:01

- 5508 Schepping Hemel & Aarde
-5508 Adam
-5378 geboorte Seth
-5273 geboorte Enos
-5183 geboorte Kenan
-5113 geboorte Mahalalel
-5048 geboorte Jered
-4886 geboorte Henoch
-4821 geboorte Methusalach
-4634 geboorte Lamech
-4578 dood Adam
-4466 dood Seth
-4452 geboorte Noach
-4368 dood Enos
-4278 dood Mahalalel
-4273 dood Kenan
-4086 dood Jered
-3950 geboorte Sem
-3857 dood Lamech
-3852 dood Methusalach
-3852 De Zondvloed
-3851 Einde zondvloed
-3510 Toren van babel
-3032 Egypte (1): Begin 1ste Dynastie
-2267 geboorte Terah
-2137 geboorte Abraham
-2038 Verwoesting Sodom en Gomarrah
-2037 geboorte Izak
-1977 geboorte Jakob
-1847 begin verblijf in Egypte
-1527 geboorte Mozes
-1447 einde verblijf in Egypte / Begin Exodus
-605 Ballingschap: eerste deportatie van Juda
-596 Verwoesting van Jeruzalem (Ez 33:21) door Nebukadnezar

Jvslooten ik ga hier nog een keer opin, eerst de vorige post nog iets aanvullen.

antoon

Berichtdoor antoon » 13 mar 2014 09:09

Het heeft lang geduurd, ik was deze draad althans de chronologie meer bezig in andere topics, ook hier zal ik aanvullingen geven indien gewenst

antoon

Berichtdoor antoon » 22 mei 2014 10:26

Het heeft lang geduurd, maar beter laat dan nooit meer, het laatste bericht is van maart 2014,
het bezoekersaantal is behoorlijk hoog bijna 8000 dit doet wel sterk vermoeden dat er belangstelling is voor oude chronologie.

Het laatste waar we het over hadden is een chronologie gegeven door Jvslooten .
ik zal enkele aanhalingen doen van Flavius waardoor kan blijken dat deze chronologie niet door hem gebezigd wordt, overigens Flavius zat dichter bij het vuur dan tegenwoordige commentatoren en had ook duidelijk meer naslagwerk tot zijn beschikking.

Flavius geeft ongeveer 25 chronologische berekeningen, en niet een daarvan ondersteund de verschillende chronologie berekeningen zoals die thans een opmaat zijn voor onderzoekers van diverse pluimage, wel zijn er ongeveer 15a 20 berekeningen die de zuivere bijbelse chronologie ondersteunen en de rest is zodanig fout dat niemand er iets mee aankan.

en hier begin ik mee
-1447 einde verblijf in Egypte / Begin Exodus dus 1e jaar in het beloofde land is dan 1407bc
-605 Ballingschap: eerste deportatie van Juda
-596 Verwoesting van Jeruzalem (Ez 33:21) door Nebukadnezar
blauw is van mij
Als ik het dan verder aanvul moet de tempelbouw in deze chronologie in 927 zijn
480 jaar na de uittocht 1 koningen 6:1
Dus moet het 1e jaar van Salomo dan 923 zijn 40 jaar regering, het 1e jaar van Rehabeam pinnen we dan op 883bc

-596 Verwoesting van Jeruzalem volgens de chronologie dat is een verschil van 287 jaar dit is meteen al in tegenspraak met Ezechiel die 390 jaar vermeld tussen Rehabeam en de ballingschap.
maar ik had het ook over Flavius, hij vermeld 361 tussen Jerobeam en Josia, en wel om precies te zijn tussen het oprichten van het altaar door Jerobeam en het verbranden van mensenbeenderen door Josia op dat zelfde altaar, met geen mogelijkheid is dat in deze chronologie in te passen.
en er zijn meer argumenten.

ref.
2 Koningen 23:16
16 Toen Josia zich omkeerde, kreeg hij de grafsteden te zien die daar op de berg waren. Hij dan liet de beenderen uit de grafsteden halen en verbrandde ze op het altaar, om het ongeschikt voor aanbidding te maken, naar Jehovah’s woord dat door de man van de [ware] God verkondigd was, die deze dingen verkondigd had.

1 Koningen 13:1-5
1 En zie, daar was een man Gods die door het woord van Jehovah uit Ju̱da naar Be̱thel was gekomen, terwijl Jero̱beam bij het altaar stond om offerrook te brengen. 2 Toen riep hij tegen het altaar, door het woord van Jehovah, en zei: „O altaar, altaar, dit heeft Jehovah gezegd: ’Zie! Een zoon, geboren aan het huis van David, wiens naam is Josia! En hij zal stellig op u de priesters der hoge plaatsen offeren, die offerrook op u brengen, en mensenbeenderen zal hij op u verbranden.’” 3 En hij gaf op die dag een voorteken en zei: „Dit is het voorteken waarvan Jehovah gesproken heeft: Zie! Het altaar wordt vaneengescheurd, en de vettige as die erop is, zal stellig uitgestort worden.”
4 Nu gebeurde het dat zodra de koning het woord van de man van de [ware] God hoorde, dat hij tegen het altaar te Bethel uitgeroepen had, Jerobeam terstond van het altaar af zijn hand uitstak en zei: „Grijpt hem!” Onmiddellijk verdorde zijn hand die hij tegen hem uitgestoken had, en hij kon haar niet weer tot zich trekken. 5 En het altaar zelf werd vaneengescheurd, zodat de vettige as van het altaar werd uitgestort, overeenkomstig het voorteken dat de man van de [ware] God door het woord van Jehovah had gegeven.

Flavius Josephus Boek X Hoofdstuk 4 Blz. 708
Er was ooit een profeet naar Jerobeam toegekomen die, net toen deze bezig was op dat altaar een offer te brengen, ten aanhoren van het hele volk had verkondigd dat dat zou gebeuren, dat iemand uit het huis van David, een man genaamd Josia, voornoemde dingen zou doen. Die profetie was nu, driehonderdeenenzestig jaar later, in vervulling gegaan.
Laatst gewijzigd door antoon op 24 mei 2014 07:20, 4 keer totaal gewijzigd.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 22 mei 2014 13:50

"en er zijn meer argumenten"

Waarvoor?
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

antoon

Berichtdoor antoon » 23 mei 2014 06:49

FrankB ik bedoel argumenten in de historie dat de zuivere Bijbelse chronologie de juiste is ook in dingen die secundair met met de bijbel te maken hebben zoals chronologie van buurvolken.

Flavius geeft ook tal van voorbeelden, toegegeven hij beschikte ook over Bijbelse bronnen, maar we moeten niet vergeten dat daar waar hij over chronologie van verschillende volken spreekt het vaak in lijn is met de Bijbelse chronologie en dat is uit te zoeken.
de opstelling die bijbelgeleerden (geleerden dan tussen haakjes) maken van koningen en dergelijke is vaak niet te bevestigen, en is in ieder geval in tegenspraak met de bijbel.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 mei 2014 12:36

Antoon schreef:en is in ieder geval in tegenspraak met de bijbel.

Geleerden die verstand hebben van koolstofdatering zijn echt wel geleerd hoor. Maar het komt je niet uit OMDAT het tegen de bijbel ingaat. Dat is de reden en geen andere. elk zinnig antwoord dat tegen de bijbel ingaat is ineens niet meer zinnig. Je verzint zelfs onzinnige argumenten om de bijbelse chronologie te bevestigen, zoals een Egyptische priester en architect die vast wel Jozef was.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 22 jun 2014 15:48

Daniel was ook opperste der wijzen en Nebukadresar beschouwde hen als onderdeel van zijn afgoden, Daniel zelf zag dat natuurlijk niet zo.
Zo ook met Josef het was het probleem van de heersers, niet van hem.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 jun 2014 19:48

@antoon, ik begrijp je vergelijking voor geen meter. Ik lees nergens dat Daniel als God wordt gezien en Imhoteph werd pas generaties (2000 jaar) na zijn door als god vereerd.

Imhoteph was gewoon zelf priester van Ptah.

als Jozef Imhotep was geweest had hij geen Egyptische religieuze symbolen verwerkt in zijn piramide.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 24 jun 2014 07:40

NWV
Daniël 4:5 Ten slotte ontving ik Daniël, die de naam van mijn god Beltesassar draagt en in wie de geest van de heilige goden woont. En ik vertelde hem mijn droom: 6 ‘Beltesassar, eerste onder de magiërs, ik weet dat de geest van de heilige goden in u woont en dat u elk mysterie kunt ontraadselen.

Groot Nieuws Bijbel 1996
6 Ik zei: Beltesassar, jij staat aan het hoofd van de waarzeggers. Ik weet dat de geest van de heilige goden in je woont. Jij kunt ieder geheim ontraadselen. Vertel me de betekenis van alles wat ik in mijn droom gezien heb

Willibrordvertaling 1995
6 ‘Beltesassar, hoofd van de wichelaars! Ik weet dat de geest van de heilige goden in u woont en dat geen enkel geheim u in verlegenheid kan brengen. Geef mij de verklaring van wat ik in mijn droom gezien heb.

De Nieuwe Bijbelvertaling
6 ‘Beltesassar, eerste onder de magiërs, ik weet dat de geest van de heilige goden in u woont en dat u elk mysterie kunt ontraadselen. Zeg mij wat de visioenen betekenen die ik in mijn droom

NBG-vertaling 1951
8 Doch ten laatste kwam tot mij Daniël, naar de naam van mijn god Beltesassar genoemd, in wie de geest der heilige goden woont, en ik vertelde hem de droom:

Zomaar een aantal teksten waaruit op te maken is dat Daniël een positie had te vergelijken met Josef/ Imhotep
noch Josef noch Daniël verruilden de aanbidding van de God van de bijbel in voor valse Goden, natuurlijk niet maar de machthebbers zagen het zo, vergeet niet dat Josef een vrouw kreeg dochter van een hogepriester van Egyptische Goden.
Het punt is dat zij zichzelf bleven. en zijn zonen Mana̱sse EN Efraïm heeft hij zeker onderricht gegeven van de ware God.
als Jozef Imhotep was geweest had hij geen Egyptische religieuze symbolen verwerkt in zijn piramide.

Genesis 41:45 Daarna gaf Farao Jo̱zef de naam Za̱fnath Paäneach en gaf hem Asnath, de dochter van Potifera,de priester van On, tot vrouw. Toen trok Jozef uit over het land Egypte

Ook hier weer het gaat erom wat mensen om hem heen doen, Josefs gebeente is nooit gevonden
want het werd naar het beloofde land vervoerd, het geeft dan ook geen verwondering dat men het gebeente van Imhotep niet vind. en het graf dat aan Imhotep/Josef toebehoorde, tenminste wat men denkt was leeg, het is dan conform de gang van zaken in de bijbel, eerst in een graf gedaan en later met de uittocht meegenomen.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 24 jun 2014 11:45

@ antoon.

Weet je dat ze een uitdrukking hebben voor wat jij doet? Het heet "wishful thinking".
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 jun 2014 11:50

antoon schreef:Genesis 41:45 Daarna gaf Farao Jo̱zef de naam Za̱fnath Paäneach en gaf hem Asnath, de dochter van Potifera,de priester van On, tot vrouw. Toen trok Jozef uit over het land Egypte

Ook hier weer het gaat erom wat mensen om hem heen doen, Josefs gebeente is nooit gevonden
want het werd naar het beloofde land vervoerd, het geeft dan ook geen verwondering dat men het gebeente van Imhotep niet vind. en het graf dat aan Imhotep/Josef toebehoorde, tenminste wat men denkt was leeg, het is dan conform de gang van zaken in de bijbel, eerst in een graf gedaan en later met de uittocht meegenomen.
Hoezo, Imhotep ? Hij werd toch Zafnath Paäneach (צָֽפְנַת פַּעְנֵחַ) genoemd? Het lijkt niet eens op elkaar..

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jun 2014 13:35

Jozef's botten werden naar Sichem gebracht (Nablus)

http://www.franklinterhorst.nl/Jozef%20 ... graven.htm

Terug naar “[Religie] - Open forum”