Doop van Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Doop van Jezus

Berichtdoor Spreeuw » 21 mei 2014 15:18

Waarom moest de Here Jezus gedoopt worden? Hij was toch zonder zonde?

Matteüs 3:13-17

De doop van Jezus
13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen. 14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?
15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden. 16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.
(NBG'51)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Doop van Jezus

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 15:24

Ik vond een antwoord in de rubriek:

Je zou kunnen zeggen dat het zich laten dopen voor de Heere Jezus behoorde tot Zijn vernedering. Immers, Hij was geen zondaar die de afwassing van de zonden, die in de Doop afgebeeld en beloofd wordt, nodig had. Toch laat Hij zich dopen omdat het Hem betaamde om alle gerechtigheid te vervullen.
Het begrip gerechtigheid heeft alles te maken met de komst van het Koninkrijk van God in de Heere Jezus Christus. De komst van het Koninkrijk van God betekent de verlossing van de zonde door Christus. In dat kader staat ook dit begrip gerechtigheid. God laat Zijn gerechtigheid zien in de komst van Christus. Het is de verlossende gerechtigheid die God openbaart in Christus. Om die verlossende gerechtigheid in Christus te openbaren, laat Christus Zich dopen. Hij gaat aan de eisen van de wet voldoen, waar een zondaar volledig tekort schiet en schuldig staat. Hij neemt de schuld en de zonde op zich en laat zich beschuldigen alsof Hij de zondaar was.

Zo vervult Christus alle gerechtigheid en wordt het straks de boodschap van het Koninkrijk van God dat door de gerechtigheid die Christus verworven een zondaar volledig vrijgesproken wordt van schuld en straf en recht ontvangt
op het eeuwige leven.

Ds. H. Polinder

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2014 15:45

Het tekent dat Christus onze zonden wil dragen.

De symboliek van het water is die van schoonwassing. We gaan zondig onder in het water en wordt schoongewassen, je zonden blijven als het ware in het water achter. Jezus Christus gaat zonder zonden in het water en neemt al onze zonden op zich en draagt die naar het kruis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 15:46

Marnix schreef:Het tekent dat Christus onze zonden wil dragen.

De symboliek van het water is die van schoonwassing. We gaan zondig onder in het water en wordt schoongewassen, je zonden blijven als het ware in het water achter. Jezus Christus gaat zonder zonden in het water en neemt al onze zonden op zich en draagt die naar het kruis.

Dat geldt voor ons Marnix, zondige mensen.
Maar Spreeuw vraagt zich af waarom de man zonder zonde, gedoopt moest worden.
Omdat hij mens geworden is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2014 15:49

Dat zeg ik toch? Volgens mij ben je op de helft gestopt met lezen.

Wij gaan zondig het water in en komen schoongewassen weer boven. Ze zonde blijft achter.
Jezus gaat zonder zonde het water in en neemt onze zonden op zich en draag ze naar het kruis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 16:01

Marnix schreef:Dat zeg ik toch? Volgens mij ben je op de helft gestopt met lezen.

Wij gaan zondig het water in en komen schoongewassen weer boven. Ze zonde blijft achter.
Jezus gaat zonder zonde het water in en neemt onze zonden op zich en draag ze naar het kruis.

Sorry Marnix ik ben het niet met je stelling eens dat onze zonden in het water achterblijven.
Of ik moet dit ook verkeerd begrijpen :D

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 mei 2014 16:28

schelpje3 schreef:Sorry Marnix ik ben het niet met je stelling eens dat onze zonden in het water achterblijven.

ja, jij wil maar wat graag vissen.
ik ben het met Corrie ten Boom eens.
Afbeelding

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 16:43

Benefietdiner: Deze tekst komt uit een gedeelte waar boven staat:
De verdorvenheid van Sion.
En in deze context:
Ik zal haar wonderen doen zien, als in de dagen, toen gij uit Egypteland uittoogt.
De heidenen zullen het zien, en beschaamd zijn, vanwege al hun macht; zij zullen de hand op den mond leggen; hun oren zullen doof worden.
Zij zullen het stof lekken, als de slang; als kruipende dieren der aarde, zullen zij zich beroeren uit hun sloten; zij zullen met vervaardheid komen tot den Heere, onzen God, en zullen voor U vrezen.
Wie is een God gelijk Gij, Die de ongerechtigheid vergeeft, en de overtreding van het overblijfsel Zijner erfenis voorbij gaat? Hij houdt Zijn toorn niet in eeuwigheid; want Hij heeft lust aan goedertierenheid.
Hij zal Zich onzer weder ontfermen; Hij zal onze ongerechtigheden dempen; ja, Gij zult al hun zonden in de diepten der zee werpen.
Gij zult Jakob de trouw, Abraham de goedertierenheid geven, die Gij onzen vaderen van oude dagen af gezworen hebt.

Je mag best een tekst als bemoediging gebruiken, maar wel in het oog blijven houden, hoe hij bedoeld is!

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 mei 2014 17:03

schelpje3 schreef:Je mag best een tekst als bemoediging gebruiken, maar wel in het oog blijven houden, hoe hij bedoeld is!

ondanks jou context blijft het 'verboden vissen'.
Onze zonden werpt U in de diepten van de zee.

Een schone en zeer troostelijke gelijkenis, betekenende dat onze zonden van God niet aangezien, maar in eeuwige vergetenis gesteld, bedekt en als ongeacht en versmoord zullen zijn.

volgens jou dus anders bedoeld ????

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 mei 2014 17:09

Spreeuw schreef:Waarom moest de Here Jezus gedoopt worden? Hij was toch zonder zonde?

Hij Jezus werd niet gedoopt omdat Hij zonder zonde was (want dat was Hij), maar Hij liet zien de afsluiting van het oude verbond en d overgang naar het nieuwe verbond.
Kunnen we niet het beste kijken naar de man die het tot uitvoering en in de praktijk bracht:
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is. En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2014 21:10

Schelpje, ik leg de symboliek van de doop uit. De doop is een teken van de afwassing van de zonden en dat de zonden in het water achterblijven hoort bij die symboliek. Als je dat letterlijk gaat nemen klopt dat inderdaad niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mei 2014 21:27

Zou Jezus niet gezondigd moeten hebben om volledig met ons te kunnen meevoelen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 21:29

benefietdiner schreef:ondanks jou context blijft het 'verboden vissen'.
Onze zonden werpt U in de diepten van de zee.

Een schone en zeer troostelijke gelijkenis, betekenende dat onze zonden van God niet aangezien, maar in eeuwige vergetenis gesteld, bedekt en als ongeacht en versmoord zullen zijn.

volgens jou dus anders bedoeld ????

Niet volgens mij, maar een tekst kun je niet zomaar uit het verband rukken, omdat het je net even goed uitkomt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 mei 2014 21:59

schelpje3 schreef:Benefietdiner: Deze tekst komt uit een gedeelte waar boven staat:
De verdorvenheid van Sion.
En in deze context:
Ik zal haar wonderen doen zien, als in de dagen, toen gij uit Egypteland uittoogt.
De heidenen zullen het zien, en beschaamd zijn, vanwege al hun macht; zij zullen de hand op den mond leggen; hun oren zullen doof worden.
Zij zullen het stof lekken, als de slang; als kruipende dieren der aarde, zullen zij zich beroeren uit hun sloten; zij zullen met vervaardheid komen tot den Heere, onzen God, en zullen voor U vrezen.
Wie is een God gelijk Gij, Die de ongerechtigheid vergeeft, en de overtreding van het overblijfsel Zijner erfenis voorbij gaat? Hij houdt Zijn toorn niet in eeuwigheid; want Hij heeft lust aan goedertierenheid.
Hij zal Zich onzer weder ontfermen; Hij zal onze ongerechtigheden dempen; ja, Gij zult al hun zonden in de diepten der zee werpen.
Gij zult Jakob de trouw, Abraham de goedertierenheid geven, die Gij onzen vaderen van oude dagen af gezworen hebt.

Je mag best een tekst als bemoediging gebruiken, maar wel in het oog blijven houden, hoe hij bedoeld is!
EN aan wie. Deze tekst is de belofte aan de joden, zoals ook veroord in Rom 11:27 etc.

Een tekst kun je niet zomaar uit het verband rukken, omdat het je net even goed uitkomt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mei 2014 22:46

Dat de wonderen alleen voor de joden waren ben ik van harte met je eens Mealybug, maar dat krijg je sommige christenen niet onder het verstand helaas.

Terug naar “Archief”