Verheerlijkt God met uw lichaam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Verheerlijkt God met uw lichaam

Berichtdoor Spreeuw » 18 mei 2014 22:32

Een opvallend gedeelte in de brieven van Paulus vind ik de gedeelten over het (menselijk) lichaam. Paulus schrijft dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Verheerlijkt dan God met uw lichaam, schrijft Paulus. Maar hoe doe je dit dan concreet? Hoe kun je met je lichaam God verheerlijken?

1 Korintiërs 6:17-20
17 Maar die zich aan de Here hecht, is één geest (met Hem).
18 Vliedt de hoererij. Elke andere zonde, die een mens doet, gaat buiten zijn eigen lichaam om. Maar door hoererij bezondigt men zich aan zijn eigen lichaam.
19 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?
20 Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God met uw lichaam.
(NBG'51)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Verheerlijkt God met uw lichaam

Berichtdoor benefietdiner » 19 mei 2014 08:18

Spreeuw schreef:Een opvallend gedeelte in de brieven van Paulus vind ik de gedeelten over het (menselijk) lichaam. Paulus schrijft dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Verheerlijkt dan God met uw lichaam, schrijft Paulus. Maar hoe doe je dit dan concreet? Hoe kun je met je lichaam God verheerlijken?

18 Vliedt de hoererij. Elke andere zonde, die een mens doet, gaat buiten zijn eigen lichaam om. Maar door hoererij bezondigt men zich aan zijn eigen lichaam.
19 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?
(NBG'51)

Een tempel overeenkomstig de Bijbel is een gebouw of ruimte waar religieuze bijeenkomsten plaatsvinden. Hier kan een mens 'in contact treden' met haar of zijn God en deze vereren door de offerdiensten. Sinds de tijd dat de beloofde Messias gekomen is zijn de offerdiensten in Hem in vervulling gegaan en kunnen we die stenen tempels afbreken want God wil nu in de mens wonen met Zijn Geest en niet meer in gebouwen. Vandaar dat Paulus er nu op wijst: God tempel? dat zijt gij!

Hoe we Gods tempel concreet moeten zijn moeten we even terug kijken naar die tempel diensten en hoe dat er aan toeging. Om een lang verhaal kort te maken dat, ging er netjes aan toe met bijzondere nadruk op de liefde. Hoe lief'lijk, hoe vol heilgenot, O HEER, der legerscharen God, Zijn mij Uw huis en tempelzangen! Hoe branden mijn genegenheên, Om 's HEEREN voorhof in te treên! Mijn ziel bezwijkt van sterk verlangen; Mijn hart roept uit tot God, Die leeft, En aan mijn ziel het leven geeft.

In liefde wandelen kun je concreet met je lichaam God verheerlijken.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 10:39

Maar kun je niet d.m.v. sport/lichamelijke beweging God verheerlijken met je lichaam?
Buitenstaanders zullen hier, denk ik, als eerste aan denken als ze deze tekst van Paulus lezen.
Maar is dit ook zo?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2014 15:35

Je kan vast Hem verheerlijken door te sporten. Maar daar wordt niet in de eerste plaats op gewezen. Ik denk ook niet dat mensen dat als eerste zullen denken. De context is heel duidelijk toegespitst op seksualiteit. Vliedt de hoererij, andere zonden gaan buiten je lichaam om maar hoererij niet. (...) verheerlijkt dan God met uw lichaam.

"Lichaam" gaat hier overigens verder dan het fysieke, het gaat om je wezen.... De boodschap is om niet voor eigen begeerten te gaan maar Hem te dienen met wat je doet.

12 U zegt: ‘Alles is mij toegestaan.’ Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen. 13 U zegt: ‘Het voedsel is er voor de buik en de buik is er voor het voedsel, en God zal aan beide een einde maken.’ Maar bedenk dat het lichaam er niet is om ontucht mee te plegen: het is er voor de Heer en de Heer is er voor het lichaam. 14 God heeft de Heer opgewekt, en door zijn macht zal hij ook ons opwekken. 15 Weet u niet dat uw lichaam een deel is van het lichaam van Christus? Zou ik dan van de delen van zijn lichaam de lichaamsdelen van een hoer maken? Dat nooit! 16 Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt? Want de Schrift zegt: ‘Zij zullen één lichaam zijn.’ 17 Maar wie zich met de Heer verenigt wordt met hem één geest. 18 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. 19 Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? 20 U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.

Zie ook Rom 1:

24 Daarom heeft God hen in hun lage begeerten uitgeleverd aan zedeloosheid, waarmee ze hun lichaam onteren. 25 Ze hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid. Amen. 26 Daarom heeft God hen uitgeleverd aan onterende verlangens. De vrouwen hebben de natuurlijke omgang verruild voor de tegennatuurlijke, 27 en ook de mannen hebben de natuurlijke omgang met vrouwen losgelaten en zijn in hartstocht voor elkaar ontbrand. Mannen plegen ontucht met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 mei 2014 16:34

benefietdiner schreef:Een tempel overeenkomstig de Bijbel is een gebouw of ruimte waar religieuze bijeenkomsten plaatsvinden.

Je lichaam is ook een tempel v/d Heilige Geest.
Daarom ga ik er ook vanuit dat het gaat om seks.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 20:53

Anoniem_89 schreef: Je lichaam is ook een tempel v/d Heilige Geest.
Daarom ga ik er ook vanuit dat het gaat om seks.

Deze tekst wordt zogaande ook gebruikt om roken af te wijzen.
Roken is slecht voor je gezondheid, slecht voor je lichaam.
En met je lichaam moet je goed omgaan, want het is een tempel van de Heilige Geest.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 19 mei 2014 22:38

Spreeuw schreef:Deze tekst wordt zogaande ook gebruikt om roken af te wijzen.
En met je lichaam moet je goed omgaan, want het is een tempel van de Heilige Geest.

Ja inderdaad.
Maar ook seks hebben is iets moois wat God ons gegeven heeft.
Dus waarom niet hem daarmee kunnen eren?
Zo'n liefde tussen 2 mensen ziet Hij toch ook graag..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 08:10

Spreeuw schreef:
Deze tekst wordt zogaande ook gebruikt om roken af te wijzen.

We kunnen zoals vaak meer leren van een Bijbeltekst. Ik denk dat gezond omgaan met je lichaam ook een van die dingen is. Bijbelse woorden die bij dit vers passen zijn: Rein en heilig. Zo moet je met je lichaam omgaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 20 mei 2014 09:42

Anoniem_89 schreef: Ja inderdaad.
Maar ook seks hebben is iets moois wat God ons gegeven heeft.
Dus waarom niet hem daarmee kunnen eren?
Zo'n liefde tussen 2 mensen ziet Hij toch ook graag..

Dat klopt, maar ik denk dat seks wel snel uitmondt in zelfbevrediging in plaats van het verheerlijken van God. (hoeft niet natuurlijk, maar dat gevaar is al snel aanwezig)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 12:37

Hoezo is die kans snel aanwezig? Dat snap ik niet precies. Dat mensen er van genieten, dat geloof ik wel... maar genieten en God verheerlijken hoeft helemaal geen tegenstrijdigheden te zijn als je op de goede manier geniet?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2014 12:50

Spreeuw schreef:Een opvallend gedeelte in de brieven van Paulus vind ik de gedeelten over het (menselijk) lichaam. Paulus schrijft dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest. Verheerlijkt dan God met uw lichaam, schrijft Paulus. Maar hoe doe je dit dan concreet? Hoe kun je met je lichaam God verheerlijken?

(NBG'51)

Door rein voor Hem te leven!
Ons lichaam niet te verontreinigen met allerlei verslavende middelen, die ongezond zijn.
Onze gezondheid te bewaken.
Niet de grens van allerlei kicks opzoeken, zoals gevaarlijke sporten, bungeejumpen, vrije val uit een vliegtuig e.d.
God heeft ons duur gekocht, daarom mogen wij niet alles doen wat ons wel zint.
Het gevaar opzoeken is God verzoeken.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 mei 2014 14:22

Zo:
Romeinen 12
Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst. 2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.
3 Want krachtens de genade, die mij geschonken is, zeg ik een ieder onder u: koestert geen gedachten, hoger dan u voegen, maar gedachten tot bedachtzaamheid, naar de mate van het geloof, dat God elkeen in het bijzonder heeft toebedeeld. 4 Want, gelijk wij in één lichaam vele leden hebben, en de leden niet alle dezelfde werkzaamheden hebben, 5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander. 6 Wij hebben nu gaven, onderscheiden naar de genade, die ons gegeven is: 7 profetie, naar gelang van ons geloof; wie dient, in het dienen; wie onderwijst, in het onderwijzen; 8 wie vermaant, in het vermanen; wie mededeelt, in eenvoud; wie leiding geeft, in ijver; wie barmhartigheid bewijst, in blijmoedigheid.
(bijvoorbeeld: wie mededeelt in eenvoud: je gebruikt je lichaam om te werken, verdient geld en deelt er van mee aan iemand die het nodig heeft)

Rom 6
2 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God.

19 Want gelijk gij uw leden gesteld hebt ten dienste van de onreinheid en van de wetteloosheid tot wetteloosheid, zo stelt nu uw leden ten dienste van de gerechtigheid tot heiliging.
Laatst gewijzigd door Boerin op 20 mei 2014 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 20 mei 2014 14:41

Kort samengevat:

Mattheüs 22:

37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.

En daar je lichaam voor gebruiken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 15:26

schelpje3 schreef:Door rein voor Hem te leven!
Ons lichaam niet te verontreinigen met allerlei verslavende middelen, die ongezond zijn.
Onze gezondheid te bewaken.
Niet de grens van allerlei kicks opzoeken, zoals gevaarlijke sporten, bungeejumpen, vrije val uit een vliegtuig e.d.
God heeft ons duur gekocht, daarom mogen wij niet alles doen wat ons wel zint.
Het gevaar opzoeken is God verzoeken.

Op zich mee eens, op je voorbeelden na. Bungeejumpen en parachutespringen is een stuk minder gevaarlijk dan autorijden of over straat fietsen. Kans dat je dat niet overleeft is een stuk groter. Maar goed, verder mee eens.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 mei 2014 15:40

Marnix schreef:
Op zich mee eens, op je voorbeelden na. Bungeejumpen en parachutespringen is een stuk minder gevaarlijk dan autorijden of over straat fietsen. Kans dat je dat niet overleeft is een stuk groter. Maar goed, verder mee eens.

Vraag 105

Wat eist God in het zesde gebod?
Antwoord 105

Dat ik mijn naaste noch met gedachten, noch met woorden of eniggebaar, veel minder met de daad, door mijzelf of door anderen ontere, hate,kwetse of dode ; maar dat ik alle wraakgierigheid aflegge ; ook mijzelf niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve ; waarom ook de Overheid het zwaard draagt om den doodslag te weren.

Terug naar “Archief”