Grote gezinnen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Grote gezinnen

Berichtdoor Bambi » 02 mei 2014 01:01

jaapo schreef:Grote gezinnen bij vooral rechtzinnige christenen komen ook vooral doordat er principieel niet aan anti-conceptie wordt gedaan. De regel van God: vermenigvuldig u, was toen niet fout, om de aarde beter te kunnen bewerken en onderhouden. Bovendien was het een sociale wet: de ouders moesten later door de kinderen verzorgd worden, omdat er geen sociale wetten waren. Vergelijk ook de sabbathsrust: ook een sociale wet, die ook gold voor de slaven en vreemdelingen.
Inmiddels is de aarde zo overbevolkt geraakt, dat onze natuurlijke bronnen gaan opdrogen en er honger en epidemieën zijn. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Daarom durf ik als christen volmondig te pleiten voor verregaande geboortebeperking, ook in onze westerse wereld. Dat past goed in Gods gebod, om een goed rentmeester van de aarde te zijn.

Nu zitten we tegen een vergrijzing aan te hikken, dus ook nu is het nodig dat er veel kinderen geboren worden.
Wie moeten er straks anders voor al die ouderen zorgen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 09:03

André-J30 schreef: 1) Is het doel dat de aarde bevolkt raakt?
Of dat er mensen zijn die de schepping onderhouden?
2) Is de aarde behoorlijk vol?
Of is er nog plek genoeg maar lijkt de aarde vol door het wanbeleid van de mensen?
3) Waarom zou de opdracht tot voortplanting niet meer gelden. Is er in de Bijbels een aanwijzing voor te vinden?
Of zouden we ons meer moeten inspannen voor een correct onderhoud van de aarde? (afgezien van het feit dat dat misschien een utopie is :( )

1. Dat is geen tegenstelling. Het doel is dat er genoeg mensen op aarde zijn om haar te onderhouden. Toen de opdracht werd gegeven was de aarde leeg. Er moesten overal op aarde mensen komen om de schepping te onderhouden.

2. De aarde is behoorlijk vol. Kijk naar opwarming, vervuiling, gebruik van grondstoffen, bevolkingsdichtheid hier, vooral ook naar landen waar niet genoeg voedsel voor iedereen s, veel armoede is.

3. Omdat de opdracht is om de aarde te bevolken om haar te onderhouden. De aarde is bevolkt, zo enorm dat het steeds lastiger wordt om haar te onderhouden. Gezond verstand lijkt me dan voldoende bewijs, de Bijbel roept ons op tot bevolking maar niet tot overbevolking.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 09:06

Spreeuw schreef:Ik denk dat die opdracht wel voor ons geldt. In Gods ogen is het blijkbaar goed dat er kinderen geboren worden. Dat God dit vlak na de schepping van de aarde zegt, is niet zo verwonderlijk, omdat de geboorte van een baby ook tot Gods schepping behoort. God hoeft Zijn wens toch niet iedere keer te herhalen?

Aan Zijn eigen volk beloofde God, wanneer ze Hem trouw zouden blijven, nageslacht en vruchtbaarheid. Zie Deuteronomium 7:12-14.

12 Het zal geschieden, omdat gij aan deze verordeningen gehoor geeft en ze naarstig onderhoudt, dat de HERE, uw God, jegens u het verbond en de goedertierenheid zal bevestigen, die Hij aan uw vaderen met een eed bekrachtigd heeft;
13 Hij zal u liefhebben, zegenen en talrijk maken; Hij zal zegenen de vrucht van uw schoot en de vrucht van uw bodem, uw koren, most en olie, de worp van uw runderen en de dracht van uw kleinvee, in het land, waarvan Hij uw vaderen gezworen heeft, dat Hij het u geven zou.
14 Gezegend zult gij zijn boven alle volken; er zal geen onvruchtbare zijn onder uw mannen of vrouwen, noch onder uw vee. (NBG'51)

Ik ontken ook niet dat vruchtbaarheid en nageslacht een zegen van God zijn. Maar dat is heel wat anders dan dat het een opdracht zou zijn. Dat zijn twee verschillende dingen, de opdracht om de aarde te bevolken en dat kinderen een zegen zijn. En zoals een predikant eens zei:

Een kinderzegen is nog geen kinderregen.

Het is niet zo dat we zoveel mogelijk kinderen moeten krijgen om zoveel mogelijk zegen te kunnen ontvangen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 02 mei 2014 09:40

Ik vraag me af of we het vermenigvuldigingsgebod in Genesis niet verkeerd interpreteren. Als je de tekst eruitknipt en afzonderlijk ernaar kijkt, dan snap ik dat je je geroepen kunt voelen maar zoveel mogelijk te baren. Echter (en ik chargeer (i.e. overdrijf) om het punt duidelijker te maken):

1) Het gebod is specifiek gericht op de eerste mens. Ik kan niet afleiden dat het direct aan ons gericht is.
2) Het gebod is gedaan voor de zondeval. Dit kun je niet zomaar doortrekken na de zondeval, hoewel het ook niet betekent dat het per definitie niet geldt. In elk geval is het iets om over na te denken.
3) Als je het hoofdstuk in zijn geheel leest, dan valt op dat God bijna alles in de gebiedende wijs uit. Zoals God van de eerste mens eist om de aarde te vullen, op eenzelfde manier eist God dat van de zeedieren(!). En wat is daarvan het gevolg? Het gebeurt. Alles wat God zegt, gebeurt. De vraag is dus of de verwezenlijking van deze eis nu echt van ons afhankelijk is. Ik denk het niet. Wat God hier eist, is een wetmatigheid geworden. Of we het nu willen of niet (of er onze best voor doen of niet), wij mensen planten ons voort, en we heersen over de dieren.
Met andere woorden, ik denk dat als we deze wet als een plicht gaan opleggen aan de mensen (je moet zoveel mogelijk kinderen baren), dat dat wellicht een teken van ongeloof is, dat God niet voor elkaar krijgt wat Hij gebiedt.
Nog sterker, misschien is het wel een afleider om het maar niet over het geloof te hebben en de werken te promoten. We moeten het niet hebben over zoveel mogelijk kinders, maar over het geloof. Zelfopoffering voor God. En als we dan niet voor kinderen kiezen uit egoistische motieven (bv om zelf een makkelijk en relaxed leventje te hebben), dan wordt dat al vanzelf een conflict in het geloofsleven en belijden.

M.a.w. dit zijn bijzaken, waar we ons niet om moeten bekommeren. God heeft het in de hand. Zoekt eerst het koninkrijk van God en de rest zal u gegeven zijn.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 11:01

alexander91 schreef:2) Het gebod is gedaan voor de zondeval. Dit kun je niet zomaar doortrekken na de zondeval, hoewel het ook niet betekent dat het per definitie niet geldt. In elk geval is het iets om over na te denken.

Het vermenigvuldigingsgebod is ook een keer gegeven na de zondeval, in Genesis 9:1. Maar dit was net na de zondvloed en ook toen was de aarde onbewoond.

En God zegende Noach en zijn zonen en zeide tot hen: Weest vruchtbaar, wordt talrijk en vervult de aarde. (NBG'51)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2014 14:21

Bambi schreef:Nu zitten we tegen een vergrijzing aan te hikken, dus ook nu is het nodig dat er veel kinderen geboren worden.
Wie moeten er straks anders voor al die ouderen zorgen?

Dat is korte-termijn-denken... na een paar generaties is dat probleem toch weer opgelost.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 16:13

jaapo schreef:Inmiddels is de aarde zo overbevolkt geraakt, dat onze natuurlijke bronnen gaan opdrogen en er honger en epidemieën zijn. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Daarom durf ik als christen volmondig te pleiten voor verregaande geboortebeperking, ook in onze westerse wereld. Dat past goed in Gods gebod, om een goed rentmeester van de aarde te zijn.

De HERE zorgt voor voedsel. Dat staat in Zijn Woord. We bidden zelfs in het volmaakte gebed om dagelijks brood. Daar mogen we toch op vertrouwen?
Waarom dan toch een verregaande geboortebeperking?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 mei 2014 16:17

Spreeuw schreef:Waarom dan toch een verregaande geboortebeperking?

Omdat alles maakbaar moet zijn voor de moderne mens en de eigen wil voorop staat.
Als je in de afhankelijkheid leeft, ook daarin, zul je daar wat anders over (gaan) denken.
Toen er nog geen voorbehoedsmiddelen waren, waren ook niet alle gezinnen even groot.
Niet iedere vrouw/echtpaar, wordt gemakkelijk zwanger.
Ook deze dingen mogen we in gebed voor de Heere neerleggen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 mei 2014 10:50

En als je wel heel makkelijk zwanger wordt? Dan toch minimaal 10 kinderen krijgen?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 mei 2014 11:29

ajl schreef:En als je wel heel makkelijk zwanger wordt? Dan toch minimaal 10 kinderen krijgen?

Nou dat is wel erg magertjes, minstens 16 zou ik zeggen en natuurlijk niet gaan werken als vrouw zijnde.
Oh ja en een miljonair aan de haak slaan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2014 12:13

ajl schreef:En als je wel heel makkelijk zwanger wordt? Dan toch minimaal 10 kinderen krijgen?

We zijn geen konijntjes.
Een man dient zijn vrouw in deze ook te respecteren en een korte tijd van onthouding, met beider toestemming! kan best nuttig zijn.
Lukt dat niet, dan is een bepaalde periode met gebruik van anticonceptie misschien wel aan te raden. Je hebt tenslotte de verantwoording voor je gezin.
Ik ken een vrouw die vanwege het kindertal, waarbij ook nog eens een paar moeilijk opvoedbare kinderen tussen zaten, volkomen doorgedraaid opgenomen in een psychiatrische instelling.
Man kon de boel ook niet meer hendelen en nam de kuierlatten, de kinderen werden verdeeld over allerlei pleeggezinnen.
Dat is natuurlijk een verschrikkelijke situatie.
Maar dat is van een andere orde dan te stellen: ik wil (nog) geen kinderen, omdat we vaak op vakantie willen of een groot (duur) huis kopen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 mei 2014 13:00

De oma van m'n ex had 16 kinderen. We kwamen eens op visite onverwachts en toen riep ze uit het raam: 'Wie ben jij?' En toen hij zijn naam zei, 'Van wie?' :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 mei 2014 13:09

Boerin schreef:De oma van m'n ex had 16 kinderen. We kwamen eens op visite onverwachts en toen riep ze uit het raam: 'Wie ben jij?' En toen hij zijn naam zei, 'Van wie?' :lol:

Zoiets?

http://www.rijnmond.nl/nieuws/02-01-201 ... dig-unicum

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 19 mei 2014 13:49

Boerin schreef:De oma van m'n ex had 16 kinderen. We kwamen eens op visite onverwachts en toen riep ze uit het raam: 'Wie ben jij?' En toen hij zijn naam zei, 'Van wie?' :lol:

:lol:
En hadden ze ook nog dezelfde namen?
Want dan is het ook nog: ben jij nu Jantje van Leen, Piet of Kees?
Wij woonden vroeger naast een gezin met 22 kinderen, eerst at vader met de kleintjes, en daarna moeder met de groten.
Dan gingen er 4 tegelijk in het bad, en ieder had sowieso een taak.
Het leuke was dat je altijd mee kon blijven eten, er werd gewoon een diep bord met een vork bij gezet.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 12:51

Marnix schreef: Ik ontken ook niet dat vruchtbaarheid en nageslacht een zegen van God zijn. Maar dat is heel wat anders dan dat het een opdracht zou zijn. Dat zijn twee verschillende dingen, de opdracht om de aarde te bevolken en dat kinderen een zegen zijn. En zoals een predikant eens zei:

Een kinderzegen is nog geen kinderregen.

Het is niet zo dat we zoveel mogelijk kinderen moeten krijgen om zoveel mogelijk zegen te kunnen ontvangen.

Nee, dat klopt. Ook zonder kinderen kunnen we zegen ontvangen.
Maar is het echt geen opdracht van God om te "zorgen" voor nageslacht?
God bevestigt toch ook Zijn verbond aan het nageslacht?

Ik denk bijvoorbeeld ook aan Psalm 105:8
8 Hij gedenkt voor eeuwig aan zijn verbond,
– het woord, dat Hij gebood aan duizend geslachten –

Natuurlijk: als er geen kinderen ontvangen kunnen worden, is dat een ander geval.

Terug naar “[Religie] - Open forum”