Eigen afgod in ons leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Eigen afgod in ons leven

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 16:01

Wij kennen allemaal wel onze dingen waar we aan gehecht zijn. Soms zelfs zo erg, dat deze dingen in de weg staan voor een gezonde relatie met God. Voor de een is dat geld, voor de ander zijn auto, weer voor een ander zijn computer, en voor anderen weer iets anders. Het hoeft nog niet eens iets tastbaars te zijn, al is dit vaak wel het geval. Of misschien zijn er zelfs wel meerdere zaken waar we aan verslaafd zijn en een afgod van maken.

Ik ben benieuwd of er in jullie leven dingen zijn die in de weg staan voor een levende relatie met de HERE. En dan ook graag een eerlijk antwoord. En wat is jouw manier om van je eigen "afgoden" in je leven af te komen en een levende relatie met God te bevorderen?

noah
Verkenner
Verkenner

Re: Eigen afgod in ons leven

Berichtdoor noah » 14 mei 2014 19:21

Goeie vraag...stemt tot nadenken.
Mijn grootste afgod is dan denk ik toch vooral mijn eigen ik.
Ik wil graag zelf mijn zaakjes regelen. Geen moeilijke dingen, vooral veel voorspoed en dat de dingen gaan zoals ik het wens. En daar werk ik hard aan... tot het allemaal anders gaat, ik weer onderaan de ladder sta en ik opnieuw besef dat zonder God het keihard werken is en ik hier leef om Hem te eren en mijn leven in Zijn handen toe te vertrouwen.

asm

Berichtdoor asm » 14 mei 2014 19:33

Fb en refoweb forum...
Altijd voornemens zijn om die gsm weg te leggen en niet te kijken... toch even snel een email oid verzenden.. even gluren bij de 'buren'. En weer een half uur verder... het blijft een worsteling hier.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 07:02

noah schreef:Goeie vraag...stemt tot nadenken.

Dankje. Een gevoelige vraag ook, denk ik, wellicht dat er hierdoor ook zo weinig gereageerd wordt op de vraag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 08:46

Dit is nu eens een nuttig topic Spreeuw. Ik hoop dat je dit niveau handhaaft. :D
Alles waar je je hart in zet, buiten de Heere, is een afgod.
Dat kan dus ook je echtgeno(o) t(e) of je kind(eren) zijn!
Tijdens een ziekte heb ik noodgedwongen een paar afgoden moeten loslaten en ik mis ze niet.
Ik heb wel dingen die me lief zijn, maar ik geloof niet dat dit echt afgodjes van mij zijn.
Sowieso leer je, als je ouder wordt, dingen los te laten en de betrekkelijkheid ervan inzien.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 16 mei 2014 13:19

Spreeuw, als je dit onderwerp aan de orde stelt, moet je ook je jezelf kwetsbaar opstellen, en zeggen wat jouw eigen afgod is. Je kan de vraag stellen, en een ander laten reageren, maar zelf buiten schot blijven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 15:46

schelpje3 schreef:Dit is nu eens een nuttig topic Spreeuw. Ik hoop dat je dit niveau handhaaft. :D
Alles waar je je hart in zet, buiten de Heere, is een afgod.
Dat kan dus ook je echtgeno(o) t(e) of je kind(eren) zijn!
Tijdens een ziekte heb ik noodgedwongen een paar afgoden moeten loslaten en ik mis ze niet.
Ik heb wel dingen die me lief zijn, maar ik geloof niet dat dit echt afgodjes van mij zijn.
Sowieso leer je, als je ouder wordt, dingen los te laten en de betrekkelijkheid ervan inzien.

Bedankt voor de complimenten dat het een nuttig topic is. Alleen jammer dat je dit meteen weer onderuit haalt door de zin die je daarop laat volgen. Het suggereert namelijk dat de andere topics die ik opende, niet nuttig zouden zijn. Je doelt waarschijnlijk op de topics die over uiterlijkheden gaan. Ik zou willen zeggen dat ook uiterlijkheden van belang zijn. Een eerbaar leven komt openbaar in de uiterlijkheden. Het één staat niet los van het ander. We kunnen niet én de HERE dienen, én een losbandig leven leiden. Dat kan onmogelijk samengaan. Ik hoop dat je nu het nut inziet van de topics die ik opende over "uiterlijke" kwesties.

Wat je beschrijft over afgoden, daar kan ik van harte mee instemmen. Alles waar je je hart op zet buiten de HERE, is een afgod. Je ziet in jouw geval ook waar een ziekte voor kan dienen. Wat de HERE ermee op het oog heeft. Om je te brengen tot Hem! Dat klinkt misschien raar, maar dat is wel waar.

Echtgenoot en kinderen kunnen afgoden zijn, maar je mag hen zeker liefhebben hoor. Sterker nog: dat hoort zo. Niet boven de HERE weliswaar, maar het zijn juist ook goede gaven die de HERE schenkt! En daar mag je van genieten!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 15:50

Spreeuw schreef:
Bedankt voor de complimenten dat het een nuttig topic is. Alleen jammer dat je dit meteen weer onderuit haalt door de zin die je daarop laat volgen. Het suggereert namelijk dat de andere topics die ik opende, niet nuttig zouden zijn. Je doelt waarschijnlijk op de topics die over uiterlijkheden gaan. Ik zou willen zeggen dat ook uiterlijkheden van belang zijn. Een eerbaar leven komt openbaar in de uiterlijkheden. Het één staat niet los van het ander. We kunnen niet én de HERE dienen, én een losbandig leven leiden. Dat kan onmogelijk samengaan. Ik hoop dat je nu het nut inziet van de topics die ik opende over "uiterlijke" kwesties.

Wat je beschrijft over afgoden, daar kan ik van harte mee instemmen. Alles waar je je hart op zet buiten de HERE, is een afgod. Je ziet in jouw geval ook waar een ziekte voor kan dienen. Wat de HERE ermee op het oog heeft. Om je te brengen tot Hem! Dat klinkt misschien raar, maar dat is wel waar.

Echtgenoot en kinderen kunnen afgoden zijn, maar je mag hen zeker liefhebben hoor. Sterker nog: dat hoort zo. Niet boven de HERE weliswaar, maar het zijn juist ook goede gaven die de HERE schenkt! En daar mag je van genieten!

Ik vind die uiterlijkheden ook wel belangrijk, maar al die zaken zijn hier al vele keren langsgekomen en eens wordt men het nooit.

En losbandigheid en uiterlijkheden zijn eigenlijk ook weer 2 verschillende zaken. :D

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 16:00

schelpje3 schreef:Ik vind die uiterlijkheden ook wel belangrijk, maar al die zaken zijn hier al vele keren langsgekomen en eens wordt men het nooit.

Inderdaad: daar wordt men het nooit over eens. Maar goed, dit is een discussieforum, en er mag over van mening gewisseld worden zonder het met elkaar eens te zijn.

schelpje3 schreef: En losbandigheid en uiterlijkheden zijn eigenlijk ook weer 2 verschillende zaken. :D

Twee verschillende zaken inderdaad, maar die beslist niet van elkaar zijn te scheiden. Als er niet naar uiterlijkheden wordt gekeken, resulteert dat automatisch in een losbandig leven. Een losbandig leven strookt niet met Gods Woord. Daarom vind ik het zeker niet nutteloos om erover te spreken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mei 2014 16:16

Spreeuw schreef:Twee verschillende zaken inderdaad, maar die beslist niet van elkaar zijn te scheiden. Als er niet naar uiterlijkheden wordt gekeken, resulteert dat automatisch in een losbandig leven. Een losbandig leven strookt niet met Gods Woord. Daarom vind ik het zeker niet nutteloos om erover te spreken.

Je durft het scherp te stellen Spreeuw.
Velen vinden de uiterlijkheden helemaal niet belangrijk namelijk.

Maar goed, het ging hier over de afgoderij.
Valt hier popmuziek ook onder, of alleen als je de popgroep adoreert?

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 16 mei 2014 18:10

@Spreeuw

Hecht niet teveel waarde aan uiterlijkheden/tradities. Zie de les die de Heere Jezus heeft gegeven aan de farizeeër in Lukas 11:37-54. (In vers 38 staat het handelen van de Heere Jezus beschreven, om zo dit onderwerp aan te snijden).

Wanneer uiterlijkheden niet in strijd zijn met de tien geboden, dan hoef je een ander niet een extra gebod op te leggen (vanwege een bepaalde cultuur/milieu). De Heere Jezus roept ons op om het binnenste van ons te reinigen en de reiniging van de buitenkant is daaraan ondergeschikt.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 17 mei 2014 14:50

Spreeuw schreef:Wij kennen allemaal wel onze dingen waar we aan gehecht zijn. Soms zelfs zo erg, dat deze dingen in de weg staan voor een gezonde relatie met God. Voor de een is dat geld, voor de ander zijn auto, weer voor een ander zijn computer, en voor anderen weer iets anders. Het hoeft nog niet eens iets tastbaars te zijn, al is dit vaak wel het geval. Of misschien zijn er zelfs wel meerdere zaken waar we aan verslaafd zijn en een afgod van maken.

Ik ben benieuwd of er in jullie leven dingen zijn die in de weg staan voor een levende relatie met de HERE. En dan ook graag een eerlijk antwoord. En wat is jouw manier om van je eigen "afgoden" in je leven af te komen en een levende relatie met God te bevorderen?

Geloven!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 18 mei 2014 23:04

Teus schreef:Geloven!

Ben je van al je afgoden af, als je gelooft?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 mei 2014 09:05

We hadden er laatst een preek over: valse aanbidding. Alles waar je meer mee bezig bent dan met God is valse aanbidding, dat kan ook een postzegelverzameling zijn, zei ie. Ik moest direct aan m'n forums denken. Hoeveel uur ik wel niet achter die forums heb lopen hangen terwijl ik gewoon kon bidden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mei 2014 10:17

Dat dwangmatig bidden, waarop baseer je dat? Ook dat kan je een afgod noemen, want er is meer onder de zon. Jezus en de apostelen hadden wel wat anders te doen dan de hele tijd in gebed zijn.

Terug naar “Archief”