In een andere discussie plaatste iemand deze stelling/dit argument:
"[God] heeft de wereld gemaakt, dus het is Zijn recht om er mee te doen wat Hij wil."
Nu hoor ik dit argument wel vaker, (vaak gevolgd door de stelling dat wat God doet automatisch goed is) en men doet net alsof dit zo voor de hand ligt, dat er geen verdere onderbouwing voor nodig is. Voor mij ligt dit totaal niet voor de hand, en er zijn situaties te bedenken waarbij deze stelling bijzonder twijfelachtig wordt.
Ik herschrijf het even: Makers hebben het recht te doen wat ze willen met het Gemaakte.
Nu, stel ik programmeer een ware kunstmatige intelligentie met zelfbesef/zelfbewustzijn, ik zet de computersystemen zo op dat alles goed loopt en de AI 'leeft' in die computersystemen. Heb ik dan het recht de stekkers eruit te trekken en die AI te 'doden'?
Stel ik ben meubelmaker en ik maak een tafel, een schitterende, unieke tafel met zeldzame materialen. Een waar kunstwerk. En dan zet ik daar een kettingzaag in, want dat recht heb ik, en - volgens de openingsstelling is dat dus 'goed'.
Het is ook leuk je af te vragen of je je eigen kinderen hebt 'gemaakt'...
Maar goed, het ligt voor mij dus niet voor de hand dat de openingsstelling opgaat. Wie verheldert e.e.a. voor me?
PS: A.u.b. niet verplaatsen naar het gesloten gedeelte, want dan kan ik niet meer meepraten.