Messiasbelijdende Joden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Messiasbelijdende Joden

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2014 21:10

Spreeuw schreef:Dat zijn toch geen Joden van oorsprong, de zgn. "Messiasbelijdende Joden" behoren toch tot het Joodse ras?

Dat zou je verwachten, maar dat blijkt lang niet altijd zo te zijn.
Veelal zijn het evangelicale christenen die menen zich aangesloten te hebben bij het jodendom en nog steeds in Jezus geloven als messias. En dus zichzelf Messiasbelijdende Joden noemen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 mei 2014 21:31

Spreeuw schreef:
Dat zijn toch geen Joden van oorsprong, de zgn. "Messiasbelijdende Joden" behoren toch tot het Joodse ras?

Inderdaad, het zijn joden naar ras, die primair hun Messias (eerst de jood maar ook de griek) hebben aangenomen.
Net als de eerste leden der gemeente, wat ook allemaal joden waren.
het heil is uit de joden, vergeet dat nooit!
Was Petrus nog verbaasd over de eerste heidenen die bij de gemeente gevoegd werden, zijn nu de christenen verbaasd dat de joden naar de gemeente ''terugkomen''?

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 14 mei 2014 21:37

mohamed schreef:Het lijken wel gereformeerden.
Zie eerder geplaatste foto :)

Maar bij de gereformeerden hebben toch de vrouwen een hoed(je) op?

Hoe dan ook, een Messias belijdende Jood kan echt wel. Mensen die qua afkomst Jood zijn en ook de Jezus uit het NT herkennen en erkennen als hun Verlosser. In onze gemeente hebben wij er één al spreker gehad. En de apostelen waren toch ook de eerste Messias belijdende Joden?
Je moet ze idd niet verwarren met die "gemeenten / kerken" die zèggen dat te zijn maar waar geen enkele Jood lid van is. Die "alleen maar" een aantal Joodse gebruiken heeft maar verder niet van Joodse origine is.
Laatst gewijzigd door André-J30 op 15 mei 2014 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 mei 2014 09:13

André-J30 schreef:Maar bij de gereformeerden hebben toch de vrouwen een hoed(je) op?
Hoe dan ook, een Messias belijdende Jood kan echt wel. Mensen die qua afkomst Jood zijn en ook de Jezus uit het NT herkennen en erkennen als hun Verlosser. In onze gemeente hebben wij er één al spreker gehad. En de apostelen waren toch ook de eerste Messias belijdende Joden?
Je moet ze idd niet verwarren met die "gemeenten / kerken" die zèggen dat te zijn maar waar geen enkele Jood lid van is. Die "alleen maar" een aantal Joodse gebruiken heeft maar verder niet van Joodse origine is.

Bij de judaisten hebben de vrouwen ook een bedekking op.
Jezus was jood, al zijn discipelen/apostelen ook.
En de eerste bekeerlingen ook.
pas later , toen de joden als compleet volk hem niet erkenden en de woorden uit de gelijkenis in Matth 22:6 werden vervuld, (waarbij de joden Stefanus stenigden) gingen de apostelen naar de heidenen.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 15 mei 2014 10:03

Wanneer men naar deze Mission Statement kijkt lijkt de belijdenis van The Jews for Jesus vrijwel identiek te zijn aan die van het Protestantse deel van de Christenheid.

Op een joods forum dat aanvankelijk ruimte bood voor gelovigen in Jezus, maar vervolgens stricter werd door rabbijnse invloed, sprak men bij voorkeur over Messias Jezus belijdende Joden, aangezien alle (gelovige) Joden de Messiasverwachting kennen.

Verreweg het merendeel gelooft evenwel dat de Messias nog moet verschijnen.
Hun 'Messias' derhalve! Niet de ware die zij hardnekkig tot het einde toe zullen afwijzen.
Uit de Jaarwekenprofetie zouden zij echter bij voorbaat kunnen afleiden dat zij in de 70ste Week in de val van de Antichrist zullen lopen.
Aangezien die Nepmessias de joodse cultus volgens de Wet zal laten herleven, kan hij op grond daarvan zijn volgelingen geen werkelijke redding aanbieden.

Zoals Peloni Almoni in het Ruthverhaal moest erkennen Ik kan niet lossen, zal het zelfde gelden voor de Antimessias van de Eindtijdjoden.
Zie eventueel: Ruth en de Antichrist.

Alsook: De 70e week cruciaal
Laatst gewijzigd door MaartenB op 11 jun 2014 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 mei 2014 10:48

quote: " Hoe dan ook, een Messias belijdende Jood kan echt wel"

Dan ben ik zeker een Messias belijdende Nederlander.
Dat zeg je toch niet?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 mei 2014 11:35

ineke-kitty schreef:quote: " Hoe dan ook, een Messias belijdende Jood kan echt wel"

Dan ben ik zeker een Messias belijdende Nederlander.
Dat zeg je toch niet?

Nederlander betekent niet God lover. Zij hoeven zich toch niet aan de Westerse manier van spreken aan te passen? Een Jood wordt een volledige Jood als Hij Jezus leert kennen, maar omdat er nog steeds Joden zijn die Hem niet kennen kun je met 'Messiasbelijdend' het verschil aangeven. Bijbelser zou zijn: Jood, ze werden later christen genoemd, maar dat is een Westerse vertaling, misschien werden ze wel Messianics genoemd. Jezus heette ook niet Jezus, maar Yeshua.
Als Messiasbelijdende Jood of Messiaanse Jood niet kan, kan christen ook niet. Christus betekent hetzelfde als Messias. Dat zou dus ook op een valse antichrist kunnen slaan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 mei 2014 11:44

Boerin

Het blijft een pleonasme.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 15 mei 2014 13:01

In onze gemeente is hebben we enige tijd geleden een spreker gehad van Joodse komaf en op latere leeftijd "bekeert tot het Christendom" / "Jezus aangenomen" Hij noemde zichzelf een "Messianic Jew". Hij sprak er o.a. over dat er ook onder de "Messiaanse Joden" grote onenigheid en verscheidenheid is.
Hij refereerde daarbij aan het gezegde: "Twee Joden, drie meningen".
En in dat licht sprak hij ook van "mess - ianic Jews".
(Mess is Engels voor rommel, rotzooi, puinhoop)

Dus waarom zou de naamgeving niet kunnen?

Iets anders zijn de gemeenten in Nederland die claimen Messias belijdende Joden te zijn maar waar geen Jood te bekennen is ...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 mei 2014 13:21

Andre: " Iets anders zijn de gemeenten in Nederland die claimen Messias belijdende Joden te zijn, maar waar geen Jood te bekennen is".

Dat zijn dus christenen die menen te moeten terugkeren naar Oud-Testamentische "gebruiken" zoals het houden van de Sabbat en voedselvoorschriften e.d.
Ik heb persoonlijk dergelijke "praktijken" meegemaakt, dus weet er alles van.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2014 13:36

Boerin schreef:Als Messiasbelijdende Jood of Messiaanse Jood niet kan, kan christen ook niet. Christus betekent hetzelfde als Messias. Dat zou dus ook op een valse antichrist kunnen slaan.

Het verschil is alleen dat de Messias Belijdende Joden zichzelf zo zijn gaan noemen omdat zij niet geloven dat christenen de echte joden zijn. Is heel wat anders dus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2014 13:39

mohamed schreef:Het lijken wel gereformeerden.

mealybug schreef:ja, inderdaad.
Jews for Jesus niet:

http://www.jewsforjesus.org/publication ... st-2011/02

Wat is het verschil? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 mei 2014 13:47

mohamed schreef:Het verschil is alleen dat de Messias Belijdende Joden zichzelf zo zijn gaan noemen omdat zij niet geloven dat christenen de echte joden zijn. Is heel wat anders dus.

Weet ik niet, ik ken het alleen van Corrie ten Boom d'r broer, die zat in de zending voor de Joden en hij merkte dat het niet werkte als je tegen een Jood zegt dat ie christen moet worden. Ze zijn al Jood en dus zei ie: Je wordt een volledige Jood, dat werkte beter.
Als je tegen een Jood zegt dat je zelf een echte Jood bent en hij is een nepjood, want Paulus zegt: 'Niet allen uit Israel zijn Israel', werkt denk ik ook behoorlijk averechts en vind ik nogal idioot klinken. Ik noem mezelf nooit een Jood, maar een christen. Christenen hebben ze altijd vervolgd, daarom willen ze soms een andere naam.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 mei 2014 13:54

Ik denk dat Boerin het dichtst in de buurt komt.
Zij kunnen zich niet identificeren met een naam die hun voorouders heeft vervolgd in Zijn naam.
What's in a name?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2014 18:53

mohamed schreef:Het verschil is alleen dat de Messias Belijdende Joden zichzelf zo zijn gaan noemen omdat zij niet geloven dat christenen de echte joden zijn. Is heel wat anders dus.

Boerin schreef:Weet ik niet, ik ken het alleen van Corrie ten Boom d'r broer, die zat in de zending voor de Joden en hij merkte dat het niet werkte als je tegen een Jood zegt dat ie christen moet worden. Ze zijn al Jood en dus zei ie: Je wordt een volledige Jood, dat werkte beter.
Als je tegen een Jood zegt dat je zelf een echte Jood bent en hij is een nepjood, want Paulus zegt: 'Niet allen uit Israel zijn Israel', werkt denk ik ook behoorlijk averechts en vind ik nogal idioot klinken. Ik noem mezelf nooit een Jood, maar een christen. Christenen hebben ze altijd vervolgd, daarom willen ze soms een andere naam.

Wat Paulus leert is dat een echte jood lof van God krijgt en dat leer ik in navolging van hem. Jood betekent immers God lover dus krijgt een echte jood ook lof van God. Iemand die zich kleedt als een jood en danst als een jood wil lof van mensen. Je moet het niet moeilijker willen maken dan het is, daar is niks idioots aan! ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”