Jbkb schreef:Als je een gemeente wil zijn zul je jezelf ook moeten focussen op de uiterlijkheden. Uiteindelijk staat als het goed is in de prediking de Here Jezus nog steeds centraal, je kan wel kritiek hebben op al de uiterlijkheden (zoals die tientallen topics wel duidelijk is geworden) maar evangelisch tot oud gereformeerd; beiden hebben leefregels en tradities gefundeerd op Gods woord. Het doel hiervan is juist om God te eren, elke gemeente doet dat op zijn eigen wijze. Volgens mij ben jij degene die zich teveel met deze uiterlijkheden bezighoud en niet de gemiddelde christen.
Jbkb schreef:Als je een gemeente wil zijn zul je jezelf ook moeten focussen op de uiterlijkheden.
Hier heb je gelijk in, hetzelfde geldt voor b.v. een voetbalclub, er moeten regels zijn anders loopt het uit de hand. Dezelfde kleding, aanvangstijden, drugs- en alcoholbeleid en weet ik niet allemaal. Opgesteld in de statuten van de vereniging door de Bond gemaakt en daarna te leven. Als je niet wil moet je geen lid worden.
Veel regels in het kerkelijk leven zijn niet ergens te achterhalen dat het zou moeten. Veel regels schrijft De Bond (Onze God) niet voor.
God wil dat we naar Hem zien, als je mag weten dat je een kind van God mag zijn en je wilt Zijn wil doen dan komen die regels vanzelf. Dan gaat het niet meer om Zijn regels maar alleen om Zijn wil. God heeft één regel, dat we leven hoe Jezus het zou doen, Hij wil dat we op Hem lijken, Hij wil er alles voor geven, als je het maar van Hem verwacht. Beste jbkb dan interesseert je die regeltjes je niet, dan wil je Hem ook groot maken in een vervallen schuur i.p.v. een gebouw van een paar miljoen.
Jbkb schreef:Uiteindelijk staat als het goed is in de prediking de Here Jezus nog steeds centraal.
Uiteindelijk? Je zegt het zelf al, eerst regeltjes dan God.
Bij mij is het in beginsel
Jbkb schreef:je kan wel kritiek hebben op al de uiterlijkheden (zoals die tientallen topics wel duidelijk is geworden).
Ja ben volledig tegen regeltjes die tegen Gods wil in zijn, en die dus zelf bedacht zijn.
Jammer dat je alleen dat opmerkt overigens.
In veel berichten tracht ik God de eer te geven door te vertellen wat Hij met mensen doet en naar mensen om wilt zien. Hier heb je het niet over, je spreekt niet hoe Groot God is en je ziet niet wat Hij doet, nee je ziet wel het geen wat op aarde gebeurt. Je ziet de regeltjes en vind ze belangrijk en je hebt geen oog voor Gods weldaden.
Als ik lid ben van een vereniging hou ik me aan de regels die de vereniging stelt en niet het regeltje wat jij b.v. oppert als medelid zijnde.
Jbkb schreef:beiden hebben leefregels en tradities gefundeerd op Gods woord. Het doel hiervan is juist om God te eren, elke gemeente doet dat op zijn eigen wijze.
Wel over nagedacht wat je schrijft?
God geef je nooit de eer door regeltjes na te leven. Je geeft God alleen de eer als je leeft zoals Hij het wilt, het gaat erom wat het uitgangspunt is en dat kan ook nog wel eens tussen mensen verschillend zijn.
God zegt niet voor niets, alles wat je doet buiten de Genade is ijdelheid.
Dit schrijf je correct.
Elke gemeente op zijn eigen wijze schrijf je, dus toch maar op onze eigen manier en ook nog per kerk verschillend, niet Gods manier, verschrikkelijk toch?
Jbkb schreef:Volgens mij ben jij degene die zich teveel met deze uiterlijkheden bezighoud en niet de gemiddelde christen.
Dan heb je het mis en ik begrijp ook niet waar je het uit concludeert.
Overigens wil ik geen gemiddelde Christen zijn, als je de Liefde van God en Zijn zorg veelvuldig mag ervaren, wil je steeds meer van Hem weten en ervaren. Ik mag weten door ervaring door Hemzelf verkregen dat als ik meer wil alle regeltjes moet laten varen.
Jbkb schreef:maar evangelisch tot oud gereformeerd; beiden hebben leefregels en tradities gefundeerd op Gods woord.
Oke, dus volgens jou, als je bij een kerk hoort zijn de regels automatisch goed die men daar stelt, omdat ze in veel kerken gehouden worden.
Door al die regeltjes zijn zoveel kerken ontstaan bedoel je zeker? Door regeltjes zijn kerkscheuringen ontstaan.
Jbkb, je kunt het beste op je knieën gaan en God vragen wat Hij wilt dat je doen zal.
Dat is de weg en anderen wegen leiden nergens naar toe.
Als je in geloof op Jezus ziet dan interesseert je die regeltjes niet.