Uiterlijkheden in het kerkelijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ayla
Sergeant
Sergeant

Re: Uiterlijkheden in het kerkelijk leven

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 11:09

alexander91 schreef:Een veelgehoord argument mbt bepaalde uiterlijkheden is de herkenbaarheid op straat dat je een christen bent. Ik vraag me af waarom dat nodig is. Waarom moet de christen nou juist daaraan herkend worden? Waarom niet mededogen, of ontferming, of gulheid, of vriendelijkheid? Of zijn uiterlijkheden het makkelijke alternatief voor deze mogelijkheden?

Sterker nog, ik denk dat uiterlijkheden om het christen-zijn te tonen eerder een valkuil zijn dan een visitekaartje naar de ongelovige. Iemand met een "christelijk uiterlijk" die zich arrogant en neerbuigend gedraagd, doet meer kwaad dan dat iemand met een "christelijk uiterlijk" die zich goed gedraagd. De rotte appels onder de christenen worden eruit gelicht. Men herinnert zich het arrogante toontje van de man strak in het zwarte pak op de zondag beter dan die van de (minder herkenbare) christelijke vrouw die de deur openhield en je vriendelijk begroette.

Mijn boodschap is: laat het visitekaartje van een christen niet het vleselijke uiterlijk zijn, maar de geestelijke navolging van Christus.

Helemaal eens! Ik denk ook dat als je er christelijk uitziet en iets verkeerd doet mensen het veel sneller koppelen aan het christelijk zijn dan aan het feit dat jij misschien gewoon een slecht persoon bent. Dus in dat opzicht heb je ook een grotere verantwoordelijkheid. Als je een visje op je auto plakt moet je daarna niet elke verkeersregel die er bestaat aan je laars lappen...
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 mei 2014 11:27

alexander91 schreef:Mijn boodschap is: laat het visitekaartje van een christen niet het vleselijke uiterlijk zijn, maar de geestelijke navolging van Christus.
Laten we de brief aan Diognetus even in herinnering roepen, dan wordt het weer duidelijk waar het echt om gaat:

De brief aan Diognetus

Het geheim van het christendom
"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.
Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."

De ziel van de wereld
"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."

(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 15:57

mona schreef:Laten we de brief aan Diognetus even in herinnering roepen, dan wordt het weer duidelijk waar het echt om gaat:

De brief aan Diognetus

Het geheim van het christendom
"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.
Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."

De ziel van de wereld
"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."

(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)

Prachtig, vreselijk dat het geen realiteit is in het leven van veel christenen (mezelf incluus!)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 14 mei 2014 21:15

Jbkb schreef:Als je een gemeente wil zijn zul je jezelf ook moeten focussen op de uiterlijkheden. Uiteindelijk staat als het goed is in de prediking de Here Jezus nog steeds centraal, je kan wel kritiek hebben op al de uiterlijkheden (zoals die tientallen topics wel duidelijk is geworden) maar evangelisch tot oud gereformeerd; beiden hebben leefregels en tradities gefundeerd op Gods woord. Het doel hiervan is juist om God te eren, elke gemeente doet dat op zijn eigen wijze. Volgens mij ben jij degene die zich teveel met deze uiterlijkheden bezighoud en niet de gemiddelde christen.

Jbkb schreef:Als je een gemeente wil zijn zul je jezelf ook moeten focussen op de uiterlijkheden.

Hier heb je gelijk in, hetzelfde geldt voor b.v. een voetbalclub, er moeten regels zijn anders loopt het uit de hand. Dezelfde kleding, aanvangstijden, drugs- en alcoholbeleid en weet ik niet allemaal. Opgesteld in de statuten van de vereniging door de Bond gemaakt en daarna te leven. Als je niet wil moet je geen lid worden.
Veel regels in het kerkelijk leven zijn niet ergens te achterhalen dat het zou moeten. Veel regels schrijft De Bond (Onze God) niet voor.
God wil dat we naar Hem zien, als je mag weten dat je een kind van God mag zijn en je wilt Zijn wil doen dan komen die regels vanzelf. Dan gaat het niet meer om Zijn regels maar alleen om Zijn wil. God heeft één regel, dat we leven hoe Jezus het zou doen, Hij wil dat we op Hem lijken, Hij wil er alles voor geven, als je het maar van Hem verwacht. Beste jbkb dan interesseert je die regeltjes je niet, dan wil je Hem ook groot maken in een vervallen schuur i.p.v. een gebouw van een paar miljoen.

Jbkb schreef:Uiteindelijk staat als het goed is in de prediking de Here Jezus nog steeds centraal.

Uiteindelijk? Je zegt het zelf al, eerst regeltjes dan God.
Bij mij is het in beginsel

Jbkb schreef:je kan wel kritiek hebben op al de uiterlijkheden (zoals die tientallen topics wel duidelijk is geworden).

Ja ben volledig tegen regeltjes die tegen Gods wil in zijn, en die dus zelf bedacht zijn.
Jammer dat je alleen dat opmerkt overigens.
In veel berichten tracht ik God de eer te geven door te vertellen wat Hij met mensen doet en naar mensen om wilt zien. Hier heb je het niet over, je spreekt niet hoe Groot God is en je ziet niet wat Hij doet, nee je ziet wel het geen wat op aarde gebeurt. Je ziet de regeltjes en vind ze belangrijk en je hebt geen oog voor Gods weldaden.
Als ik lid ben van een vereniging hou ik me aan de regels die de vereniging stelt en niet het regeltje wat jij b.v. oppert als medelid zijnde.

Jbkb schreef:beiden hebben leefregels en tradities gefundeerd op Gods woord. Het doel hiervan is juist om God te eren, elke gemeente doet dat op zijn eigen wijze.

Wel over nagedacht wat je schrijft?
God geef je nooit de eer door regeltjes na te leven. Je geeft God alleen de eer als je leeft zoals Hij het wilt, het gaat erom wat het uitgangspunt is en dat kan ook nog wel eens tussen mensen verschillend zijn.
God zegt niet voor niets, alles wat je doet buiten de Genade is ijdelheid.

Dit schrijf je correct.
Elke gemeente op zijn eigen wijze schrijf je, dus toch maar op onze eigen manier en ook nog per kerk verschillend, niet Gods manier, verschrikkelijk toch?

Jbkb schreef:Volgens mij ben jij degene die zich teveel met deze uiterlijkheden bezighoud en niet de gemiddelde christen.

Dan heb je het mis en ik begrijp ook niet waar je het uit concludeert.
Overigens wil ik geen gemiddelde Christen zijn, als je de Liefde van God en Zijn zorg veelvuldig mag ervaren, wil je steeds meer van Hem weten en ervaren. Ik mag weten door ervaring door Hemzelf verkregen dat als ik meer wil alle regeltjes moet laten varen.

Jbkb schreef:maar evangelisch tot oud gereformeerd; beiden hebben leefregels en tradities gefundeerd op Gods woord.

Oke, dus volgens jou, als je bij een kerk hoort zijn de regels automatisch goed die men daar stelt, omdat ze in veel kerken gehouden worden.
Door al die regeltjes zijn zoveel kerken ontstaan bedoel je zeker? Door regeltjes zijn kerkscheuringen ontstaan.

Jbkb, je kunt het beste op je knieën gaan en God vragen wat Hij wilt dat je doen zal.
Dat is de weg en anderen wegen leiden nergens naar toe.
Als je in geloof op Jezus ziet dan interesseert je die regeltjes niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 mei 2014 21:44

Als ik een predikant, bisschop of een van die keurig aangeklede kerkmenschen zie, komt altijd die gedacht op aan de gelijkenis van de rijke man in zijn prachtige kleed en Lazarus in zijn lompen....
maar dat kan aan mijn Asperger liggen, hoor....

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 22:34

mealybug schreef:Als ik een predikant, bisschop of een van die keurig aangeklede kerkmenschen zie, komt altijd die gedacht op aan de gelijkenis van de rijke man in zijn prachtige kleed en Lazarus in zijn lompen....

Nou, dat ligt niet aan je Asperger hoor, maar aan het feit dat je blijkbaar veel vooroordelen hebt. :lol:
Wanneer is het wel goed voor jou, als de dominee in lompen loopt? Het is toch hopelijk niet zo dat als mensen er netjes uitzien ze ineens onoprechte gelovigen zijn? Ik vind het juist prachtig als mensen zich opdoffen naar de kerk, je gaat 'op bezoek' bij de Koning! Het is pas een probleem als mensen degenen die andere dingen dragen dan zij gewend zijn slechts daarop afwijzen...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 mei 2014 22:50

Ayla schreef:Nou, dat ligt niet aan je Asperger hoor, maar aan het feit dat je blijkbaar veel vooroordelen hebt. :lol:
Wanneer is het wel goed voor jou, als de dominee in lompen loopt? Het is toch hopelijk niet zo dat als mensen er netjes uitzien ze ineens onoprechte gelovigen zijn? Ik vind het juist prachtig als mensen zich opdoffen naar de kerk, je gaat 'op bezoek' bij de Koning! Het is pas een probleem als mensen degenen die andere dingen dragen dan zij gewend zijn slechts daarop afwijzen...

Ik lees dat we er bescheiden uit horen te zien, wat betreft onze kleding.
En ik denk niet dat Hij onder de indruk is van aardse kleding :-)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 14 mei 2014 22:55

mealybug schreef:Als ik een predikant, bisschop of een van die keurig aangeklede kerkmenschen zie, komt altijd die gedacht op aan de gelijkenis van de rijke man in zijn prachtige kleed en Lazarus in zijn lompen....

Ayla schreef:Nou, dat ligt niet aan je Asperger hoor, maar aan het feit dat je blijkbaar veel vooroordelen hebt. :lol:

O, je gaat alleen naar je Koning als je naar de kerk gaat ?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 23:18

Teus schreef:

O, je gaat alleen naar je Koning als je naar de kerk gaat ?

Nee, daarom heb ik 'op bezoek' ook tussen aanhalingstekens staan :-)

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 23:21

mealybug schreef:En ik denk niet dat Hij onder de indruk is van aardse kleding :-)

Onder de indruk niet nee, maar Hij zal vast ook niet erg onder indruk zijn van goud en zilver.
Toch wilde Hij wel dat Zijn tempel daarmee versierd was. Niet omdat Hij dat nodig heeft, maar Hij is speciaal en verdient het beste :-)

Terug naar “Archief”