Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 11:13

Marnix schreef:Waarom is er dan een moraal die hoger is dan God? God is de moraal want Hij is goed. Hij is niet alleen de boodschapper maar zegt: Wees heilig want Ik ben heilig. Hij zegt het omdat het goed is en omdat Hij goed is.

Ik zei, dat mag je aanhouden. Voor mij werkt die verklaring niet.

En dan is dat ook niet arbitrair. Als God goed is is wat Hij zegt ook goed voor ons.

Dus je vrouw tot een abortus dwingen is liefdevol?

Dat is niet arbitrair, dat is liefdevol. Als je je kind zegt niet iets heel heets aan te raken, is daar niets arbitrair aan. Je zegt het omdat je van je kind houdt en niet wil dat die zijn vingers brandt. En dat zeg je ook omdat het goed is en omdat je goed wil zijn voor je kind.

Geen idee wat je hiermee wilt aantonen. Je wilt niet dat je kind zich bezeert, uiteraard. Maar het simpele feit dat ik dat zeg, maakt het niet goed. Het IS goed, dus zeg ik het. Wat jij wilt is dat iets goed WORDT omdat God het zegt.

Hoezo ben je dan onbetrouwbaar? Dat is toch alleen maar een cultureel aangepraat gevoel?

Nee, dat is het niet.

Precies. Het komt er dus uiteindelijk op neer dat als je gelooft dat God boven culturen staat en geen cultureel verzinsel is, het goed is om te doen wat Hij zegt. Niet omdat dat moet, om Hem te pleasen maar omdat Hij goed is en wat Hij zegt ook goed voor je is (er vanuit gaand dat Hij van ons houdt)

Ik begrijp dat heel goed. Ik ga daar alleen uiteraard niet in mee. Het blijkt uit de geschiedenis dat cultuur keer op keer zich richt op het beperken van (met name vrouwelijke) seksualiteit. Daar is het christendom in mijn ogen geen uitzondering op. En de rationalisering van christenen is ook niets nieuws.

Iets daarvan zie ik ook wel terug bij dit onderwerp. Als er geen seks voor het huwelijk, overspel enz was was het aidsprobleem er niet (en alle andere geslachtsziektes) , tienerzwangerschappen / alleenstaande moeders omdat ze een avondje seks hadden en de man vervolgens nooit meer op kwam dagen.

Als er vanuit de religieuze hoek niet zo'n weerstand was tegen condooms en andere voorbehoedsmiddelen, waren al die problemen er ook niet. Dus je klaagt over een probleem waarvan de oplossing je niet aanstaat.

Daarnaast denk ik ook dat seks specialer is als je het bewaart voor 1 persoon. Als je wanneer je in hebt met iemand het bed in duikt, misschien een keer een vaste relatie krijgt... allebei een hoop bedpartners gehad... sommigen waren misschien beter in bed, anderen niet... maar verder is het fijn hoor. Het voelt vast prima. Maar als je het bewaart voor die ene is dat naar mijn mening een prachtig kado aan elkaar en extra bijzonder. Anyhow, ik zie ook daarin dat Hij (de bedenker van seks) weet wat het beste voor ons is en dat aan ons wil geven.

Dat mag je uiteraard vinden, more power to you, zoals ze zeggen. Anderen mogen daar uiteraard anders over denken. Ik begrijp het bezwaar alleen nooit zo. Ik heb verschillende sekspartners gehad - soms was dat fijn, soms niet - het maakt de seks met mijn huidige partner echter geen iota minder speciaal.

Maar het ging geloof ik over schuldgevoel. Het punt staat nog steeds dat dat gewoon cultureel is, simpelweg omdat het niet universeel is (en zelfs niet kan zijn) terwijl schuldgevoel omdat je iemand doodt dat bijvoorbeeld wel is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 15:35

Het is wat off-topic, maar het is natuurlijk wel gewoon een cirkelredenering:

Waarom is iets goed? Omdat God het zegt.
Waarom zegt God iets? Omdat het goed is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2014 17:48

Als beiden waar zijn omdat God goed is en het goede met ons voorheeft is het geen cirkelredenering waarbij geen antwoord op de vraag wordt gegeven maar klopt het gewoon :)

Als je niet in God gelooft is dat wel moeilijk zo te zien denk ik. Maar als Hij wel bestaat is het natuurlijk geen cirkelredenering maar beiden juiste antwoorden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 mei 2014 12:42

Maar Marnix, ben je al iets verder gekomen in je denken over schuldgevoelens na een portie prettige seks? Daar ging het toch over?
Wat vind je van de stelling: Alles is cultureel bepaald, zelfs het denken over God.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 mei 2014 13:12

hubert schreef:Maar Marnix, ben je al iets verder gekomen in je denken over schuldgevoelens na een portie prettige seks? Daar ging het toch over?
Wat vind je van de stelling: Alles is cultureel bepaald, zelfs het denken over God.

Mag ik een vraag aan jou stellen:
Wat vind je van de stelling: "Alles is cultureel bepaald, zelfs het denken over het doden van kinderen, het meebegraven of cremeren van vrouwen met hun echtgenoot, of het doden van mensen buiten de eigen groep/stam"?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2014 15:13

Met die stelling ben ik het wel eens, al houd ik wat betreft die kinderen wel een slag om de arm.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 mei 2014 16:04

Ik ben het ook met de stelling eens. Het geeft echter aan dat we soms iets cultureel bepaalds, toch als universeel goed of slecht kunnen bestempelen en dat geweten gebaseerd kan zijn op iets dat dieper ligt dat de cultuur.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2014 16:11

parsifal schreef:Ik ben het ook met de stelling eens. Het geeft echter aan dat we soms iets cultureel bepaalds, toch als universeel goed of slecht kunnen bestempelen en dat geweten gebaseerd kan zijn op iets dat dieper ligt dat de cultuur.

Nou, nee. De mensen die de vrouwen van dode mannen meebegraven zien dat uiteraard niet als iets slechts. Wat je hier doet is cultureel relativisme. Vanuit onze uitgangspunten over leed en de waarde van mens en leven, is het uiteraard slecht. Maar met andere uitgangspunten kom je op heel iets anders uit (bijvoorbeeld de mens ondergeschikt maken aan de god aan wie je offert).

Het geweten is natuurlijk wel gebaseerd op iets diepers dan alleen cultuur, dat is (gewoon) evolutie. Afkeer van het kwetsen/doden van je directe naasten, bijvoorbeeld, is prima evolutionair uit te leggen. Ook de afkeer van liegen tegen je directe naaste. Afkeer van liegen tegen mensen buiten je directe cirkel, daarentegen, is cultureel bepaald. (aangezien er stammen te vinden zijn waar dat geen enkel probleem is).

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 mei 2014 17:49

Mortlach schreef:Nou, nee. De mensen die de vrouwen van dode mannen meebegraven zien dat uiteraard niet als iets slechts. Wat je hier doet is cultureel relativisme. Vanuit onze uitgangspunten over leed en de waarde van mens en leven, is het uiteraard slecht. Maar met andere uitgangspunten kom je op heel iets anders uit (bijvoorbeeld de mens ondergeschikt maken aan de god aan wie je offert).

Het geweten is natuurlijk wel gebaseerd op iets diepers dan alleen cultuur, dat is (gewoon) evolutie. Afkeer van het kwetsen/doden van je directe naasten, bijvoorbeeld, is prima evolutionair uit te leggen. Ook de afkeer van liegen tegen je directe naaste. Afkeer van liegen tegen mensen buiten je directe cirkel, daarentegen, is cultureel bepaald. (aangezien er stammen te vinden zijn waar dat geen enkel probleem is).

Wat ik wilde zeggen is dat in een cultuur iets goed gevonden kan worden, terwijl wij het slecht vinden. Om een uitspraak over een andere cultuur te doen, ga je er eigenlijk vanuit dat er een hogere moraal is dan de culturele. Ik geloof dat ons geweten kan dichtgeschroeid worden (om maar een Bijbelse uitdrukking te noemen) ook door cultuurvorming. Echter waar de discussie hier over ging is of als ons geweten spreekt dat perse voortkomt uit cultuur. Ik denk dat mijn voorbeelden aangeven dat dat op zijn minst dubieus is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2014 22:05

parsifal schreef:Wat ik wilde zeggen is dat in een cultuur iets goed gevonden kan worden, terwijl wij het slecht vinden. Om een uitspraak over een andere cultuur te doen, ga je er eigenlijk vanuit dat er een hogere moraal is dan de culturele.

Nee, je legt de moraal van die andere cultuur langs de meetlat van je eigen cultuur en alles wat anders is, is 'fout'. Daar komt geen hogere moraal bij kijken.

Ik geloof dat ons geweten kan dichtgeschroeid worden (om maar een Bijbelse uitdrukking te noemen) ook door cultuurvorming. Echter waar de discussie hier over ging is of als ons geweten spreekt dat perse voortkomt uit cultuur. Ik denk dat mijn voorbeelden aangeven dat dat op zijn minst dubieus is.

Als je daar inderdaad per se bij zet wel, ja. Ik geloof best dat er bepaalde zaken zijn die in elke cultuur fout zijn, zoals het vermoorden van je directe naasten. Maar dat rijtje situaties is in mijn ogen wel vrij beperkt.

Het idee dat het schuldgevoel dat sommigen ervaren rond seks voor het huwelijk lijkt me vanzelfsprekend cultureel bepaald omdat het verre van universeel is

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 16 mei 2014 10:07

Mortlach schreef:Het idee dat het schuldgevoel dat sommigen ervaren rond seks voor het huwelijk lijkt me vanzelfsprekend cultureel bepaald omdat het verre van universeel is

Dat komt gewoon uit de Bijbel, waar de cultuur op is gebaseerd en waar ook de Koran vandaan komt, bij moslims is het ook.
Niet iedereen doet dat van nature, juist niet en soms wel.
Rom 2
Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen
Ef. 4
Dit zeg ik dan en betuig ik in de Here, dat gij niet langer moogt wandelen zoals ook de heidenen wandelen, in de ijdelheid van hun denken, 18 verduisterd in hun verstand, vervreemd van het leven Gods om de onwetendheid, die in hen heerst, om de verharding van hun hart. 19 Zij hebben zich immers in hun verdoving overgegeven aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid. 20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2014 10:09

Boerin schreef:Dat komt gewoon uit de Bijbel, waar de cultuur op is gebaseerd en waar ook de Koran vandaan komt, bij moslims is het ook.
Niet iedereen doet dat van nature, juist niet en soms wel.
Rom 2
Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen

Blijkbaar had men toen al dezelfde discussies over moraal en cultuur. Er is waarlijks niets nieuws onder de zon.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 16 mei 2014 11:32

Mortlach schreef:Het is wat off-topic, maar het is natuurlijk wel gewoon een cirkelredenering:

Waarom is iets goed? Omdat God het zegt.
Waarom zegt God iets? Omdat het goed is.

Dit is een eeuwenoude discussie, die geloof ik uit een dialoog van Socrates met ene meneer Euthyphro vandaan komt. Vandaar heeft het de naam 'het Euthyphro dillema'.

Is iets goed omdat God het wil, of wil God iets, omdat het goed is?

Je geeft zelf aan dat je het nogal arbitrair vind om te zeggen dat het goede datgene is wat God wil. Je geeft zelf ook aan dat je gelooft dat de moraal bepaald wordt door evolutie en cultuur. Ik vraag me af of je daarmee een minder arbitraire moraal overhoudt.

Puur intuitief geredeneerd moet ik zeggen dat de wil van een Persoon, die het universum heeft gemaakt en er een bepaald doel mee heeft, mij een minder arbitraire norm voor het goede lijkt, dan dat dit bepaald wordt door biologische en sociologische processen. Ik bedoel, ik kan me goed voor stellen hoe je de moraal kan beschrijven aan de hand van evolutie en cultuur, maar ik kan me niet zo goed indenken hoe je daar vandaan bij een soort norm uitkomt. Zo van 'dit is goed en dat niet'. Maar toch geef jij er absoluut wel blijk van in discussies over ethische zaken, dat je een bepaald idee hebt over wat goed is en wat niet.

Dus goed, jij weet hoe christenen aan hun moraal komen; ze geloven dat het goede bepaald wordt door wat God wil. Hij heeft de wereld gemaakt, dus het is Zijn recht om er mee te doen wat Hij wil. Dus Zijn doel met deze wereld, wat Hij wil met deze wereld, dat is wat goed is. Je geeft aan dat absoluut geen bevredigend antwoord te vinden, omdat zo goed en kwaad nogal arbitrair wordt.

Maar mag ik dan vragen hoe jij komt aan je ideeën over wat goed en kwaad is?
Want ik kom vaak genoeg tegen op dit forum dat je een uitgesproken mening hebt over bepaalde ethische kwesties. Dus ik ben er gewoon in geintreseerd hoe jij vanuit jouw wereldbeeld tot antwoorden komt op ethische vraagstukken. :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2014 12:30

hubert schreef:Maar Marnix, ben je al iets verder gekomen in je denken over schuldgevoelens na een portie prettige seks? Daar ging het toch over?

Het denken over God is voor een deel cultureel bepaald. Toch zie je over cultuurgrenzen heen een hoop overeenkomsten en dat heeft te maken met dat men de Bijbel als Gods Woord ziet. God is volgens mij geen menselijk bedenksel en iedereen heeft er een eigen draai aan gegeven. God is de Schepper van alles en staat boven de cultuur, ook al gaan we daar niet zo mee om. En ik geloof dat Hij ook de schepper is van seksualiteit. Een prachtig iets... en aangezien Hij het heeft gemaakt weet Hij ook hoe we er goed mee om kunnen gaan en die handleiding geeft Hij ook aan mensen mee. Een geschenk voor 1 man en 1 vrouw binnen een relatie van liefde en trouw. En door allerlei culturen en tijden heen wordt dat door ongeveer alle christenen ook zo geloofd.

Wat het schuldgevoel betreft denk ik dat dat vooral afhangt van wat je gelooft. Geloof je dat je hier leeft en het er van moet nemen, dat God niet bestaat.... dan kan ik me voorstellen dat je met iemand het bed in duikt als je daar zin in hebt en dat je je daar niet schuldig over zult voelen. Als je wel in God gelooft ligt dat anders, dan neem je die "handleiding voor goede seks" ook serieus. Want je kan moeilijk zeggen: Ik geloof dat Hij goed is en alles heeft gemaakt, ook seks.... maar als Hij zegt: "En zo is het goed om er mee om te gaan" lap je dat aan je laars. Niet dat dat altijd makkelijk is, maar dat terzijde.

Zover ben ik gekomen met mijn gedachten over dit onderwerp.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2014 13:44

maaarten schreef:Dit is een eeuwenoude discussie, die geloof ik uit een dialoog van Socrates met ene meneer Euthyphro vandaan komt. Vandaar heeft het de naam 'het Euthyphro dillema'.

Inderdaad.

Is iets goed omdat God het wil, of wil God iets, omdat het goed is?

Je geeft zelf aan dat je het nogal arbitrair vind om te zeggen dat het goede datgene is wat God wil. Je geeft zelf ook aan dat je gelooft dat de moraal bepaald wordt door evolutie en cultuur. Ik vraag me af of je daarmee een minder arbitraire moraal overhoudt.

Wat betreft die cultuur wel, maar voor evolutie niet, omdat er een duidelijk doel achter de moraal ligt.

Puur intuitief geredeneerd moet ik zeggen dat de wil van een Persoon, die het universum heeft gemaakt en er een bepaald doel mee heeft, mij een minder arbitraire norm voor het goede lijkt, dan dat dit bepaald wordt door biologische en sociologische processen.

"Ik twijfel niet aan de moraal van een Persoon aan wiens moraal ik niet twijfel..." Niet bepaald een informatieve uitspraak :-) Ik wil maar zeggen dat hier wel erg veel aan ten grondslag ligt. Namelijk dat er een doel is en dat dat doel ook nog eens overeenkomt met het welzijn van de mens.

Ik bedoel, ik kan me goed voor stellen hoe je de moraal kan beschrijven aan de hand van evolutie en cultuur, maar ik kan me niet zo goed indenken hoe je daar vandaan bij een soort norm uitkomt. Zo van 'dit is goed en dat niet'. Maar toch geef jij er absoluut wel blijk van in discussies over ethische zaken, dat je een bepaald idee hebt over wat goed is en wat niet.

Op basis van mijn uitgangspunten kan ik prima beschrijven wat goed is en wat niet. Met andere uitgangspunten kom je ergens anders op uit. Ik zie daar absoluut geen spanningsveld in.

Dus goed, jij weet hoe christenen aan hun moraal komen; ze geloven dat het goede bepaald wordt door wat God wil. Hij heeft de wereld gemaakt, dus het is Zijn recht om er mee te doen wat Hij wil.

Dat vind ik altijd zo'n vreemd argument. Ik ben de maker, dus mag ik doen wat ik wil. Waarom? Als ik een echte AI zou ontwikkelen en bouwen, mag ik dan 'zomaar' de stekker eruit trekken en die AI 'doden'? Mijns inziens niet. Het is wat abstracter als ik een tafel bouw. Mag ik die tafel dan zomaar ook weer slopen? Dat ligt voor mij niet automatisch voor de hand.

Dus Zijn doel met deze wereld, wat Hij wil met deze wereld, dat is wat goed is. Je geeft aan dat absoluut geen bevredigend antwoord te vinden, omdat zo goed en kwaad nogal arbitrair wordt.

Als ik een tafel bouw, een schitterende tafel, een unieke tafel, en ik zet er daarna een kettingzaag in, is dat dan 'goed'?

Maar mag ik dan vragen hoe jij komt aan je ideeën over wat goed en kwaad is?
Want ik kom vaak genoeg tegen op dit forum dat je een uitgesproken mening hebt over bepaalde ethische kwesties. Dus ik ben er gewoon in geintreseerd hoe jij vanuit jouw wereldbeeld tot antwoorden komt op ethische vraagstukken. :D

Er zijn een aantal basisprincipes vanwaaruit ik redeneer:
- Leven (van mens en natuur) is absoluut waardevol
- Goed is wat leed voor jezelf en anderen verminderd en slecht is wat leed vermeerderd.
- Het is goed dat de mens in vrijheid beslissingen kan nemen (zelfbeschikking) - ingekaderd door de vorige 2 punten.

Dan kom je al een heel eind. :-)

Terug naar “Archief”