Scheiding van kerk en staat?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Scheiding van kerk en staat?

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 12:09

Rozijn schreef:Spaar me! Laat over zaken waar Gods Woord niets over zegt, mensen die er verstand van hebben een uitspraak doen.

Nee joh, de Aartsbisschop van Utrecht kan toch prima bepalen tot op welke diepte de Maas moet worden uitgebaggerd en de voorwaarden waarop bedrijven zich mogen inschrijven...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 12:17

Mortlach schreef:
Nee joh, de Aartsbisschop van Utrecht kan toch prima bepalen tot op welke diepte de Maas moet worden uitgebaggerd en de voorwaarden waarop bedrijven zich mogen inschrijven...

:lol: :lol: :lol:

Ik denk ook dat je altijd de andere kant uit moet redeneren: even heel hypothetisch: stel dat (Nederland is immers een democratie) de hindoes hier de overhand zouden krijgen, en we een hindoeïstische staat zouden krijgen, zouden wij dat nog steeds zo leuk vinden? Ik denk dat het goed is als kerk en staat gescheiden zijn, dan kunnen er ook geen mensen voorgetrokken worden met een bepaald geloof. Voor de vertegenwoordiging van christelijke standpunten kun je dan bij een politieke partij aansluiten.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2014 14:56

Spreeuw schreef:
Je rekent het CDA dus niet onder de christelijke partijen?

Ehm dat lijkt misschien zo maar dat was niet wat ik wilde zeggen. Ik bedoelde dat alleen de kleine christelijke partijen tegen de koopzondag zijn. Het CDA is niet uitgesproken tegen. Dus als je bijvoorbeeld de koopzondag als voorbeeld neemt zijn 7 van de 150 kamerleden tegen open winkels op zondag. Hoe wil je dan in ons democratisch stelsel zorgen dat de kerk meer invloed heeft op de staat? Dat was mijn vraag en die begreep je volgens mij wel, mag ik daar een antwoord op?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 15:34

Marnix schreef:Ehm dat lijkt misschien zo maar dat was niet wat ik wilde zeggen. Ik bedoelde dat alleen de kleine christelijke partijen tegen de koopzondag zijn. Het CDA is niet uitgesproken tegen. Dus als je bijvoorbeeld de koopzondag als voorbeeld neemt zijn 7 van de 150 kamerleden tegen open winkels op zondag. Hoe wil je dan in ons democratisch stelsel zorgen dat de kerk meer invloed heeft op de staat? Dat was mijn vraag en die begreep je volgens mij wel, mag ik daar een antwoord op?

Wat spreeuw eigenlijk wil, is de democratie afschaffen en vervangen door een staat waar de kerk de dienst uitmaakt - een theocratie dus.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 15:48

Het probleem met macht is, dat macht corrumpeert, en absolute macht absoluut corrumpeert .
Indien die macht dan ook nog eens verweven is met religie, is dat eigenlijk (bijna) altijd wel
een recept voor een ramp. Vooral ook omdat religie zo handig is voor machthebbers om mensen onder de duim te houden, zie Iran, zie Saoedi-Arabië, etc.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 15:56

Ayla schreef:Het probleem met macht is, dat macht corrumpeert, en absolute macht absoluut corrumpeert .
Indien die macht dan ook nog eens verweven is met religie, is dat eigenlijk (bijna) altijd wel
een recept voor een ramp. Vooral ook omdat religie zo handig is voor machthebbers om mensen onder de duim te houden, zie Iran, zie Saoedi-Arabië, etc.

Ik zou zeggen: zie Europa voor het grootste gedeelte van haar geschiedenis.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 06:58

Ayla schreef:Het probleem met macht is, dat macht corrumpeert, en absolute macht absoluut corrumpeert .

Mortlach schreef:Ik zou zeggen: zie Europa voor het grootste gedeelte van haar geschiedenis.
'

Waarom? Krijgt Europa zomaar de schuld voor de problemen in Iran etc.? Lijkt me iets te kort door de bocht....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2014 08:16

Nee. Maar toen er in Europa geen scheiding van kerk en staat was werd daar ook op grote schaal misbruik van gemaakt.

Maar goed ik mis nog steeds een reactie op mijn vraag, Spreeuw. Maak het eens concreet, hoe ze je dat dan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 15:09

Marnix schreef: Maar goed ik mis nog steeds een reactie op mijn vraag, Spreeuw. Maak het eens concreet, hoe ze je dat dan?

Dat is toch niet zo moeilijk? De kerk regeert over het land. Dat zou er m.i. heel wat beter uitzien. Abortus en euthanasie worden afgeschaft. De zondag wordt geheiligd (d.w.z. geen winkels open op zondag e.d.). Iedereen moet verplicht lid worden van de kerk. Dan zou Nederland er een stuk beter uitzien.

Als ik dit schrijf, zullen er wel tegenreacties komen, maar die neem ik voor lief. Ik zou tegen diegenen willen zeggen: u kunt erop tegen zijn, maar het is uiteindelijk voor uw eigen bestwil.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 mei 2014 15:34

Spreeuw schreef:Dat is toch niet zo moeilijk? De kerk regeert over het land. Dat zou er m.i. heel wat beter uitzien. Abortus en euthanasie worden afgeschaft. De zondag wordt geheiligd (d.w.z. geen winkels open op zondag e.d.).

Volgens mij hebben we dat honderden jaren kunnen uittesten. Zo'n succes was het niet heb ik uit de geschiedenisboeken kunnen halen.
Iedereen moet verplicht lid worden van de kerk. Dan zou Nederland er een stuk beter uitzien.

Wat heeft het voor zin om iedereen verplicht lid te laten zijn van een kerk? Je kan mensen niet dwingen te geloven in iets. En welke kerk dan?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 mei 2014 15:57

Faramir schreef:En welke kerk dan?

O da's een makkelijke vraag, de staatskerk uiteraard.
De Nederduits Gereformeerde kerk. (God, Neer'land en Oranje).
Alle andere kerken verbieden we - volgelingen zijn ketters - gebouwen in beslag nemen - beeldenstorm. Brandstapels voor weigeraars.
Verplicht dopen en ook trouwen in de kerk, spaart geld uit bij de burgelijke stand.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 mei 2014 16:05

De brandstapel dus... Mag je niet kiezen?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 mei 2014 16:14

Faramir schreef:De brandstapel dus... Mag je niet kiezen?

Nee uiteraard niet - kiezen komt alleen maar ellende van.
De staat (de kerk dus) weet wat goed is voor tijd en eeuwigheid.
En jou, Faramir, pakken we zeker, onze nieuwe theocratische samenleving onder leiding van de almachtige Nederduitste kerk moet niets hebben van papen.

Zie je, Spreeuw, hoe idioot je idee is ? ](*,)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 mei 2014 16:15

Mag toch hopen dat iemand mij even een kogel door het hoofd wil jagen alvorens de brandstapel aan gaat. Dat stukje genade kan er hopelijk wel voor af, als ruil zal ik bidden voor vergeving van de daders omdat zij niet weten wat ze doen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 16:19

rotterdam schreef:Zie je, Spreeuw, hoe idioot je idee is ? ](*,)

Voortaan wat respectvoller spreken, vriend... [-X

Terug naar “[Religie] - Open forum”