Uiterlijkheden in het kerkelijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Uiterlijkheden in het kerkelijk leven

Berichtdoor Teus » 12 mei 2014 21:24

Spreeuw schreef:Al langere tijd bekruipt me het gevoel dat we met zovele uiterlijke dingen bezig zijn, als het gaat om het kerk-/gemeente-zijn. Ik ben bang dat het ons meer en meer afhoudt van de kern, namelijk het waarachtig geloof in de Here Jezus als de Zaligmaker.

Met "uiterlijkheden" bedoel ik bijvoorbeeld:
- hoe ziet ons kerkgebouw eruit en wat moet anders?
- welke Bijbelvertaling lezen we wel, en welke niet?
- in welk tempo kunnen we het beste zingen?
- wat zingen we wel, en wat niet?
- moeten vrouwen een hoed opzetten tijdens de kerkdienst?
- welke kleding moet de dominee aan als hij gaat preken en als hij thuis is?
- hoe gaat het er in een andere gemeente aan toe?

Deze vragen en kwesties kunnen ons eindeloos lang bezig houden. Ik ben ervan overtuigd dat het nadenken over deze kwesties zeker niet nutteloos is, maar dat het te lang nadenken hierover ons wel afhoudt van de HERE en Zijn dienst. En ik denk dat het te lang nadenken hierover nogal eens gebeurd in ons kerkelijk leven.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop, maar bovenal hoe we kunnen tegengaan dat er teveel naar uiterlijkheden wordt gekeken en te weinig wordt gelet op de kern (het geloof in Christus).

@Spreeuw, Ik vraag me af wat het doel van je schrijven is.
Je zegt dat je het niet goed vindt gaan, dat haal ik er uit, en je brengt het onder de aandacht, je wilt dat we er uitvoerig op in gaan. Dus je vindt dat we het er toch maar eens over moesten hebben.
Je vraagt om mijn visie, maar mijn visie en ook de jouwe is totaal onbelangrijk, in heel ons leven. De punten die je noemt zijn zo onbelangrijk, dat God er niet naar kijkt, helemaal als je het doet om beter voor God te zijn of te worden.
Als je met dergelijke zaken bezig houdt ben je niet vrij, niet vrij in Christus, weet je nog?
Het is een gebondenheid, je zegt zelf dat we er te veel mee bezig zijn, het is het doel van satan, hij wil ons van God afhouden door bezig te zijn met deze flauwe kul. We kijken hoe we het prettig vinden, of we het mooi vinden want het moet wel aangenaam zijn natuurlijk. Als het ons aanstaat, gaan we in de Bijbel kijken of we de betekenis van de teksten zodanig kunnen vervormen dat het lijkt volgens de Bijbel te werken.
Vervolgens wordt het in grote getale in het brein gepropt en als er nog voor gebeden wordt is het helemaal geweldig. Dat is hetzelfde dat er op school geleerd werd dat Columbus Amerika ontdekte en begroet werd door de Indianen, wie heeft Amerika nu ontdekt?
Zo heeft satan overal zijn invloed en hebben het vaak niet in de gaten. Hoe meer je op God ziet des te onbelangrijker worden deze zaken voor je.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jbkb

Berichtdoor Jbkb » 12 mei 2014 21:36

Als je een gemeente wil zijn zul je jezelf ook moeten focussen op de uiterlijkheden. Uiteindelijk staat als het goed is in de prediking de Here Jezus nog steeds centraal, je kan wel kritiek hebben op al de uiterlijkheden (zoals die tientallen topics wel duidelijk is geworden) maar evangelisch tot oud gereformeerd; beiden hebben leefregels en tradities gefundeerd op Gods woord. Het doel hiervan is juist om God te eren, elke gemeente doet dat op zijn eigen wijze. Volgens mij ben jij degene die zich teveel met deze uiterlijkheden bezighoud en niet de gemiddelde christen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mei 2014 06:56

Spreeuw schreef:
Natuurlijk is het toch ook van belang om naar uiterlijkheden te kijken, om er ten eerste geen rommeltje van te maken en ten tweede om deze dingen te toetsen aan Gods Woord.

Denkt u echt informatie/antwoorden te vinden ? in Gods Woord over ;

Trouwens uw volgorde is vreemd - ten eerste geen rommeltje en ten tweede Gods Woord ?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 13 mei 2014 10:04

rotterdam schreef: Denkt u echt informatie/antwoorden te vinden ? in Gods Woord over ;

1. hoe ziet ons kerkgebouw eruit en wat moet anders?
2. welke Bijbelvertaling lezen we wel, en welke niet?
3. in welk tempo kunnen we het beste zingen?
4. wat zingen we wel, en wat niet?
5. moeten vrouwen een hoed opzetten tijdens de kerkdienst?
6. welke kleding moet de dominee aan als hij gaat preken en als hij thuis is?
7. hoe gaat het er in een andere gemeente aan toe?

Op sommige punten denk ik dat er wel antwoord op te vinden is in Gods Woord.
Bijvoorbeeld:
punt 2: het lijkt me logisch dat God Zijn Woord serieus neemt (dit lees je toch heel vaak in de Schrift), logisch dus dat de vertaling nauwkeurig moet zijn.
punt 3: dusdanig dat God alle eer krijgt
punt 4: Efeze 5:19
punt 5: 1 Korinthe 11:5

Alleen hoe moet je deze teksten interpreteren? Dit is in punt van discussie, de hele kerkgeschiedenis door. Dusdanig vaak dat het afleidt van de kern.

rotterdam schreef: Trouwens uw volgorde is vreemd - ten eerste geen rommeltje en ten tweede Gods Woord ?

Ik bedoelde het niet als volgorde. Als je het wel zo opvat, ja dan moet Gods Woord voorop staan.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mei 2014 10:44

Spreeuw schreef:
1. hoe ziet ons kerkgebouw eruit en wat moet anders?
2. welke Bijbelvertaling lezen we wel, en welke niet?
3. in welk tempo kunnen we het beste zingen?
4. wat zingen we wel, en wat niet?
5. moeten vrouwen een hoed opzetten tijdens de kerkdienst?
6. welke kleding moet de dominee aan als hij gaat preken en als hij thuis is?
7. hoe gaat het er in een andere gemeente aan toe?

Op sommige punten denk ik dat er wel antwoord op te vinden is in Gods Woord.
Bijvoorbeeld:
punt 2: het lijkt me logisch dat God Zijn Woord serieus neemt (dit lees je toch heel vaak in de Schrift), logisch dus dat de vertaling nauwkeurig moet zijn.

U en ik weten dat er verschillende invalshoeken zijn over de vraag "wat is nauwkeurig"
De geleerden zijn het daar niet over eens dus lijkt het mij beter elkaar vrij te laten in de keuze.

punt 3: dusdanig dat God alle eer krijgt

O.K. mijn voorstel, zonder orgel dus a-capella, alleen de menselijke stem is geschikt,
en uiteraard onberijmd.

punt 4: Efeze 5:19

Lijkt me overduidelijk het antwoord is dus ; psalmen, lofzangen en geestelijke liederen

punt 5: 1 Korinthe 11:5

Het gaat in ieder geval in Efeze 5 niet over een hoed.
Zegt u "een sluier of hoofddoek" dan wordt het een ander verhaal.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 13 mei 2014 11:03

Ik zie de bijbel niet als een boek vol regels die je na moet leven. In Christus zijn we vrij.
Vrij om jezelf te zijn zoals God je gemaakt heeft, vanuit die positie mogen we "Jezus" leven. 1 Kor. 13 en Gal.5:22.
Gewoon jezelf zijn maar dan vanuit de gezindheid van Jezus. Dat zal nooit tot een losbandig leven leiden.
Niet een ander zn vrijheid gaan beknotten omdat ie sommige dingen doet of laat die jij anders ziet.
Die uiterlijke dingen zijn maar bijzaken, maar tis natuurlijk wel handig om bij de gezamenlijke zang hetzelfde tempo te zingen. :-({|=
Zoek gewoon een gemeente die bij je past, er is keus genoeg.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 mei 2014 12:54

Spreeuw schreef:@
- meribel: jij schreef dat uiterlijkheden jou niets uitmaken. Je zult - hoop ik tenminste - nu begrijpen waarom ik het hier niet mee eens was. Voor mij maken uiterlijkheden wel degelijk uit, als er maar niet teveel naar gekeken wordt.
- Dan nu nog jouw vraag of ik veel met uiterlijkheden bezig ben. Het houdt mij wel bezig, niet de hele dag ofzo, maar misschien wel dusdanig dat het teveel zou kunnen zijn.

Mij maakte het wel uit, maar nu niet meer ( doorgaans. Ik verval nog weleens )
Ervoor bidden hielp,
Ik merkte aan mezelf dat ik in de kerk me ineens ging storen aan te korte rokjes enzovoorts. ( terwijl ik er vroeger helemaal niet mee bezig was ) terwijl de dienst bezig was zat ik denken, nou nou...wie gaat er nu zo gekleed naar de kerk.... :oops:
Geen goede gedachte....maar gedachtes stoppen is heel moeilijk.
Ik heb het voorgelegd in gebed en sindsdien maak ik me er helemaal niet meer druk om, om dat soort zaken, al komt men in zijn blootje naar de kerk. Als ze maar wat meepikken en de volgende keer weer willen terugkomen.
Ik vind het helemaal niet erg dat je dan denkt dat ik het niet nauw neem met de Schrift.
Het is gewoon zo dat zaken als roklengte of vertalingen voor mij persoonlijk geen issue zijn.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 13 mei 2014 14:29

Uiterlijkheden?????

Het gaat om ons hart!! Het uiterlijk is niet belangrijk.
Dat maken we zelf belangrijk. We moeten de zaken niet omdraaien.
We mogen bij God komen zoals we zijn!

Lang-kort
Dik-dun
blank-bruin
Met lang haar-met kort haar
Met broek-met rok
Met knot-zonder knot
Met hoed-zonder hoed
Met SV-met HSV
Met ritmisch psalmgezang- en iso-ritmische psalmen
Met een zwart pak-met een licht gekleurd pak

enz enz !!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 06:53

Spreeuw schreef:Al langere tijd bekruipt me het gevoel dat we met zovele uiterlijke dingen bezig zijn, als het gaat om het kerk-/gemeente-zijn. Ik ben bang dat het ons meer en meer afhoudt van de kern, namelijk het waarachtig geloof in de Here Jezus als de Zaligmaker.

“Mijne vrienden, laat ons onszelven nauw onderzoeken! Misschien bestaat er geen tweede volk op aarde, dat zóóveel gevaar loopt voor formalisme en hypokrisie, voor vormendienst en huichelarij, als het Nederlandsche! ... De splinterigste vraagstukken vinden bij ons belangstelling en velen hebben een weegschaaltje zóó fijn dat die van een apotheker er nog maar een grove ... bij is. Wat zou wel de speciale Nederlandsche zonde wezen?
Wellicht hare eindelooze redeneerzucht, splitsingszucht en verketteringszucht zoodra het den zaak van den godsdienst geldt? Zou er een tweede volk ter wereld zijn, dat hierin het onze overtreft? En toch, ach, hoeveel ijdelheid is er in dat alles!”

Uit: Blikken in Bunyan’s Pelgrimsreize, Kampen, 1928, blz. 313, 409, 413 en 420. De auteur is ds. J. H. Gunning J. H. zn

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 09:12

Met "uiterlijkheden" bedoel ik bijvoorbeeld:

Deze vragen en kwesties kunnen ons eindeloos lang bezig houden. Ik ben ervan overtuigd dat het nadenken over deze kwesties zeker niet nutteloos is, maar dat het te lang nadenken hierover ons wel afhoudt van de HERE en Zijn dienst. En ik denk dat het te lang nadenken hierover nogal eens gebeurd in ons kerkelijk leven.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop, maar bovenal hoe we kunnen tegengaan dat er teveel naar uiterlijkheden wordt gekeken en te weinig wordt gelet op de kern (het geloof in Christus).

Persoonlijk denk ik dat het niet slecht is om over bepaalde dingen na te denken en bepaalde gewoontes te hebben. De statenvertaling is niet heilig, maar naar wat ik heb begrepen wel de beste (Nederlandse) vertaling. Een hoed dragen als vrouw is ook gegrond op het Woord (hoewel je natuurlijk over de interpretatie van het vers en de uitwerking ervan (hoed/sluier) je vraagtekens mag hebben). Waar het echter mis gaat is als deze uiterlijke dingen het belangrijkste worden of een maatstaf van geloof. Als men denkt de mate van geloof af te mogen lezen aan het feit of iemand een broek of rok aan heeft of iets dergelijks. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op!

Wat mij opvalt is dat mensen die niet naar een dergelijke kerk gaan er meer moeite mee hebben dan de mensen in de kerk, er veel meer over nadenken dan degenen om wie het gaat. Ja als ik naar de kerk ga heb ik een rok aan en een hoed (mutsje) op, maar dat is zo ontzettend niet waar het om gaat of wat belangrijk voor me is. Ik kom daar om het Woord te horen, om in Zijn huis te mogen zijn! De reden dat ik dat draag is omdat ik de keuze heb gemaakt om naar deze specifieke kerk te gaan en hier is dat gebruikelijk. Dat maakt mij niet beter, maar ook niet slechter dan anderen. Als anderen echter horen dat ik dat draag vallen ze bijna van hun stoel van verbazing, ze vinden het vreselijk voor me dat ik dat 'moet', maar het maakt mij dus helemaal niets uit...
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 mei 2014 09:46

Ayla schreef:Als anderen echter horen dat ik dat draag vallen ze bijna van hun stoel van verbazing, ze vinden het vreselijk voor me dat ik dat 'moet', maar het maakt mij dus helemaal niets uit...
Ik herken dat wel. In de ene gemeente waar ik naar toe ga draag ik geen hoedje, in de andere wel. Sommige mensen vinden dat slap en geen echt standpunt, maar ik heb dat ook helemaal niet. Voor mij gaat het om het Woord. Ik pas me wel aan aan de gewoonte van die gemeente.

Ayla schreef:Als men denkt de mate van geloof af te mogen lezen aan het feit of iemand een broek of rok aan heeft of iets dergelijks. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op!
En toch gebeurd het wel hoor. Ik las laatst in een 'goede krant' dat juist het dragen van een rok door vrouwen meer en meer gezien wordt als een belangrijk punt in de reformatorische wereld. Dat komt omdat het een zichtbaar punt is, en draag je een rok, dan hoor je bij de groep. Juist in deze tijd van secularisatie gaat men binnen deze groep er steeds meer waarde aan hechten om dat als een onderscheidingsteken te zien.
Wel erg jammer. Juist in deze tijd zou dat minder een rol moeten spelen, omdat christenen in aantal afnemen, en we meer moeten zoeken naar het fundament bij elkaar: het geloof in Jezus Christus. Maar nee, er wordt juist extra op uiterlijkheden gefocust. Dat is echt heel jammer!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 09:54

mona schreef:Ik herken dat wel. In de ene gemeente waar ik naar toe ga draag ik geen hoedje, in de andere wel. Sommige mensen vinden dat slap en geen echt standpunt, maar ik heb dat ook helemaal niet. Voor mij gaat het om het Woord. Ik pas me wel aan aan de gewoonte van die gemeente.

Eens, ik doe precies hetzelfde, eens in de maand ga ik naar een gemeente waar het niet gebruikelijk is, dan doe ik het niet. Voor mij gaat het ten diepste niet om het hoedje, maar om het Woord. Daarnaast denk ik dat je je naaste ook geen aanstoot moet geven, als ik in die ene gemeente zou gaan zitten met een hoedje denk ik dat ik zou uitstralen dat ik wel even beter weet hoe het hoort. Andersom zouden de mensen in de andere gemeente het vervelend vinden als ik geen hoedje op zet, nou prima, dan zet ik toch even een hoedje op?

En toch gebeurd het wel hoor. Ik las laatst in een 'goede krant' dat juist het dragen van een rok door vrouwen meer en meer gezien wordt als een belangrijk punt in de reformatorische wereld. Dat komt omdat het een zichtbaar punt is, en draag je een rok, dan hoor je bij de groep. Juist in deze tijd van secularisatie gaat men binnen deze groep er steeds meer waarde aan hechten om dat als een onderscheidingsteken te zien.
Wel erg jammer. Juist in deze tijd zou dat minder een rol moeten spelen, omdat christenen in aantal afnemen, en we meer moeten zoeken naar het fundament bij elkaar: het geloof in Jezus Christus. Maar nee, er wordt juist extra op uiterlijkheden gefocust. Dat is echt heel jammer!

Ja ik weet dat dat wel gebeurt, daarom ageer ik er ook tegen, het is zo zonde, we hebben helemaal niet de luxe in Nederland om ons op dat soort futiliteiten te focussen, we moeten een eenheid zijn!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 mei 2014 10:01

Ayla schreef:weet dat dat wel gebeurt, daarom ageer ik er ook tegen, het is zo zonde, we hebben helemaal niet de luxe in Nederland om ons op dat soort futiliteiten te focussen, we moeten een eenheid zijn!

Toch een scherpe vraag van Spreeuw dus, waarom focussen mensen zich er dan op?
Waarom puilt de vragenrubriek uit met vragen over wel of niet een hoed/rok/tv/opwekking/eo ?
Waarom kan de hersteld hervormden niet samen met de gereformeerd vrijgemaakten?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 10:16

meribel schreef:

Toch een scherpe vraag van Spreeuw dus, waarom focussen mensen zich er dan op?
Waarom puilt de vragenrubriek uit met vragen over wel of niet een hoed/rok/tv/opwekking/eo ?
Waarom kan de hersteld hervormden niet samen met de gereformeerd vrijgemaakten?

Ik heb ook niets tegen de vraag van Spreeuw :)
Een antwoord op de vraag waarom er zoveel vragen zijn in de vragenrubriek over dergelijke antwoorden kan ik niet zo één twee drie beantwoorden, ik denk dat het ook niet slecht is dat mensen nadenken over waarom ze iets denken te moeten doen, of juist niet, zolang ze maar niet hun geloof en waarde er vanaf laten hangen.

Je tweede vraag heeft misschien te maken met de leer (weet ik niet hoor!), en dat zou ik wel een goede reden vinden om dan niet samen te gaan, als je meent dat ergens anders een leer verkondigd die niet klopt.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 mei 2014 10:47

Een veelgehoord argument mbt bepaalde uiterlijkheden is de herkenbaarheid op straat dat je een christen bent. Ik vraag me af waarom dat nodig is. Waarom moet de christen nou juist daaraan herkend worden? Waarom niet mededogen, of ontferming, of gulheid, of vriendelijkheid? Of zijn uiterlijkheden het makkelijke alternatief voor deze mogelijkheden?

Sterker nog, ik denk dat uiterlijkheden om het christen-zijn te tonen eerder een valkuil zijn dan een visitekaartje naar de ongelovige. Iemand met een "christelijk uiterlijk" die zich arrogant en neerbuigend gedraagd, doet meer kwaad dan dat iemand met een "christelijk uiterlijk" die zich goed gedraagd. De rotte appels onder de christenen worden eruit gelicht. Men herinnert zich het arrogante toontje van de man strak in het zwarte pak op de zondag beter dan die van de (minder herkenbare) christelijke vrouw die de deur openhield en je vriendelijk begroette.

Mijn boodschap is: laat het visitekaartje van een christen niet het vleselijke uiterlijk zijn, maar de geestelijke navolging van Christus.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Terug naar “Archief”