Televisiebezit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Televisiebezit

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 mei 2014 20:11

*Binnenkort op Marktplaats*
Inboedelveiling! :lol:

Opbrengst t.b.v. de GG.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 mei 2014 20:18

http://www.youtube.com/watch?v=Tl99Jbov_FU

Vanaf 01:35.
Niet verder kijken dan 02:20.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 mei 2014 20:24

mealybug schreef:http://www.youtube.com/watch?v=Tl99Jbov_FU

Vanaf 01:35.
Niet verder kijken dan 02:20.

Hahaha of deze;

Beelden kunnen als schokkend ervaren worden hahah

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 10:32

rotterdam schreef: Soms bekruipt mij het idee dat u een grote grap met ons uithaalt.
Echte gereformeerden hebben geen TV - onze keuze "Bijbel of pinda's"
U maakt toch hoop ik een grap ?

Haha, "onze keuze": het woord "keuze" heb ik niet eens genoemd!
Denkt u voor de Bijbel te kunnen kiezen?
En inderdaad, echte gereformeerden hebben geen tv: dat geldt als standaardregel, zie de openingspost.
Niks geen grap dus, maar de bittere werkelijkheid!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 10:55

1) Wat maakt het uit of we gereformeerd, reformatorisch, hervormd, charismatisch, baptist, katholiek, ... etc zijn. Het gaat erom of we van Christus zijn.

2) Ik denk dat er volgens deze regels maar weinig echte refo's zijn nog. Zij die de teevee in de kast hebben verstopt vallen al af, en in principe ook zij die koningsdagbeelden bekijken (zijn immers televisie-beelden; hoe je het ook wendt of keert). En zoals anderen al zeggen, met internet is het hek van de dam. De reden om de teevee af te wijzen geldt evengoed voor internet (met of zonder filter; tenzij alles gefilterd wordt, maar dan is het geen internet meer :P).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mei 2014 11:26

Spreeuw schreef:En inderdaad, echte gereformeerden hebben geen tv: dat geldt als standaardregel, zie de openingspost.

En heb je daar ok nog onderbouwende bronnen voor? Bijvoorbeeld teksten van synodes, catechismus teksten oid? Of heb jij dogmatisch leergezag over alle "echte" gereformeerden.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 mei 2014 11:33

Iedere refo die ik ken heeft een TV.. 8-[

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 11:34

Faramir schreef:En heb je daar ok nog onderbouwende bronnen voor? Bijvoorbeeld teksten van synodes, catechismus teksten oid? Of heb jij dogmatisch leergezag over alle "echte" gereformeerden.

De "echte" gereformeerden zijn uiteraard de bevindelijken.
Laat ik jou deze keer eens naar Wikipedia verwijzen (nu is het mijn beurt):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

Daarin lees je onder meer de volgende zinnen:
- Doordat de Bijbel niets zegt over het gebruik van nieuwe technieken, zoals televisie en internet, gaat men hier erg terughoudend mee om.
- In de jaren '60 en '70 werden de bevindelijk gereformeerden beter zichtbaar in de samenleving, vanwege onder meer het afwijzen van televisie, het niet willen dragen van broeken.
- Politiek en maatschappelijk gedrag - de SGP vertegenwoordigt deze bevolkingsgroep in de politiek, het Reformatorisch Dagblad in de media, televisie wordt afgewezen;
- Bij velen ontbreekt in het gezin bijvoorbeeld een televisietoestel.
- De televisie en het omroepbestel heeft echter geen aanvaarding in deze kringen. Zowel televisie als ongefilterd internet is in sommige kerken censurabel.
- In de Oud Gereformeerde Gemeente van Nieuw-Beijerland worden 22 personen geschrapt als lid vanwege het in bezit hebben van een televisietoestel.

Bent u nu overtuigd?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 mei 2014 11:41

Faramir schreef:En heb je daar ok nog onderbouwende bronnen voor? Bijvoorbeeld teksten van synodes, catechismus teksten oid? Of heb jij dogmatisch leergezag over alle "echte" gereformeerden.

Spreeuw schreef:De "echte" gereformeerden zijn uiteraard de bevindelijken.

- In de Oud Gereformeerde Gemeente van Nieuw-Beijerland worden 22 personen geschrapt als lid vanwege het in bezit hebben van een televisietoestel.[/i]

Bent u nu overtuigd?

Als ik dit hoor wat je zegt en het zo lees dan krijg ik de neiging te denken dat ze denken dat ze het ware geloof bezitten en ze de rest van alle stromingen als 'ongelovig' beschouwen. :roll:

Dat er 22 mensen geschrapt worden slaat ook nergens op.
Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun daden.
Al heb ik geen tv, dan nog zou je bijvoorbeeld door wat anders in verleiding kunnen komen.
Een leuke vrouw op straat bijvoorbeeld.
Dan heb ik toch ook al overspel gepleegd in mijn hart..

En wat is 'echt' gereformeerd'?
Ze verzinnen er wel geschriften bij zoals de HC, Dordtse leerregels en nog meer.
Dat mag dan weer wel.. :?

In de bijbel staat ook dat wij op zieken handen zullen leggen en dat zij zullen genezen..
Wij zouden ook in klanktaal spreken en profeteren.

Dat doet bijna geen enkele kerk meer..
Waarom zouden zij dit bijvoorbeeld niet doen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 12 mei 2014 11:43

Spreeuw schreef:De "echte" gereformeerden zijn uiteraard de bevindelijken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden

Daarin lees je onder meer de volgende zinnen:
- Doordat de Bijbel niets zegt over het gebruik van nieuwe technieken, zoals televisie en internet, gaat men hier erg terughoudend mee om.

Met de komst van internet hebben we gezien dat dat wel meevalt.
Ook zullen nieuwe technieken als elektrische auto's neem ik aan net zo snel binnen gereformeerde kringen hun plekje vinden als daarbuiten.
- In de jaren '60 en '70 werden de bevindelijk gereformeerden beter zichtbaar in de samenleving, vanwege onder meer het afwijzen van televisie, het niet willen dragen van broeken.

Het is niet dogmatisch vastgelegd voor zover ik weet en we zijn nu inmiddels al een jaartje of 40 verder.
- Politiek en maatschappelijk gedrag - de SGP vertegenwoordigt deze bevolkingsgroep in de politiek, het Reformatorisch Dagblad in de media, televisie wordt afgewezen;

En toch zie ik heden ten dage regelmatig SGP politici voor de camera's verschijnen in verkiezingstijd.
- Bij velen ontbreekt in het gezin bijvoorbeeld een televisietoestel.

Bij velen, dus niet bij allemaal neem ik aan.
- De televisie en het omroepbestel heeft echter geen aanvaarding in deze kringen. Zowel televisie als ongefilterd internet is in sommige kerken censurabel.
- In de Oud Gereformeerde Gemeente van Nieuw-Beijerland worden 22 personen geschrapt als lid vanwege het in bezit hebben van een televisietoestel.

En die gemeente is de standaard voor alle andere gemeenten? En in 1975 (zo oud is dat bericht) was de praktijk precies hetzelfde als vandaag de dag?
Bent u nu overtuigd?

Verre van.
20 jaar geleden zal het ongetwijfeld nog zo zijn geweest voor de buitenwereld maar anno 2014 ben ik daar verre van overtuigd.

Ook ben ik er echt niet van overtuigd dat de bevindelijk gereformeerden alleenrecht hebben om gereformeerd te zijn.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 12 mei 2014 11:44

Wij hebben een zondig hart, en dat sluit aan op het zondige dat op televisie, internet en films te zien is.
Voor de bekering keek ik naar alles.
Na de bekering heb ik de televisie verwijderd.
Wij hebben sinds een jaar of 4 weer een televisie.
Niet aangesloten op zenders.
Wel een dvd speler.
Voor natuurreportages of belangwekkende onderwerpen en films.
En ja, we (mijn vrouw en ik) hebben (ongefilterd) internet.
We kerken Geref. Bond.

hg
Learsi

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mei 2014 15:04

Spreeuw schreef:En inderdaad, echte gereformeerden hebben geen tv: dat geldt als standaardregel, zie de openingspost.

Wellicht kun je uitleggen wat dan een echt gereformeerde is?
De enige TV-loze mensen die ik ken zijn géén christen.
Alle anderen die ik ken (waaronder christenen in redelijk uiteenlopende genootschappen) hebben er wel één, al dan niet in een kast om niet te laten zien dat ie er staat.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 mei 2014 15:18

StillAwake schreef:Wellicht kun je uitleggen wat dan een echt gereformeerde is?
Alle anderen die ik ken (waaronder christenen in redelijk uiteenlopende genootschappen) hebben er wel één, al dan niet in een kast om niet te laten zien dat ie er staat.

Ik denk dat het meer uit zelfbescherming is.
Als je hem eenmaal in huis haalt, haal je de verleiding binnen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mei 2014 15:23

StillAwake schreef:Wellicht kun je uitleggen wat dan een echt gereformeerde is?

Bambi schreef:Ik denk dat het meer uit zelfbescherming is.
Als je hem eenmaal in huis haalt, haal je de verleiding binnen.

Ook dat zou kunnen. Wij hebben zelf wél een TV, en afgezien van een mooie pot voetbal gaat het ding alleen aan om de kinderen af en toe een DVD te laten kijken.
Niks principieels aan, zo heb ik van huis uit met de TV leren omgaan (en ben van huis uit onchristelijk).
Wellicht maak juist de overspannen en overgewaardeerde positie die de TV krijgt de verleiding zo groot.

james
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor james » 13 mei 2014 12:20

Volgens mij wordt het onderscheid tussen tv en internet steeds kleiner.

Terug naar “Archief”