Uiterlijkheden in het kerkelijk leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Uiterlijkheden in het kerkelijk leven

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 13:11

Al langere tijd bekruipt me het gevoel dat we met zovele uiterlijke dingen bezig zijn, als het gaat om het kerk-/gemeente-zijn. Ik ben bang dat het ons meer en meer afhoudt van de kern, namelijk het waarachtig geloof in de Here Jezus als de Zaligmaker.

Met "uiterlijkheden" bedoel ik bijvoorbeeld:
- hoe ziet ons kerkgebouw eruit en wat moet anders?
- welke Bijbelvertaling lezen we wel, en welke niet?
- in welk tempo kunnen we het beste zingen?
- wat zingen we wel, en wat niet?
- moeten vrouwen een hoed opzetten tijdens de kerkdienst?
- welke kleding moet de dominee aan als hij gaat preken en als hij thuis is?
- hoe gaat het er in een andere gemeente aan toe?

Deze vragen en kwesties kunnen ons eindeloos lang bezig houden. Ik ben ervan overtuigd dat het nadenken over deze kwesties zeker niet nutteloos is, maar dat het te lang nadenken hierover ons wel afhoudt van de HERE en Zijn dienst. En ik denk dat het te lang nadenken hierover nogal eens gebeurd in ons kerkelijk leven.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop, maar bovenal hoe we kunnen tegengaan dat er teveel naar uiterlijkheden wordt gekeken en te weinig wordt gelet op de kern (het geloof in Christus).

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Uiterlijkheden in het kerkelijk leven

Berichtdoor meribel » 12 mei 2014 13:20

Als ik zie hoeveel topics je opent die er allemaal over gaan heb ik het idee dat jij er vooral mee bezig bent.
Mij kan het echt niets schelen of een vrouw wel of niet met of zonder hoed tv kijkend op zondag een pepermuntje in haar broekzak heeft zitten.

Wat ik eigenlijk wil vragen is wat de reden is dat je al die topics er over opent,
Zijn het dingen waar je veel over nadenkt?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 13:30

meribel schreef:Als ik zie hoeveel topics je opent die er allemaal over gaan heb ik het idee dat jij er vooral mee bezig bent.
Mij kan het echt niets schelen of een vrouw wel of niet met of zonder hoed tv kijkend op zondag een pepermuntje in haar broekzak heeft zitten.

Wat ik eigenlijk wil vragen is wat de reden is dat je al die topics er over opent,
Zijn het dingen waar je veel over nadenkt?

Ik wil alleen zeggen dat de uiterlijkheden niet het belangrijkste zijn, dus niet onbelangrijk. Je hebt mijn vraag in dit topic toch gelezen?
Ik denk niet dat jij weet welke wezenlijke thema's ik wil bespreken (over de bekering, de Bijbel e.d.). Zie de topics die ik heb geopend onder "Bijbel" en "Dogmatiek/Kerkleer".

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 13:39

In verdediging van Spreeuw is het wel zo dat hij ook genoeg topic opent die niet over uiterlijkheden gaan, en zijn openingspost hier maakt duidelijk waar de prioriteit ligt volgens hem.

Ik krijg de laatste tijd een beetje een idee dat men geirriteerd op Spreeuw reageert vanwege het openen van vele topics. Wat is daar erg aan? Het forum leeft, en Spreeuw is wat gevarieerder dan de eeuwige discussies over doop en verkiezing.

Van mijn kant de complimenten voor Spreeuw voor het op gang brengen van discussies en nadenken over verschillende onderwerpen. Bovendien houdt het het relatieve aantal conflicten laag omdat een nieuw onderwerp onderweg gaat voordat een oud onderwerp escaleert.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 13:47

On-topic: ik denk dat de focus op uiterlijkheden een paar aspecten met zich meedraagt.

1) Het is een zaak welke zich vaak voordoet op plekken waar groepen heel groot zijn. Men wil zich differentieren, en als er 1000 christenen in een kerk zitten, dan kun je die 100 christenen die een tv hebben missen als kiespijn ("die zijn immers vreemd en bij de koffie kun je nooit meepraten met die gekke programma's die ze gezien hebben"). Oftewel, een typisch voorbeeld van menselijk groepsgedrag: wordt het te groot: dan ontstaan er persoonlijke conflicten.

2) Het is een teken van geestelijke vervlakking. Een afleiding van waar het werkelijk om gaat. Het is makkelijker om het te hebben over een hoed, pepermunt, zwart pak, rok, legging, dan over de eigen zwakheden, twijfels en angsten. Uiterlijkheden zijn makkelijke kapstokken waarbij het gesprek niet al te persoonlijk wordt.

3) Het zijn altijd de uiterlijkheden van de ander. Een mens is van nature wantrouwend naar het vreemde. Daar moeten we ons van bewust zijn. We mogen zeker wel af en toe nadenken over bepaalde uiterlijkheden. Maar wees eerst eens kritisch op het eigen uiterlijk voordat je naar dat van anderen gaat kijken. En als je naar anderen gaat kijken, doe dat eerst bij familie en vrienden, en dan pas bij mensen wat verder weg. Anders is het meteen duidelijk dat men toegeeft aan de xenofobie.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 mei 2014 14:11

Spreeuw schreef:Al langere tijd bekruipt me het gevoel dat we met zovele uiterlijke dingen bezig zijn, als het gaat om het kerk-/gemeente-zijn. Ik ben bang dat het ons meer en meer afhoudt van de kern, namelijk het waarachtig geloof in de Here Jezus als de Zaligmaker.

Met "uiterlijkheden" bedoel ik bijvoorbeeld:
- hoe ziet ons kerkgebouw eruit en wat moet anders?
.

Alle zeven door u genoemde punten interesseren mij totaal niets.
Het zesde punt deel 2 "wat moet de dominee voor kleding dragen als hij thuis is" slaat alles, wilt u beweren dat er anno 2014 nog steeds mensen zijn die zich over dit soort zaken druk maken ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 mei 2014 14:42

Wat een irritaties weer.

@Spreeuw, je openingspost en je reaktie op Meribel zijn met elkaar in tegenspraak.

On-topic maar weer, ik vind ook dat er teveel naar uiterlijkheden gekeken wordt.
Het ergste vind ik nog wel, dat mensen hun geloof er zelfs op afgerekend wordt.

Terwijl Paulus zegt in Romeinen 14:

10 Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden.
11 Want er is geschreven: Ik leef, zegt de Heere; voor Mij zal alle knie zich buigen, en alle tong zal God belijden.
12 Zo dan een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 mei 2014 14:51

Spreeuw schreef:Dat het jou niets kan schelen, wekt bij mij juist de indruk dat je het niet zo nauw neemt met de Schrift. Begrijp me goed, ik wil hier niet over oordelen, maar ik proef dit wel uit jouw post. Aan de vruchten herkent men immers de boom.
Ik wil alleen zeggen dat de uiterlijkheden niet het belangrijkste zijn, dus niet onbelangrijk. Je hebt mijn vraag in dit topic toch gelezen?.

Zie je de tegenstelling?

Ik vat samen; iemand die uiterlijkheden niet interesseert neemt het niet zo nauw met de Schrift.

Maar je opende met dat het zo op uiterlijkheden lijkt geconcentreerd en niet over het geloof in onze Zaligmaker. Waar het over zou moeten gaan.

Ik schrijf, voor mij maken uiterlijkheden niets uit.
Dan neem ik het toch juist veel nauwer met de Schrift?
Want je begon dat het ook niet over uiterlijkheden moet gaan.

Je hebt ook veel topics over andere zaken geopend, van uiterlijkheid tot leerstelling enzovoorts.
En ik heb er helemaal geen enkele kritiek op. ( heb ik ook niet gezegd)
Maar het is wel opvallend,

Daarom eerst mijn vraag aan jou is het iets waar je veel mee bezig bent?

Als je dat wil vertellen, en ook waaróm je er eventueel veel mee bezig ben, misschien kunnen we dan je topic kernvraag beantwoorden

maar bovenal hoe we kunnen tegengaan dat er teveel naar uiterlijkheden wordt gekeken en te weinig wordt gelet op de kern (het geloof in Christus).

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 15:07

@meribel, Bambi

Er is absoluut geen sprake van een tegenstelling in mijn berichten.

- In de openingspost schreef ik dat we de neiging hebben om te veel naar uiterlijkheden te kijken, maar tegelijkertijd schreef ik dat het nadenken hierover zeker niet nutteloos is en hoe we kunnen tegengaan dat er teveel naar uiterlijkheden wordt gekeken ("teveel": d.w.z.: er moet wel naar gekeken worden, maar niet teveel).
- Ik begon dus niet te zeggen dat het niet over uiterlijkheden mag gaan, maar dat dit niet ons hoofddoel moet zijn.
- meribel: jij schreef dat uiterlijkheden jou niets uitmaken. Je zult - hoop ik tenminste - nu begrijpen waarom ik het hier niet mee eens was. Voor mij maken uiterlijkheden wel degelijk uit, als er maar niet teveel naar gekeken wordt.
- Dan nu nog jouw vraag of ik veel met uiterlijkheden bezig ben. Het houdt mij wel bezig, niet de hele dag ofzo, maar misschien wel dusdanig dat het teveel zou kunnen zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 mei 2014 15:10

Spreeuw schreef:("teveel": d.w.z.: er moet wel naar gekeken worden, maar niet teveel).

Waar baseer je op dat er naar uiterlijkheden gekeken moet worden?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 mei 2014 15:13

Spreeuw schreef: maar misschien wel dusdanig dat het teveel zou kunnen zijn.

Waarom stop je er dan niet mee ? Lijkt me toch niet zo moeilijk.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 mei 2014 18:45

StillAwake schreef:("teveel": d.w.z.: er moet wel naar gekeken worden, maar niet teveel).

Waar baseer je op dat er naar uiterlijkheden gekeken moet worden?

Ik ben ook benieuwd - gaat u antwoord geven ?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 12 mei 2014 19:46

Spreeuw schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop, maar bovenal hoe we kunnen tegengaan dat er teveel naar uiterlijkheden wordt gekeken en te weinig wordt gelet op de kern (het geloof in Christus).

Opzien naar de dingen die van Boven zijn, dan laat je het belang van uiterlijkheden vanzelf gaan.
What would Jesus do?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 20:04

rotterdam schreef: Ik ben ook benieuwd - gaat u antwoord geven ?

Natuurlijk is het toch ook van belang om naar uiterlijkheden te kijken, om er ten eerste geen rommeltje van te maken en ten tweede om deze dingen te toetsen aan Gods Woord.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 mei 2014 21:18

Spreeuw schreef:- hoe ziet ons kerkgebouw eruit en wat moet anders?
Wij zitten in een school, en elke laatste zondag van de maand zitten we in een muziekschool.

Van alles en nog wat, in vele vertalingen.

Als het maar tot eer van God is

Opwekking vooral en zo nu en dan buitenlandse liederen; Afrikaans, Farsi , Engels en meer

Nee

Wij delen om de beurt zo'n beetje het Woord. Dus gewoon in je eigen kleding, je maakt anders onderscheid m.i. terwijl je gewoon jezelf moet kunnen zijn.

Ook goed, het ligt eraan welke richting. Dit is een hechtere groep dus dat spreekt mij meer aan.
Iedereen kent elkaar.

Terug naar “Archief”