Pepermuntje tijdens de preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Pepermuntje tijdens de preek

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 11:24

Rozijn schreef:Wat een onzin is dat woord lauwheid. Dat heeft niets met lauwheid te maken, maar puur met interesse. Ik luister makkelijker als ik even wat in mijn mond heb zitten. Dus laat hij het zien als een compliment, mocht hij het zien.

Het typische is alleen wel dat de pepermuntjes vrijwel alleen tijdens de preek worden gegeten, en niet tijdens andere toespraken. Dan blijft nog wel de vraag waarom je makkelijker luistert als je wat in je mond hebt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 mei 2014 11:33

Spreeuw schreef:
Het typische is alleen wel dat de pepermuntjes vrijwel alleen tijdens de preek worden gegeten, en niet tijdens andere toespraken. Dan blijft nog wel de vraag waarom je makkelijker luistert als je wat in je mond hebt.

http://www.reformedworship.org/article/ ... -tradition
According to a recent news item, William Dember, a professor of psychology at the University of Cincinnati, has conducted a study of the impact of the scent of peppermint on people required to do "sustained vigilance tasks." What did he find? That the mere smell of peppermint increased attentiveness and concentration by 15 percent! The smell of the lily of the valley has the same effect, but that lies beyond the scope of this article. Reformed people are not known for consuming quantities of lilies of the valley.

If the mere smell of peppermints can increase concentration, think what the smell and taste can do! It appears, then, that Reformed people have been entirely correct in maintaining the custom of eating peppermints at the beginning of the sermon. This habit only confirms the high place accorded to preaching in Reformed churches. Preaching is so important to Reformed people that they will gladly make themselves look foolish in the eyes of non-peppermint Christians by sliding a little white attention stimulant into their Word-hungry mouths.

This is not the time to be proud, of course. We must in all humility accept the findings of science and resist the temptation of saying to other Christians, "I told you so." Instead, let us steadfastly maintain our present practice of eating peppermints... with only one minor alteration. Let us, instead of stealthily shoving a peppermint into our face, throw it up in the air joyfully and catch it with our mouths as it comes tumbling down in all its glorious splendor. The added bonus of instituting such a dramatic act will be that the scent of mint will permeate the auditorium and assure that all potential sleepers will stay awake.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 11:39

Boerin schreef:Let us, instead of stealthily shoving a peppermint into our face, throw it up in the air joyfully and catch it with our mouths as it comes tumbling down in all its glorious splendor. The added bonus of instituting such a dramatic act will be that the scent of mint will permeate the auditorium and assure that all potential sleepers will stay awake.
:lol:
Welnu, zo verschijnt de wetenschap aan de zijde van de gereformeerden
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 12 mei 2014 11:47

Rozijn schreef:Wat een onzin is dat woord lauwheid. Dat heeft niets met lauwheid te maken, maar puur met interesse. Ik luister makkelijker als ik even wat in mijn mond heb zitten. Dus laat hij het zien als een compliment, mocht hij het zien.

Spreeuw schreef:Het typische is alleen wel dat de pepermuntjes vrijwel alleen tijdens de preek worden gegeten, en niet tijdens andere toespraken. Dan blijft nog wel de vraag waarom je makkelijker luistert als je wat in je mond hebt.

Dat heb ik al eerder aangegeven: ik eet graag iets tijdens toespraken. Of, maar dat zal ik in de kerk dus niet doen, ik drink graag een bak koffie ondertussen.
Waarom ik dan makkelijker luister? Geen idee, maar het is nu eenmaal zo.

Idem trouwens voor autorijden. Moet ik een eind rijden dan zorg ik dat ik wat te snaaien heb. Al is het maar een mentosje, of een dropje.

Over kauwgom wordt ook beweerd dat het je hersenen stimuleert. Nu vind ik kauwgkomkauwende mensen vaak onaangenaam om naar te kijken (behalve als ik het niet zie ;) ) dus ik zal zelf in gezelschap niet gauw kauwgom kauwen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 12 mei 2014 11:59

Soms kan het me echt storen, niet dat mensen een snoepje eten, maar dat ik soms uit mijn concentratie gehaald wordt. Ik kan me helemaal niet beter concentreren door een snoepje, maar dat anderen dan wel hebben, dat kan ik wel begrijpen. Maar soms zit je met heel je hart en ziel in een preek, en wil je er geen woord van missen. Dan wordt je aangestoten, moet je de rol doorgeven, wachten tot hij weer naar je terug komt, en dan weer terug geven aan degene naast je. Als zich dat vier keer herhaald tijdens de preek, dan baal ik daar echt wel van.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 mei 2014 12:02

En toch hebben meer mensen er 'last' van, van iets moeten doen om geconcentreerd te blijven.
Zo had mijn zus het al op jonge leeftijd, en mijn zoon blijkt het ook te hebben. Die pikt vooral wat op van de preek als hij iets doet. In zijn geval is dat vaak tekenen, of zelfs van die plaatjes tekenen waarbij je de cijfers met elkaar moet verbinden.
Gister hadden we gehandicaptendienst met een hele begrijpelijke preek. Hij had de hele tijd zitten tekenen, dus ik dacht dat hij niks gehoord had. Maar hij kon alles feilloos navertellen, ook de dieperliggende boodschap. Dus ik laat hem graag tekenen tijdens de dienst :) En ook een snoepje helpt hem. De jongste wil zelf niet eens kleuren ofzo, die hoort wel het meest als ze stil zit.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 12 mei 2014 12:12

mona schreef:Soms kan het me echt storen, niet dat mensen een snoepje eten, maar dat ik soms uit mijn concentratie gehaald wordt. Ik kan me helemaal niet beter concentreren door een snoepje, maar dat anderen dan wel hebben, dat kan ik wel begrijpen. Maar soms zit je met heel je hart en ziel in een preek, en wil je er geen woord van missen. Dan wordt je aangestoten, moet je de rol doorgeven, wachten tot hij weer naar je terug komt, en dan weer terug geven aan degene naast je. Als zich dat vier keer herhaald tijdens de preek, dan baal ik daar echt wel van.

Dat kan ik mij helemaal voorstellen. Daarom stel ik ook voor dat wie een snoepje wil eten dat zelf meeneemt en niet knispert met de papiertjes.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 12:32

Rozijn schreef:Dat kan ik mij helemaal voorstellen. Daarom stel ik ook voor dat wie een snoepje wil eten dat zelf meeneemt en niet knispert met de papiertjes.
Daar kan ik helemaal mee instemmen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 mei 2014 12:43

Rozijn schreef:Dat kan ik mij helemaal voorstellen. Daarom stel ik ook voor dat wie een snoepje wil eten dat zelf meeneemt en niet knispert met de papiertjes.

Prima regel!
Ik stel voor in het eerstvolgende kerkblad dit publiceren, en als er wel geknisperd wordt maximaal 1 waarschuwing, daarna snoep afnemen en als het blijft dan rest voor die persoon de kerktelefoon.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 13:20

Nou, schaf die snoep tijdens de preek dan maar helemaal af zou ik zeggen. Dat ieder heimelijk een snoepje neemt vind ik haast nog minder sociaal dan dat je de snoeprol doorgeeft.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 13:23

Spreeuw schreef:
Nou, schaf die snoep tijdens de preek dan maar helemaal af zou ik zeggen. Dat ieder heimelijk een snoepje neemt vind ik haast nog minder sociaal dan dat je de snoeprol doorgeeft.
Het hoeft niet heimelijk, maar het is ook niet nodig om iemand die aandachtig naar de preek luistert een snoeprol in de armen te drukken. Als je een snoepje pakt en je ziet iemand met smekende ogen naar je kijken, dan mag je natuurlijk altijd delen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2014 13:26

Pepermunt heeft de goede eigenschap dat het verfrist en je er wakker van wordt. Dus als mensen er beter door kunnen luisteren lijkt het me prima :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 12 mei 2014 13:27

Spreeuw schreef:Nou, schaf die snoep tijdens de preek dan maar helemaal af zou ik zeggen. Dat ieder heimelijk een snoepje neemt vind ik haast nog minder sociaal dan dat je de snoeprol doorgeeft.

Het is ook niet gauw goed he.
Jij hoeft geen snoepje te nemen, maar waarom wil je mij mijn snoepje ontnemen? En daarmee een stukje van mijn concentratie?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 12 mei 2014 13:41

alexander91 schreef: Het hoeft niet heimelijk, maar het is ook niet nodig om iemand die aandachtig naar de preek luistert een snoeprol in de armen te drukken. Als je een snoepje pakt en je ziet iemand met smekende ogen naar je kijken, dan mag je natuurlijk altijd delen.

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 12 mei 2014 13:54

Ik neem voortaan een thermosfles koffie mee en luciferstokjes voor onder mijn ogen zodat ik gegarandeert de preek uit kan zitten...

...en vergeet niet de lekkere pluche sloffen zodat ik geen koude voeten krijg!

Terug naar “Archief”