Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 06 mei 2014 16:47

ben db bd schreef:hoe bestaat het dat ergens zo lang over gedelibereerd kan worden!

Sex voor het huwelijk ... waar ligt de grens?

antw.: bij de gemeenschap. Dáár vangt het huwelijk natuurwetmatig aan.
(zelfs met een hoer, bracht de Heere Jezus Zelf ons bij, weten we nog?)

Dat wil niet zeggen dat iemand met een hoer getrouwd is, hij wordt er een mee, dat wel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 06 mei 2014 20:54

hubert schreef:Ik zou het hebben van seks niet direct willen koppelen aan een huwelijk. Dan zouden er al veel huwelijken gesloten zijn zonder dat de partners het wisten.

Die onwetendheid is toch geen reden om te zeggen dat er dan geen sprake is van een huwelijk? Dat is net zoiets als: men veel liegt en je zou niet weten dat dit tegen Gods wil is, dan ben je ook geen leugenaar? en is er dus 'niets aan de hand'?

hubert schreef:Ook de huwelijksvoorbeelden uit de Bijbel zijn in onze cultuur en tijd niet zondermeer toepasbaar.

Niet als we spreken over de culturele invulling van zo'n huwelijk, die is wat mij betreft vrij. De kern (men wordt man en vrouw bij het hebben van gemeenschap (....en die twee zullen tot een vlees zijn) blijft een feit.

hubert schreef:Ik ken niemand in christelijke kring die zich hier aan houdt.

Dat is bijzonder triest. Het huwelijk is een afspiegeling van God en Zijn bruid. Wie wil een bruid die geen zuivere relatie wil aangaan en hoereert?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mei 2014 09:29

Dan vermoed ik dat er, ook in reformatorische kringen, nogal wat mannen zijn die meerdere huwelijken hebben...

hubert schreef:En niet alleen daar. Zonder het te weten heb ik dan ook al tig huwelijken gesloten.
Wat een onzinnige discussie toch!

Ik ben dankbaar en blij dat ik dan nog steeds maar één vrouw heb. Die als eerste in het stadhuis mijn vrouw werd, waarna we Gods zegen mochten vragen en ontvangen in de kerk, om in de tijd daarna ook lichamelijk één te worden.

Dit hele topic overdenkend word ik hier stil van, intens gelukkig en diep dankbaar.

visje36

Berichtdoor visje36 » 07 mei 2014 10:08

Dan heb jij geluk gehad Rozijn :D .

Velen zijn al eens 1 geweest met iemand met wie ze niet samen gebleven zijn. Heb op datingsites gezeten, 1 bekende christelijke, funky fish aantal jaren geleden al.

En daar kreeg ik ook vrij snel (via prive vensters chat) of ik ten eerste het niet miste om een relatie te hebben, en ten 2de of ik dan de seks niet miste die je in een relatie hebt. En die 2de opmerking was het eigenlijk gelijk al, door stuk of 6 a 8 mensen tegelijk, ook via de flessenpost (berichtenbox).

Dus hoezo christenen die willen wachten tot ze getrouwd zijn, deze niet in ieder geval.
:?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 mei 2014 13:58

Tja geluk, geluk...

Enerzijds zeg ik: je bent er zelf bij. Het is een keuze.
Anderzijds zeg ik: wij kregen de kracht om de keuze te maken en ons er aan te houden.

Maar ik weet wel dat ik niet graag de eerste steen zou werpen op iemand bij wie het anders is. Dan moet je eerst zonder zonde zijn.
Niet dat ik lichtvaardig wil doen over zonde tegen het zevende gebod, dat ook weer niet.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 07 mei 2014 14:46

Rozijn schreef:Tja geluk, geluk...

Enerzijds zeg ik: je bent er zelf bij. Het is een keuze.
Anderzijds zeg ik: wij kregen de kracht om de keuze te maken en ons er aan te houden.

Helemaal mee eens! Een keuze, duidelijk samen afspraken maken over hoever je gaat én kracht ontvangen om je daar aan te houden.
deep water faith in the shallow end

visje36

Berichtdoor visje36 » 08 mei 2014 11:03

Kan ook zijn dat je een moment niet nadenkt dus iets doet waar je nog niet aan toe bent, was. En dat je erna met een rot gevoel achterblijft, maar dat het op dat moment wel goed voelde.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 08 mei 2014 17:07

visje36 schreef:Kan ook zijn dat je een moment niet nadenkt dus iets doet waar je nog niet aan toe bent, was. En dat je erna met een rot gevoel achterblijft, maar dat het op dat moment wel goed voelde.

Maar goed, dan heb je toch maar dat heerlijke moment ervaren!
Dat kunnen ze je niet meer afnemen.
En .... dat rot gevoel achteraf is toch vaak cultureel bepaald?
Wanneer houden we op met al die onnodige schuldgevoelen over zoiets moois als liefde en seks?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 08 mei 2014 20:35

Mag ik de vraag omdraaien? Wanneer gaan we nu eens ophouden met het toeschroeien van het geweten? Wees blij als je je rot voelt over iets waarvan je weet dat het niet goed was, hoewel het op het moment zelf zo goed en geweldig voelde?

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 08 mei 2014 21:38

Als leestip daarbij 'de eed' van F.Peretti.

Vanavond met de bijbelstudie ook nog over gehad; wees dankbaar dat je geweten nog spreekt.
deep water faith in the shallow end

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 09 mei 2014 11:17

Rozijn schreef:Mag ik de vraag omdraaien? Wanneer gaan we nu eens ophouden met het toeschroeien van het geweten? Wees blij als je je rot voelt over iets waarvan je weet dat het niet goed was, hoewel het op het moment zelf zo goed en geweldig voelde?

Dit is nu een contradictie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2014 11:47

hubert schreef:
Maar goed, dan heb je toch maar dat heerlijke moment ervaren!
Dat kunnen ze je niet meer afnemen.
En .... dat rot gevoel achteraf is toch vaak cultureel bepaald?
Wanneer houden we op met al die onnodige schuldgevoelen over zoiets moois als liefde en seks?

Is dat cultureel bepaald. Komt daar al ons gevoel vandaan? Misschien was het moment heerlijk maar daarna niet... en dan is de vraag of we altijd ons kortetermijngevoel (of iets anders) achterna moeten lopen. Of dat het nou waard is.

Er zijn twee mogelijkheden:
1. het schuldgevoel is cultureel en dus onterecht
2. het schuldgevoel ligt dieper en is wel terecht.

Je stelt de makkelijk de conclusie dat het het eerste is. Want hoe kan zoiets moois nou verkeerd zijn? Dt is kortzichtig. Als iets mooi is is het juist belangrijk hoe je er mee omgaat, wanneer enz. Daarom leert de Bijbel dat seks iets is tussen man en vrouw, hoort bij een band van liefde en trouw. Juist als het zo mooi is koester je het, bewaar je het voor het juiste moment. Dat punt snap je volgens mij niet goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 09 mei 2014 14:58

@hubert: dus alles wat goed voelt is goed. Ergo: gevoel is de norm.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 10 mei 2014 14:37

Marnix
Daarom leert de Bijbel dat seks iets is tussen man en vrouw, hoort bij een band van liefde en trouw. Juist als het zo mooi is koester je het, bewaar je het voor het juiste moment. Dat punt snap je volgens mij niet goed.

Ik snap wel meer niet en wil graag wat bijleren.
Wellicht ben je het wel met mij eens dat schuldgevoelens gewekt/aangepraat worden in een culturele context. Ik denk dan aan bv mensen die elke zondag te horen krijgen dat iets zondig is. In dit geval seks in brede zin, maar het kan van alles zijn: homoseksualiteit, abortus, euthanasie, fietsen/vliegen, naar strand op zondag (ik noem maar wat).
Alleen in een heel beperkte situatie is seks (in dit geval) toegestaan.
Logisch dat je dan als je niet gesanctioneerde seks bedrijft (achteraf) spijt krijgt. Volgens mij wordt dieper schuldgevoel ook gevoed door je omgeving. Niemand wordt m.i. met een schuldcomplex geboren.
Mijn pleidooi: schuldgevoelens moet je niet willen hebben. Ze zijn nergens goed voor!
Seks is prima, maar een lekker taartje ook!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2014 18:14

Volgens heb je mijn vorige te reactie totaal niet gelezen. Schuldgevoel KAN cultureel zijn, opgelegd, onterecht. Maar dat hoeft niet. Als jij teveel bier drinkt en iemand doodrijdt heb je ook een schuldgevoel en het is dom om dan te zeggen: schuldgevoel is aangepraat, cultureel bepaald en totaal niet nodig.

Maar als je seks als taart niet, lekker en als je er zin in hebt moet je er gewoon eentje pakken ben ik het met dat beeld niet eens en dus ook niet wanneer je daarvan mag genieten. Verder isnje argumentatie onbijbels en onzinnig, je hebt mijn vorige reactie helemaal niet gelezen en overbodig dus dit is verspilde energie
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”