Pepermuntje tijdens de preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Pepermuntje tijdens de preek

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 17:56

Een bekend fenomeen is het delen van pepermuntjes tijdens de preek. Vooral aan het begin van de preek komen er rollen pepermunt of mentos tevoorschijn om de rij door te laten gaan. Waar het precies vandaan komt, weet ik niet.

De bekende zanger Stef Bos heeft hier zelfs een liedje over gemaakt: "Pepermunt".

http://www.youtube.com/watch?v=tuSaAoZ9mpA&feature=kp

Als ik dit liedje hoor, dient pepermunt om verveling tijdens de preek tegen te gaan. Ik vind het eigenlijk droevig gesteld dat mensen zich tijdens de preek gaan vervelen, terwijl tijdens de preek het Bijbelgedeelte voor de betreffende dienst uitgelegd wordt.

Jbkb

Re: Pepermuntje tijdens de preek

Berichtdoor Jbkb » 09 mei 2014 18:01

(Wat is het nut van al deze topics?)

Ik kan me juist beter concentreren als ik even een aantal spieren beweeg/wat eet/wat smaak in mn mond heb. Anderhalf uur is best lang, maar makkelijk te doen van verveling is geen sprake.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 19:34

Jbkb schreef:(Wat is het nut van al deze topics?)

Ik kan me juist beter concentreren als ik even een aantal spieren beweeg/wat eet/wat smaak in mn mond heb. Anderhalf uur is best lang, maar makkelijk te doen van verveling is geen sprake.

Ik denk dat het beter is als we de goedheid van de HERE smaken, zoals Psalm 34 dat zo mooi verwoord.

Psalm 34:9

Smaakt en ziet, dat de HERE goed is;
welzalig de man die bij Hem schuilt.
(NBG'51)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 mei 2014 19:42

Snoepies doorgeven tijdens de preek heb ik weleens meegemaakt. Mijn moeder kreeg als kind een pepermuntje en als ie heel langzaam opgezogen was eindelijk de preek afgelopen, zei ze altijd. En zich dan afvragen waarom ik nooit meewilde met kerst.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 09 mei 2014 20:25

Heb een dominee meegemaakt die de preek ongeveer begon met: "God gaat tot u spreken en u bent bezig met uw pepermunt ..."
(en Hij moet maar even wachten ...)
Sindsdien moet King het zonder mijn commerciële support zien te overleven.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 mei 2014 20:35

Spreeuw schreef:Als ik dit liedje hoor, dient pepermunt om verveling tijdens de preek tegen te gaan. Ik vind het eigenlijk droevig gesteld dat mensen zich tijdens de preek gaan vervelen, terwijl tijdens de preek het Bijbelgedeelte voor de betreffende dienst uitgelegd wordt.
Hmmm, het kan natuurlijk ook dat het aan de preek ligt?

Hier nemen ze flesjes spa blauw mee, kleurboekjes voor de kleinsten, en de wat groteren hebben na de zang hun eigen bijeenkomst.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 mei 2014 20:47

Ik vind het altijd wel een grappig gebeuren zo voor (tijdens het begin van de preek) de pepermuntjes die de banken door gaan, het geritsel van papiertjes en dergelijke.

In de katholieke viering is het niet gebruikelijk om iets te eten in de kerkbanken. Sowieso wordt je eigenlijk geacht om een uur voor de communie niets meer gegeten te hebben. En dat is altijd zo'n beetje aan het eind van de viering.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 21:00

Faramir schreef:Ik vind het altijd wel een grappig gebeuren zo voor (tijdens het begin van de preek) de pepermuntjes die de banken door gaan, het geritsel van papiertjes en dergelijke.

In de katholieke viering is het niet gebruikelijk om iets te eten in de kerkbanken. Sowieso wordt je eigenlijk geacht om een uur voor de communie niets meer gegeten te hebben. En dat is altijd zo'n beetje aan het eind van de viering.

Stef Bos noemt pepermunt zelfs de protestantse hostie...

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 21:16

André-J30 schreef:Heb een dominee meegemaakt die de preek ongeveer begon met: "God gaat tot u spreken en u bent bezig met uw pepermunt ..."
(en Hij moet maar even wachten ...)
Sindsdien moet King het zonder mijn commerciële support zien te overleven.

Ik heb dergelijke opmerkingen van predikanten ook wel meegemaakt.
Er was er een die aan het begin van de preek aan ons vroeg: "Hebben jullie allemaal een pepermuntje?"

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 mei 2014 23:12

Pepermuntjes? Je bedoelt rolo, fruitella, mentos, meller, winegum, topdrop, enz .enz? :mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 mei 2014 23:17

Ik neem soms soep, warme maaltijd, brood mee naar de kerk :mrgreen:

We hebben altijd een maaltijd na de kerkdienst.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 09 mei 2014 23:43

mw schreef:Pepermuntjes? Je bedoelt rolo, fruitella, mentos, meller, winegum, topdrop, enz .enz? :mrgreen:

Van peperpunt is het blijkbaar van lieverlee uitgegroeid naar andere vormen van snoep. Maar pepermuntjes schijnen je beter wakker te houden dan andere snoep.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 mei 2014 12:52

Doorgeven vind ik erg vervelend, ik bepaal liever zelf wanneer ik een mentosje wil pakken.

Als ik ergens lang moet luisteren, of het nu de kerk is, of een toespraak, of dat het een college was, dan vind ik het gewoon lekker om een snoepje te eten. Het maakt het makkelijker om te blijven luisteren.
Dat mensen het doorgeven van rollen (of zakjes met zuurtjes, of wat dan ook) lastig vinden, dat kan ik mij voorstellen, maar dat mensen er een punt van maken dat iemand even een snoepje neemt, daar snap ik helemaal niets van.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 10 mei 2014 16:41

Volgens mij komt het ook in zo'n beetje alle (protestanse) kerkverbanden voor. Van GerGem tot evangelische gemeente heb ik pepermuntjes en mentosjes in m'n handen gedrukt gekregen. In één GerGem dienst zelfs drie keer, omdat de preek uit drie delen bestond met telkens een psalm ertussen !

Ik zie er niks mis mee, het houdt je wakker (suiker en muntsmaak activeren) en zó afleidend is het nu ook weer niet.

Wilhelmina en KING pepermunt staan overigens op nummer één in de pepermuntranglijst ;) Eigenlijk wilhelmina iets meer dan KING, ik hou wel van die stukjes.

Voor het avondmaal mochten wij overigens nooit snoep/pepermunt eten. Dat dan weer wel.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 10 mei 2014 17:59

Kan tot verwarring leiden hoor. Heb het zelf meegemaakt dat een jonge man (Turk, moslim) verkering kreeg met een meisje van de Ger.Gem. en dus mee ging naar de kerk.
Na de eerste keer had hij gezien dat die rollen snoep rond gingen. Dus dacht ie: "dat kan anders, dat kan beter". De keer daarop wachtte hij het goede moment weer af, dook onder de kerkbank...om er met een enorme doos vol met pakjes stroopwafels weer mee naar boven te komen. Had ie geregeld op de inpak-afdeling voor een groothandel waar hij toen werkte. Opgeruimd en met een enthousiast gezicht begon hij die pakjes door te geven en uit te pakken. Deden ze in de moskee ook, vandaar.

Nou, als je nog iets zoekt dat ritselt, zo net voor de preek, dan is dit het wel.
Het werd weer eens een gezellige boel (zoals altijd). 't Bleef overigens bij die ene keer.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Terug naar “Archief”