Christelijke vrijheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Christelijke vrijheid

Berichtdoor Spreeuw » 08 mei 2014 20:30

Er wordt regelmatig gezegd dat een christenleven een leven in vrijheid is: de christelijke vrijheid. Ik ben benieuwd wat jullie hieronder verstaan. Het is immers niet de bedoeling om als christen een losbandig leven te leiden. Een losbandig leven is niet tot eer van God.

Toch kan er wel degelijk gesproken worden van christelijke vrijheid. Een waar christen is immers niet wettisch, in de zin van: als ik deze wetten houd, dan heb ik een streepje voor...

Een christen is vrij van de wet, schrijft Paulus.

Romeinen 7:6
Maar nu bestaan we niet meer voor de wet en zijn de boeien waarmee de wet ons vasthield verbroken. Zo zijn we niet langer onderworpen aan het oude systeem van de wet, maar dienen we God in de nieuwe orde van de Geest. (NBG'51)

Ik ben benieuwd hoe jullie de christelijke vrijheid gestalte geven in het dagelijks leven.

mona
Majoor
Majoor

Re: Christelijke vrijheid

Berichtdoor mona » 08 mei 2014 20:33

Hoe geef jij de christelijke vrijheid gestalte in je dagelijks leven?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 08 mei 2014 20:34

mona schreef:Hoe geef jij de christelijke vrijheid gestalte in je dagelijks leven?

Door uit dankbaarheid te leven naar Gods geboden.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 mei 2014 20:54

Spreeuw schreef:Door uit dankbaarheid te leven naar Gods geboden.
En hoe ziet dat er dan uit in je dagelijks leven? Concreet bedoel ik dan. Ik begrijp je zin wel, maar dat maakt voor mij nog niet helemaal duidelijk hoe je dat dan doet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 mei 2014 22:56

@Spreeuw, ik heb de indruk dat je niet weet wat het is "vrij in Christus te zijn'
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 mei 2014 23:02

Ik zelf zie die vrijheid als lang leve het leven.
Geniet van alles wat er bestaat. (zolang het niet in in strijd is met de bijbel en wat God natuurlijk zegt).

Je leeft immers maar één keer!

Kan mealybug vast wel begrijpen want hier in Nederland is men zo vaak bekrompen over van alles en nog wat. :mrgreen:

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 mei 2014 23:09

Anoniem_89 schreef:Ik zelf zie die vrijheid als lang leve het leven.
Geniet van alles wat er bestaat. (zolang het niet in in strijd is met de bijbel en wat God natuurlijk zegt).

Je leeft immers maar één keer!

Kan mealybug vast wel begrijpen want hier in Nederland is men zo vaak bekrompen over van alles en nog wat. :mrgreen:

Nee Anoniem, ik ben het niet met je visie over Mealybug eens, ook eigenlijk niet gepast.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 mei 2014 23:11

Teus schreef:
Nee Anoniem, ik ben het niet met je visie over Mealybug eens, ook eigenlijk niet gepast.

Maar.. Maar.. :cry: mealybug heeft hier nog niet eens gereageerd!
Waar hij zit zijn de mensen toch een stuk prettiger denk ik.. :cry:

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 mei 2014 23:14

Teus schreef:

Anoniem_89 schreef:Maar.. Maar.. :cry: mealybug heeft hier nog niet eens gereageerd!
Waar hij zit zijn de mensen toch een stuk prettiger denk ik.. :cry:

Moet ik hieruit concluderen dat hij al een stempel gekregen heeft?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 mei 2014 23:20

Teus schreef:Moet ik hieruit concluderen dat hij al een stempel gekregen heeft?

Hij zal d'r wel niet zitten omdat het moet.. :mrgreen:

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 mei 2014 23:22

Teus schreef:Moet ik hieruit concluderen dat hij al een stempel gekregen heeft?

Anoniem_89 schreef:Hij zal d'r wel niet zitten omdat het moet.. :mrgreen:

Is geen antwoord op mijn vraag

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 mei 2014 23:31

Teus schreef:Is geen antwoord op mijn vraag

Wat een ondervraging. Het lijkt wel een verhoor.
Zeg maar wat je horen wilt;)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 mei 2014 23:35

Ondervraging? Je hebt nog niet een antwoord gegeven.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 mei 2014 00:32

Spreeuw schreef:Er wordt regelmatig gezegd dat een christenleven een leven in vrijheid is: de christelijke vrijheid. Ik ben benieuwd wat jullie hieronder verstaan. Het is immers niet de bedoeling om als christen een losbandig leven te leiden. Een losbandig leven is niet tot eer van God.

Toch kan er wel degelijk gesproken worden van christelijke vrijheid. Een waar christen is immers niet wettisch, in de zin van: als ik deze wetten houd, dan heb ik een streepje voor...

Een christen is vrij van de wet, schrijft Paulus.

Romeinen 7:6
Maar nu bestaan we niet meer voor de wet en zijn de boeien waarmee de wet ons vasthield verbroken. Zo zijn we niet langer onderworpen aan het oude systeem van de wet, maar dienen we God in de nieuwe orde van de Geest. (NBG'51)

Ik ben benieuwd hoe jullie de christelijke vrijheid gestalte geven in het dagelijks leven.

Dood voor de wet, vrij om te dienen in de staat des Geestes. Gewoon vrijheid, een totale vrijheid in de Geest! Niet meer gebonden, geen slaaf meer van de zonde, heerlijk! Bevrijd van zonde, verslavingen, ellende en toestanden, stempels. Halleluja!!!!!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2014 07:22

Teus schreef:@Spreeuw, ik heb de indruk dat je niet weet wat het is "vrij in Christus te zijn'

Als je zo reageert krijg ik het idee dat jij dat juist niet weet. Ik bespeur een angst voor alles wat met wetten en regels te maken heeft. Misschien wel terecht want er wordt vaak op een verkeerde manier mee omgegaan, dwingend opgelegd, op een wettische manier. Dat is niet goed. Maar je tegenreactie is ook niet goed. Alsof de regels er niet meer zijn. Jezus kwam niet om ze af te schaffen maar om ze te vervullen, niet om de wet weg te nemen maar de vloek van de wet die ons veroordeelt.

Johannes schrijft:

Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. Wie zegt:'Ik ken hem,' maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem.

En:

Dat wij Gods kinderen liefhebben weten we doordat we God liefhebben en zijn geboden naleven.

De geboden zijn niet slecht als er goed mee wordt omgegaan. Wanneer de wet wordt gebruikt om mensen telkens weer onder de ellende te brengen, mensen onder het oordeel van de wet worden gebracht (en daarna mogelijk weer onder de vrijspraak) en de wet toch wordt gebracht alsof je zaligheid van jou handelen afhangt gaat er iets flink mis en is dat geen vrijheid. Maar in Christus is er volkomen vrijheid, zelfs in de wet. Want ze veroordeelt je niet, is geen vloek, brengt je niet onder de ellende want in Christus is alles volbracht. Dat je je aan Zijn geboden houdt is dan ook geen krampachtig moeten maar een vrij mogen en liefhebben. Als je van je vrouw houdt is het toch ook geen vrijheid beperkende regel dat je niet mag vreemdgaan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”