ineke-kitty schreef:dalethvav
Ik leg inderdaad verband tussen de Palestijnen en Filistijnen omdat als je goed leest wat er staat: " des avonds zullen zij in de huizen van Askelon legeren"
en: " Askelon was een oude Filistijnse stad aan de kust van Palestina".
Een verband tussen Palestijnen en Filistijnen leggen op basis van dit tekstgedeelte lijkt me nog steeds niet houdbaar:
Als ik goed lees staat er dat ze in de huizen van Askelon zullen legeren (niet in de huizen van de Filistijnen).
En ook in vs 5 word slechts indirect verwezen naar het land van de Filistijnen, maar nog steeds niet naar de Filistijnen zelf (evenals de naam Kanaän daar nog voor komt, terwijl de Kanaänieten ook al lang niet meer bestaan).
Vergelijk het eens met b.v. Straatsburg. Straatsburg behoorde afwisselend bij dan weer Duitsland en dan weer Frankrijk. Als er zou staan "dat ze zich zullen legeren in de huizen van Straatsburg, weet je op dat moment niet waar Straatsburg bij hoort en dus ook niet om welk volk het gaat Wat je wel weet is de stád waar het om gaat. Meer niet.
En, terug naar Askelon, dat was niet alleen een oude Filistijnse stad, die stad ligt nog steeds in de Gazastrook. Alleen wonen er nu Arabieren (en geen inwoners van Kafthor) die zich pas rond '67 Palestijnen zijn gaan noemen.
Ethymologisch gezien is de naam Palestijnen is slechts via een omweg te herleiden naar de Filistijnen:
Het was keizer Hadrianus die het land Israël na de opstand van Bar Kochba in 132 nChr., als pesterij richting de Joden, Filistea (inmiddels verbasterd tot Palestina) is gaan noemen, naar één van de (op dat moment al niet meer bestaande) aartsvijanden van Israël, de Filistijnen.
In het N.T. wordt Palestina geen enkele keer genoemd. Wel wordt het land Israël genoemd: Door een engel in Matt. 2:20-21, en door Yeshua zelf in Matt. 10:23. Iets dat voor mij overigens van meer doorslaggevende betekenis is dan de naam die een of andere bezetter, in dit geval Hadrianus, aan het land meent te moeten geven, maar dat terzijde.
Vervolgens zijn de Palestijnen zich pas in de tweede helft van de vorige eeuw naar de door de bezetter Hadrianus geïntroduceerde naam Palestina gaan noemen.
Je kunt het nog eens uitgebreid teruglezen op b.v.
http://www.levitt.com/essays/palestine.html.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.