Waar ik moeite mee heb is het feit dat iemand stof doet opwaaien over een kanselruil tussen de PKN en HHK.
Zou een dominee niet beter moeten weten? Natuurlijk mag hij , en mogen anderen, deze mening hebben en het zou ook nog kunnen dat er het verlangen is om van kansel te ruilen (hoewel ik daar persoonlijk geen verlangen naar voel i.v.m. verschil in belijdenis, daarmee staat of valt alles) , maar je kunt toch weten dat er weer een gigantische discussie over komt en dat er een tweedracht van zal komen als het daadwerkelijk zou gebeuren?
( Waarschijnlijk gebeurd het niet, maar het verlangen is er blijkbaar wel bij bepaalde mensen, als het aan hen lag gebeurd het a.s. zondag)
Daarnaast vind ik het best erg dat het zo even in de media gemeld wordt, terwijl er zo veel pijn is geweest rondom die scheuring, wat er nogsteeds is. Er is gewoon zoveel gebeurd, mensen zijn zo beschadigd (beide kanten) ......Dat betekend natuurlijk alsnog dat je mensen uit een ander kerkgenootschap nooit mag verachten, we hebben elkaar lief te hebben en te eren. We hoeven elkaar niet te negeren, dat is nergens voor nodig en dat is ook absoluut niet Bijbels. Maar dat is ook helemaal niet aan de orde, er is echt niet meer naastenhaat tussen PKN/HHK dan tussen andere kerkgenootschappen.
Elke christelijke gemeente heeft de opdracht 1 te zijn met elkaar. Ik vind het alleen wel vreemd dat men nu graag actie wil in eenheid met HHK en PKN, terwijl er nog tig kerkverbanden zijn. Waarom gaan we niet met álle kerken in gesprek, als we dat zo graag willen? Verschil in belijdenis maakt blijkbaar toch niet uit.
Ik was vandaag veel aan het nadenken over deze dingen en ik kom uit op frustratie en teleurstelling. Is dit terecht? Als een doorsnee mens deze uitspraak zou doen zou ik me er niet zo druk om maken, mensen verschillen nu eenmaal, ook binnen je eigen kerkverband, maar het raakt me omdat juist een dominee deze uitspraak in de media doet en, naar mijn mening, dus beter zou moeten weten. Ben ik nu zo ontzettend vijandig, raar,kortzichtig of ....? ik weet het niet, ik kom er even niet uit en zou graag willen weten hoe andere mensen hierover denken.