Dodenherdenking op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Dodenherdenking op zondag

Berichtdoor Riska » 06 mei 2014 10:34

Ik denk dat het de herdenking en bevrijding onwaardig is om als het ware tegen elkaar op te bieden over het doorstane leed in de oorlog.
Dat leed is en was er, onbeschrijflijk leed.
Het is aan ons om dat leed te erkennen en of dat nu gaat om één verloren geliefde, of om hele families.
Respecteer elkaar in deze alsjeblieft.. Dan doe je de slachtoffers en nabestaanden recht...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 10:42

Riska schreef:Ik denk dat het de herdenking en bevrijding onwaardig is om als het ware tegen elkaar op te bieden over het doorstane leed in de oorlog.
Dat leed is en was er, onbeschrijflijk leed.
Het is aan ons om dat leed te erkennen en of dat nu gaat om één verloren geliefde, of om hele families.
Respecteer elkaar in deze alsjeblieft.. Dan doe je de slachtoffers en nabestaanden recht...

Volledig met je eens.
Ik heb mijn reactie ook nooit bedoeld als hoog opgeven van mijn leed in de oorlog (terwijl ik zelf uit de jaren 70 stam), maar wél als een illustratie van de lading die deze dag voor mij heeft.
Na jouw reactie besef ik dat mijn vorige post over kan komen als "het hoogste bod neerleggen in het opbieden over eigen leed". Excuses als het zo overkwam.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 12:10

Memmem schreef:Moet je even tegen mijn oude familieleden zeggen die de oorlog bewust hebben meegemaakt, die familie, vrienden en bekenden zijn verloren, die weggevoerd werden. Wie hun huis in brand werd gestoken en dus alles kwijt waren? Mogen die mensen niet weten dat ze de gemeentelijke herdenking een dag eerder willen bijwonen? Misschien is dat greintje respect er bij hun meer dan bij al die anderen die perse op de dag zelf willen gedenken. Gelukkig is er in onze gemeente wel het besef dat het voor deze (stokoude) mensen heel belangrijk is om een gezamelijk moment van bezinning en gedenken te hebben en dat daarnaast de zondag ook nog als rustdag gehouden kan worden.

Als ik in een gemeente zou wonen waar de dodenherdenking ook op zaterdag werd gehouden, dan was ik er op zaterdag heengegaan.
Alleen al om een signaal af te geven.
Maar ik had die keuze niet.
Wij gaan wel eens naar de Waalsdorpervlakte, maar dat wilden wij niet op zondag. We zouden het vanwege de middagdienst trouwens niet eens gehaald hebben.

We leven nu eenmaal in een tijd, dat er nog maar weinig respect opgebracht kan worden voor mensen die de zondag in ere willen houden.
Hun aantal wordt kleiner, vrees ik. Nu is er nog een groep mensen die wel enigszins bezwaard zijn, maar ja, ... dan toch maar... omdat het niet anders kan...
De standvastigen zullen het steeds moeilijker gaan krijgen, omdat hun aantal kleiner wordt en het over een tiental jaren helemaal niet meer wordt begrepen.
Dan hebben we waarschijnlijk 7 dezelfde dagen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 12:26

schelpje3 schreef:De standvastigen zullen het steeds moeilijker gaan krijgen, omdat hun aantal kleiner wordt en het over een tiental jaren helemaal niet meer wordt begrepen.
Dan hebben we waarschijnlijk 7 dezelfde dagen.

Standvastigen of hardleersen? :wink:
Over tien jaar hebben we denk ik al weer een andere dodenherdenking, mochten we nog hier zijn...
ik kan me nauwelijks voorstellen dat het nog zo lang ''vrede'' blijft.
Dodedenherdingen proberen te voorkomen zou heel wat nuttiger zijn, vooruit zien dus.
Maar ook dat lijkt uit de mode.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 06 mei 2014 12:33

mealybug schreef:Dodedenherdingen

Volgens mij moet je telefoon naar de logopedie mb :mrgreen:

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 06 mei 2014 17:09

Vandaag staat er een artikel in het Rd met het opschrift: 'Kerkgangers verstoren herdenking'.

Precies tijdens de 2 minuten stilte verliet men de kerk... waarom heeft men niet die twee minuten stilte in acht genomen in de kerk? Het is toch mooi als je dat als gemeente samen kunt doen, en dat met een gezamenlijk gebed kunt afsluiten?

Ik vind dit zò jammer; het is zo'n anti-getuigenis..

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 06 mei 2014 18:24

Zeer kwalijk dat men zich niet aansluit bij de nationale dodenherdenking.
Het komt voort uit trots. Uit de wil om demonstratief en provocerend anders te zijn dan alle andere Nederlanders. Wij doen dat niet. Want wij onderhouden nog de zondagsrust. Het standpunt van de zondagsrust wordt op deze wijze geradicaliseerd. Dodenherdenking is een belangrijke en samenbindende plechtigheid die over zeer serieuze dingen gaat die land en volk aangaan. Voor elke Nederlander zijn de verliezen die in WOII geleden zijn bekend en invoelbaar. Niets sterkt meer en geeft een grotere verbondenheid dan dit samen te gedenken en de onderlinge verschillen niet langer leidend te laten zijn.

in dit geval staan de bezinning van dodenherdenking de zondagsrust en de kerkgang ook helemaal niet in de weg.

Om dan het principiële eigen standpunt (waarvan men weet dat het landelijk gezien een vrij uitzonderlijk minderheidsstandpunt is) zo'n stempel te laten drukken op de plaatselijke burgerbevolking, vind ik ver buiten het fatsoensboekje.
Het sterkt de gemiddelde burger alleen maar in de gedachte dat er latente ondemocratische trekken in het steile gereformeerde geloof aanwezig zijn. Als ze de meerderheid hebben, zetten ze alles naar hun hand. Inderdaad, daar lijkt het op.
Want zo'n actie heeft toch iets van een pedant zich-beter-voelen-dan-de-rest.
Zulke dingen breken, kerk, geloof en christendom altijd af.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 06 mei 2014 18:28

@gravo: In diverse plaatsen is nog nooit op zondag dodenherdenking gehouden. Het is dus beslist een onterecht verwijt dat het nu voortkomt uit de wil om demonstratief en provocerend te zijn.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 mei 2014 18:33

Rozijn schreef:@gravo: In diverse plaatsen is nog nooit op zondag dodenherdenking gehouden. Het is dus beslist een onterecht verwijt dat het nu voortkomt uit de wil om demonstratief en provocerend te zijn.

Ze verwachten/eisen respect voor hun manier van herdenken op zaterdag en schofferen nu keihard degene waar ze respect van eisen door precies in die 2 minuten de kerk uit te laten gaan. Ik vind het laag bij de grond.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 06 mei 2014 18:38

Daar doelde ik niet op, daar heb ik ook werkelijk geen goed woord voor over. Als gravo slechts daarop doelde, heb ik hem verkeerd begrepen en kan het eerder geschrevene als niet geschreven worden beschouwd.
Ik meende dat hij meer in het algemeen sprak. Dan is het verwijt van provoceren niet terecht.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 06 mei 2014 19:04

Ik heb precies om 20:00 uur de douchekraan uitgezet. :-oo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 19:06

Boaz schreef:Vandaag staat er een artikel in het Rd met het opschrift: 'Kerkgangers verstoren herdenking'.

Precies tijdens de 2 minuten stilte verliet men de kerk... waarom heeft men niet die twee minuten stilte in acht genomen in de kerk? Het is toch mooi als je dat als gemeente samen kunt doen, en dat met een gezamenlijk gebed kunt afsluiten?

Ik vind dit zò jammer; het is zo'n anti-getuigenis..

Aan de ene kant is het jammer, maar aan de andere kant is het wel heel duidelijk wat voor ''vlees je in de kuip'' hebt, natuurlijk.

Met zulke lieden in je midden, heb je helemaal geen vijanden nodig.
Zo'n zuil ruimt zichzelf wel op.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 19:23

Boaz schreef:Vandaag staat er een artikel in het Rd met het opschrift: 'Kerkgangers verstoren herdenking'.

.

Het waren de GGiN hypercalvinisten weer eens.

Waar heb je een synode etc voor, als dit allemaal zoaar kan?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 mei 2014 19:36

OGG in Utrecht van hetzelfde laken een pak. De bussen stonden stil, in de café's werd geen muziek gedraaid en iedereen op straat was stil toen de kerk openging en de stilte verstoorde met orgelspel en kerkgangers die naar buiten kwamen.
Zo respectloos voor degenen die herdachten..

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 19:46

Tante Pollewop schreef:OGG in Utrecht van hetzelfde laken een pak. De bussen stonden stil, in de café's werd geen muziek gedraaid en iedereen op straat was stil toen de kerk openging en de stilte verstoorde met orgelspel en kerkgangers die naar buiten kwamen.
Zo respectloos voor degenen die herdachten..

En dat zijn de mensen die iedere week hun zondagsrust gerespecteerd willen hebben, terwijl ze zelf die 2 minuten per jaar een ander niet eens gunnen.
Eigenlijk zou zoiets gewoon strafbaar moeten zijn.

Terug naar “Archief”