Moderator: Moderafo's
Jvslooten schreef:Ik bedoel te zeggen dat als je recht wil doen aan je doden je beter een moment van herdenken kan kiezen waarin je collectief en in ruime gelegenheid bent om dat in volheid en oprechtheid van gemoed en geweten te doen, dan dat je het versmald tot "ach, 't zijn maar twee minuutjes". Met dat laatste doe je de gevallenen te kort.
André-J30 schreef:Bij ons in de kerk zongen we ivm de dodenherdenking 's morgens Psalm 43: 1 en 4, de verzen die de 18 "geuzen" ook zongen voordat ze op de werden Waalsdorpervlakte werden gefusilleerd (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Psalm_43 onder Trivia).
Dan ben je de hele dag aan het herdenken ...
Jvslooten schreef:4 mei capituleerden de Duitse troepen in NL, en deze 4 mei 1945 viel op de eerste vrijdag van de maand. Om vanaf heden daarom iedere eerste vrijdag van mei dodenherdenking te houden is historisch correct en organitoriser veel handiger..
schelpje3 schreef:Een cel is maar twee meter lang
en nauw twee meter breed,
wel kleiner nog is het stuk grond,
dat ik nu nog niet weet,
maar waar ik naamloos rusten zal,
mijn makkers bovendien,
wij waren achttien in getal,
geen zal den avond zien.
voorgedragen wordt, kan ik dit niet luisteren met droge ogen.
Ik vind het echt één van de allermooiste gedichten.
StillAwake schreef:De capitulatie is op een zaterdag ondertekend...
Maar goed, Nieuwjaar dan ook maar verschuiven naar e eerste dinsdag van Januari? (of oktober, ook leuk...).
Persoonlijk ervaar ik, maar ook mijn andere familieleden, het verschuiven van deze dag omdat men blijkbaar de eigen kerkdienst niet wil verschuiven, als een behoorlijke schoffering van de leden van mijn familie die gesneuveld zijn, gefusilleerd zijn en in Theresienstadt hebben gezeten...
Bij ons exact het zelfde. Ik vond het erg indrukwekkend.André-J30 schreef:Bij ons in de kerk zongen we ivm de dodenherdenking 's morgens Psalm 43: 1 en 4, de verzen die de 18 "geuzen" ook zongen voordat ze op de Waalsdorpervlakte werden gefusilleerd
André-J30 schreef:Bij ons in de kerk zongen we ivm de dodenherdenking 's morgens Psalm 43: 1 en 4, de verzen die de 18 "geuzen" ook zongen voordat ze op de Waalsdorpervlakte werden gefusilleerd
Als je onder NAP leeft is er een kans ...mona schreef:Bij ons exact het zelfde. Ik vond het erg indrukwekkend.
(je zit toch niet bij geval bij mij in de kerk toch?)
Memmem schreef:Mijn familie is blij dat ze op een andere dag, ipv de zondag, hun familieleden die doodgeschoten of gefusileerd zijn kunnen herdenken en vinden het een schoffering dat ze daar niet vrij in worden gelaten.
Het staat een ieder vrij om zijn familieleden te herdenken. Op ieder moment waarop men dat wil. Al is het wekelijks.
Een nationale herdenking van allen die vielen (waaronder ook miljoenen die zelfs in de verste verte geen familie waren) gaat echter wel een tandje verder als het herdenken van je eigen dierbaren (of, wat waarschijnlijker is, de dierbaren van je dierbaren, aangezien het aantal mensen dat deze tijd van horror persoonlijk meegemaakt heeft in behoorlijk tempo afneemt).
Als je voor deze mensen niet dat greintje respect kunt opbrengen om gewoon ieder jaar een herdenkingsavond in te plannen (en eventueel je sportavondje, de babbelavond van de meidenclub of je kerkdiensten te verzetten daarvoor) kan ik dat niet anders zien dan een enorme bagatellisatie van het leed van anderen.
Ondankbaarheid naar de bevrijders, en uiteindelijk ook ondankbaarheid aan de Schepper die deze vrijheid schenkt.
Memmem schreef:Moet je even tegen mijn oude familieleden zeggen die de oorlog bewust hebben meegemaakt, die familie, vrienden en bekenden zijn verloren, die weggevoerd werden. Wie hun huis in brand werd gestoken en dus alles kwijt waren? Mogen die mensen niet weten dat ze de gemeentelijke herdenking een dag eerder willen bijwonen? Misschien is dat greintje respect er bij hun meer dan bij al die anderen die perse op de dag zelf willen gedenken. Gelukkig is er in onze gemeente wel het besef dat het voor deze (stokoude) mensen heel belangrijk is om een gezamelijk moment van bezinning en gedenken te hebben en dat daarnaast de zondag ook nog als rustdag gehouden kan worden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten