Christelijke scholen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Christelijke scholen

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 15:34

Naast openbare scholen (en nog andere richtingen) zijn er in Nederland ook christelijke scholen. En dan doel ik met name op het basis- en het voortgezet onderwijs. Dat er christelijke scholen zijn, mag gezien worden als een voorrecht. Er kan immers nog christelijk onderwijs worden aangeboden in een land dat steeds meer seculariseert. Toch zijn er ook geluiden vanuit de politiek die deze vorm van onderwijs willen afschaffen. Deze geluiden hebben (nog) niet de overhand.

Het frappante is dat er ook van christelijke zijde bezwaren zijn t.o.v. christelijk onderwijs. Argumenten hiervoor zijn dat leerlingen teveel in een beschermde omgeving leven en zich te weinig kunnen verweren, als ze worden geconfronteerd met anti-christelijke uitlatingen. Zeker wanneer leerlingen van de middelbare school afkomen, kunnen zij in een milieu terechtkomen die sterk anti-christelijk is. Ze hebben dan vaak te weinig ervaring op dit gebied. Ze weten vaak niet goed hoe ze zich als christen in zo'n omgeving moeten opstellen. Wanneer ze op een openbare school hebben gezeten, hebben ze meer ervaring op dit gebied. Immers: ze zijn doorgaans dan al vaker in contact gekomen met jongeren en ook ouderen (denk aan docenten) die een heel andere opvatting hebben dan de christelijke.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is. Moeten christelijke scholen blijven bestaan, of niet? En waarom?

Faramir

Re: Christelijke scholen

Berichtdoor Faramir » 02 mei 2014 15:37

Wat mij betreft niet door de staat gefinancierd, de verzuiling is lang en breed voorbij. Daarentegen heb ik weinig problemen met privé scholen die wel een bepaalde signatuur hebben.

Maar alles wat de staat betaald dus maar openbaar. Dat scheelt een hoop geld en indien er behoefte is aan godsdienstige of humanistische vorming kan men, net zoals nu overigens, dat aangeven en indien er een genoeg aantal ouders dezelfde wens heeft een uur per week besteed worden aan godsdienstige (richting naar keuze) of humanistische vorming.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 mei 2014 15:46

Sommige christelijke scholen zijn nogal streng.

Heb al aantal verhalen gehoord/gezien dat ze dan niks mogen.
Als ze gaan studeren van havo naar bv. HBO dan is het HBO het tegenovergestelde wereldje waar je in geleefd hebt.

Dan is het logisch dat men niet weet hoe ermee om te gaan en of wat het allemaal moet betekenen.
Daarom kun je beter een algemene school geven zodat ze weten wat er in de wereld allemaal gebeurt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 16:03

Anoniem_89 schreef:Sommige christelijke scholen zijn nogal streng.

Heb al aantal verhalen gehoord/gezien dat ze dan niks mogen.
Als ze gaan studeren van havo naar bv. HBO dan is het HBO het tegenovergestelde wereldje waar je in geleefd hebt.

Dan is het logisch dat men niet weet hoe ermee om te gaan en of wat het allemaal moet betekenen.
Daarom kun je beter een algemene school geven zodat ze weten wat er in de wereld allemaal gebeurt.

Laten we eerst vaststellen dat er christelijke scholen zijn en reformatorische .
Daar zit nogal verschil tussen.
Anoniem: je moet eens wat minder naar verhalen luisteren, :wink:
Onze kinderen hebben op een prot. christelijke basisschool gezeten en daarna zijn ze op verschillende middelbare gegaan, van seculier tot reformatorisch.
En de kinderen die op het reform. hebben gezeten, zijn daarna doorgestroomd naar een gewone HBO en universiteit is sowieso algemeen.
Wat denk je, dat ze op een reformatorische onder een steen leven?
Ze lezen daar ook kranten, kijken tv, hebben internet.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 mei 2014 12:17

Faramir schreef:Wat mij betreft niet door de staat gefinancierd, de verzuiling is lang en breed voorbij. Daarentegen heb ik weinig problemen met privé scholen die wel een bepaalde signatuur hebben.

Maar alles wat de staat betaald dus maar openbaar. Dat scheelt een hoop geld en indien er behoefte is aan godsdienstige of humanistische vorming kan men, net zoals nu overigens, dat aangeven en indien er een genoeg aantal ouders dezelfde wens heeft een uur per week besteed worden aan godsdienstige (richting naar keuze) of humanistische vorming.

Dus omdat de verzuiling voorbij is, moeten scholen met een levensbeschouwing niet meer gefinancierd worden?
Ben jij tegen de verzuiling?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 mei 2014 13:21

Spreeuw schreef:Dus omdat de verzuiling voorbij is, moeten scholen met een levensbeschouwing niet meer gefinancierd worden?
Ben jij tegen de verzuiling?

Ik ben niet tegen de verzuiling zoals die ontstaan is in Nederland en decennia lang heeft gefunctioneerd. Ik denk dat er in de huidige samenleving echter geen noodzaak meer is voor verzuiling. En ik zie dus ook niet in waarom verzuiling door middel van overheidsgeld in stand gehouden moet worden.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 03 mei 2014 13:58

Ook openbaar onderwijs gaat uit van bepaalde waarden en normen. Het is raar dat je als minderheid verplicht wordt om het onderwijs van de meerderheid te bekostigen (via de belastingen) en ook nog eens te moeten betalen voor onderwijs dat uitgaat van je eigen waarden en normen.

Het prachtige principe dat al het onderwijs gefinancierd wordt is iets waar we in Nederland trots op moeten zijn, niet iets dat we overboord moeten gooien.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 mei 2014 14:31

Rozijn schreef:Het prachtige principe dat al het onderwijs gefinancierd wordt is iets waar we in Nederland trots op moeten zijn, niet iets dat we overboord moeten gooien.

Een principe wat voor opdeling in de maatschappij zorgt, integratie tegen gaat en bakken en bakken met extra geld kost.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 mei 2014 18:35

Faramir schreef:Een principe wat voor opdeling in de maatschappij zorgt, integratie tegen gaat en bakken en bakken met extra geld kost.

Ik denk dat ik het wel aardig met je eens ben. Voornamelijk op dat punt van integratie. Veel leerlingen die van de middelbare (christelijke) school afkomen, hebben, als ze in een nieuwe, brede omgeving terechtkomen, nauwelijks in de gaten dat de overgrote meerderheid onchristelijk is.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 03 mei 2014 20:17

Hoezo kost het geld? Hoezo gaat het integratie tegen?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 13:09

Rozijn schreef:Hoezo kost het geld? Hoezo gaat het integratie tegen?

Op de eerste vraag weet ik het antwoord niet.
Over je tweede vraag kun je verschillend denken. De gedachte achter het tegengaan van integratie is dat leerlingen op een christelijke/reformatorische school teveel in een beschermde omgeving opgroeien, waardoor ze zich straks minder goed kunnen verweren tegen anti-christelijke geluiden.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 05 mei 2014 14:24

Ik weet over het Hoornbeeck College, de enige reformatorische MBO-instelling in Nederland, dat hun leerlingen na het verlaten van hun school overal (zowel in als buiten de refo-omgeving) met open armen ontvangen worden. Hoezo zijn ze dan niet geïntegreerd?

Natuurlijk is de eerste keer dat je buiten de zuil stapt een drempel. Ik heb het ook aan den lijve ondervonden. Na 8 jaar PC-basisonderwijs en 6 jaar refo-VWO was een seculiere universiteit best even wennen. Maar leverde het problemen op? Ach, welnee.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 14:29

Rozijn schreef:Hoezo kost het geld?

Hier in de regio qua basisscholen; katholieke scholen, protestantse scholen (veelal 1 bestuur), openbare scholen, montesorie scholen, islamitische school, evangelische school en dan is dit enkel het reguliere basisonderwijs. 5 besturen terwijl er makkelijk 1 bestuur op kan zitten. Dat kost op jaarbasis dus al tonnen en dat in 1 stadje en enkel aan de bovenste managementlaag.

Hoezo gaat het integratie tegen?

Wel eens op een islamitische school gekeken? Nog niet? Succes!

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 20:49

Faramir schreef:Wel eens op een islamitische school gekeken? Nog niet? Succes!

Ik nog niet in ieder geval, tenminste: niet binnen. Maar wat is het bijzondere van islamitische scholen, behalve het feit dat het merendeel moslim is?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 20:52

Spreeuw schreef:Ik nog niet in ieder geval, tenminste: niet binnen. Maar wat is het bijzondere van islamitische scholen, behalve het feit dat het merendeel moslim is?

Dat het integratie tegenwerkt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”