De vrouw in het ambt van predikant/ouderling

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: De vrouw in het ambt van predikant/ouderling

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 14:59

rotterdam schreef:Mirjam ? Ging voor in zang en dans ; (Ex 15)

Mirjam, de profetes, de zuster van Aäron, nam een tamboerijn in haar hand, en al de vrouwen gingen achter haar aan, met tamboerijnen en in reidans.
Toen zong Mirjam hun ten antwoord: Zing voor de HEERE, want Hij is hoogverheven! Het paard en zijn ruiter heeft Hij in de zee geworpen.

Mag dat wel bij jullie in de kerk ? :D

Waar deed Mirjam dat?
En ze stond op tegen Mozes.
Wat kunnen we lezen in Numeri?
En de wolk week van boven de tent; en ziet, Mirjam was melaats, wit als de sneeuw. En Aaron zag Mirjam aan, en ziet, zij was melaats.
Daarom zeide Aaron tot Mozes: Och, mijn heer! leg toch niet op ons de zonde, waarmede wij zottelijk gedaan, en waarmede wij gezondigd hebben!
Laat zij toch niet zijn als een dode, van wiens vlees, als hij uit zijns moeders lijf uitgaat, de helft wel verteerd is!
Mozes dan riep tot den Heere, zeggende: O God! heel haar toch!
En de Heere zeide tot Mozes: Zo haar vader smadelijk in haar aangezicht gespogen had, zou zij niet zeven dagen beschaamd zijn? Laat haar zeven dagen buiten het leger gesloten, en daarna aangenomen worden!
Zo werd Mirjam buiten het leger zeven dagen gesloten; en het volk verreisde niet, totdat Mirjam aangenomen werd.

Ik denk niet dat je ervan uit moet gaan dat Mirjam op een soort verhoging stond en toen de vrouwen opriep.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 15:01

André-J30 schreef:Dus voor nu betekent het dat een vrouw wel organist mag zijn
Waarom niet? Jezus heeft het nergens verboden hoor!
In het N.T. staat dat je je gaven en talenten hoort in te zetten tot eer van de Heer, en tot opbouw van de Gemeente.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 15:03

naamloos schreef:Waarom niet? Jezus heeft het nergens verboden hoor!
In het N.T. staat dat je je gaven en talenten hoort in te zetten tot eer van de Heer, en tot opbouw van de Gemeente.

Organist is geen ambt, net als koster dat ook niet is. Dus dat kan een vrouw ook heel goed doen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 15:11

1 Broeders en zusters, over de gaven van de Geest wil ik u het volgende zeggen......4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt.
7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil..
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 02 mei 2014 17:44

naamloos schreef:1 Broeders en zusters ...
In een ander topic schreef ik: "Elke vertaling is een verschraling." Is dat hier ook het geval of is de toevoeging van zusters juist een verrijking? :-k :-k :-k
Staten Vertaling van 1Cor. 12:1 En van de geestelijke [gaven], broeders,(adelphoi) .... Er zijn studies die verklaren dat Paulus M / V bedoelt. Bijv: http://www.bible-researcher.com/72004web.pdf
Een studie die op het tegendeel uitkomt kan ik zo gauw niet terug vinden op mijn schijf :( :lol:
Een ander interessante studie is: "WOMEN IN THE PAULINE MISSION"
http://biblicalfoundations.org/wp-conte ... ission.pdf
Conclusie op blz 351 :)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 17:53

schelpje3 schreef:Waar deed Mirjam dat?

Vlak na de doortocht door de zee, tegenover Baäl-Sefon.

En ze stond op tegen Mozes.

Dat was veel later in de woestijn.

Wat kunnen we lezen in Numeri?
En de wolk week van boven de tent; en ziet, Mirjam was melaats, wit als de sneeuw. En Aaron zag Mirjam aan, en ziet, zij was melaats.
Daarom zeide Aaron tot Mozes: Och, mijn heer! leg toch niet op ons de zonde, waarmede wij zottelijk gedaan, en waarmede wij gezondigd hebben!
Laat zij toch niet zijn als een dode, van wiens vlees, als hij uit zijns moeders lijf uitgaat, de helft wel verteerd is!
Mozes dan riep tot den Heere, zeggende: O God! heel haar toch!
En de Heere zeide tot Mozes: Zo haar vader smadelijk in haar aangezicht gespogen had, zou zij niet zeven dagen beschaamd zijn? Laat haar zeven dagen buiten het leger gesloten, en daarna aangenomen worden!
Zo werd Mirjam buiten het leger zeven dagen gesloten; en het volk verreisde niet, totdat Mirjam aangenomen werd.

Ik denk niet dat je ervan uit moet gaan dat Mirjam op een soort verhoging stond en toen de vrouwen opriep.

Waarom zou ze op een soort verhoging staan ? Ze ging niet preken maar zingen en dansen

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 18:09

André-J30 schreef:In een ander topic schreef ik: "Elke vertaling is een verschraling." Is dat hier ook het geval of is de toevoeging van zusters juist een verrijking?
Staten Vertaling van 1Cor. 12:1 En van de geestelijke [gaven], broeders,(adelphoi) .... Er zijn studies die verklaren dat Paulus M / V bedoelt. Bijv: http://www.bible-researcher.com/72004web.pdf
Een studie die op het tegendeel uitkomt kan ik zo gauw niet terug vinden op mijn schijf
Een ander interessante studie is: "WOMEN IN THE PAULINE MISSION"
http://biblicalfoundations.org/wp-conte ... ission.pdf
Conclusie op blz 351
Naardense vertaling: Over de uitingen van de Geest, broeders-en-zusters ....

Adres van de Korinthe-brief: 2 aan de gemeente van God die in Korinthe is, aan de geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, met allen die de naam van onze Heere Jezus Christus aanroepen, in elke plaats, zowel hun als onze Heere:

Door de hele brief heen kun je lezen dat de gemeente uit mannen en vrouwen bestaat, en dat Paulus beide aanspreekt.
12 vers 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.
Zie wat betreft de gave van profetie Kor. 11: 5 Iedere vrouw echter die bidt of profeteert ..

Als jij daar zusters van wilt uitsluiten dan moet je dat maar doen. Dat zal de H.G. niet tegenhouden want hij geeft de gaven aan wie hij wil.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 02 mei 2014 18:42

naamloos schreef:Als jij daar zusters van wilt uitsluiten dan moet je dat maar doen. Dat zal de H.G. niet tegenhouden want hij geeft de gaven aan wie hij wil.
Ik wil geen zusters uitsluiten, dat zij geen gaven zouden krijgen, hoe kom je daar bij? :shock: .
Het is voor mij: Ieder heeft haar / zijn eigen plaats in de gemeente.
Als je je door die studies heen hebt geworsteld begrijp je beter wat ik bedoel. Het is geen kwestie van even een Bijbeltekst aanhalen en het is duidelijk. Lees deze studies, en / of andere (evt globaal), dan proef je dat e.e.a. veel genuanceerder is.
"WOMEN IN THE PAULINE MISSION", de conclusie blz 351. is veelzeggend. (Voor hen die dit graag willen lezen en moeite hebben met het Engels wil ik graag een vertaling maken, kost wel even tijd (ik ben geen talenwonder maar translate.google helpt me hierbij - gratis :mrgreen: ). Of heeft iemand anders hier een gave ( :D ) voor?
Laat het even weten in een PB)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 19:01

André-J30 schreef:Ik wil geen zusters uitsluiten, dat zij geen gaven zouden krijgen, hoe kom je daar bij? .
De H.G. geeft gaven tot opbouw van de Gemeente staat er.
En vrouwen profeteren ook in de Gemeente zoals je in Hfst. 11:5 kunt lezen, en profeteren is woorden spreken van opbouw en vermaning en troost. 1 Kor. 14: 3.

Ik heb wel eens gelezen dat het verschillende keren is voorgekomen dat er een opwekking kwam waarbij mannen en vrouwen het woord verkondigden.
Echter, elke keer kwam wel één van de geachte broeders op het idee om de vrouwen de mond te snoeren.
En elke keer was dat het begin van het einde van de opwekking. Opmerkelijk :!:
Bij één zo'n opwekking werd er een soort van tussenweg gevonden, de voorgangster mocht alleen voor vrouwen spreken.
Een aantal mannen die de vrouw erg graag hoorden preken gingen toen buiten in de kou onder het raam zitten om op die manier zoveel mogelijk van haar woorden op te vangen. :lol: :lol: :lol:
Hoe moeilijk kun je het jezelf toch maken, gewoon zielig :!:

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 02 mei 2014 19:21

naamloos schreef:1 Broeders en zusters, over de gaven van de Geest wil ik u het volgende zeggen......4 Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; 5 er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; 6 er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt.
7 In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. 8 Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; 9 de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. 10 En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. 11 Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil..

In 1 Kor 11: 5 staat:
'Iedere vrouw die bidt of profeteert met onbedekt hoofd...'
Vrouwen kregen idd ook de gave van profetie, hoe kan men dan stellen dat het een algemene regel is dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente? Dat staat haaks op deze tekst.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 02 mei 2014 19:25

André-J30 schreef:Ik wil geen zusters uitsluiten, dat zij geen gaven zouden krijgen, hoe kom je daar bij? .
naamloos schreef:De H.G. geeft gaven tot opbouw van de Gemeente staat er.
En vrouwen profeteren ook in de Gemeente zoals je in Hfst. 11:5 kunt lezen, en profeteren is woorden spreken van opbouw en vermaning en troost. 1 Kor. 14: 3.
Ik heb wel eens gelezen dat het verschillende keren is voorgekomen dat er een opwekking kwam waarbij mannen en vrouwen het woord verkondigden.
Echter, elke keer kwam wel één van de geachte broeders op het idee om de vrouwen de mond te snoeren.
En elke keer was dat het begin van het einde van de opwekking. Opmerkelijk :!:
Bij één zo'n opwekking werd er een soort van tussenweg gevonden, de voorgangster mocht alleen voor vrouwen spreken.
Een aantal mannen die de vrouw erg graag hoorden preken gingen toen buiten in de kou onder het raam zitten om op die manier zoveel mogelijk van haar woorden op te vangen. :lol: :lol: :lol:
Hoe moeilijk kun je het jezelf toch maken, gewoon zielig :!:
Beste naamloos, het gaat over de leiding in een gemeente. Dat is de beginvraag van dit topic. Op vrouwen toegespitst: Hoe kunnen en mogen vrouwen hun gaven in de gemeente gebruiken. Gezien je snelle reactie vraag ik mij af of je de door mij aangedragen studie wel hebt ingezien. :(
Dat voorbeeld van een opwekking is boeiend maar uiteindelijk is de Heilige Schrift datgene waarop ik bouw. Niet een verhaal wat moeilijk verifieerbaar is en waarvan je je nog moet afvragen hoe relevant het is :( :?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 19:37

Boaz schreef:In 1 Kor 11: 5 staat:
'Iedere vrouw die bidt of profeteert met onbedekt hoofd...'
Vrouwen kregen idd ook de gave van profetie, hoe kan men dan stellen dat het een algemene regel is dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente? Dat staat haaks op deze tekst.
Heel krom inderdaad!
André-J30 schreef:Beste naamloos, het gaat over de leiding in een gemeente. Dat is de beginvraag van dit topic. Op vrouwen toegespitst: Hoe kunnen en mogen vrouwen hun gaven in de gemeente gebruiken. Gezien je snelle reactie vraag ik mij af of je de door mij aangedragen studie wel hebt ingezien.
Dat voorbeeld van een opwekking is boeiend maar uiteindelijk is de Heilige Schrift datgene waarop ik bouw. Niet een verhaal wat moeilijk verifieerbaar is en waarvan je je nog moet afvragen hoe relevant het is
Nee ik heb die studie niet gelezen, ik ben het niet van plan ook.
Ik ben het met het meeste van wat ik hier van je gelezen heb niet eens, dus als jij die studie goed vind heb ik er bij voorbaat weinig tot geen vertrouwen in.
Goed van je dat je op de bijbel bouwt, probeer eens objectief te lezen en laat je verrassen.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 02 mei 2014 21:19

naamloos schreef:Goed van je dat je op de bijbel bouwt, probeer eens objectief te lezen en laat je verrassen.
Hand. 8:30, 31 ... Verstaat gij ook, hetgeen gij leest? En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht?
Wat bedoel je dan met: Objectief lezen"?
Kunnen wij wel objectief lezen vanuit onze grieks hellenistische feministische achtergrond? :( :( :(
Of zou het lezen van studies / commentaren van andere mensen toch nog iets toevoegen??? :-k :-k :-k

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 mei 2014 21:23

Als je Paulus als gebodengever beschouwt, naast God en Zijn Zoon dus, dan ben je gauw klaar, maar m.i. zit je er dan behoorlijk naast. De vergissing wordt nog doordringender, door de brieven (en geen geboden) van Paulus aan plaatselijke gemeenten toen, even geldig te laten zijn voor de kerken van nu. Totaal onvergelijkbare situatie. En nog een keer: erkennen, dat Gods Geest overal en in allen werkzaam kan zijn en toch tegen de vrouw in het ambt zijn, is voor mij een onbegrijpelijk standpunt. Maar misschien bezie ik het geloof te simpel............ Ik voel mij goed in dit eenvoudige geloof: Gods Geest wil in ieder van ons wonen, maar je hebt een keus: je kunt de deur dicht doen of dicht houden.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 21:43

André-J30 schreef:Hand. 8:30, 31 ... Verstaat gij ook, hetgeen gij leest? En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht?
Wat bedoel je dan met: Objectief lezen"?
Kunnen wij wel objectief lezen vanuit onze grieks hellenistische feministische achtergrond? :( :( :(
Of zou het lezen van studies / commentaren van andere mensen toch nog iets toevoegen??? :-k :-k :-k
O jawel, doorgaans versta ik hetgeen ik lees. Met dit onderwerp heb ik niks geen moeite.
Van anderen heb ik over dit onderwerp ook onderricht gehad, en dat heeft zeker nog wat toegevoegd.
En vooral niet te vergeten, de H.G geeft inzicht.

Terug naar “[Religie] - Open forum”