Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 28 apr 2014 13:58

visje36 schreef:Het is niet op mij van toepassing hoor wat ik hier neer zette, eerder (op dit topic). Maar er zijn blijkbaar genoeg relaties of huwelijken die op bepaalde punten niet passen bij elkaar, en dat zal maar gebeuren op het moment dat je al getrouwd bent en mogelijk al kind(eren) hebt samen.
Leuk is anders.
:?

Ach ja, het leven gaat dan ook niet om of het leuk is. It's all about dying. :lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 apr 2014 09:24

Parsifal:
Seks staat wel heel centraal in het huwelijk voor je, lijkt het. Echter, wat mij belangrijk lijkt is ook dat bij de intimiteit de geborgenheid is, het weten dat de ander niet bij je weg gaat. Het niet hoeven presteren enzo. Dingen die je in een "test periode" wat zult missen.

Dit topic gaat toch daarover? Ik beperk me dus. Maar over alle andere aspecten heb ik ook iets gezegd. Op den duur is seks helemaal niet meer zo belangrijk. Maar dat weet je later pas. Daar hebben jongeren nu niet zoveel aan. Je bent toch ook jong geweest? Of nog!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 30 apr 2014 09:42

Schelpje:
Krijgt God ook eventueel nog een plaatsje in jouw egocentrische wensen?
Mensen veranderen in de loop van hun leven, door allerlei omstandigheden.
Dus dat jonge verliefde sexy meisje, kan wel eens een uitgebluste, oververmoeide vrouw worden!
En die leuke bink met dat flitsende kapsel, zit misschien later als een dikke uitgezakte kale man naast je op de bank. Triest als je de sex dan als het uitgangspunt genomen hebt en dan pas met de andere zaken aan de slag gaat.

Daar ben ik nog mee eens ook. Maar Schelpje: jongeren zijn daar helemaal niet mee bezig. Jij en ik zitten in een andere levensfase en weten meer.
Tsja, veel mensen scheiden na verloop van jaren en nemen een andere partner.
Wat is christelijk? Tegen heug en meug een relatie uitzitten en leven? Ruzies, verwijten.
Daarom is het zo belangrijk zaken die je wel vooraf kan onderzoeken, zoals seks, moet experimenteren.
Daarmee zeg ik niet dat je met iedereen aan de rol moet. Maar wel als je je aangetrokken voelt tot iemand dat je dan (op den duur) best daarmee seks mee mag hebben. Dan sluit je teleurstellingen op dat punt tenminste uit.
Dat hoeft niet gekoppeld te zijn aan zoiets formeels als een huwelijk(svoltrekking)?
Niks is toch heerlijker dan de prille liefde in al zijn facetten? Dat weet je toch hopelijk nog wel? Op de keper beschouwd is het een vieze bedoening, dat uitwisselen van lichaamssappen. Maar ja, toch heeft de Schepper het zo ingericht! Dus zal het wel goed zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2014 13:50

hubert schreef:
Daar ben ik nog mee eens ook. Maar Schelpje: jongeren zijn daar helemaal niet mee bezig. Jij en ik zitten in een andere levensfase en weten meer.
Tsja, veel mensen scheiden na verloop van jaren en nemen een andere partner.
Wat is christelijk? Tegen heug en meug een relatie uitzitten en leven? Ruzies, verwijten.
Daarom is het zo belangrijk zaken die je wel vooraf kan onderzoeken, zoals seks, moet experimenteren.
Daarmee zeg ik niet dat je met iedereen aan de rol moet. Maar wel als je je aangetrokken voelt tot iemand dat je dan (op den duur) best daarmee seks mee mag hebben. Dan sluit je teleurstellingen op dat punt tenminste uit.
Dat hoeft niet gekoppeld te zijn aan zoiets formeels als een huwelijk(svoltrekking)?
Niks is toch heerlijker dan de prille liefde in al zijn facetten? Dat weet je toch hopelijk nog wel? Op de keper beschouwd is het een vieze bedoening, dat uitwisselen van lichaamssappen. Maar ja, toch heeft de Schepper het zo ingericht! Dus zal het wel goed zijn.

Fijn, dat je het met me eens bent. :D Ik weet ook wel dat jongeren meer met het heden bezig zijn.
Maar het gaat erom wat vraagt de Heere van ons?
Kun jij dat ergens terugvinden in de Bijbel, dat je je op een dergelijke manier zou moeten voorbereiden op een huwelijk?
Stel dat iedereen dit doet. Denk jij dan echt dat er geen teleurstellingen op dit gebied meer komen dan?
Een huwelijk loopt lang niet altijd vanwege een mislopende seksuele relatie op de klippen.
Dus op dat gebied kan het prima verlopen, maar ergens anders op mislopen.
En dan komt het erop aan. Je hebt TROUW beloofd, hou je je daar dan ook aan?
Het aantal scheidingen is drastisch toegenomen, zou dat niet komen omdat men enorm op het IK gericht is?

visje36

Berichtdoor visje36 » 02 mei 2014 09:00

Tja relatie kan mislopen op zoveel punten:

slechte communicatie
stille ergernissen
ruzie (vaak over niks)
het willen veranderen van de partner
de partner tot de grond toe afbranden/breken, nooit doet hij/zij het goed.
alles alleen mogen doen in huis , huishouden geen duidelijk afspraken.
Of een partner die denkt das vrouwen werk, en die al bijna steigert bij de gedachte,
1x de afwasmachine in te ruimen of met lange tanden een rondje stofzuigen doet
en die daarna hele avond niet te genieten is of je dagen lang
doodzwijgt, negeert (om de kleinste dingen).
Of zo1 die verwacht dat je altijd en elke avond maar op de bank komt doorbrengen
na werk, die je compleet claimt en die boos word (jaloers) als je met vriendinnen/vrienden gaat stappen, of sporten.
1 die op alle momenten van de dag nog net niet vraagt (controleert) of je ook werkelijk doet wat je zei of ook echt bij die en die afspraak bent.
En dan nog slecht seksleven kan er ook aan bijdragen dat je je alleen voelt binnen een relatie, dat de seks net zo iets word als , douche putje schoonmaken, een verplicht klusje.
En niet meer iets is, wat heel mooi is.

Fijn dat er ook huwelijken zijn die wel slagen en waar mensen wel hun leven gelukkig mee zijn maar er zijn ook genoeg missers helaas.
:?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 02 mei 2014 16:00

Schelpje
Een huwelijk loopt lang niet altijd vanwege een mislopende seksuele relatie op de klippen.Dus op dat gebied kan het prima verlopen, maar ergens anders op mislopen.
En dan komt het erop aan. Je hebt TROUW beloofd, hou je je daar dan ook aan?
Het aantal scheidingen is drastisch toegenomen, zou dat niet komen omdat men enorm op het IK gericht is?

Ik ben het al weer met je eens. Mijn moeite met dit topic ligt bij het volgende. In (behoudende) christelijke kring wordt uitgegaan van de hypothese dat het huwelijk een instelling van God is en dus heilig en dat daarom er voor een huwelijk geen seksuele gemeenschap zou mogen plaats vinden. Hiervan uitgaand wordt op kerkelijke jongeren druk uitgeoefend zich hieraan te conformeren, op straffe van ..... . vul maar in. Vroeger moest je je zonden belijden in de kerk of bij de kerkenraad als je door de mand was gevallen ingeval van zwangerschap.
Ik ben er meer voor de jeugd hiermee niet lastig te vallen, maar veeleer te wijzen op de kwaliteiten waaraan een langdurige relatie zou moeten/kunnen voldoen.
Veel kun je van te voren niet weten, maar voor seks geldt dat niet. Dat kun je namelijk oefenen.
En dat moet wat mij betreft gewoon kunnen, zonder koppeling aan zonde en weet ik wat.
Geniet van je jeugd zegt Prediker niet voor niets.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 16:09

hubert schreef:
Ik ben het al weer met je eens. Mijn moeite met dit topic ligt bij het volgende. In (behoudende) christelijke kring wordt uitgegaan van de hypothese dat het huwelijk een instelling van God is en dus heilig en dat daarom er voor een huwelijk geen seksuele gemeenschap zou mogen plaats vinden. Hiervan uitgaand wordt op kerkelijke jongeren druk uitgeoefend zich hieraan te conformeren, op straffe van ..... . vul maar in. Vroeger moest je je zonden belijden in de kerk of bij de kerkenraad als je door de mand was gevallen ingeval van zwangerschap.
Ik ben er meer voor de jeugd hiermee niet lastig te vallen, maar veeleer te wijzen op de kwaliteiten waaraan een langdurige relatie zou moeten/kunnen voldoen.
Veel kun je van te voren niet weten, maar voor seks geldt dat niet. Dat kun je namelijk oefenen.
En dat moet wat mij betreft gewoon kunnen, zonder koppeling aan zonde en weet ik wat.
Geniet van je jeugd zegt Prediker niet voor niets.

Laat ik het dan zo zeggen: zodra er buitenechtelijke seks plaatsvindt, is er kans op buitenechtelijke zwangerschap, verdriet (omdat de één de ander toch verlaat), kans op seksueel overdraagbare aandoeningen, dat de seks puur lichamelijk bedoeld is, zonder dat er liefde aan te pas komt.
Is dat wat God bedoeld heeft?
Juist niet!
God heeft bedoeld dat dit in het huwelijk plaatsvindt, om al deze ongewenste en verdrietige gevolgen, te voorkomen.
Dat de mensen er dan in het huwelijk een potje van maken en het hopeloos kunnen verknoeien, is voor rekening van de zondige mens en niet voor God!

visje36

Berichtdoor visje36 » 02 mei 2014 20:28

tja kan flinke domper zijn , maar seks zo verheerlijken dat het alleen maar prima is na je trouwen ? . En wie is er nog maagd als hij/zij trouwt bijna niemand. Intiem zijn en seks hebben met iemand is zeker van waarde, dat is niet iets wat je zomaar doet.

Maar ja als je nog maagd bent op latere leeftijd, ben je of lelijk of een sneu type.

En ja je kan verleid worden tot dingen die je nog niet wilt, gewild zou hebben op jonge leeftijd al, noem 14 15 16 jarigen wat spoken die allemaal al uit. Toen ik die leeftijd had was ik daar nog helemaal niet mee bezig ja las er wel over in jongeren bladen, hitkrant enz en erom lachen maar denken of doen nee niks op dat gebied.

Tja tv programma's als ik heb het nog nooit gedaan , triest. En zoveel programma's zijn erom heen gebouwd , thema seks, erotiek, lust. Ga daar maar eens aan voorbij, of vind maar iets zonder een verwijzing ernaar op tv. Het moet allemaal maar kunnen overal en met iedereen.

Het is ook een onderdeel van je leven, maar je moet het wel de plek geven die het verdiend, en niet zomaar .. 1 nachtje lijkt me niks :? . Maar goed 2 derde Nederland denkt en doet gaat er anders mee om, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat dan ook maar klakkeloos moet volgen.

Dat is allemaal per persoon verschillend. Gelukkig wel. Lekker zo laten.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 02 mei 2014 21:36

visje36 schreef:tja kan flinke domper zijn , maar seks zo verheerlijken dat het alleen maar prima is na je trouwen ? En wie is er nog maagd als hij/zij trouwt bijna niemand. Intiem zijn en seks hebben met iemand is zeker van waarde, dat is niet iets wat je zomaar doet.

Maar ja als je nog maagd bent op latere leeftijd, ben je of lelijk of een sneu type.

Ik weet zo niet of het seks verheerlijken is als je wacht tot het huwelijk. Eerder denk ik dat je het dan de juiste plek geeft in je leven. Niet zo onmisbaar dat je niet kunt wachten tot je getrouwd bent, wél bedoelt om slechts met één van te genieten. En hoewel het misschien een zeldzaamheid lijkt; mensen die als maagd het huwelijk ingaan, ze zijn er zeker nog. Het is in elk geval voor mij geen reden om dan maar alvast vooruit te grijpen; onder het mom 'ach nu ja, iedereen doet het toch'.
deep water faith in the shallow end

visje36

Berichtdoor visje36 » 03 mei 2014 09:49

Ach zo denk ik er ook niet over dat je maar zomaar alles doet met iemand, omdat de rest van Nederland dat ook doet of normaal vind.

Partner die kind(eren) heeft bij een ex, lijkt me best lastig. Gescheiden man is anders, bedoel zonder kinderen. En ja als je al begin dertig bent, tja.. dan word het best lastig aangezien boven staande dan al vaker voorkomt. Iemand treffen die nog geen relatie heeft gehad, is dan bijna onmogelijk.
Laatst gewijzigd door visje36 op 05 mei 2014 10:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 04 mei 2014 19:36

Iemand vinden die nog niet getrouwd is geweest of kinderen heeft bij een ex is nog wel te doen,
de kans dat je iemand vind die niet al eerdere relaties heeft gehad is vrij klein.
deep water faith in the shallow end

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 mei 2014 10:58

Visje
Het is ook een onderdeel van je leven, maar je moet het wel de plek geven die het verdiend, en niet zomaar .. 1 nachtje lijkt me niks :? . Maar goed 2 derde Nederland denkt en doet gaat er anders mee om, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat dan ook maar klakkeloos moet volgen.

Het begint uiteraard altijd met een nachtje. Wat iedereen doet zou voor mij geen norm zijn. Maar dit topic gaat over een grens en die mag wat mij betreft best voor het huwelijk liggen. Dan heb ik het over een formeel gesloten huwelijk na enkele maanden/jaren voorbereiding. Vroeger verloving geheten.
Dus in een serieuze vriendschap, gebaseerd op wederzijdse aantrekkingkracht c.q. liefde - is volgens mij geen enkel bijbels beletsel om aan seks te doen. Het is een natuurlijke bezigheid en nog plezierig ook.
Over de seks in de vakanties en op parties heb ik niet. Dat is niet de kwaliteit die ik direct zou zoeken als christen. Maar je moet zeker niet wachten tot na de huwelijksnacht, want dat zou wel een reuze kater op kunnen leveren. Dan is het beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Echtscheiden geeft namelijk veel meer problemen en is zelfs expliciet verboden toch?
En om nou je hele leven te doen met een partner die seksueel absoluut niet bij je past, qua wensen en mogelijkheden lijkt mij niets.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2014 12:39

Majiem schreef:Iemand vinden die nog niet getrouwd is geweest of kinderen heeft bij een ex is nog wel te doen,
de kans dat je iemand vind die niet al eerdere relaties heeft gehad is vrij klein.

Er schijnt een behoorlijk taboe te rusten om te bekennen dat je nog maagd bent.
Ik heb daar laatst een artikel over gelezen.
Het heette: de oude(re) maagden, geloof ik.
Wie durft er op zn 45e te zeggen: ik heb "het" nog nooit gedaan?

Mijn moeder had een verre neef, die wel verloofd was, maar ze trouwden nooit.
Er deden verschillende verhalen de rondte, maar wat de echte reden was, zullen we nooit weten, ze zijn inmiddels beide overleden.
Misschien ontdekte de man homofiele gevoelens bij zichzelf? Durfde de vrouw niet te bekennen dat ze doodsbang voor de seksuele gemeenschap?
Volgens mijn moeder werd er in haar jeugd nergens over gepraat. Je kreeg een voorlichtingsboek "voor jonggehuwden" mee, en daar moest je het dan maar mee doen.
Ik heb het hier nog liggen, het is werkelijk schokkend hoe onnozel en onwetend velen het huwelijk in gingen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 mei 2014 13:59

Schelpje
Ik heb het hier nog liggen, het is werkelijk schokkend hoe onnozel en onwetend velen het huwelijk in gingen.

Dan is het toch fijn dat dat nu anders is. Bv met voorbehoedsmiddelen en meer kennis van zaken?
Over het maagdzijn zou ik willen zeggen: als dat een persoonlijke keuze is prima. Als dat wordt ingefluisterd door een pastoor of dominee: hoed je!

visje36

Berichtdoor visje36 » 05 mei 2014 16:38

Schelpje
Citaat:

En toch zullen die stellen er nog zijn die niks geen ervaring hebben met elkaar op dat gebied, en die dan getrouwd zijn. Samen wonen mag dan niet, word als onbijbels bestempeld.

Terug naar “Archief”