heiligverklaring paus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: heiligverklaring paus

Berichtdoor ineke-kitty » 01 mei 2014 18:26

Onbegrijpelijk dat hier de betekenis van Vader zodanig verdraaid wordt, dat wij dan de paus maar "Heilige Vader" zouden mogen noemen.

Het is volstrekt on-bijbels.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2014 18:26

rotterdam schreef:
Zelfs Johannus Calvijn noemt zijn leerlingen "mijn kinderen".

Zelfs... :-&
maar noemden ze hem ook vader?
Daar gaat het nl om, hier.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 18:28

mealybug schreef:Daar gaat het nl om, hier.

Hoe noem jij je vader ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 01 mei 2014 18:28

Jvslooten schreef:Haha, grappig, nou haal je net de tekst aan waar Paulus claimt een vader te zijn. :mrgreen:

1 Korinthe 4:
14 Ik schrijf deze dingen niet om u te beschamen, maar als mijn geliefde kinderen wijs ik u terecht.
15 Want al had u tienduizend leermeesters in Christus, daarmee hebt u nog niet vele vaders: in Christus Jezus heb ík u immers door het Evangelie verwekt.

Of is er nog een andere benaming voor iemand die kinderen verwekt heeft?

Paulus behandelt ze als zijn kinderen, maar zegt er wel bij dat hij ze heeft opgevoed in het kindschap van de Heer Jezus.
Hij zegt ook nergens dat ze hem 'vader' moeten noemen.
Dit staat in de SV
1 Korinthiërs 4:
14 Ik schrijf deze dingen niet om u te beschamen, maar als mijn lieve kinderen vermaan ik u.
15 Want al hadt gij tien duizend leermeesters in Christus, zo hebt gij toch niet vele vaders; want in Christus Jezus heb ik u door het Evangelie geteeld.

Jvslooten schreef:Paulus noemt zichzelf wel degelijk vader hoor, in de tekst die je aandroeg. In een andere tekst vergelijkt hij niet alleen zichzelf, maar ook Silvanus en Timotheüs met vaders (1 Thess. 2:11). In 1 Tim. 5:1 zegt hij zelfs dat alle oudsten als vaders moeten gezien worden. Heel dikwijls spreekt Paulus ook over "Abraham, onze vader", en waarom denk je dat Johannes zijn gemeenten aanschrijft als: "mijn lieve kinderen"?

In 1 Thessalonicensen bedoelt hij dat ze zich hebben gedragen ALS een vader, niet dat ze 'vader' genoemd en als 'vader' gezien moeten worden.
1 Thessalonicensen 2:11 Gelijk gij weet, hoe wij een iegelijk van u, als een vader zijn kinderen, vermaanden en vertroostten,

In 1 Timotheus 5:1, bedoelt hij dat je een ouder iemand zo moet bestraffen, zoals je een vader zou bestraffen.
1 Timotheüs 5:1 Bestraf een ouden man niet hardelijk, maar vermaan hem als een vader; de jonge als broeders;

Er staat niet dat hij 'vader' genoemd moet worden, of hun 'vader' is.
Laatst gewijzigd door Bambi op 01 mei 2014 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2014 18:30

ineke-kitty schreef:Onbegrijpelijk dat hier de betekenis van Vader zodanig verdraaid wordt, dat wij dan de paus maar "Heilige Vader" zouden mogen noemen.

Het is volstrekt on-bijbels.

Maar wel weer een geweldige eye-openener, in geval je nog twijfelde aan het heimelijk aanschurken tegen de roomse dwaalleer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2014 18:31

rotterdam schreef:Hoe noem jij je vader ?

Niet heilig.
En ik boog ook niet voor hem.
Dat wil een ware vader ook niet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2014 18:33

mealybug schreef:Hoe noem jij je vader ?
Niet heilig.
En ik boog ook niet voor hem.
Dat wil een ware vader ook niet.

Op z'n mealybug's ; geen antwoord op mijn vraag

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2014 18:37

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 01 mei 2014 18:48

Gezellig, zo'n discussie over een uit de context gerukt Schriftwoord. Jezus zei dat met oog op de Farizeeërs, die zich als vaders wilden laten aanspreken omdat ze zich verheven voelden boven een ander. Met oprecht geestelijk vaderschap heeft dat natuurlijk helemaal niks te maken.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 mei 2014 18:51

v. slooten

En de paus voelt zich dan niet verheven boven de ander, als je de vergelijking dan toch wilt maken met de farizeers.
Het is precies hetzelfde laken en pak.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 01 mei 2014 19:25

Eh, hallo, ben ik in beeld? :shock: :shock: :-oo :( :oops:
Paulus was een rasechte Jood, volbloed Farizeeër. Zijn denken kun je als door en door Hebreeuws typeren.
Even terug schreef ik:
Vader, Hebreeuws אב Ab, uitleg in Gesenius:
1- (voor / groot)Vader
2- Stamvader
3- Maker / schepper
4- Weldoener / verzorger
5- Leraar (!)
6- Raadgever
7- In beeldspraak (Job 17: 14 "Tot de groeve roep ik: Gij zijt mijn vader!")
8- Voor de God van Israël als Schepper, Hoogste Autoriteit en Verzorger

Kies er maar één of meer uit voor de Paus

In die tijd was je altijd "lid" van een "groep". De leider van een groep werd ook "vader" genoemd. (voor wie echt geïnteresseerd wil ik de bron(nen) wel opzoeken, duurt wel even)

Duidelijk mag wel zijn dat "vader" in de Bijbel niet het beperkte begrip heeft als bij ons.

Of voegt dit niets toe aan het "gesprek"? :roll:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 mei 2014 19:47

Andre

Paulus WAS inderdaad een farizeeer, echter NA Zijn bekering WERD hij een apostel van Christus Jezus, en in die hoedanigheid verkondigde hij het Evangelie van Christus, waarin hij de gelovige opriep zijn "navolger" te zijn.
NIKS: zijn "vader".

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 01 mei 2014 20:34

ineke-kitty schreef:Andre
Paulus WAS inderdaad een farizeeer, echter NA Zijn bekering WERD hij een apostel van Christus Jezus, en in die hoedanigheid verkondigde hij het Evangelie van Christus, waarin hij de gelovige opriep zijn "navolger" te zijn. NIKS: zijn "vader".

Was Paulus NA zijn bekering GEEN Farizeeër meer? Echt wel, Rabbi zelfs.
(wat is trouwens een Farizeeër? Huichelaar voldoet niet!!!)
1Tim 2:7 Waartoe ik gesteld ben een prediker en apostel (ik zeg de waarheid in Christus, ik lieg niet), een leraar der heidenen, in geloof en waarheid.
2Tim 1:11 Waartoe ik gesteld ben een prediker, en een apostel, en een leraar der heidenen; (in het Orthodox Joodse NT rabbinic moreh (teacher) Rabbijnse Leraar) Zie ook de lijst met betekenissen van "vader" bij de Joden (7:47 pm).
In de Joodse denkwijze is je biologische vader groot, hij leert je voor deze wereld, je geestelijke vader (Rabbi) is echter groter, hij leert je voor de komende wereld.
Gezien de historische context is er niets op tegen dat Paulus "Vader" wordt genoemd. Ook niet gezien de ruimere betekenis die "vader" in die tijd had.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 01 mei 2014 21:31

Andre

Paulus was leraar, maar nergens noemt hij zichzelf Rabbi, omdat de Heer eveneens in Matth. 23:8 zegt: " Doch gij zult NIET Rabbi genaamd worden, want EEN is uw Meester, namelijk CHRISTUS; en gij zijt allen broeders.

Bovendien beriep hij zich nergens op zijn natuurlijke afkomst als Jood, want IN Christus is er geen verschil tussen Jood, noch Griek.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 01 mei 2014 21:40

ineke-kitty schreef:Andre

Paulus was leraar, maar nergens noemt hij zichzelf Rabbi, omdat de Heer eveneens in Matth. 23:8 zegt: " Doch gij zult NIET Rabbi genaamd worden, want EEN is uw Meester, namelijk CHRISTUS; en gij zijt allen broeders.

Juist.
Was Petrus de eerste paus? Het antwoord is, volgens de Schrift, een duidelijk en nadrukkelijk nee. Petrus eiste nooit een oppermachtigheid over de andere apostelen op. Nergens in zijn geschriften (1 en 2 Petrus) eist de Apostel Petrus een bijzondere rol, macht of gezag op over de kerk. Nergens in de Schrift stelt Petrus, of enige andere apostel, dat zijn apostolische autoriteit aan opvolgers zou worden overgedragen. De Apostel Petrus had zeker een leiderspositie onder de discipelen. Petrus speelde zeker een cruciale rol in de vroege verspreiding van het Evangelie (Handelingen hoofdstukken 1-10). Petrus was zeker de “rots” die Jezus voorspelde dat hij zou zijn (Matteüs 16:18). Maar deze waarheden ondersteunen op geen enkele manier het idee dat Petrus de eerste paus was of dat hij de “oppermachtige leider” over de apostelen was of dat zijn gezag aan de bisschoppen van Rome zou worden overgedragen. Petrus zelf wijst ons op de ware Herder en Hoeder van de kerk, de Heer Jezus Christus (1 Petrus 2:25).

(Bron:Gotquestions)

Terug naar “Archief”