André-J30 schreef:Alleen aan Israël? Dus ik mag doodslaan, echtbreken, stelen etc? Want dat is heel specifiek op heel bijzondere manier duidelijk alléén tegen Israël gesproken.
Wat zijn trouwens de wetten van Mozes? Dat is toch de Torah, Pentateuch, de Openbaring van God aan Mozes, de Onderwijzing, Lering. Geen abstract wetboek zoals wij die kennen.
Hand. 15 en 21 gaan specifiek over zaken die bij het oude leven van de voormalige heidenen horen, zaken mbt de afgodendienst. Daar is extra aandacht voor omdat de ex-heidenen daar extra kwetsbaar zijn. Vandaar de focus daarop icm besnijdenis die bij het Oude Verbond met Israël hoort. Dus geen overboord zetten van alle "OT geboden".
Er staat ook: ga heen, onderwijs alle volken hen leren te onderhouden alles wat ik u gezegd heb.
En Jezus leerde geen doodslaan, echtbreken, stelen etc.
Ik zet niks overboord, want die wetten waar jij het over hebt zijn nooit aan boord geweest.
André-J30 schreef:Wij houden ons aan Gods wetten, inzettingen geboden etc voor zover nog van toepassing, dus bijv. geen offerdienst meer. Verder houden wij ons ook nog "aan de wetten van de overheid zolang die niet tegen Gods woord ingaan.". Meerderjarig en voor zichzelf verantwoordelijk? Zolang die uiteraard niet tegen Gods woord ingaan. Want als God dan zegt dat de man het hoofd is van de vrouw ....? Met alle consequenties van dien.
Het ging over ongetrouwde vrouwen op deze vraag van Marnix: Ter verduidelijking: als de man het hoofd is van de vrouw en Christus het hoofd van de man, wie is dan het hoofd van de ongetrouwde vrouw?
Jouw antwoord: Da's niet zo moeilijk. (als je tenminste de juiste boeken heb doorgesnuffeld

) Een meisje staat onder het gezag van haar vader, bij haar trouwen stelt ze zich onder het gezag van haar man. Krijgt ze van haar man de scheidbrief dan gaat ze terug naar haar familie en stelt zich weer onder het gezag van haar vader, als die nog leeft. Anders onder het gezag van een broer of een ander mannelijk familielid.
Dit is dus in tgeheel niet van toepassing. Gelukkig maar.
Ik zou er niet aan moeten denken om me als een klein kind onder het gezag van mn broertje te moeten stellen als ik eventueel ooit zou gaan scheiden. Dat gaat niet gebeuren ook

tWas vroeger ook een heel andere tijd.
Ik ben een grote meid, en ik kan prima voor mezelf zorgen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)