Verschil tussen de theologie van Paulus en Jakobus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Verschil tussen de theologie van Paulus en Jakobus

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 12:29

Een bekend verschijnsel in het Nieuwe Testament is het verschil tussen de theologie van Paulus en Jakobus in de opvatting over de goede werken. Waaruit worden wij gerechtvaardigd: uit het geloof of uit de werken? Paulus ontkent dat we uit de werken der wet gerechtvaardigd worden, terwijl Jakobus juist zegt dat we niet alleen uit het geloof, maar ook uit de werken gerechtvaardigd worden.

Mijn vraag is: hoe moeten we met dit verschil omgaan? Is er iemand die meer gelijk heeft? Of hebben Paulus en Jakobus beiden gelijk? Maar als dit zo is, waarom lijken ze elkaar dan tegen te spreken?

Paulus:
wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden. Galaten 2:16 (NBG'51)

Jakobus:
Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof. Jakobus 2:24 (NBG'51)

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Verschil tussen de theologie van Paulus en Jakobus

Berichtdoor mealybug » 26 apr 2014 12:58

Spreeuw schreef:Een bekend verschijnsel in het Nieuwe Testament is het verschil tussen de theologie van Paulus en Jakobus in de opvatting over de goede werken. Waaruit worden wij gerechtvaardigd: uit het geloof of uit de werken? Paulus ontkent dat we uit de werken der wet gerechtvaardigd worden, terwijl Jakobus juist zegt dat we niet alleen uit het geloof, maar ook uit de werken gerechtvaardigd worden.

Mijn vraag is: hoe moeten we met dit verschil omgaan? Is er iemand die meer gelijk heeft? Of hebben Paulus en Jakobus beiden gelijk? Maar als dit zo is, waarom lijken ze elkaar dan tegen te spreken?

Paulus:
wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit werken der wet, maar door het geloof in Christus Jezus, zijn ook zelf tot het geloof in Christus Jezus gekomen, om gerechtvaardigd te worden uit het geloof in Christus en niet uit werken der wet. Want uit werken der wet zal geen vlees gerechtvaardigd worden. Galaten 2:16 (NBG'51)

Jakobus:
Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof. Jakobus 2:24 (NBG'51)

Allebei hebben ze natuurlijk gelijk.
maar ze hebben hun brieven aan verschillende mensen gericht.
Dat staat al in Jak 1:1.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 13:01

Ik zie geen inconsistentie tussen Paulus en Jacobus eerlijk gezegd. Ook Paulus laat in vrijwel iedere brief doorklinken dat geloof zonder werken niets voorstelt. Paulus legt echter meer de nadruk op de basis van het behoud (het volbrachte werk van Christus) terwijl Jacubus nadruk geeft aan hoe dit geloof gekend wordt (door de vruchten des geloofs).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 apr 2014 13:17

Jvslooten schreef:Ik zie geen inconsistentie tussen Paulus en Jacobus eerlijk gezegd. Ook Paulus laat in vrijwel iedere brief doorklinken dat geloof zonder werken niets voorstelt. Paulus legt echter meer de nadruk op de basis van het behoud (het volbrachte werk van Christus) terwijl Jacubus nadruk geeft aan hoe dit geloof gekend wordt (door de vruchten des geloofs).

Nou ja, Luther noemde Jakobus schrijven een strooien brief.
Bovendien voegde hij het woordje sola toe aan Gratia.
Alleen genade dus, en geen werken?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 14:08

Jvslooten schreef:Ik zie geen inconsistentie tussen Paulus en Jacobus eerlijk gezegd. Ook Paulus laat in vrijwel iedere brief doorklinken dat geloof zonder werken niets voorstelt. Paulus legt echter meer de nadruk op de basis van het behoud (het volbrachte werk van Christus) terwijl Jacubus nadruk geeft aan hoe dit geloof gekend wordt (door de vruchten des geloofs).

Inderdaad laat Paulus zien dat het geloof zonder de werken niets voorstelt. Dat blijkt alleen al uit Romeinen 6:1-2.

1 Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? (NBG'51)

Maar de kwestie is: waaruit word je gerechtvaardigd? Alleen uit het geloof of ook uit de werken der wet?

De theologie van Jakobus lijkt aan te sluiten bij de roomse en de remonstrantse leer. Ook de werken doen er toe voor je eigen zaligheid. Het is niet voor niets dat Luther zo'n sterke afkeer had van de Jakobusbrief.

Als ik Jakobus lees, lijkt het net alsof ik toch op mijn eigen goede werken mag roemen. Maar dit mag toch nooit de bedoeling zijn? We zijn gereformeerd genoeg om dit te ontkennen, toch?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 14:09

mealybug schreef:Nou ja, Luther noemde Jakobus schrijven een strooien brief.
Jij zei minder dan een maand geleden nog dat de Makkabeeën maar moesten gaan voetballen, dus doe maar niet alsof je een haar beter bent.
mealybug schreef:Alleen genade dus, en geen werken?
Inderdaad.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 14:15

Spreeuw schreef:De theologie van Jakobus lijkt aan te sluiten bij de roomse en de remonstrantse leer. Ook de werken doen er toe voor je eigen zaligheid. Het is niet voor niets dat Luther zo'n sterke afkeer had van de Jakobusbrief.
Nee, dat denk ik niet.. Jacobus is gewoon ene echte ger-gemmer, die onderscheid maakt tussen waarzaligmakend- en historisch geloof. 8)

de werken zijn de manier waarop het geloof zich uit. Waarom werd Abraham uit de werken gerechtvaardigd? Omdat ze een bewijs en zegel waren van zijn geloof. Rachab idem dito. Als ze geen geloof had gehad had ze de werken nooit gedaan, en was ze, inderdaad, nooit gerechtvaardigd -want de rechtvaardiging is uit het geloof-.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 26 apr 2014 17:05

Al vanaf het begin van het christendom is er een grote hang naar 'harmonisatie' geweest. Daarmee wordt bedoeld dat alle Bijbelse gegevens, ook al verschillen ze nogal van elkaar (denk aan de 4 Evangeliën of dit item, het verschil in theologie tussen Paulus en Jacobus) kloppend gemaakt worden door ze te herleiden tot één achterliggend verhaal of één overkoepelende theologie.

Het uitgangspunt voor dit soort harmonisaties is de eis: het moet gewoon kloppen, kan niet anders!

De werkelijkheid is natuurlijk dat er vanaf het begin nogal veel verschillende vormen van christendom aanwezig zijn geweest. Verschillende groepen mensen werden christen. Je hebt echte Helleense steden en bevolkingsgroepen gehad, die alleen vatbaar waren voor het Evangelie via een sterke Grieks denken. Er waren christenen die eerst aanhangers waren van andere mysterie-religies. Er waren christenen die een joodse afkomst hadden. Sommigen van hen bleven joodser dan anderen. Er waren zelfs echte afwijkende joodschristelijke bewegingen, die aan sabbath, reiniging en besnijdenis vasthielden.

Kortom, het christendom was nogal divers. Het is aannemelijk dat de afwijkende vormen van christendom (veelal ten Oosten van de Jordaan voortlevend) bijvoorbeeld mede de bakermat van de Islam zijn geworden enkele eeuwen later. Zeer interessant allemaal.

Uiteindelijk kun je het proces, waarin het christendom van nieuwe religie (met veel verschijningsvormen) wordt tot een staatsgodsdienst (met één duidelijke canon, theologie en kerkstructuur), ook een harmonisatie noemen. Niet voor niks na veel discussie, want de meningen liepen aardig uiteen. Er werd één christendom geformuleerd en de rest werd als ketters bestempeld, vervolgd en teniet gedaan.
Pas in onze tijd is de belangstelling voor die andere vormen van christendom weer teruggekomen en bestuderen we weer de Syrische, Egyptische, Griekse en Aramese teksten die een uiting zijn van die vele alternatieve vormen van christendom: Grieks, joods, joods-christelijk, gnostisch, mystiek, apocalyptisch.

Harmonisaties komen altijd voort uit een ijzeren wil om alles onder één noemer te brengen. Dan is er controle en weten we wie fout is en wie goed.

Maar tegenwoordig is dat niet meer mogelijk. De strakke hierarchische religieuze structuren zijn allang afgebrokkeld. Iedereen volgt zijn eigen voorkeur en laat zich niet meer met een kluitje in het riet sturen. Ondanks dat er af en toe nog een zweem van verlangen is naar bijvoorbeeld een harmonisatie van de leer van Paulus en Jacobus, komt men er toch al snel achter dat er tussen die twee inderdaad een heel verschillend accent zichtbaar is, dat je ook gewoon zo moet benoemen. Waarom zou je dat krampachtig willen wegredeneren? Omdat het je toevallig niet goed uitkomt?

Er waren nu eenmaal verschillende christenen in die tijd, verschillende apostelen, verschillende opvattingen en die vind je ook terug in het Nieuwe Testament.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2014 17:45

Spreeuw schreef:Als ik Jakobus lees, lijkt het net alsof ik toch op mijn eigen goede werken mag roemen. Maar dit mag toch nooit de bedoeling zijn? We zijn gereformeerd genoeg om dit te ontkennen, toch?

Wellicht was Jacobus niet gereformeerd ? :D

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 18:06

rotterdam schreef:Wellicht was Jacobus niet gereformeerd ? :D

Ik denk het niet inderdaad. Sterker nog: ik denk dat Paulus, als hij nu nog had geleefd, zich het meest in de gereformeerde kerk (ik bedoel: bevindelijk gereformeerd) thuisvoelt en Jakobus in de rooms-katholieke kerk.

Misschien helpt het ons om de verschillen tussen kerken enigszins te relativeren en niet per definitie onze eigen kerk als de enige ware, of de meest betrouwbare te zien. Zelfs de Bijbel is niet eensluidend in cruciale thema's als de rechtvaardigmaking!

Er is, de gehele kerkgeschiedenis door, inderdaad vaak getracht om bepaalde theologische concepten in de Bijbel kloppend te krijgen. In dit geval zou je kunnen zeggen: Paulus en Jakobus vullen elkaar aan. Maar als je Galaten 2:16 en Jakobus 2:24 leest, dan zie je toch echt dat ze elkaar (min of meer) tegenspreken en ze elkaar zeker niet aanvullen!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2014 18:24

Spreeuw schreef:
Misschien helpt het ons om de verschillen tussen kerken enigszins te relativeren en niet per definitie onze eigen kerk als de enige ware, of de meest betrouwbare te zien. Zelfs de Bijbel is niet eensluidend in cruciale thema's als de rechtvaardigmaking!

Ik zeg "bravo Spreeuw". =D>

Wees blij dat de Bijbel is zoals Hij is.
Zou het anders geweest zijn dan was er gegarandeerd gezegd
"ze hebben het achteraf kloppend gemaakt"

Lukas
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lukas » 01 mei 2014 23:01

Grapjassen, al die problematiek waar jullie het over hebben is feitelijk de bedelingenleer. :)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 mei 2014 12:43

De zinsnede "niet alleen/slechts" bij Jacobus ziet, op wat er ná het geloof te zien is ván het geloof.
Omdat het geloof zich in goede werken zál uiten.
Vergelijk ook 2Tim.2:21 en 2Tim.3:17.
Eens met @slooten.

h.g
Learsi

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 13:40

Lukas schreef:Grapjassen, al die problematiek waar jullie het over hebben is feitelijk de bedelingenleer. :)

Waarom? Is er voor joden-christenen of heiden-christenen een verschil van waaruit zij gerechtvaardigd worden? Ik begrijp je opmerking dus niet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 18:24

Spreeuw schreef:Grapjassen, Ik begrijp je opmerking dus niet.

U wilt het Bijbelboek Jacobus uit de canon verwijderen

Wie is hier de grapjas ?

Terug naar “Archief”