Toekomst protestantse/reformatorische kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Toekomst protestantse/reformatorische kerken

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 16:22

schelpje3 schreef:Dat is maar ten dele waar.
Het kunnen omstandigheden zijn, waardoor je niet meer ter kerke komt, maar in veel gevallen is het gewoon onverschilligheid.
Ik ontmoet God in de natuur wel, als ik zondagmorgen naar het bos ga, is een veelgehoord excuus.
Moedwillig de samenkomsten verzaken is Christus verzoeken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 16:30

Zo kan je erin staan, dat is een keuze. Mensen maken nou eenmaal keuzes en zullen zich daarbij minder laten leiden door groepsdruk.
Ook ik ga niet wekelijks naar de kerk maar ben wekelijks meerdere uren bezig voor de kerk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 16:37

Faramir schreef:Zo kan je erin staan, dat is een keuze. Mensen maken nou eenmaal keuzes en zullen zich daarbij minder laten leiden door groepsdruk.
Ook ik ga niet wekelijks naar de kerk maar ben wekelijks meerdere uren bezig voor de kerk.

Het gaat niet altijd om keuzes toch?
En als moeder maak ik zo ook een keuze voor mijn kinderen.
Als ik zeg: ik ga vandaag niet hoor, geen zin, of dominee staat me niet aan, wat breng ik dan over op de kinderen?
Bovendien zei mijn moeder altijd: al ga je dan maar voor de Zegen!
En dat is altijd blijven hangen.
Ik onderga de Zegen aan het einde van de dienst, altijd heel bewust en vind het bijzonder.
Het bepaalt je erbij dat de Heere er was, tijdens de dienst, maar ook met je meegaat de week door.
Is dat geen rijke vertroosting en bemoediging en laat je die dan zomaar lopen?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 16:51

schelpje3 schreef:Het gaat niet altijd om keuzes toch?

Niet altijd maar vaak wel. Als je op bed ligt met een hernia bijvoorbeeld heb je de keuze niet. In vele andere gevallen gaat het wel degelijk om de keuzes die mensen maken.
En als moeder maak ik zo ook een keuze voor mijn kinderen.
Als ik zeg: ik ga vandaag niet hoor, geen zin, of dominee staat me niet aan, wat breng ik dan over op de kinderen?

Dat je zaken niet uit automatisme hoeft te doen maar dat je een afweging kan maken?
Bovendien zei mijn moeder altijd: al ga je dan maar voor de Zegen!
En dat is altijd blijven hangen.
Ik onderga de Zegen aan het einde van de dienst, altijd heel bewust en vind het bijzonder.
Het bepaalt je erbij dat de Heere er was, tijdens de dienst, maar ook met je meegaat de week door.
Is dat geen rijke vertroosting en bemoediging en laat je die dan zomaar lopen?

De zegen is mooi maar wat ik het belangrijkste van de vieringen die ik meemaak vind ik de eucharistie. De kern van mijn geloof. En ja, ook dat laat ik wel eens lopen omdat ik andere keuzes maak. Bijvoorbeeld de keuze bij mijn vrouw te blijven die niet naar de kerk gaat. De keuze om thuis te blijven en de tijd te besteden aan het in orde krijgen van de roosters zodat er volgende maand ook vieringen zijn in de kerk. Of de keuze om thuis te blijven omdat ik te vermoeid ben en nog andere zaken heb staan die dag.

Kortom keuzes keuzes en nog eens keuzes.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 25 apr 2014 16:58

Natuurlijk zijn er situaties denkbaar (zoals een hernia of iets dergelijks) waardoor je niet naar de kerk kan gaan, maar ik zou het vreemd vinden als het elke zondag een afweging is of je nu wel of niet naar de kerk gaat die dag. Daar is de zondag toch voor, je bent er toch graag? Dus in dat opzicht is het geen 'keuze' lijkt me.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 apr 2014 20:14

Jvslooten schreef:
Moedwillig de samenkomsten verzaken is Christus verzoeken.[/quote]En alleen de samenkomsten van ds Roos vd GgiN, want dat is de enige ware leer.
En zegenen mag alleen de predikant ?
net als dopen en het H.A. ''bedienen'' ?

Toch opmerkelijk dat mijn geloof zich pas is gaan verdiepen zonder daar een middelaar voor nodig gehad te hebben buiten Hem om.
Tegen wie heeft Jezus het in Openbaring 3:20 denk je?
Tegen de predikant van de gemeente, de lauwe gemeente die Hij uitspuugt of de individuele mens die daar uit is vertrokken?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 20:19

mealybug schreef:
Toch opmerkelijk dat mijn geloof zich pas is gaan verdiepen zonder daar een middelaar voor nodig gehad te hebben buiten Hem om.
Tegen de predikant van de gemeente, de lauwe gemeente die Hij uitspuugt of de individuele mens die daar uit is vertrokken?

Dat is goed te zien in je postings!
En wel eigenaardig, ik kan helemaal niet terugvinden in de Bijbel dat de Heere Jezus zegt dat we allemaal in ons eigen huis, ons eigen evangelie moeten bestuderen.
Nee, de apostelen moesten gaan prediken!!
Grappig, hoe jij jezelf telkens weer tegenspreekt, nee, grappig eigenlijk helemaal niet, eerder triest.
Jij wilt een egocentrisch geloofsleven. Ieder voor zich en God voor ons allen.
Maar dat is anti-Bijbels!!

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 apr 2014 21:03

mealybug schreef:Toch opmerkelijk dat mijn geloof zich pas is gaan verdiepen zonder daar een middelaar voor nodig gehad te hebben buiten Hem om.

schelpje3 schreef:Dat is goed te zien in je postings!
En wel eigenaardig, ik kan helemaal niet terugvinden in de Bijbel dat de Heere Jezus zegt dat we allemaal in ons eigen huis, ons eigen evangelie moeten bestuderen.
Nee, de apostelen moesten gaan prediken!!
Grappig, hoe jij jezelf telkens weer tegenspreekt, nee, grappig eigenlijk helemaal niet, eerder triest.
Jij wilt een egocentrisch geloofsleven. Ieder voor zich en God voor ons allen.
Maar dat is anti-Bijbels!!

De apostelen moesten het goede nieuws brengen.
We zijn zelf ook verantwoordelijk wat we voor waarheid aannemen.
Daarom moeten we alles toetsen.
Niet lukraak alles aannemen wat de voorganger zegt.
Je gaat me toch niet vertellen dat je dat doet toch?

1 Tessalonicenzen 5:
16 Wees altijd verheugd, 17 bid onophoudelijk, 18 dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt. 19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. 21 Onderzoek alles, behoud het goede

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 22:09

Anoniem_89 schreef:
De apostelen moesten het goede nieuws brengen.
We zijn zelf ook verantwoordelijk wat we voor waarheid aannemen.
Daarom moeten we alles toetsen.
Niet lukraak alles aannemen wat de voorganger zegt.
Je gaat me toch niet vertellen dat je dat doet toch?

1 Tessalonicenzen 5:
16 Wees altijd verheugd, 17 bid onophoudelijk, 18 dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt. 19 Doof de Geest niet uit 20 en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft. 21 Onderzoek alles, behoud het goede

Ja hoor, er werd nooit zoveel getoetst als de laatste jaren. We toetsen allemaal ons helemaal suf kennelijk en zien zoveel fouten.
Dus ik stel voor om voortaan aantekeningen te maken terwijl we naar de preek luisteren en thuis direkt gaan checken of alles klopt.
Iemand die geroepen is en theologie heeft gestudeerd, hoef je natuurlijk niet serieus te nemen. :roll:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 22:36

Jvslooten schreef:Moedwillig de samenkomsten verzaken is Christus verzoeken.
mealybug schreef:En alleen de samenkomsten van ds Roos vd GgiN, want dat is de enige ware leer.
Dat is een buitenbijbelse toevoeging.. ik denk niet dat je dat zomaar kan zeggen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 25 apr 2014 22:42

Jvslooten schreef:Moedwillig de samenkomsten verzaken is Christus verzoeken.
mealybug schreef:En alleen de samenkomsten van ds Roos vd GgiN, want dat is de enige ware leer.

Jvslooten schreef:Dat is een buitenbijbelse toevoeging.. ik denk niet dat je dat zomaar kan zeggen.

En waar staat jouw 1e opmerking in de Bijbel?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 05:30

Het willens en wetens nalaten van de onderlinge bijeenkomsten van de gemeente is zonde, zoals de Apostel schrijft (Heb. 10:25-26). Het is een versmading van de Geest der genade (Heb. 10:29) doordat je je doelbewust onttrekt van het terrein waar Hij is uitgestort al vanaf Pinksteren af aan: de Nieuw-testamentische Gemeente. Bovendien is het ook een verachting van het bloed van het verbond (Heb. 10:29). "Dit is het bloed van het verbond dat God u bevolen heeft te houden.", zei Jezus. Onttrekking aan de onderlinge bedieningen is dus behalve een versmading van de Geest en een verachting van het Bloed van Jezus ook ongehoorzaamheid áán Jezus. Maar, om terug te komen op wat ik eerder zei, als de Christus leert dat Hij in het midden van de gemeente wil zijn (Heb. 2:12), hoe klein deze ook is (Mat. 18:20), dan is onttrekking daarvan Hem verzoeken en dan kun je er op wachten tot het licht van de kandelaar wordt weggenomen. De Schrift spreekt over onderling geloof (Rom. 1:12), leert onderlinge opbouw na te jagen (Rom. 14:19) en noemt het onderlinge hulpbetoon een offer Gode welbehaaglijk (Heb. 13:16). Individualisme is een uitvinding uit de hel.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 apr 2014 08:51

schelpje3 schreef:Ja nu je het zegt. :D
Ja opmerkelijk he, men wil toch een kerkelijk dak hebben.
Volgens mij is daar toen de aktie kerkbalans voor in het leven geroepen, ik heb daar ook een keer voor gelopen, met een vriendinnetje.
Wat je dan te horen krijgt, als je doornat geregend aan de deur komt. :? Je krijgt alle haat tegen de kerk, de frustratie, alles wat er mis is, zo voor je 17 jarige voetjes gegooid.

Ik heb een jaar door "een wijk" gelopen in Rotterdam.
Aanbellen ; goedenavond, ik kom van de hervormde kerk.
Oh, opoe is al jaren dood.
Ik kom niet voor opoe maar voor u, u bent ook lid van de kerk.
Ech waar ? Krijg nou wat, dat wis ik nie.
Ja echt waar meneer u bent gedoopt.
Joh, zo hoor je weer eens wat. Maar ik wil er niks mee te maken hebben met die stinkkerk van jou. Allemaal huichelaars. Je ziet ze alleen maar als ze geld nodig hebbe.
O, wilt u dan misschien uitgeschreven worden ?
Ik heb hier een formulier dat kunnen we samen invullen.
Helemaal nie, bekijk ut maar, ik blijf gewoon lid.
Ik mot niks van de kerk hebbe maar ik geloof wel in God.
O, dat is fijn, meneer, misschien heeft u een keer tijd dan kom ik terug, dan kunnen we samen eens praten over God.
Daar heb ik geen tijd voor.
Ook goed meneer, mag ik dan vanavond voor u bidden?
Ja hoor, dat kan nooit kwaad.
Dank u wel en nog een prettige avond.

En toch wil ik ze niet kwijt - die papieren leden.
Het is ons laatste lijntje wat we hebben.
We hebben jaarlijks aanmeldingen voor de Alpha cursus vanuit deze lijst die we aanschrijven.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 26 apr 2014 13:09

Jvslooten schreef:Het willens en wetens nalaten van de onderlinge bijeenkomsten van de gemeente is zonde, zoals de Apostel schrijft (Heb. 10:25-26). Het is een versmading van de Geest der genade (Heb. 10:29) doordat je je doelbewust onttrekt van het terrein waar Hij is uitgestort al vanaf Pinksteren af aan: de Nieuw-testamentische Gemeente. Bovendien is het ook een verachting van het bloed van het verbond (Heb. 10:29). "Dit is het bloed van het verbond dat God u bevolen heeft te houden.", zei Jezus. Onttrekking aan de onderlinge bedieningen is dus behalve een versmading van de Geest en een verachting van het Bloed van Jezus ook ongehoorzaamheid áán Jezus. Maar, om terug te komen op wat ik eerder zei, als de Christus leert dat Hij in het midden van de gemeente wil zijn (Heb. 2:12), hoe klein deze ook is (Mat. 18:20), dan is onttrekking daarvan Hem verzoeken en dan kun je er op wachten tot het licht van de kandelaar wordt weggenomen. De Schrift spreekt over onderling geloof (Rom. 1:12), leert onderlinge opbouw na te jagen (Rom. 14:19) en noemt het onderlinge hulpbetoon een offer Gode welbehaaglijk (Heb. 13:16). Individualisme is een uitvinding uit de hel.

Één van de dingen die de Gemeenteleden bij elkaar moeten doen is elkaar vermanen tegen de zonde.
Dat is wat er met Hebreeën 10:25-26 wordt bedoeld.
En NIET dat het nalaten van de bijeenkomst een zonde is.

Verder schijn jij nog steeds niet te beseffen dat met de Gemeente ALLE gelovigen bedoeld wordt.
En dat het samenkomen van gelovigen in de naam van Jezus OOK het samenkomen op een forum met gelovigen bedoeld wordt.
Dus lees in dit geval nog maar eens alle teksten over de samenkomsten van de Gemeente en kijk maar of je je er aan houdt.
Lees vanuit dat oogpunt ook eens Romeinen 12.
Of 1 Korinthieërs 13.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 apr 2014 13:22

Jvslooten schreef:....... Individualisme is een uitvinding uit de hel.

Liefdeloze dwang ook, want liefde kent geen dwang en geloof kan nooit opgelegd of gedwongen worden.

Terug naar “Archief”