Jvslooten schreef:Ja, dat weet ik. Het punt is dat God Zelf zegt meerdere Namen te hebben.
Exodus 3
13 En Mozes zei tegen God: Zie, wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg: De God van uw vaderen heeft mij naar u toe gezonden, en zij mij zeggen: Wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen?
14 En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.
Nog los van de, helaas, moeilijke vertaling, moet opgemerkt worden dat "IK BEN DIE IK BEN" een vervoeging is van de Naam JAHWEH. Het is dat de Heere hier uitlegt wat Zijn Naam betekend.
Jvslooten schreef:Jesaja 47
4 Onze Verlosser, HEERE van de legermachten is Zijn Naam, de Heilige van Israël.
Dit vers zou je ook qua komma's en de toevoeging van het woord 'is', want dit woord komt niet voor in het Hebreeuws, ook anders kunnen vertalen, bijvoorbeeld: "Onze Verlosser is JAHWEH van de legermachten, Zijn Naam is Heilige Israëls."
Hierin blijft staan dat er een andere Naam lijkt te worden genoemd voor de Heere. Alleen het woord 'shem' kan ook aangeven hoe, in deze God, genoemd wordt.
Jvslooten schreef:Exodus 15
3 De HEERE is een Strijder, HEERE is Zijn Naam.
Beter vertaalt staat er: "JAHWEH is een Strijdbaar Man, JAHWEH is Zijn Naam"
Dit vers bevestigt de Heilige Naam van God: JAHWEH.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5