Drie-eenheid in OT

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Arco
Majoor
Majoor

Re: Drie-eenheid in OT

Berichtdoor Arco » 24 apr 2014 15:05

Ondanks dat ik volledig onderstreep hetgeen in dit blog is geschreven, heb ik toch moeite met de term 'drie-eenheid'. Het komt mij over als een formule om God te vatten, terwijl Hij de Allerhoogste is. Met andere woorden: is God te vatten in een formule? Volgens mij niet.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 apr 2014 15:13

Arco schreef:Ondanks dat ik volledig onderstreep hetgeen in dit blog is geschreven, heb ik toch moeite met de term 'drie-eenheid'. Het komt mij over als een formule om God te vatten, terwijl Hij de Allerhoogste is. Met andere woorden: is God te vatten in een formule? Volgens mij niet.

Ook als je het woord "Allerhoogste" gebruikt (wat overigens juist is) dan probeer je een term te vinden om God te omschrijven.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 15:16

Arco schreef:Ondanks dat ik volledig onderstreep hetgeen in dit blog is geschreven, heb ik toch moeite met de term 'drie-eenheid'. Het komt mij over als een formule om God te vatten, terwijl Hij de Allerhoogste is. Met andere woorden: is God te vatten in een formule? Volgens mij niet.
Zijn er woorden, Namen, of beschrijvingen te geven die ten volle recht doen aan de volheid van Gods zijn? Ik zou ze zo niet op kunnen noemen, op één na dan. En toch staat de Bijbel vol met beschrijvingen en Namen van God!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 15:18

rotterdam schreef:Ook als je het woord "Allerhoogste" gebruikt (wat overigens juist is) dan probeer je een term te vinden om God te omschrijven.
Een tekortkoming van de benaming ´Allerhoogste´ is dat je de Onvergelijkbare gaat vergelijken. ´Allerhoogste´ betekend immers altijd ´hoger dan...´.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 24 apr 2014 15:23

Titels als 'Allerhoogte', 'Opperheer', 'Almachtige', etc. worden door de Schrift zelf gebruikt, waardoor deze juist zijn om toe te passen op Hem. Alleen, dit zijn wel allemaal titels. Zelfs 'Heere' en 'God' zijn titels, geen namen. Want er is maar één Naam.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 15:29

Arco schreef: Want er is maar één Naam.
HEERE der legermachten, bedoel je, zoals Hij zelf zegt, dat Zijn Naam is? Of: de HEERE, zoals Hij eveneens zegt, dat Zijn Naam is? Of toch IK BEN, zoals Hij óók zegt dat Zijn Naam luid? God heeft al minstens drie Namen als ik zo lees..

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 apr 2014 15:33

Jvslooten schreef:Een tekortkoming van de benaming ´Allerhoogste´ is dat je de Onvergelijkbare gaat vergelijken. ´Allerhoogste´ betekend immers altijd ´hoger dan...´.

Ja dat ben ik met je eens, toch zie je dit woord ook terug in de Bijbel b.v. in de psalmen en b.v. in Luk 1,32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven.
Ook de term God der goden is Bijbels.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 24 apr 2014 15:55

Jvslooten schreef:HEERE der legermachten, bedoel je, zoals Hij zelf zegt, dat Zijn Naam is? Of: de HEERE, zoals Hij eveneens zegt, dat Zijn Naam is? Of toch IK BEN, zoals Hij óók zegt dat Zijn Naam luid? God heeft al minstens drie Namen als ik zo lees..

In onder andere de Statenvertaling heeft men gekozen om de Naam niet weer te geven zoals deze klinkt (transliteratie). Men heeft gekozen om een titel, zoals Joden de Naam niet uitspreken en 'Adonai' (mijn Heer) zeggen.

De Naam is JAHWEH. Dat staat er eigenlijk, telkens als de Statenvertaling de titel 'Heere' in hoofdletters schrijft.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 15:56

rotterdam schreef:Ja dat ben ik met je eens, toch zie je dit woord ook terug in de Bijbel b.v. in de psalmen en b.v. in Luk 1,32 Hij zal groot zijn en de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden, en God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven.
Ook de term God der goden is Bijbels.
Klopt het is ook Bijbels.. maar ik denk dat je wel moet beseffen dat als God in het gewaad van de Schrift tot ons komt dat Hij dan afdaalt tot een niveau wat voor de (nieuwe) mens te bevatten is. Pas na de volmaking zullen wij de volheid Gods volledig kunnen verstaan. Dan zullen wij Hem kennen, zoals wij door Hem gekend zijn (1 Kor. 13:12).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 15:59

Arco schreef:De Naam is JAHWEH. Dat staat er eigenlijk, telkens als de Statenvertaling de titel 'Heere' in hoofdletters schrijft.
Ja, dat weet ik. Het punt is dat God Zelf zegt meerdere Namen te hebben.

Exodus 3
13 En Mozes zei tegen God: Zie, wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg: De God van uw vaderen heeft mij naar u toe gezonden, en zij mij zeggen: Wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen?
14 En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.

Jesaja 47
4 Onze Verlosser, HEERE van de legermachten is Zijn Naam, de Heilige van Israël.

Exodus 15
3 De HEERE is een Strijder, HEERE is Zijn Naam.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 24 apr 2014 16:45

Kent iemand het boek "der Gottesname Adonaj und seine Geschichte" van Gustaf H. Dalman?
Eventueel te koop voor een schappelijke prijs maar het liefst gratis te downloaden. Heb het nog niet kunnen vinden maar lijkt me gezien bovenstaande gedachtewisselingen zeer informatief.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 25 apr 2014 12:22

Jvslooten schreef:Ja, dat weet ik. Het punt is dat God Zelf zegt meerdere Namen te hebben.

Exodus 3
13 En Mozes zei tegen God: Zie, wanneer ik bij de Israëlieten kom en tegen hen zeg: De God van uw vaderen heeft mij naar u toe gezonden, en zij mij zeggen: Wat is Zijn Naam? Wat moet ik dan tegen hen zeggen?
14 En God zei tegen Mozes: IK BEN DIE IK BEN. Ook zei Hij: Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.

Nog los van de, helaas, moeilijke vertaling, moet opgemerkt worden dat "IK BEN DIE IK BEN" een vervoeging is van de Naam JAHWEH. Het is dat de Heere hier uitlegt wat Zijn Naam betekend.

Jvslooten schreef:Jesaja 47
4 Onze Verlosser, HEERE van de legermachten is Zijn Naam, de Heilige van Israël.

Dit vers zou je ook qua komma's en de toevoeging van het woord 'is', want dit woord komt niet voor in het Hebreeuws, ook anders kunnen vertalen, bijvoorbeeld: "Onze Verlosser is JAHWEH van de legermachten, Zijn Naam is Heilige Israëls."

Hierin blijft staan dat er een andere Naam lijkt te worden genoemd voor de Heere. Alleen het woord 'shem' kan ook aangeven hoe, in deze God, genoemd wordt.

Jvslooten schreef:Exodus 15
3 De HEERE is een Strijder, HEERE is Zijn Naam.

Beter vertaalt staat er: "JAHWEH is een Strijdbaar Man, JAHWEH is Zijn Naam"

Dit vers bevestigt de Heilige Naam van God: JAHWEH.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 mei 2014 14:23

maaarten schreef: Als je het artikel waar je naar verwijst leest, dan zie je namelijk, dat de Drie-eenheidsleer ouder is dan het Comma Johanneum.

Wel komt juist in het Comma Johanneum de Drie-eenheid het duidelijkst in de Schrift naar voren. Jammer dat dit nu juist zo'n omstreden tekst is.

Terug naar “Archief”