De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 21:34

Jvslooten schreef: Kijk naar de vijgenboom en naar alle bomen.
Afbeelding
Zie je wel? Je kunt de aangroeiende takjes zien zitten. :wink:

Dit is geen vijgeboom.

En de vettige wortel was van de olijfboom.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2014 21:36

Jvslooten schreef:Heidenen volgens de definitie van Petrus of volgens de definitie van Paulus?
Gelovige niet-Joden zijn geënt, zo duidelijk?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 apr 2014 21:46

André-J30 schreef:(We kunnen elkaar bijv. wel ontmoeten op een bijeenkomst als de Pinksterconferentie van Stichting Opwekking, elk jaar op Walibi, Biddinghuizen. De helft van de (ca 60.000) deelnemers schijnt al uit de Reformatorische kerken te komen :D )

Lijkt me een leuk idee..
Alleen ben ik evangelisch.. :lol:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 21:50

Jvslooten schreef: Kijk naar de vijgenboom en naar alle bomen.
Afbeelding
Zie je wel? Je kunt de aangroeiende takjes zien zitten. :wink:
mealybug schreef:Dit is geen vijgeboom.

Je zet jezelf een beetje voor gek op deze manier. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_vijgenboom

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 21:58

Jvslooten schreef:Je zet jezelf een beetje voor gek op deze manier. http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_vijgenboom

Dat eerste komt zo vaak voor, daar ben ik al lang aan gewend.
maar dit is dus een wilde, egyptische vijgeboom.
Hier en in griekenland b.v. zien de vijgebomen er heel wat mooier en groener uit.
maar de boom waar het om gaat is dus nogmaals geen vijgeboom, maar de olijfboom.
Dat is de boom, waarvan de wilde en tamme variant een rol spelen in Paulus' verhaal, wanneer het gaat om de geente loten.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 22:01

Jvslooten schreef:Heidenen volgens de definitie van Petrus of volgens de definitie van Paulus?
naamloos schreef:Gelovige niet-Joden zijn geënt, zo duidelijk?
Volgens de definitie van Paulus dus. Op zich ook wel logisch natuurlijk, want dat is tenslotte ook de schrijver van de Romeinenbrief. Toch vind ik dat de definitie van Petrus in deze context voor duiding zorgt. Waar Paulus spreekt over gelovige- en ongelovige heidenen, gebruikt Petrus in zijn brieven de benaming 'heidenen' alleen nog voor diegenen die buiten Christus zijn, en noemt diegenen die in Christus zijn: het volk van God. Het spreekt voor zich dat ook de kinderen van dat volkje binnen hetzelfde volk geboren worden, zoals Nederlandse ouders ook Nederlandse kindjes voortbrengen. De Heere zegt immers ook tegen Zijn volk: "Al wat de baarmoeder uitgaat, komt mij toe."

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 22:07

mealybug schreef:Dat eerste komt zo vaak voor, daar ben ik al lang aan gewend.
maar dit is dus een wilde, egyptische vijgeboom.
Hier en in griekenland b.v. zien de vijgebomen er heel wat mooier en groener uit.
maar de boom waar het om gaat is dus nogmaals geen vijgeboom, maar de olijfboom.
Dat is de boom, waarvan de wilde en tamme variant een rol spelen in Paulus' verhaal, wanneer het gaat om de geente loten.

Ik weet best wat voor boom het is, maar dat maakt in dit geval helemaal niet zoveel uit. Alle bomen hebben takken, en aan die takken groeien normaliter vruchten, bladeren, en, jawel, nieuwe takjes.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 22:09

Jvslooten schreef:Volgens de definitie van Paulus dus. Op zich ook wel logisch natuurlijk, want dat is tenslotte ook de schrijver van de Romeinenbrief. Toch vind ik dat de definitie van Petrus in deze context voor duiding zorgt. Waar Paulus spreekt over gelovige- en ongelovige heidenen, gebruikt Petrus in zijn brieven de benaming 'heidenen' alleen nog voor diegenen die buiten Christus zijn, en noemt diegenen die in Christus zijn: het volk van God. Het spreekt voor zich dat ook de kinderen van dat volkje binnen hetzelfde volk geboren worden, zoals Nederlandse ouders ook Nederlandse kindjes voortbrengen. De Heere zegt immers ook tegen Zijn volk: "Al wat de baarmoeder uitgaat, komt mij toe."

Hou je maar bij wat Paulus leerde, want Paulus was de apostel van de onbesnedenen, en Petrus die van de besnijdenis.
Daarom is het ook zo belachelijk, dat hij de eerste paus zou zijn geweeest, die titel zou paulus eerder moeten hebben krijgen.
Ik zit dan ook nog steeds te wachten op de uitleg van de groote leugen, dat Petrus in Rome zou zijn gestorven etc.
Paulus heeft er nooit iets over gezegd.
maar goed dat is weer een ander onderwerp.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2014 22:15

Jvslooten schreef:Volgens de definitie van Paulus dus. Op zich ook wel logisch natuurlijk, want dat is tenslotte ook de schrijver van de Romeinenbrief. Toch vind ik dat de definitie van Petrus in deze context voor duiding zorgt. Waar Paulus spreekt over gelovige- en ongelovige heidenen, gebruikt Petrus in zijn brieven de benaming 'heidenen' alleen nog voor diegenen die buiten Christus zijn, en noemt diegenen die in Christus zijn: het volk van God. Het spreekt voor zich dat ook de kinderen van dat volkje binnen hetzelfde volk geboren worden, zoals Nederlandse ouders ook Nederlandse kindjes voortbrengen. De Heere zegt immers ook tegen Zijn volk: "Al wat de baarmoeder uitgaat, komt mij toe."
Maar het spreekt helemaal niet voor zich dat wedergeboren gelovigen ook wedergeboren gelovige kindjes voortbrengen.
Dat nederlandse ouders nederlandse kindjes voortbrengen, staat niet gelijk aan hemelburgers die automatisch hemelburgers voortbrengen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 22:19

Petrus is toch in 67 te Rome ondersteboven gekruisigd? Dat schrijft Dionysius tenminste, in zijn brief aan de gemeente te Korinthe, zo'n honderd jaar na dato. Hetzelfde schreven Origenes (185-253) en Tertulian (160-225). Precies zoals Jezus had voorspeld trouwens.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 22:19

naamloos schreef:Maar het spreekt helemaal niet voor zich dat wedergeboren gelovigen ook wedergeboren gelovige kindjes voortbrengen.
Dat nederlandse ouders nederlandse kindjes voortbrengen, staat niet gelijk aan hemelburgers die automatisch hemelburgers voortbrengen.

Inderdaad, kijk maar naar het OT, godvrezende koningen hadden goddeloze kinderen, en vice versa.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2014 22:21

Jvslooten schreef:Ik weet best wat voor boom het is, maar dat maakt in dit geval helemaal niet zoveel uit. Alle bomen hebben takken, en aan die takken groeien normaliter vruchten, bladeren, en, jawel, nieuwe takjes.
Punt is dat je verder gaat dan Paulus. Paulus stelt dat wij heidenen door geloof in de olijf zijn, niet door geboorte. Geloof is niet erfelijk.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 22:23

naamloos schreef:Maar het spreekt helemaal niet voor zich dat wedergeboren gelovigen ook wedergeboren gelovige kindjes voortbrengen.
God bied hun het hemelburgerschap wél aan, op grond van het verbond in Christus.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 22:24

Jvslooten schreef:Petrus is toch in 67 te Rome ondersteboven gekruisigd? Dat schrijft Dionysius tenminste, in zijn brief aan de gemeente te Korinthe, zo'n honderd jaar na dato. Hetzelfde schreven Origenes (185-253) en Tertulian (160-225). Precies zoals Jezus had voorspeld trouwens.

Op zijn vroegst 100 jaar later dus
Paulus was toen ook daar, waarom geen woord van Paulus hierover ?
Vind je dat niet merkwaardig??

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 22:28

Jvslooten schreef:Ik weet best wat voor boom het is, maar dat maakt in dit geval helemaal niet zoveel uit. Alle bomen hebben takken, en aan die takken groeien normaliter vruchten, bladeren, en, jawel, nieuwe takjes.
naamloos schreef:Punt is dat je verder gaat dan Paulus.
Ik ben heel gunnend inderdaad.

naamloos schreef:Paulus stelt dat wij heidenen door geloof in de olijf zijn..
Zo zo je het kunnen zeggen.. in ieder geval, door geloof erin blijven.

naamloos schreef:..niet door geboorte.
Oeps.. nu ga jij verder dan Paulus. :mrgreen: Wie zijn dan diegenen die door ongeloof worden afgerukt?

naamloos schreef:Geloof is niet erfelijk.
De verbonden wel.

Terug naar “Archief”