''De toeleidende weg''

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: ''De toeleidende weg''

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 12:50

mona schreef:Schelpje, volgens mij is dit niet wat Koos bedoeld, maar het gaat meer over HOEVEEL besef je moet hebben. De mate en trappen laat hij vrij, maar dat je alleen Christus nodig hebt als je zondaar bent geworden, dat laat hij wel staan.

Ik heb deze link niet beluisterd, dus weet niet wat hij daar zegt. Maar ik heb hem diverse keren gehoord en ken de inhoud van de boodschap.
Ik word een beetje moe van al die gefrustreerde verhalen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 apr 2014 12:51

Boaz schreef:Sorry!
Goed hoor! :wink:
Boaz schreef:voor je het weet ontstaan er hele discussies over de MANIER waarop iets wordt gezegd, en wordt aan de INHOUD voorbijgegaan.
Toch ben ik van mening dat de manier erg veel invloed heeft op de inhoud. Er is een samenhang.
Iemand uit liefde zeggen dat hij idiote gedachten heeft, op een ketterse weg loopt, of lid is van een sekte.... mmmm :-k
Dat is niet met elkaar in overeenstemming. De bereidheid tot luisteren neemt dan ook af. Dat vind ik wel jammer van zijn betoog.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 12:57

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat er nou onder het begrip "toeleidende weg" verstaan wordt. Doelt dat op de manier waarop de zondaar tot Christus wordt gebracht? Of begrijp ik dat verkeerd?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 22 apr 2014 13:04

@Jvsvanslooten

Dat word bedoeld inderdaad.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 apr 2014 13:11

Jvslooten schreef:Het is mij nog steeds niet duidelijk wat er nou onder het begrip "toeleidende weg" verstaan wordt. Doelt dat op de manier waarop de zondaar tot Christus wordt gebracht? Of begrijp ik dat verkeerd?

Citaat Koos:
Wie heeft er dus bedacht: je moet eerst dit..., je kan pas tot Christus komen als…, je bent pas bekeerd als je eerst dit en dat hebt meegemaakt, je zult eerst een diepdoorleefde zondaarskennis moeten hebben... Het is de mens die het heeft bedacht. Het is de taal die niet genoeg heeft aan het Woord van God. Sterker: het is de taal van het ongeloof. Het is de taal van de remonstrant, die toch nog zelf iets wil doen en beleven... iets mee wil brengen.

Ik stelde dat deze weg niet in de Bijbel staat. Talloze bekeringen staan er in Gods Woord, ons ten voorbeeld. Zo werkt de Heilige Geest. Dat is wat God ons leert in Zijn Woord. Dus de voorwaardelijke prediking is onbijbels en dus verwerpelijk. Deze leer houdt je af van Christus en verhindert om in te gaan. Met als gevolg dat je hier op aarde een volkomen zinloos leven leidt. Je brengt geen vruchten voort, der bekering waardig. Je bent niet aan het verzamelen voor Christus. En met de talenten die je hebt gekregen doe je niets in het Koninkrijk van Jezus.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 apr 2014 13:17

Het gaat erom dat God het belangrijkste is in je leven.
Belangrijker dan jezelf, of je familie of wie of wat dan ook.
God liefhebben boven alles en Hem in alles nodig hebben.
Niet meer zonder Hem kunnen leven.
Dat kan allemaal dankzij het offer van de Heere Jezus.

En om te bereiken, dat God het belangrijkste voor je wordt, gaat Hij met een ieder zijn eigen weg.
Bij de een is het nodig dat die persoon beseft hoe slecht en ellendig hij is en dan gedreven wordt tot God.
Bij de ander is het dat je niemand meer hebt, dan alleen God.
Bij weer een ander is het dat Hij je op een wonderlijke manier ergens uit redt.
Bij weer een ander door het besef hoe veel God van ons houdt, door het offer van de Heere Jezus.

En als je eenmaal God als belangrijkste ziet en met Hem leeft, word je zo geleid, dat je vanzelf de zonde steeds meer gaat haten.
Er is geen vaste weg, waar langs iemand moet gaan.
Dat bepaalt God voor ieder mens persoonlijk.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 13:18

xsidd schreef:@Jvsvanslooten

Dat word bedoeld inderdaad.
maar dat is toch ontzettend Bijbels dan? We moeten toch tot Christus worden geleid? Als de Heere de akker niet toebereid sterft het evangeliezaad op het pad of wordt het verstikt tussen de distels. Wie zal dan vrucht dragen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 13:23

Jvslooten schreef:Het is mij nog steeds niet duidelijk wat er nou onder het begrip "toeleidende weg" verstaan wordt. Doelt dat op de manier waarop de zondaar tot Christus wordt gebracht? Of begrijp ik dat verkeerd?
mona schreef:
Citaat Koos:
Wie heeft er dus bedacht: je moet eerst dit..., je kan pas tot Christus komen als…, je bent pas bekeerd als je eerst dit en dat hebt meegemaakt, je zult eerst een diepdoorleefde zondaarskennis moeten hebben... Het is de mens die het heeft bedacht. Het is de taal die niet genoeg heeft aan het Woord van God. Sterker: het is de taal van het ongeloof. Het is de taal van de remonstrant, die toch nog zelf iets wil doen en beleven... iets mee wil brengen.

Ik stelde dat deze weg niet in de Bijbel staat. Talloze bekeringen staan er in Gods Woord, ons ten voorbeeld. Zo werkt de Heilige Geest. Dat is wat God ons leert in Zijn Woord. Dus de voorwaardelijke prediking is onbijbels en dus verwerpelijk. Deze leer houdt je af van Christus en verhindert om in te gaan. Met als gevolg dat je hier op aarde een volkomen zinloos leven leidt. Je brengt geen vruchten voort, der bekering waardig. Je bent niet aan het verzamelen voor Christus. En met de talenten die je hebt gekregen doe je niets in het Koninkrijk van Jezus.
Staat die ´toeleidende weg´ ook nog ergens verder uitgewerkt of kunnen we allemaal onze eigen voorstelling hierbij verzinnen en vervolgens gaan discussiëren of we daar voor of tegen zijn? Nouja, dat kan best vermakelijk zijn.. Als een moderne Don Quichot vechten tegen een zelfverzonnen vijand.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 22 apr 2014 13:28

@Jvsvanslooten

Er is altijd een toeleidende weg, alleen dat MAG NOOIT als voorwaarde worden gesteld, om tot Jezus te komen. En dat is het punt wat er in de kerken gebeurd. Elke keer voorden er voorwaarden gesteld, om tot Jezus te komen. Je moet dit eerst, of je moet dat eerst doen... Dus de toeleidende weg word als VOORWAARDE gesteld. En omdat de dominee steeds meer voorwaarden voorhoud om tot Jezus te kunnen komen, raken de mensen op een gegeven moment moedeloos en geven het op. WANT er zijn zoveel voorwaarden gesteld, dat ze er niet meer door heen kunnen zien.. ZO WORDEN ZE GEPROGRAMEERD.

Ik hoop dat je zo antwoord op je vraag hebt ? :)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 13:46

xsidd schreef:@Jvsvanslooten

Er is altijd een toeleidende weg, alleen dat MAG NOOIT als voorwaarde worden gesteld, om tot Jezus te komen. En dat is het punt wat er in de kerken gebeurd. Elke keer voorden er voorwaarden gesteld, om tot Jezus te komen. Je moet dit eerst, of je moet dat eerst doen... Dus de toeleidende weg word als VOORWAARDE gesteld. En omdat de dominee steeds meer voorwaarden voorhoud om tot Jezus te kunnen komen, raken de mensen op een gegeven moment moedeloos en geven het op. WANT er zijn zoveel voorwaarden gesteld, dat ze er niet meer door heen kunnen zien.. ZO WORDEN ZE GEPROGRAMEERD.

Ik hoop dat je zo antwoord op je vraag hebt ? :)

Ja, het wordt me duidelijk. Natuurlijk kun je de ''toeleidende'' weg van een ander niet bepalen of opleggen of voorspellen. Maar mag er dan niet meer vanuit het Woord worden verklaard welke Weg God met Zijn volkje gaan kan, en vaak ook gaat? Dat is toch een enorme troost, als je daardoor de hand van de Heere leert herkennen in je levenspad? Of niet? Kom jij jezelf nooit tegen dan, als je de Bijbel leest?

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 22 apr 2014 14:10

Jvslooten schreef:Ja natuurlijk kan dat, ik kreeg net nog een persoonlijk Woord. Het staat je vrij om een topic te openen. :wink:

Laat maar zitten...

Groet en zegen
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 22 apr 2014 14:31

@Jvsvanslooten

Ja, ik herken mezelf ook zeker in situaties in wegen van mensen uit de Bijbel, Soms snap ik niet waarom dit, of waarom dat, in een moeilijke situatie, en ik ben er van overtuigd dat Gods Geest me toen de weg van Job liet zien, dat Job ook niet snapte waarom dat hem allemaal overkwam, en daar put ik dan troost uit.

Het is geloof ik goed om Gods Kinderen te kunnen bemoedigen of vertroosten, met de wegen die God gaat met degenen die in de Bijbel zijn opgetekent. Maar we mogen niet zelf allerlei voorwaarden en zaken pakken, en dat in een toeleidendewegleer stoppen!! Dat houd de mensen van Jezus af!
Laatst gewijzigd door xsidd op 22 apr 2014 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 22 apr 2014 14:49

Stukje uit een preek van Spurgeon, wat misschien hier ook van toepassing is:

"Tegenwoordig zijn er grote aantallen Calvinistische predikanten, die bang zijn om een vrije uitnodiging aan zondaren te doen. Zij verdraaien Christus' uitnodiging als volgt: "Als u een waardige zondaar bent, mag u komen," alsof domme zondaren niet mogen komen! Zij beschrijven dan wat dat gevoel van nood is en geven er zo'n hoge omschrijving van, dat hun hoorders zeggen: "Wel, zo heb ik me nog nooit gevoeld," en zij zijn bang om te komen vanwege hun gebrek aan kwalificatie. Let wel, de broeders spreken de waarheid tot op zekere hoogte. Zij beschrijven wat een zondaar voelt voordat hij komt, maar zij maken een fout door dat, wat een zondaar voelt, te stellen als dat dat zou zijn wat een zondaar behoort te voelen. Wat de zondaar voelt en dat wat de zondaar doet, totdat hij door genade vernieuwd is, zijn juist precies het omgekeerde van wat hij zou moeten doen en voelen. Wij hebben het altijd verkeerd als wij de ervaring van een christen beoordelen door wat een andere christen voelde. Nee meneer, mijn ervaring behoort gemeten te worden aan het Woord van God; en dat wat de christen behoort te voelen, moet gemeten worden aan wat Christus hem beveelt te gevoelen en niet aan wat een andere zondaar gevoeld heeft. Onszelf vergelijken met anderen is niet wijs. Ik geloof dat er honderden en honderden en duizenden zijn, die in twijfel en donkerte blijven en neerzinken in hopeloosheid, omdat er een beschrijving werd gegeven en een voorbereiding om naar Christus te gaan gevraagd werd, waaraan zij niet kunnen voldoen. Een beschrijving, die onjuist is, omdat het een beschrijving is van wat mensen voelden nadat zij Christus gevonden hebben en niet van wat mensen moeten voelen voordat zij tot Hem mogen gaan."

"Ik weet dat onze calvinistische broeders deze preek niet zullen waarderen -ik kan het niet helpen - want ik aarzel niet te zeggen dat er meer farizeïsme gemengd is met hypercalvinisme, dan met enige andere soort sekte in de wereld.
"Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: "Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen."

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 apr 2014 15:03

mona schreef:Stukje uit een preek van Spurgeon, wat misschien hier ook van toepassing is:

"Tegenwoordig zijn er grote aantallen Calvinistische predikanten, die bang zijn om een vrije uitnodiging aan zondaren te doen. Zij verdraaien Christus' uitnodiging als volgt: "Als u een waardige zondaar bent, mag u komen," alsof domme zondaren niet mogen komen! Zij beschrijven dan wat dat gevoel van nood is en geven er zo'n hoge omschrijving van, dat hun hoorders zeggen: "Wel, zo heb ik me nog nooit gevoeld," en zij zijn bang om te komen vanwege hun gebrek aan kwalificatie. Let wel, de broeders spreken de waarheid tot op zekere hoogte. Zij beschrijven wat een zondaar voelt voordat hij komt, maar zij maken een fout door dat, wat een zondaar voelt, te stellen als dat dat zou zijn wat een zondaar behoort te voelen. Wat de zondaar voelt en dat wat de zondaar doet, totdat hij door genade vernieuwd is, zijn juist precies het omgekeerde van wat hij zou moeten doen en voelen. Wij hebben het altijd verkeerd als wij de ervaring van een christen beoordelen door wat een andere christen voelde. Nee meneer, mijn ervaring behoort gemeten te worden aan het Woord van God; en dat wat de christen behoort te voelen, moet gemeten worden aan wat Christus hem beveelt te gevoelen en niet aan wat een andere zondaar gevoeld heeft. Onszelf vergelijken met anderen is niet wijs. Ik geloof dat er honderden en honderden en duizenden zijn, die in twijfel en donkerte blijven en neerzinken in hopeloosheid, omdat er een beschrijving werd gegeven en een voorbereiding om naar Christus te gaan gevraagd werd, waaraan zij niet kunnen voldoen. Een beschrijving, die onjuist is, omdat het een beschrijving is van wat mensen voelden nadat zij Christus gevonden hebben en niet van wat mensen moeten voelen voordat zij tot Hem mogen gaan."

"Ik weet dat onze calvinistische broeders deze preek niet zullen waarderen -ik kan het niet helpen - want ik aarzel niet te zeggen dat er meer farizeïsme gemengd is met hypercalvinisme, dan met enige andere soort sekte in de wereld.
"Satan heeft zichzelf in vele harten gewrongen, gekleed in het kleed van een engel des lichts, en hij heeft de zondaar ingefluisterd: "Berouw is een noodzakelijke deugd; stop totdat u berouw hebt, en als u zichzelf voldoende vernederd hebt over uw zonde, dan zult u geschikt zijn om tot Christus te komen; en bekwaam om te geloven en op Hem te vertrouwen."

d:)b :jaknikken: d:)b http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=nl

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 22 apr 2014 16:52

Prachtig stuk!!

Terug naar “[Religie] - Open forum”