De Heer heeft helemaal niets nodig maar Hij wil wel dingen gebruiken.
Wat teksten betreft, het gaat om liederen die over gewone dingen zijn geschreven zoals iedereen ze kent. Over liefde, hoop, vergeving, over verraad enzovoorts. Maar in de context van het lijdensverhaal krijgen ze een andere, diepere betekenis. Als de acteur die Jezus speelt zingt: "Geef mij nu je angst, ik geef je er hoop voor terug, geef mij nu de nacht, ik geef hem morgen terug" gaat dat op een andere angst en nacht dan die Hazes zelf bedoeld heeft. Dat veel nummers zo goed bij het verhaal van Goede Vrijdag en Pasen aansluiten bewijst voor mij wel dat muziek door God geschapen is en dat de mens naar Gods beeld geschapen is en dat daar ondanks alle gebrokenheid en ellende toch nog iets van zichtbaar is. Hoe kunnen mensen anders zingen over vergeving, over intense liefde enz?
En waarom er in vervolgde kerken wel groei is? Omdat men daar met het evangelie naar buiten gaat en getuigt in plaats van zegt: Mensen moeten maar naar de kerk komen als ze willen geloven. En omdat ze zich daar niet druk maken om vormen, verdeeldheid zaaien, met elkaar bekvechten over wat wel en niet de goede manier is.